https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L8.1 | Podstawowe zasady lotu
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Podstawowe zasady lotu

Siła nośna

Aby możliwy był lot każdego statku powietrznego w tym bezzałogowego potrzebna jest siła nośna przewyższająca siłę ciążenia. Siła nośna jest związana z przepływem powietrza wokół powierzchni nośnych. W stałopłatach powierzchnią nośną są skrzydła, natomiast w wielowirnikowych powierzchnią nośną są śmigła.

Śmigła

Śmigło obracając się powoduje przepływ powietrza znajdującego się nad jego górną częścią, w kierunku pod śmigło. Powstaje różnica ciśnień, nad śmigłem niższe niż pod śmigłem i zaczyna działać siła nośna unosząc drona.
Dwa parametry śmigła są szczególnie istotne, są to: średnica i skok śmigła 

  • Średnica to całkowita długość śmigła. Długość śmigła wpływa na moc jaka jest potrzebna do jego obrócenia. Dłuższe wymagają większej mocy.
  • Skok śmigła to droga jaką przebędzie śmigło przy pełnym obrocie. Większy skok, zapewnia większą siłę nośną.

Przykład: 

Średnica X skok: 4,7 × 2,6 cala (119,38 × 66,04 mm)

Śmigła i parametry dla drona Dji Mini 2

Kierunek obrotu śmigieł w wielowirnikowcach:

  • w prawo, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara CW
  • w lewo, przeciwnym kierunku niż wskazówki zegara CCW

Pochylenie, przechylenie, odchylenie

Pitch - pochylenie - do przodu, do tyłu

Roll - przechylanie - na boki

Yaw - odchylenie - od kierunku lotu, obrót wokół osi pionowej

Napędy - silnik elektryczny

Napęd w dronach konsumenckich i do profesjonalnych usług zapewniony jest najczęściej przez silniki elektryczne. 

Spotykamy generalnie dwa rodzaje silników: 

  • outrunner - bezszczotkowy, obraca się zewnętrzna część, mają duży moment obrotowy
  • innrunner - obraca się wewnętrzna część silnika, osiągają wysokie prędkości obrotowe

Kontroler lotu (autopilot)

Do niego trafiają wszystkie dane odczytywane przez czujniki zamontowane na statku powietrznych. Dzięki temu, jego algorytmy potrafią sterować dronem.

ECS - elektroniczny kontroler prędkości

Do każdego silnika przypisany jest jeden ECS. Steruje nim kontroler lotu kontrolując prędkość obrotu silników.

IMU - inercyjna jednostka pomiarowa

(Inertial Measurement Unit) – inercyjna jednostka pomiarowa.

Składa się z 3 żyroskopów oraz 3 akcelerometrów, które mierzą w 3 osiach przyspieszenie i prędkość kątową drona w czasie rzeczywistym. Dzięki tak otrzymanym  informacjom o położeniu drona w przestrzeni, kontroler lotu, który je otrzymuje potrafi wykorzystać je do takiego sterowania napędami, aby uzyskać ruch w pożądanym kierunku.

GPS - globalny system pozycjonowania

https://www.researchgate.net/publication/346940071_Przyczyny_blednego_pozycjonowania_systemu_GPS_na_statkach_morskich_oraz_metody_kontroli_poprawnosci_otrzymywanej_pozycji

https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/system-gps/

Barometr

Czujnik dający informacje o ciśnieniu statycznym, służy do określania wysokości BSP.

Magnetometr (kompas elektroniczny)

Czujnik ten zbiera informacje o polu magnetycznym ziemi. W wyniku obliczeń matematycznych określa  kierunek, w którym skierowany jest przód drona. Magnetometr jest czuły na obecność metalu w jego pobliżu, wpływa to na odczytywane dane i może wymagać kalibracji, aby lot był w ogóle możliwy.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Podstawowe zasady lotu

Siła nośna

Aby możliwy był lot każdego statku powietrznego w tym bezzałogowego potrzebna jest siła nośna przewyższająca siłę ciążenia. Siła nośna jest związana z przepływem powietrza wokół powierzchni nośnych. W stałopłatach powierzchnią nośną są skrzydła, natomiast w wielowirnikowych powierzchnią nośną są śmigła.

Śmigła

Śmigło obracając się powoduje przepływ powietrza znajdującego się nad jego górną częścią, w kierunku pod śmigło. Powstaje różnica ciśnień, nad śmigłem niższe niż pod śmigłem i zaczyna działać siła nośna unosząc drona.
Dwa parametry śmigła są szczególnie istotne, są to: średnica i skok śmigła 

  • Średnica to całkowita długość śmigła. Długość śmigła wpływa na moc jaka jest potrzebna do jego obrócenia. Dłuższe wymagają większej mocy.
  • Skok śmigła to droga jaką przebędzie śmigło przy pełnym obrocie. Większy skok, zapewnia większą siłę nośną.

Przykład: 

Średnica X skok: 4,7 × 2,6 cala (119,38 × 66,04 mm)

Śmigła i parametry dla drona Dji Mini 2

Kierunek obrotu śmigieł w wielowirnikowcach:

  • w prawo, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara CW
  • w lewo, przeciwnym kierunku niż wskazówki zegara CCW

Pochylenie, przechylenie, odchylenie

Pitch - pochylenie - do przodu, do tyłu

Roll - przechylanie - na boki

Yaw - odchylenie - od kierunku lotu, obrót wokół osi pionowej

Napędy - silnik elektryczny

Napęd w dronach konsumenckich i do profesjonalnych usług zapewniony jest najczęściej przez silniki elektryczne. 

Spotykamy generalnie dwa rodzaje silników: 

  • outrunner - bezszczotkowy, obraca się zewnętrzna część, mają duży moment obrotowy
  • innrunner - obraca się wewnętrzna część silnika, osiągają wysokie prędkości obrotowe

Kontroler lotu (autopilot)

Do niego trafiają wszystkie dane odczytywane przez czujniki zamontowane na statku powietrznych. Dzięki temu, jego algorytmy potrafią sterować dronem.

ECS - elektroniczny kontroler prędkości

Do każdego silnika przypisany jest jeden ECS. Steruje nim kontroler lotu kontrolując prędkość obrotu silników.

IMU - inercyjna jednostka pomiarowa

(Inertial Measurement Unit) – inercyjna jednostka pomiarowa.

Składa się z 3 żyroskopów oraz 3 akcelerometrów, które mierzą w 3 osiach przyspieszenie i prędkość kątową drona w czasie rzeczywistym. Dzięki tak otrzymanym  informacjom o położeniu drona w przestrzeni, kontroler lotu, który je otrzymuje potrafi wykorzystać je do takiego sterowania napędami, aby uzyskać ruch w pożądanym kierunku.

GPS - globalny system pozycjonowania

https://www.researchgate.net/publication/346940071_Przyczyny_blednego_pozycjonowania_systemu_GPS_na_statkach_morskich_oraz_metody_kontroli_poprawnosci_otrzymywanej_pozycji

https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/system-gps/

Barometr

Czujnik dający informacje o ciśnieniu statycznym, służy do określania wysokości BSP.

Magnetometr (kompas elektroniczny)

Czujnik ten zbiera informacje o polu magnetycznym ziemi. W wyniku obliczeń matematycznych określa  kierunek, w którym skierowany jest przód drona. Magnetometr jest czuły na obecność metalu w jego pobliżu, wpływa to na odczytywane dane i może wymagać kalibracji, aby lot był w ogóle możliwy.

Zadanie

Podstawowe zasady lotu

Siła nośna

Aby możliwy był lot każdego statku powietrznego w tym bezzałogowego potrzebna jest siła nośna przewyższająca siłę ciążenia. Siła nośna jest związana z przepływem powietrza wokół powierzchni nośnych. W stałopłatach powierzchnią nośną są skrzydła, natomiast w wielowirnikowych powierzchnią nośną są śmigła.

Śmigła

Śmigło obracając się powoduje przepływ powietrza znajdującego się nad jego górną częścią, w kierunku pod śmigło. Powstaje różnica ciśnień, nad śmigłem niższe niż pod śmigłem i zaczyna działać siła nośna unosząc drona.
Dwa parametry śmigła są szczególnie istotne, są to: średnica i skok śmigła 

  • Średnica to całkowita długość śmigła. Długość śmigła wpływa na moc jaka jest potrzebna do jego obrócenia. Dłuższe wymagają większej mocy.
  • Skok śmigła to droga jaką przebędzie śmigło przy pełnym obrocie. Większy skok, zapewnia większą siłę nośną.

Przykład: 

Średnica X skok: 4,7 × 2,6 cala (119,38 × 66,04 mm)

Śmigła i parametry dla drona Dji Mini 2

Kierunek obrotu śmigieł w wielowirnikowcach:

  • w prawo, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara CW
  • w lewo, przeciwnym kierunku niż wskazówki zegara CCW

Pochylenie, przechylenie, odchylenie

Pitch - pochylenie - do przodu, do tyłu

Roll - przechylanie - na boki

Yaw - odchylenie - od kierunku lotu, obrót wokół osi pionowej

Napędy - silnik elektryczny

Napęd w dronach konsumenckich i do profesjonalnych usług zapewniony jest najczęściej przez silniki elektryczne. 

Spotykamy generalnie dwa rodzaje silników: 

  • outrunner - bezszczotkowy, obraca się zewnętrzna część, mają duży moment obrotowy
  • innrunner - obraca się wewnętrzna część silnika, osiągają wysokie prędkości obrotowe

Kontroler lotu (autopilot)

Do niego trafiają wszystkie dane odczytywane przez czujniki zamontowane na statku powietrznych. Dzięki temu, jego algorytmy potrafią sterować dronem.

ECS - elektroniczny kontroler prędkości

Do każdego silnika przypisany jest jeden ECS. Steruje nim kontroler lotu kontrolując prędkość obrotu silników.

IMU - inercyjna jednostka pomiarowa

(Inertial Measurement Unit) – inercyjna jednostka pomiarowa.

Składa się z 3 żyroskopów oraz 3 akcelerometrów, które mierzą w 3 osiach przyspieszenie i prędkość kątową drona w czasie rzeczywistym. Dzięki tak otrzymanym  informacjom o położeniu drona w przestrzeni, kontroler lotu, który je otrzymuje potrafi wykorzystać je do takiego sterowania napędami, aby uzyskać ruch w pożądanym kierunku.

GPS - globalny system pozycjonowania

https://www.researchgate.net/publication/346940071_Przyczyny_blednego_pozycjonowania_systemu_GPS_na_statkach_morskich_oraz_metody_kontroli_poprawnosci_otrzymywanej_pozycji

https://geex.x-kom.pl/wiadomosci/system-gps/

Barometr

Czujnik dający informacje o ciśnieniu statycznym, służy do określania wysokości BSP.

Magnetometr (kompas elektroniczny)

Czujnik ten zbiera informacje o polu magnetycznym ziemi. W wyniku obliczeń matematycznych określa  kierunek, w którym skierowany jest przód drona. Magnetometr jest czuły na obecność metalu w jego pobliżu, wpływa to na odczytywane dane i może wymagać kalibracji, aby lot był w ogóle możliwy.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L8.1 | Podstawowe zasady lotu
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.