---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
widzialność i widoczność
Oba pojęcia się od siebie różne.
WIDOCZNOŚĆ
Widoczność natomiast, wiąże się z tym, czy dany obiekt jest przysłonięty innym obiektem, bądź ukształtowaniem terenu. Pilot BSP musi oceniać i przewidywać zarówno zmiany widzialność jak i widoczność BSP w trakcie lotu. Widoczność BSP w powietrzu i obserwowanie go w czasie lotu jest bardzo istotnym aspektem latania w na zasadach VLOS..
Zachowanie jak największego bezpieczeństwa lotu wymaga, aby obserwować BSP przez maksymalnie przez cały czas jego trwania. Dopuszczalne jest oderwanie wzroku jedynie w momentach kontrolowania parametrów lotu na aparaturze sterującej.
WIDZIALNOŚĆ
Widzialność jest pojęciem związanym z warunkami meteorologicznymi. Jest miarą stopniowaną. Można stwierdzić, że jeżeli obiekt jest widoczny (nie zasłonięty) to o jego poziomie widzialności decyduje kontrast, między tym obiektem, a jego bezpośrednim otoczeniem.
W lotnictwie widzialność, jest wartością mierzalną (za pomocą aparatury) i wykorzystywaną przede wszystkim przez lotniska. Mierzy się ją w regularnych odstępach czasowych (co 10 minut) i podaje wraz podaniem, czy widzialność się D-pogorszyła, U-polepszyła, czy jest N-bez zmian. Parametr, który służy do jej podawania jest RVR (ang. Runway Visual Range), czyli zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej.
ZAMGLENIA
Nieduże nagromadzenie niewielkich kropel wody (mniejszych niż we mgle), zawieszonych w powietrzu ograniczające widzialność na odległość od 1km do 10km nazywamy zamgleniem. Jest ono często początkową lub końcową fazą istnienia mgieł.
MGŁY
Większe nagromadzenie, większych niż w zamgleniu kropel wody, zawieszonych w powietrzu i ograniczające widzialność na odległość poniżej 1km. Latanie we mgle może rodzić dodatkowe zagrożenia związane z utratą widoczności bezzałogowego statku jak i z obecną wilgotnością, która będzie oddziaływać na zewnętrzne powierzchnie i systemy oraz wnikać do wnętrze bsp.
OŚLEPIENIE
Widoczność BSP dla sterującego nim pilota będzie także zachwiana w momentach oślepienia na przykład promieniami słońca lub silnym światłem reflektorów samochodów lub np. latarki. Oko ludzkie potrzebuje chwili na ponowne zaadoptowanie się do warunków i do powrotu do normalnego widzenia i rozpoznawania obiektów.
Dodatkowe źródła wiedzy:http://blog.katowice-airport.com/ograniczona-widzialnosc-2013-10/
https://pl.wikipedia.org/Funkcjonowanie lotniska w warunkach ograniczonej widzialności | Blog Katowice Airportwiki/Widzialno%C5%9B%C4%87
http://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20A.pdf
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
widzialność i widoczność
Oba pojęcia się od siebie różne.
WIDOCZNOŚĆ
Widoczność natomiast, wiąże się z tym, czy dany obiekt jest przysłonięty innym obiektem, bądź ukształtowaniem terenu. Pilot BSP musi oceniać i przewidywać zarówno zmiany widzialność jak i widoczność BSP w trakcie lotu. Widoczność BSP w powietrzu i obserwowanie go w czasie lotu jest bardzo istotnym aspektem latania w na zasadach VLOS..
Zachowanie jak największego bezpieczeństwa lotu wymaga, aby obserwować BSP przez maksymalnie przez cały czas jego trwania. Dopuszczalne jest oderwanie wzroku jedynie w momentach kontrolowania parametrów lotu na aparaturze sterującej.
WIDZIALNOŚĆ
Widzialność jest pojęciem związanym z warunkami meteorologicznymi. Jest miarą stopniowaną. Można stwierdzić, że jeżeli obiekt jest widoczny (nie zasłonięty) to o jego poziomie widzialności decyduje kontrast, między tym obiektem, a jego bezpośrednim otoczeniem.
W lotnictwie widzialność, jest wartością mierzalną (za pomocą aparatury) i wykorzystywaną przede wszystkim przez lotniska. Mierzy się ją w regularnych odstępach czasowych (co 10 minut) i podaje wraz podaniem, czy widzialność się D-pogorszyła, U-polepszyła, czy jest N-bez zmian. Parametr, który służy do jej podawania jest RVR (ang. Runway Visual Range), czyli zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej.
ZAMGLENIA
Nieduże nagromadzenie niewielkich kropel wody (mniejszych niż we mgle), zawieszonych w powietrzu ograniczające widzialność na odległość od 1km do 10km nazywamy zamgleniem. Jest ono często początkową lub końcową fazą istnienia mgieł.
MGŁY
Większe nagromadzenie, większych niż w zamgleniu kropel wody, zawieszonych w powietrzu i ograniczające widzialność na odległość poniżej 1km. Latanie we mgle może rodzić dodatkowe zagrożenia związane z utratą widoczności bezzałogowego statku jak i z obecną wilgotnością, która będzie oddziaływać na zewnętrzne powierzchnie i systemy oraz wnikać do wnętrze bsp.
OŚLEPIENIE
Widoczność BSP dla sterującego nim pilota będzie także zachwiana w momentach oślepienia na przykład promieniami słońca lub silnym światłem reflektorów samochodów lub np. latarki. Oko ludzkie potrzebuje chwili na ponowne zaadoptowanie się do warunków i do powrotu do normalnego widzenia i rozpoznawania obiektów.
Dodatkowe źródła wiedzy:http://blog.katowice-airport.com/ograniczona-widzialnosc-2013-10/
https://pl.wikipedia.org/Funkcjonowanie lotniska w warunkach ograniczonej widzialności | Blog Katowice Airportwiki/Widzialno%C5%9B%C4%87
http://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20A.pdf
widzialność i widoczność
Oba pojęcia się od siebie różne.
WIDOCZNOŚĆ
Widoczność natomiast, wiąże się z tym, czy dany obiekt jest przysłonięty innym obiektem, bądź ukształtowaniem terenu. Pilot BSP musi oceniać i przewidywać zarówno zmiany widzialność jak i widoczność BSP w trakcie lotu. Widoczność BSP w powietrzu i obserwowanie go w czasie lotu jest bardzo istotnym aspektem latania w na zasadach VLOS..
Zachowanie jak największego bezpieczeństwa lotu wymaga, aby obserwować BSP przez maksymalnie przez cały czas jego trwania. Dopuszczalne jest oderwanie wzroku jedynie w momentach kontrolowania parametrów lotu na aparaturze sterującej.
WIDZIALNOŚĆ
Widzialność jest pojęciem związanym z warunkami meteorologicznymi. Jest miarą stopniowaną. Można stwierdzić, że jeżeli obiekt jest widoczny (nie zasłonięty) to o jego poziomie widzialności decyduje kontrast, między tym obiektem, a jego bezpośrednim otoczeniem.
W lotnictwie widzialność, jest wartością mierzalną (za pomocą aparatury) i wykorzystywaną przede wszystkim przez lotniska. Mierzy się ją w regularnych odstępach czasowych (co 10 minut) i podaje wraz podaniem, czy widzialność się D-pogorszyła, U-polepszyła, czy jest N-bez zmian. Parametr, który służy do jej podawania jest RVR (ang. Runway Visual Range), czyli zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej.
ZAMGLENIA
Nieduże nagromadzenie niewielkich kropel wody (mniejszych niż we mgle), zawieszonych w powietrzu ograniczające widzialność na odległość od 1km do 10km nazywamy zamgleniem. Jest ono często początkową lub końcową fazą istnienia mgieł.
MGŁY
Większe nagromadzenie, większych niż w zamgleniu kropel wody, zawieszonych w powietrzu i ograniczające widzialność na odległość poniżej 1km. Latanie we mgle może rodzić dodatkowe zagrożenia związane z utratą widoczności bezzałogowego statku jak i z obecną wilgotnością, która będzie oddziaływać na zewnętrzne powierzchnie i systemy oraz wnikać do wnętrze bsp.
OŚLEPIENIE
Widoczność BSP dla sterującego nim pilota będzie także zachwiana w momentach oślepienia na przykład promieniami słońca lub silnym światłem reflektorów samochodów lub np. latarki. Oko ludzkie potrzebuje chwili na ponowne zaadoptowanie się do warunków i do powrotu do normalnego widzenia i rozpoznawania obiektów.
Dodatkowe źródła wiedzy:http://blog.katowice-airport.com/ograniczona-widzialnosc-2013-10/
https://pl.wikipedia.org/Funkcjonowanie lotniska w warunkach ograniczonej widzialności | Blog Katowice Airportwiki/Widzialno%C5%9B%C4%87
http://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20A.pdf
widzialność i widoczność
Oba pojęcia się od siebie różne.
WIDOCZNOŚĆ
Widoczność natomiast, wiąże się z tym, czy dany obiekt jest przysłonięty innym obiektem, bądź ukształtowaniem terenu. Pilot BSP musi oceniać i przewidywać zarówno zmiany widzialność jak i widoczność BSP w trakcie lotu. Widoczność BSP w powietrzu i obserwowanie go w czasie lotu jest bardzo istotnym aspektem latania w na zasadach VLOS..
Zachowanie jak największego bezpieczeństwa lotu wymaga, aby obserwować BSP przez maksymalnie przez cały czas jego trwania. Dopuszczalne jest oderwanie wzroku jedynie w momentach kontrolowania parametrów lotu na aparaturze sterującej.
WIDZIALNOŚĆ
Widzialność jest pojęciem związanym z warunkami meteorologicznymi. Jest miarą stopniowaną. Można stwierdzić, że jeżeli obiekt jest widoczny (nie zasłonięty) to o jego poziomie widzialności decyduje kontrast, między tym obiektem, a jego bezpośrednim otoczeniem.
W lotnictwie widzialność, jest wartością mierzalną (za pomocą aparatury) i wykorzystywaną przede wszystkim przez lotniska. Mierzy się ją w regularnych odstępach czasowych (co 10 minut) i podaje wraz podaniem, czy widzialność się D-pogorszyła, U-polepszyła, czy jest N-bez zmian. Parametr, który służy do jej podawania jest RVR (ang. Runway Visual Range), czyli zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej.
ZAMGLENIA
Nieduże nagromadzenie niewielkich kropel wody (mniejszych niż we mgle), zawieszonych w powietrzu ograniczające widzialność na odległość od 1km do 10km nazywamy zamgleniem. Jest ono często początkową lub końcową fazą istnienia mgieł.
MGŁY
Większe nagromadzenie, większych niż w zamgleniu kropel wody, zawieszonych w powietrzu i ograniczające widzialność na odległość poniżej 1km. Latanie we mgle może rodzić dodatkowe zagrożenia związane z utratą widoczności bezzałogowego statku jak i z obecną wilgotnością, która będzie oddziaływać na zewnętrzne powierzchnie i systemy oraz wnikać do wnętrze bsp.
OŚLEPIENIE
Widoczność BSP dla sterującego nim pilota będzie także zachwiana w momentach oślepienia na przykład promieniami słońca lub silnym światłem reflektorów samochodów lub np. latarki. Oko ludzkie potrzebuje chwili na ponowne zaadoptowanie się do warunków i do powrotu do normalnego widzenia i rozpoznawania obiektów.
Dodatkowe źródła wiedzy:http://blog.katowice-airport.com/ograniczona-widzialnosc-2013-10/
https://pl.wikipedia.org/Funkcjonowanie lotniska w warunkach ograniczonej widzialności | Blog Katowice Airportwiki/Widzialno%C5%9B%C4%87
http://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20A.pdf
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083