---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
- AIP (Aeronautical Information Publication) - Zbiór Informacji Lotniczych
- AUP/UUP (Airspace Use Plan) - plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej na dzień bieżący i na dzień następny. Przygotowywany i publikowany jest każdego dnia przez dwie służby lotnicze ASM-2 oraz ASM-3.
ASM-2 poziom przed-taktyczny, zbierają zamówienia na rezerwacje przestrzeniASM-3 poziom taktyczny - na bieżąco zarządzają przestrzenią i strefami, włączają i wyłączająZ planem wykorzystania przestrzeni powietrznej możemy zapoznać się w formie mapy oraz w formie tekstowej pod adresem internetowym: https://airspace.pansa.pl/map
- Dronemap - https://dronemap.pansa.pl mapa stref geograficznych dla bezzałogowych statków powietrznych
- NOTAM-y
Depesze NOTAM to zwięzłe komunikaty, które zawierają wiele istotnych, a nawet kluczowych informacji dla możliwości wykonywania lotów. Są często podstawą do wyznaczenia elastycznych struktur przestrzeni powietrznej przez PAŻP, gdyż zawierają np.:
- ostrzeżenia nawigacyjne związane z pewną aktywnością lotniczą odbywającą się w przestrzeni niekontrolowanej
- ograniczenia w dostępności lotnisk i lądowisk
- ograniczenia w pracy pomocy nawigacyjnych
NOTAMy są różnego typu i różnych serii, mogą być np. depeszą dla wybranego lotniska lub trasy, informować o aktywności ptaków, wulkanu lub dotyczyć wielu innych ważnych informacji dla lotnictwa.Info o NOTAM’ach: NOTAM – co tam? | dlapilota.plNOTAM – Wikipedia, wolna encyklopediaGdzie można znaleźć depesze NOTAM:https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/https://www.ead.eurocontrol.int/cms-eadbasic/opencms/en/login/ead-basic/ (instrukcja utm pansa)https://lotniska.dlapilota.pl/Info o NOTAM:http://arow.nazwa.pl/arow_5/files/out/notam.pdfhttps://pl.wikipedia.org/wiki/NOTAMPrzykład z 2022: https://dlapilota.pl/wiadomosci/lotnisko-mielec/ograniczenia-dla-bsp-na-lotnisku-mielec-notamhttps://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/zasady-wykonywania-lotow-w-strefie-dra-r-r148
- planowanie misji, ocena ryzyka
Ustalona uprzednio klasa przestrzeni powietrznej Planując misję musimy poznać m.in. topografię obszaru nad którym wykonany będzie lot oraz przeanalizować występujące ryzyka na ziemi. Jest to konieczne do przygotowania całej operacji, ale również jest konieczne, aby uzyskać zgodę na lot, który jej wymaga. Składamy bowiem we wniosku analizę ryzyka naziemnego.Proces w którym zbierzemy odpowiednie dane jest pracochłonny i wymaga sporej wiedzy oraz sporego zaangażowania. Powstają narzędzia, które mają wspomagać ten proces. Polska aplikacja do reportowania analizy ryzyka https://www.grey.aero/pl. Raporty z niej traktuje się jako wiarygodne i warto mieć je na okoliczność audytu ze strony ULC lub badania przyczyn wypadku lotniczego.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
- AIP (Aeronautical Information Publication) - Zbiór Informacji Lotniczych
- AUP/UUP (Airspace Use Plan) - plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej na dzień bieżący i na dzień następny. Przygotowywany i publikowany jest każdego dnia przez dwie służby lotnicze ASM-2 oraz ASM-3.
ASM-2 poziom przed-taktyczny, zbierają zamówienia na rezerwacje przestrzeniASM-3 poziom taktyczny - na bieżąco zarządzają przestrzenią i strefami, włączają i wyłączająZ planem wykorzystania przestrzeni powietrznej możemy zapoznać się w formie mapy oraz w formie tekstowej pod adresem internetowym: https://airspace.pansa.pl/map
- Dronemap - https://dronemap.pansa.pl mapa stref geograficznych dla bezzałogowych statków powietrznych
- NOTAM-y
Depesze NOTAM to zwięzłe komunikaty, które zawierają wiele istotnych, a nawet kluczowych informacji dla możliwości wykonywania lotów. Są często podstawą do wyznaczenia elastycznych struktur przestrzeni powietrznej przez PAŻP, gdyż zawierają np.:
- ostrzeżenia nawigacyjne związane z pewną aktywnością lotniczą odbywającą się w przestrzeni niekontrolowanej
- ograniczenia w dostępności lotnisk i lądowisk
- ograniczenia w pracy pomocy nawigacyjnych
NOTAMy są różnego typu i różnych serii, mogą być np. depeszą dla wybranego lotniska lub trasy, informować o aktywności ptaków, wulkanu lub dotyczyć wielu innych ważnych informacji dla lotnictwa.Info o NOTAM’ach: NOTAM – co tam? | dlapilota.plNOTAM – Wikipedia, wolna encyklopediaGdzie można znaleźć depesze NOTAM:https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/https://www.ead.eurocontrol.int/cms-eadbasic/opencms/en/login/ead-basic/ (instrukcja utm pansa)https://lotniska.dlapilota.pl/Info o NOTAM:http://arow.nazwa.pl/arow_5/files/out/notam.pdfhttps://pl.wikipedia.org/wiki/NOTAMPrzykład z 2022: https://dlapilota.pl/wiadomosci/lotnisko-mielec/ograniczenia-dla-bsp-na-lotnisku-mielec-notamhttps://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/zasady-wykonywania-lotow-w-strefie-dra-r-r148
- planowanie misji, ocena ryzyka
Ustalona uprzednio klasa przestrzeni powietrznej Planując misję musimy poznać m.in. topografię obszaru nad którym wykonany będzie lot oraz przeanalizować występujące ryzyka na ziemi. Jest to konieczne do przygotowania całej operacji, ale również jest konieczne, aby uzyskać zgodę na lot, który jej wymaga. Składamy bowiem we wniosku analizę ryzyka naziemnego.Proces w którym zbierzemy odpowiednie dane jest pracochłonny i wymaga sporej wiedzy oraz sporego zaangażowania. Powstają narzędzia, które mają wspomagać ten proces. Polska aplikacja do reportowania analizy ryzyka https://www.grey.aero/pl. Raporty z niej traktuje się jako wiarygodne i warto mieć je na okoliczność audytu ze strony ULC lub badania przyczyn wypadku lotniczego.
- AIP (Aeronautical Information Publication) - Zbiór Informacji Lotniczych
- AUP/UUP (Airspace Use Plan) - plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej na dzień bieżący i na dzień następny. Przygotowywany i publikowany jest każdego dnia przez dwie służby lotnicze ASM-2 oraz ASM-3.
ASM-2 poziom przed-taktyczny, zbierają zamówienia na rezerwacje przestrzeniASM-3 poziom taktyczny - na bieżąco zarządzają przestrzenią i strefami, włączają i wyłączająZ planem wykorzystania przestrzeni powietrznej możemy zapoznać się w formie mapy oraz w formie tekstowej pod adresem internetowym: https://airspace.pansa.pl/map
- Dronemap - https://dronemap.pansa.pl mapa stref geograficznych dla bezzałogowych statków powietrznych
- NOTAM-y
Depesze NOTAM to zwięzłe komunikaty, które zawierają wiele istotnych, a nawet kluczowych informacji dla możliwości wykonywania lotów. Są często podstawą do wyznaczenia elastycznych struktur przestrzeni powietrznej przez PAŻP, gdyż zawierają np.:
- ostrzeżenia nawigacyjne związane z pewną aktywnością lotniczą odbywającą się w przestrzeni niekontrolowanej
- ograniczenia w dostępności lotnisk i lądowisk
- ograniczenia w pracy pomocy nawigacyjnych
NOTAMy są różnego typu i różnych serii, mogą być np. depeszą dla wybranego lotniska lub trasy, informować o aktywności ptaków, wulkanu lub dotyczyć wielu innych ważnych informacji dla lotnictwa.Info o NOTAM’ach: NOTAM – co tam? | dlapilota.plNOTAM – Wikipedia, wolna encyklopediaGdzie można znaleźć depesze NOTAM:https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/https://www.ead.eurocontrol.int/cms-eadbasic/opencms/en/login/ead-basic/ (instrukcja utm pansa)https://lotniska.dlapilota.pl/Info o NOTAM:http://arow.nazwa.pl/arow_5/files/out/notam.pdfhttps://pl.wikipedia.org/wiki/NOTAMPrzykład z 2022: https://dlapilota.pl/wiadomosci/lotnisko-mielec/ograniczenia-dla-bsp-na-lotnisku-mielec-notamhttps://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/zasady-wykonywania-lotow-w-strefie-dra-r-r148
- planowanie misji, ocena ryzyka
Ustalona uprzednio klasa przestrzeni powietrznej Planując misję musimy poznać m.in. topografię obszaru nad którym wykonany będzie lot oraz przeanalizować występujące ryzyka na ziemi. Jest to konieczne do przygotowania całej operacji, ale również jest konieczne, aby uzyskać zgodę na lot, który jej wymaga. Składamy bowiem we wniosku analizę ryzyka naziemnego.Proces w którym zbierzemy odpowiednie dane jest pracochłonny i wymaga sporej wiedzy oraz sporego zaangażowania. Powstają narzędzia, które mają wspomagać ten proces. Polska aplikacja do reportowania analizy ryzyka https://www.grey.aero/pl. Raporty z niej traktuje się jako wiarygodne i warto mieć je na okoliczność audytu ze strony ULC lub badania przyczyn wypadku lotniczego.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083