---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Podstawowe zasady lotu
Siła nośna
Aby możliwy był lot każdego statku powietrznego w tym bezzałogowego potrzebna jest siła nośna przewyższająca siłę ciążenia. Siła nośna jest związana z przepływem powietrza wokół powierzchni nośnych. W stałopłatach powierzchnią nośną są skrzydła, natomiast w wielowirnikowych powierzchnią nośną są śmigła.
Śmigła
Śmigło obracając się powoduje przepływ powietrza znajdującego się nad jego górną częścią, w kierunku pod śmigło. Powstaje różnica ciśnień, nad śmigłem niższe niż pod śmigłem i zaczyna działać siła nośna unosząc drona.
Dwa parametry śmigła są szczególnie istotne, są to: średnica i skok śmigła
- Średnica to całkowita długość śmigła. Długość śmigła wpływa na moc jaka jest potrzebna do jego obrócenia. Dłuższe wymagają większej mocy.
- Skok śmigła to droga jaką przebędzie śmigło przy pełnym obrocie. Większy skok, zapewnia większą siłę nośną.
Przykład:
Średnica X skok: 4,7 × 2,6 cala (119,38 × 66,04 mm)
Śmigła i parametry dla drona Dji Mini 2
Kierunek obrotu śmigieł w wielowirnikowcach:
- w prawo, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara CW
- w lewo, przeciwnym kierunku niż wskazówki zegara CCW
Pochylenie, przechylenie, odchylenie
Pitch - pochylenie - do przodu, do tyłu
Roll - przechylanie - na boki
Yaw - odchylenie - od kierunku lotu, obrót wokół osi pionowej
Napędy - silnik elektryczny
Napęd w dronach konsumenckich i do profesjonalnych usług zapewniony jest najczęściej przez silniki elektryczne.
Spotykamy generalnie dwa rodzaje silników:
- outrunner - bezszczotkowy, obraca się zewnętrzna część, mają duży moment obrotowy
- innrunner - obraca się wewnętrzna część silnika, osiągają wysokie prędkości obrotowe
Kontroler lotu (autopilot)
Do niego trafiają wszystkie dane odczytywane przez czujniki zamontowane na statku powietrznych. Dzięki temu, jego algorytmy potrafią sterować dronem.
ECS - elektroniczny kontroler prędkości
Do każdego silnika przypisany jest jeden ECS. Steruje nim kontroler lotu kontrolując prędkość obrotu silników.
IMU - inercyjna jednostka pomiarowa
(Inertial Measurement Unit) – inercyjna jednostka pomiarowa.
Składa się z 3 żyroskopów oraz 3 akcelerometrów, które mierzą w 3 osiach przyspieszenie i prędkość kątową drona w czasie rzeczywistym. Dzięki tak otrzymanym informacjom o położeniu drona w przestrzeni, kontroler lotu, który je otrzymuje potrafi wykorzystać je do takiego sterowania napędami, aby uzyskać ruch w pożądanym kierunku.
GPS - globalny system pozycjonowania
https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/system-gps/
Barometr
Czujnik dający informacje o ciśnieniu statycznym, służy do określania wysokości BSP.
Magnetometr (kompas elektroniczny)
Czujnik ten zbiera informacje o polu magnetycznym ziemi. W wyniku obliczeń matematycznych określa kierunek, w którym skierowany jest przód drona. Magnetometr jest czuły na obecność metalu w jego pobliżu, wpływa to na odczytywane dane i może wymagać kalibracji, aby lot był w ogóle możliwy.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Podstawowe zasady lotu
Siła nośna
Aby możliwy był lot każdego statku powietrznego w tym bezzałogowego potrzebna jest siła nośna przewyższająca siłę ciążenia. Siła nośna jest związana z przepływem powietrza wokół powierzchni nośnych. W stałopłatach powierzchnią nośną są skrzydła, natomiast w wielowirnikowych powierzchnią nośną są śmigła.
Śmigła
Śmigło obracając się powoduje przepływ powietrza znajdującego się nad jego górną częścią, w kierunku pod śmigło. Powstaje różnica ciśnień, nad śmigłem niższe niż pod śmigłem i zaczyna działać siła nośna unosząc drona.
Dwa parametry śmigła są szczególnie istotne, są to: średnica i skok śmigła
- Średnica to całkowita długość śmigła. Długość śmigła wpływa na moc jaka jest potrzebna do jego obrócenia. Dłuższe wymagają większej mocy.
- Skok śmigła to droga jaką przebędzie śmigło przy pełnym obrocie. Większy skok, zapewnia większą siłę nośną.
Przykład:
Średnica X skok: 4,7 × 2,6 cala (119,38 × 66,04 mm)
Śmigła i parametry dla drona Dji Mini 2
Kierunek obrotu śmigieł w wielowirnikowcach:
- w prawo, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara CW
- w lewo, przeciwnym kierunku niż wskazówki zegara CCW
Pochylenie, przechylenie, odchylenie
Pitch - pochylenie - do przodu, do tyłu
Roll - przechylanie - na boki
Yaw - odchylenie - od kierunku lotu, obrót wokół osi pionowej
Napędy - silnik elektryczny
Napęd w dronach konsumenckich i do profesjonalnych usług zapewniony jest najczęściej przez silniki elektryczne.
Spotykamy generalnie dwa rodzaje silników:
- outrunner - bezszczotkowy, obraca się zewnętrzna część, mają duży moment obrotowy
- innrunner - obraca się wewnętrzna część silnika, osiągają wysokie prędkości obrotowe
Kontroler lotu (autopilot)
Do niego trafiają wszystkie dane odczytywane przez czujniki zamontowane na statku powietrznych. Dzięki temu, jego algorytmy potrafią sterować dronem.
ECS - elektroniczny kontroler prędkości
Do każdego silnika przypisany jest jeden ECS. Steruje nim kontroler lotu kontrolując prędkość obrotu silników.
IMU - inercyjna jednostka pomiarowa
(Inertial Measurement Unit) – inercyjna jednostka pomiarowa.
Składa się z 3 żyroskopów oraz 3 akcelerometrów, które mierzą w 3 osiach przyspieszenie i prędkość kątową drona w czasie rzeczywistym. Dzięki tak otrzymanym informacjom o położeniu drona w przestrzeni, kontroler lotu, który je otrzymuje potrafi wykorzystać je do takiego sterowania napędami, aby uzyskać ruch w pożądanym kierunku.
GPS - globalny system pozycjonowania
https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/system-gps/
Barometr
Czujnik dający informacje o ciśnieniu statycznym, służy do określania wysokości BSP.
Magnetometr (kompas elektroniczny)
Czujnik ten zbiera informacje o polu magnetycznym ziemi. W wyniku obliczeń matematycznych określa kierunek, w którym skierowany jest przód drona. Magnetometr jest czuły na obecność metalu w jego pobliżu, wpływa to na odczytywane dane i może wymagać kalibracji, aby lot był w ogóle możliwy.
Podstawowe zasady lotu
Siła nośna
Aby możliwy był lot każdego statku powietrznego w tym bezzałogowego potrzebna jest siła nośna przewyższająca siłę ciążenia. Siła nośna jest związana z przepływem powietrza wokół powierzchni nośnych. W stałopłatach powierzchnią nośną są skrzydła, natomiast w wielowirnikowych powierzchnią nośną są śmigła.
Śmigła
Śmigło obracając się powoduje przepływ powietrza znajdującego się nad jego górną częścią, w kierunku pod śmigło. Powstaje różnica ciśnień, nad śmigłem niższe niż pod śmigłem i zaczyna działać siła nośna unosząc drona.
Dwa parametry śmigła są szczególnie istotne, są to: średnica i skok śmigła
- Średnica to całkowita długość śmigła. Długość śmigła wpływa na moc jaka jest potrzebna do jego obrócenia. Dłuższe wymagają większej mocy.
- Skok śmigła to droga jaką przebędzie śmigło przy pełnym obrocie. Większy skok, zapewnia większą siłę nośną.
Przykład:
Średnica X skok: 4,7 × 2,6 cala (119,38 × 66,04 mm)
Śmigła i parametry dla drona Dji Mini 2
Kierunek obrotu śmigieł w wielowirnikowcach:
- w prawo, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara CW
- w lewo, przeciwnym kierunku niż wskazówki zegara CCW
Pochylenie, przechylenie, odchylenie
Pitch - pochylenie - do przodu, do tyłu
Roll - przechylanie - na boki
Yaw - odchylenie - od kierunku lotu, obrót wokół osi pionowej
Napędy - silnik elektryczny
Napęd w dronach konsumenckich i do profesjonalnych usług zapewniony jest najczęściej przez silniki elektryczne.
Spotykamy generalnie dwa rodzaje silników:
- outrunner - bezszczotkowy, obraca się zewnętrzna część, mają duży moment obrotowy
- innrunner - obraca się wewnętrzna część silnika, osiągają wysokie prędkości obrotowe
Kontroler lotu (autopilot)
Do niego trafiają wszystkie dane odczytywane przez czujniki zamontowane na statku powietrznych. Dzięki temu, jego algorytmy potrafią sterować dronem.
ECS - elektroniczny kontroler prędkości
Do każdego silnika przypisany jest jeden ECS. Steruje nim kontroler lotu kontrolując prędkość obrotu silników.
IMU - inercyjna jednostka pomiarowa
(Inertial Measurement Unit) – inercyjna jednostka pomiarowa.
Składa się z 3 żyroskopów oraz 3 akcelerometrów, które mierzą w 3 osiach przyspieszenie i prędkość kątową drona w czasie rzeczywistym. Dzięki tak otrzymanym informacjom o położeniu drona w przestrzeni, kontroler lotu, który je otrzymuje potrafi wykorzystać je do takiego sterowania napędami, aby uzyskać ruch w pożądanym kierunku.
GPS - globalny system pozycjonowania
https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/system-gps/
Barometr
Czujnik dający informacje o ciśnieniu statycznym, służy do określania wysokości BSP.
Magnetometr (kompas elektroniczny)
Czujnik ten zbiera informacje o polu magnetycznym ziemi. W wyniku obliczeń matematycznych określa kierunek, w którym skierowany jest przód drona. Magnetometr jest czuły na obecność metalu w jego pobliżu, wpływa to na odczytywane dane i może wymagać kalibracji, aby lot był w ogóle możliwy.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083