https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L6.4 | Przed lotem - dane i depesze lotnicze
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
  1. zbiory informacji lotniczych

Publikacje PAŻP

  • AIP (Aeronautical Information Publication) - Zbiór Informacji Lotniczych
  • AUP/UUP (Airspace Use Plan) - plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej na dzień bieżący i na dzień następny. Przygotowywany i publikowany jest każdego dnia przez dwie służby lotnicze ASM-2 oraz ASM-3.

ASM-2 poziom przed-taktyczny, zbierają zamówienia na rezerwacje przestrzeniASM-3 poziom taktyczny - na bieżąco zarządzają przestrzenią i strefami, włączają i wyłączająZ planem wykorzystania przestrzeni powietrznej możemy zapoznać się w formie mapy oraz w formie tekstowej pod adresem internetowym: https://airspace.pansa.pl/map 

  1. NOTAM-y

Depesze NOTAM to zwięzłe komunikaty, które zawierają wiele istotnych, a nawet kluczowych informacji dla możliwości wykonywania lotów. Są często podstawą do wyznaczenia elastycznych struktur przestrzeni powietrznej przez PAŻP, gdyż zawierają np.:

  • ostrzeżenia nawigacyjne związane z pewną aktywnością lotniczą odbywającą się w przestrzeni niekontrolowanej
  • ograniczenia w dostępności lotnisk i lądowisk
  • ograniczenia w pracy pomocy nawigacyjnych

NOTAMy są różnego typu i różnych serii, mogą być np. depeszą dla wybranego lotniska lub trasy, informować o aktywności ptaków, wulkanu lub dotyczyć wielu innych ważnych informacji dla lotnictwa.Info o NOTAM’ach: NOTAM – co tam? | dlapilota.plNOTAM – Wikipedia, wolna encyklopediaGdzie można znaleźć depesze NOTAM:https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/https://www.ead.eurocontrol.int/cms-eadbasic/opencms/en/login/ead-basic/ (instrukcja utm pansa)https://lotniska.dlapilota.pl/Info o NOTAM:http://arow.nazwa.pl/arow_5/files/out/notam.pdfhttps://pl.wikipedia.org/wiki/NOTAMPrzykład z 2022: https://dlapilota.pl/wiadomosci/lotnisko-mielec/ograniczenia-dla-bsp-na-lotnisku-mielec-notamhttps://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/zasady-wykonywania-lotow-w-strefie-dra-r-r148

  1. planowanie misji, ocena ryzyka 

Ustalona uprzednio klasa przestrzeni powietrznej Planując misję musimy poznać m.in. topografię obszaru nad którym wykonany będzie lot oraz przeanalizować występujące ryzyka na ziemi. Jest to konieczne do przygotowania całej operacji, ale również jest konieczne, aby uzyskać zgodę na lot, który jej wymaga. Składamy bowiem we wniosku analizę ryzyka naziemnego.Proces w którym zbierzemy odpowiednie dane jest pracochłonny i wymaga sporej wiedzy oraz sporego zaangażowania. Powstają narzędzia, które mają wspomagać ten proces. Polska aplikacja do reportowania analizy ryzyka https://www.grey.aero/pl. Raporty z niej traktuje się jako wiarygodne i warto mieć je na okoliczność audytu ze strony ULC lub badania przyczyn wypadku lotniczego.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio
  1. zbiory informacji lotniczych

Publikacje PAŻP

  • AIP (Aeronautical Information Publication) - Zbiór Informacji Lotniczych
  • AUP/UUP (Airspace Use Plan) - plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej na dzień bieżący i na dzień następny. Przygotowywany i publikowany jest każdego dnia przez dwie służby lotnicze ASM-2 oraz ASM-3.

ASM-2 poziom przed-taktyczny, zbierają zamówienia na rezerwacje przestrzeniASM-3 poziom taktyczny - na bieżąco zarządzają przestrzenią i strefami, włączają i wyłączająZ planem wykorzystania przestrzeni powietrznej możemy zapoznać się w formie mapy oraz w formie tekstowej pod adresem internetowym: https://airspace.pansa.pl/map 

  1. NOTAM-y

Depesze NOTAM to zwięzłe komunikaty, które zawierają wiele istotnych, a nawet kluczowych informacji dla możliwości wykonywania lotów. Są często podstawą do wyznaczenia elastycznych struktur przestrzeni powietrznej przez PAŻP, gdyż zawierają np.:

  • ostrzeżenia nawigacyjne związane z pewną aktywnością lotniczą odbywającą się w przestrzeni niekontrolowanej
  • ograniczenia w dostępności lotnisk i lądowisk
  • ograniczenia w pracy pomocy nawigacyjnych

NOTAMy są różnego typu i różnych serii, mogą być np. depeszą dla wybranego lotniska lub trasy, informować o aktywności ptaków, wulkanu lub dotyczyć wielu innych ważnych informacji dla lotnictwa.Info o NOTAM’ach: NOTAM – co tam? | dlapilota.plNOTAM – Wikipedia, wolna encyklopediaGdzie można znaleźć depesze NOTAM:https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/https://www.ead.eurocontrol.int/cms-eadbasic/opencms/en/login/ead-basic/ (instrukcja utm pansa)https://lotniska.dlapilota.pl/Info o NOTAM:http://arow.nazwa.pl/arow_5/files/out/notam.pdfhttps://pl.wikipedia.org/wiki/NOTAMPrzykład z 2022: https://dlapilota.pl/wiadomosci/lotnisko-mielec/ograniczenia-dla-bsp-na-lotnisku-mielec-notamhttps://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/zasady-wykonywania-lotow-w-strefie-dra-r-r148

  1. planowanie misji, ocena ryzyka 

Ustalona uprzednio klasa przestrzeni powietrznej Planując misję musimy poznać m.in. topografię obszaru nad którym wykonany będzie lot oraz przeanalizować występujące ryzyka na ziemi. Jest to konieczne do przygotowania całej operacji, ale również jest konieczne, aby uzyskać zgodę na lot, który jej wymaga. Składamy bowiem we wniosku analizę ryzyka naziemnego.Proces w którym zbierzemy odpowiednie dane jest pracochłonny i wymaga sporej wiedzy oraz sporego zaangażowania. Powstają narzędzia, które mają wspomagać ten proces. Polska aplikacja do reportowania analizy ryzyka https://www.grey.aero/pl. Raporty z niej traktuje się jako wiarygodne i warto mieć je na okoliczność audytu ze strony ULC lub badania przyczyn wypadku lotniczego.

Zadanie
  1. zbiory informacji lotniczych

Publikacje PAŻP

  • AIP (Aeronautical Information Publication) - Zbiór Informacji Lotniczych
  • AUP/UUP (Airspace Use Plan) - plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej na dzień bieżący i na dzień następny. Przygotowywany i publikowany jest każdego dnia przez dwie służby lotnicze ASM-2 oraz ASM-3.

ASM-2 poziom przed-taktyczny, zbierają zamówienia na rezerwacje przestrzeniASM-3 poziom taktyczny - na bieżąco zarządzają przestrzenią i strefami, włączają i wyłączająZ planem wykorzystania przestrzeni powietrznej możemy zapoznać się w formie mapy oraz w formie tekstowej pod adresem internetowym: https://airspace.pansa.pl/map 

  1. NOTAM-y

Depesze NOTAM to zwięzłe komunikaty, które zawierają wiele istotnych, a nawet kluczowych informacji dla możliwości wykonywania lotów. Są często podstawą do wyznaczenia elastycznych struktur przestrzeni powietrznej przez PAŻP, gdyż zawierają np.:

  • ostrzeżenia nawigacyjne związane z pewną aktywnością lotniczą odbywającą się w przestrzeni niekontrolowanej
  • ograniczenia w dostępności lotnisk i lądowisk
  • ograniczenia w pracy pomocy nawigacyjnych

NOTAMy są różnego typu i różnych serii, mogą być np. depeszą dla wybranego lotniska lub trasy, informować o aktywności ptaków, wulkanu lub dotyczyć wielu innych ważnych informacji dla lotnictwa.Info o NOTAM’ach: NOTAM – co tam? | dlapilota.plNOTAM – Wikipedia, wolna encyklopediaGdzie można znaleźć depesze NOTAM:https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/https://www.ead.eurocontrol.int/cms-eadbasic/opencms/en/login/ead-basic/ (instrukcja utm pansa)https://lotniska.dlapilota.pl/Info o NOTAM:http://arow.nazwa.pl/arow_5/files/out/notam.pdfhttps://pl.wikipedia.org/wiki/NOTAMPrzykład z 2022: https://dlapilota.pl/wiadomosci/lotnisko-mielec/ograniczenia-dla-bsp-na-lotnisku-mielec-notamhttps://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/zasady-wykonywania-lotow-w-strefie-dra-r-r148

  1. planowanie misji, ocena ryzyka 

Ustalona uprzednio klasa przestrzeni powietrznej Planując misję musimy poznać m.in. topografię obszaru nad którym wykonany będzie lot oraz przeanalizować występujące ryzyka na ziemi. Jest to konieczne do przygotowania całej operacji, ale również jest konieczne, aby uzyskać zgodę na lot, który jej wymaga. Składamy bowiem we wniosku analizę ryzyka naziemnego.Proces w którym zbierzemy odpowiednie dane jest pracochłonny i wymaga sporej wiedzy oraz sporego zaangażowania. Powstają narzędzia, które mają wspomagać ten proces. Polska aplikacja do reportowania analizy ryzyka https://www.grey.aero/pl. Raporty z niej traktuje się jako wiarygodne i warto mieć je na okoliczność audytu ze strony ULC lub badania przyczyn wypadku lotniczego.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L6.4 | Przed lotem - dane i depesze lotnicze
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.