https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L10.5 | Rodzaje akumulatorów stosowanych w bsp 
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

rodzaje akumulatorów stosowanych w bsp 

Li-Po

użytkowanie

Akumulatory Li-Po dobrze jest często ładować i użytkować. Przyjmuje się, że pakiety Li-Po działają sprawnie przez okres 200-350 cykli ładowania, przy czym im częściej są użytkowane tym lepiej. Bardziej na niekorzyść działa wiek akumulatora niż częstość użytkowania. 

Ich stan można kontrolować za pomocą tzw. testera Li-Po oraz testera napięcia. Ten drugi jest bardziej dokładnym i ważnym narzędziem pomiarowym.

Korzystanie z baterii, gdy mają temperaturę poniżej 18 stopni C, bardzo szybko prowadzi do przeciążenia i głębokich spadków napięcia. Pilot drona narażony jest na to, że chwilę po starcie bateria, która miała temperaturę niższą niż 18 stopni C, nagle będzie podawać zbyt mały prąd (niskie napięcie), aby silniki wytworzyły odpowiednią siłę nośną, co w efekcie skutkuje upadkiem drona z wysokości.

Sposobem na użytkowanie baterii w warunkach zimowych jest wcześniejsze ich rozgrzanie za pomocą na przykład tzw. podgrzewaczy. Należy jednak pamiętać, by rozgrzewać baterię na długi czas przed startem, nie wystarczy parę minut przed startem. Czasem trzeba nawet 90 min poświęć na to by bateria i jej wnętrze zostały wystarczająco rozgrzane.

Podobnie użytkowanie baterii których temperatura przekroczyła 40 stopni C, jest również niekorzystne, gdyż także rośnie gwałtownie oporność wewnątrz akumulatora i jest on mniej wydajny. Należy starać się nie dopuszczać do temperatur ponad 50 C, oraz bezwzględnie pilnować, aby w żadnym wypadku nie przekroczyć temperatury 60 stopni C.

ładowanie

Częste i nawet szybkie ładowanie jest korzystne dla tego typu akumulatorów. 

Akumulatory Li-Po należy ładować wyłącznie ładowarkami przeznaczonymi do tego typu baterii oraz ładowanie powinno odbywać się z wykorzystaniem balansera (może być w baterii lub w ładowarce). Balanser zwiększa bezpieczeństwo podczas ładowania oraz zapewnia równomierny poziom naładowania cel.  

W trakcie ładowania oraz przechowywania w celu ograniczenia ryzyka pożaru można baterie umieszczać np. w specjalnych torbach zabezpieczających tzw. ‘LiPo Safe Bag’, specjalnych pojemnikach lub samodzielnie wydzielonych i osłoniętych przestrzeniach niepalnym materiałem.

Przy rozładowywaniu baterii podczas pracy balanser nie jest wykorzystywany. Najważniejszą sprawą, o którą należy zadbać jest to, aby nie przeciążyć baterii Li-Po. 

Przeciążeniem baterii będzie sytuacja, gdy :

  • pojawiają się spadki napięcia na którejś z cel poniżej 3,3V (można to sprawdzać w niektórych aplikacjach sterujących)
  • temperatura baterii przekracza 60 stopni C, prowadzi to do trwałych uszkodzeń
  • w pełni rozładujemy baterię (zaleca się rozładować baterię do 80% i wylądować pozostawiając 20%) 
  • napięcie na którejś z cel bez obciążenia, czyli nie pracującej jest niższe niż 3,75V

przechowywanie

Należy przechowywać w warunkach suchych i chłodnych. Nie powinno się przechowywać w pełni naładowanych lub w pełni rozładowanych baterii typu Li-Po, nawet przez krótki czas (np. przez jedną chociaż noc). Optymalnymi warunki przechowywania dłużej niż 2 dni to, takie gdy cele mają napięcia na celach pomiędzy 3,82V- 3,84V/celę, a pilnować należy tego, aby nie przekroczyły granic 3,65V - 4,0V. 

W okresach jeszcze dłuższego przechowywania bez użytkowania np. jesienią i zimą należy co miesiąc kontrolować stan napięcia i jeżeli spadnie poniżej 3,75V do doładować baterie, ale nie do pełna. Do pełna akumulator należy naładować dopiero przed samym użyciem, gdy przygotowujemy się do realizacji naszej operacji z wykorzystaniem bsp.

niebezpieczeństwo

Ładowanie baterii Li-Po bez użycia balansera, stosowanie niecertyfikowanych ładowarek, innych niż zaleca producent jest niebezpieczne. Może prowadzić do przeładowania baterii i do wybuchu chemii znajdującej się wewnątrz. Utylizacja naładowanych baterii również jest niebezpieczna, dlatego pakiety przeznaczone już do utylizacji należy maksymalnie, do granic możliwości rozładować. 

Li-Ion

https://blog.swiatbaterii.pl/bateria-litowo-jonowa/

https://www.apple.com/pl/batteries/why-lithium-ion/

użytkowanie

Najbardziej szkodliwe dla tego typu akumulatorów jest rozładowanie ich do zera i pozostawienie ich w tym stanie na długi czas. Ten typ baterii (podobnie jak Li-Po) bardzo źle reagują na całkowite rozładowanie. Li-Ion pozostawione w głębokim rozładowaniu przez dłuższy czas ulegają uszkodzeniu na poziomie struktury krystalicznej ogniw (z powodu zbyt niskiego napięcia poniżej 2,7V)

ładowanie

Można ładować je w trybie szybkiego ładowania, gdy potrzebujemy, ale w zalecany tryb powolny zapewnia im dłuższą żywotność. Nie trzeba czekać z doładowaniem, aż bateria się rozładuje. Można je doładowywać w każdym momencie.

terminologia używana w odniesieniu do baterii

efekt pamięci

Spotykamy w ogniwach Ni-Cd (niklowo-kadmowych) i zalecane było, aby przed ładowaniem rozładować takie baterie do zera. 

wiedza jak działa bateria 

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

rodzaje akumulatorów stosowanych w bsp 

Li-Po

użytkowanie

Akumulatory Li-Po dobrze jest często ładować i użytkować. Przyjmuje się, że pakiety Li-Po działają sprawnie przez okres 200-350 cykli ładowania, przy czym im częściej są użytkowane tym lepiej. Bardziej na niekorzyść działa wiek akumulatora niż częstość użytkowania. 

Ich stan można kontrolować za pomocą tzw. testera Li-Po oraz testera napięcia. Ten drugi jest bardziej dokładnym i ważnym narzędziem pomiarowym.

Korzystanie z baterii, gdy mają temperaturę poniżej 18 stopni C, bardzo szybko prowadzi do przeciążenia i głębokich spadków napięcia. Pilot drona narażony jest na to, że chwilę po starcie bateria, która miała temperaturę niższą niż 18 stopni C, nagle będzie podawać zbyt mały prąd (niskie napięcie), aby silniki wytworzyły odpowiednią siłę nośną, co w efekcie skutkuje upadkiem drona z wysokości.

Sposobem na użytkowanie baterii w warunkach zimowych jest wcześniejsze ich rozgrzanie za pomocą na przykład tzw. podgrzewaczy. Należy jednak pamiętać, by rozgrzewać baterię na długi czas przed startem, nie wystarczy parę minut przed startem. Czasem trzeba nawet 90 min poświęć na to by bateria i jej wnętrze zostały wystarczająco rozgrzane.

Podobnie użytkowanie baterii których temperatura przekroczyła 40 stopni C, jest również niekorzystne, gdyż także rośnie gwałtownie oporność wewnątrz akumulatora i jest on mniej wydajny. Należy starać się nie dopuszczać do temperatur ponad 50 C, oraz bezwzględnie pilnować, aby w żadnym wypadku nie przekroczyć temperatury 60 stopni C.

ładowanie

Częste i nawet szybkie ładowanie jest korzystne dla tego typu akumulatorów. 

Akumulatory Li-Po należy ładować wyłącznie ładowarkami przeznaczonymi do tego typu baterii oraz ładowanie powinno odbywać się z wykorzystaniem balansera (może być w baterii lub w ładowarce). Balanser zwiększa bezpieczeństwo podczas ładowania oraz zapewnia równomierny poziom naładowania cel.  

W trakcie ładowania oraz przechowywania w celu ograniczenia ryzyka pożaru można baterie umieszczać np. w specjalnych torbach zabezpieczających tzw. ‘LiPo Safe Bag’, specjalnych pojemnikach lub samodzielnie wydzielonych i osłoniętych przestrzeniach niepalnym materiałem.

Przy rozładowywaniu baterii podczas pracy balanser nie jest wykorzystywany. Najważniejszą sprawą, o którą należy zadbać jest to, aby nie przeciążyć baterii Li-Po. 

Przeciążeniem baterii będzie sytuacja, gdy :

  • pojawiają się spadki napięcia na którejś z cel poniżej 3,3V (można to sprawdzać w niektórych aplikacjach sterujących)
  • temperatura baterii przekracza 60 stopni C, prowadzi to do trwałych uszkodzeń
  • w pełni rozładujemy baterię (zaleca się rozładować baterię do 80% i wylądować pozostawiając 20%) 
  • napięcie na którejś z cel bez obciążenia, czyli nie pracującej jest niższe niż 3,75V

przechowywanie

Należy przechowywać w warunkach suchych i chłodnych. Nie powinno się przechowywać w pełni naładowanych lub w pełni rozładowanych baterii typu Li-Po, nawet przez krótki czas (np. przez jedną chociaż noc). Optymalnymi warunki przechowywania dłużej niż 2 dni to, takie gdy cele mają napięcia na celach pomiędzy 3,82V- 3,84V/celę, a pilnować należy tego, aby nie przekroczyły granic 3,65V - 4,0V. 

W okresach jeszcze dłuższego przechowywania bez użytkowania np. jesienią i zimą należy co miesiąc kontrolować stan napięcia i jeżeli spadnie poniżej 3,75V do doładować baterie, ale nie do pełna. Do pełna akumulator należy naładować dopiero przed samym użyciem, gdy przygotowujemy się do realizacji naszej operacji z wykorzystaniem bsp.

niebezpieczeństwo

Ładowanie baterii Li-Po bez użycia balansera, stosowanie niecertyfikowanych ładowarek, innych niż zaleca producent jest niebezpieczne. Może prowadzić do przeładowania baterii i do wybuchu chemii znajdującej się wewnątrz. Utylizacja naładowanych baterii również jest niebezpieczna, dlatego pakiety przeznaczone już do utylizacji należy maksymalnie, do granic możliwości rozładować. 

Li-Ion

https://blog.swiatbaterii.pl/bateria-litowo-jonowa/

https://www.apple.com/pl/batteries/why-lithium-ion/

użytkowanie

Najbardziej szkodliwe dla tego typu akumulatorów jest rozładowanie ich do zera i pozostawienie ich w tym stanie na długi czas. Ten typ baterii (podobnie jak Li-Po) bardzo źle reagują na całkowite rozładowanie. Li-Ion pozostawione w głębokim rozładowaniu przez dłuższy czas ulegają uszkodzeniu na poziomie struktury krystalicznej ogniw (z powodu zbyt niskiego napięcia poniżej 2,7V)

ładowanie

Można ładować je w trybie szybkiego ładowania, gdy potrzebujemy, ale w zalecany tryb powolny zapewnia im dłuższą żywotność. Nie trzeba czekać z doładowaniem, aż bateria się rozładuje. Można je doładowywać w każdym momencie.

terminologia używana w odniesieniu do baterii

efekt pamięci

Spotykamy w ogniwach Ni-Cd (niklowo-kadmowych) i zalecane było, aby przed ładowaniem rozładować takie baterie do zera. 

wiedza jak działa bateria 

Zadanie

rodzaje akumulatorów stosowanych w bsp 

Li-Po

użytkowanie

Akumulatory Li-Po dobrze jest często ładować i użytkować. Przyjmuje się, że pakiety Li-Po działają sprawnie przez okres 200-350 cykli ładowania, przy czym im częściej są użytkowane tym lepiej. Bardziej na niekorzyść działa wiek akumulatora niż częstość użytkowania. 

Ich stan można kontrolować za pomocą tzw. testera Li-Po oraz testera napięcia. Ten drugi jest bardziej dokładnym i ważnym narzędziem pomiarowym.

Korzystanie z baterii, gdy mają temperaturę poniżej 18 stopni C, bardzo szybko prowadzi do przeciążenia i głębokich spadków napięcia. Pilot drona narażony jest na to, że chwilę po starcie bateria, która miała temperaturę niższą niż 18 stopni C, nagle będzie podawać zbyt mały prąd (niskie napięcie), aby silniki wytworzyły odpowiednią siłę nośną, co w efekcie skutkuje upadkiem drona z wysokości.

Sposobem na użytkowanie baterii w warunkach zimowych jest wcześniejsze ich rozgrzanie za pomocą na przykład tzw. podgrzewaczy. Należy jednak pamiętać, by rozgrzewać baterię na długi czas przed startem, nie wystarczy parę minut przed startem. Czasem trzeba nawet 90 min poświęć na to by bateria i jej wnętrze zostały wystarczająco rozgrzane.

Podobnie użytkowanie baterii których temperatura przekroczyła 40 stopni C, jest również niekorzystne, gdyż także rośnie gwałtownie oporność wewnątrz akumulatora i jest on mniej wydajny. Należy starać się nie dopuszczać do temperatur ponad 50 C, oraz bezwzględnie pilnować, aby w żadnym wypadku nie przekroczyć temperatury 60 stopni C.

ładowanie

Częste i nawet szybkie ładowanie jest korzystne dla tego typu akumulatorów. 

Akumulatory Li-Po należy ładować wyłącznie ładowarkami przeznaczonymi do tego typu baterii oraz ładowanie powinno odbywać się z wykorzystaniem balansera (może być w baterii lub w ładowarce). Balanser zwiększa bezpieczeństwo podczas ładowania oraz zapewnia równomierny poziom naładowania cel.  

W trakcie ładowania oraz przechowywania w celu ograniczenia ryzyka pożaru można baterie umieszczać np. w specjalnych torbach zabezpieczających tzw. ‘LiPo Safe Bag’, specjalnych pojemnikach lub samodzielnie wydzielonych i osłoniętych przestrzeniach niepalnym materiałem.

Przy rozładowywaniu baterii podczas pracy balanser nie jest wykorzystywany. Najważniejszą sprawą, o którą należy zadbać jest to, aby nie przeciążyć baterii Li-Po. 

Przeciążeniem baterii będzie sytuacja, gdy :

  • pojawiają się spadki napięcia na którejś z cel poniżej 3,3V (można to sprawdzać w niektórych aplikacjach sterujących)
  • temperatura baterii przekracza 60 stopni C, prowadzi to do trwałych uszkodzeń
  • w pełni rozładujemy baterię (zaleca się rozładować baterię do 80% i wylądować pozostawiając 20%) 
  • napięcie na którejś z cel bez obciążenia, czyli nie pracującej jest niższe niż 3,75V

przechowywanie

Należy przechowywać w warunkach suchych i chłodnych. Nie powinno się przechowywać w pełni naładowanych lub w pełni rozładowanych baterii typu Li-Po, nawet przez krótki czas (np. przez jedną chociaż noc). Optymalnymi warunki przechowywania dłużej niż 2 dni to, takie gdy cele mają napięcia na celach pomiędzy 3,82V- 3,84V/celę, a pilnować należy tego, aby nie przekroczyły granic 3,65V - 4,0V. 

W okresach jeszcze dłuższego przechowywania bez użytkowania np. jesienią i zimą należy co miesiąc kontrolować stan napięcia i jeżeli spadnie poniżej 3,75V do doładować baterie, ale nie do pełna. Do pełna akumulator należy naładować dopiero przed samym użyciem, gdy przygotowujemy się do realizacji naszej operacji z wykorzystaniem bsp.

niebezpieczeństwo

Ładowanie baterii Li-Po bez użycia balansera, stosowanie niecertyfikowanych ładowarek, innych niż zaleca producent jest niebezpieczne. Może prowadzić do przeładowania baterii i do wybuchu chemii znajdującej się wewnątrz. Utylizacja naładowanych baterii również jest niebezpieczna, dlatego pakiety przeznaczone już do utylizacji należy maksymalnie, do granic możliwości rozładować. 

Li-Ion

https://blog.swiatbaterii.pl/bateria-litowo-jonowa/

https://www.apple.com/pl/batteries/why-lithium-ion/

użytkowanie

Najbardziej szkodliwe dla tego typu akumulatorów jest rozładowanie ich do zera i pozostawienie ich w tym stanie na długi czas. Ten typ baterii (podobnie jak Li-Po) bardzo źle reagują na całkowite rozładowanie. Li-Ion pozostawione w głębokim rozładowaniu przez dłuższy czas ulegają uszkodzeniu na poziomie struktury krystalicznej ogniw (z powodu zbyt niskiego napięcia poniżej 2,7V)

ładowanie

Można ładować je w trybie szybkiego ładowania, gdy potrzebujemy, ale w zalecany tryb powolny zapewnia im dłuższą żywotność. Nie trzeba czekać z doładowaniem, aż bateria się rozładuje. Można je doładowywać w każdym momencie.

terminologia używana w odniesieniu do baterii

efekt pamięci

Spotykamy w ogniwach Ni-Cd (niklowo-kadmowych) i zalecane było, aby przed ładowaniem rozładować takie baterie do zera. 

wiedza jak działa bateria 

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L10.5 | Rodzaje akumulatorów stosowanych w bsp 
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.