---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Przed lotem - identyfikacja miejsc, dla których lot BSP może być zagrożeniem
Potencjalna obecność osób postronnych
- znajdujących się na obszarze planowanej operacji
- osób potencjalnie mogących znaleźć się w obszarze operacji bsp np. mogących przechodzić, przejechać pojazdem, wyjść ze znajdującego się w tym obszarze budynku itd.
Ludzie i ruch uliczny: Drony latające w pobliżu skupisk ludzkich lub nad drogami mogą stanowić ryzyko dla bezpieczeństwa zarówno operatorów dronów, jak i osób postronnych. Należy zachować ostrożność, aby unikać lotów nad ludźmi i ruchliwymi ulicami.
Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów
USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
Ustawa wymienia tereny zamknięte – tereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;
USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.
Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf
USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe
obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;
infrastruktura krytyczna
Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
- zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa,
- łączności,
- sieci teleinformatycznych,
- finansowe,
- zaopatrzenia w żywność, (silosy)
- zaopatrzenia w wodę, (wieże ciśnień, ujęcia wody)
- ochrony zdrowia,
- transportowe,
- ratownicze,
- zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
- produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
inne zagrożenia w tym takie które mogą utrudnić wykonanie lotu
Zwierzęta: Ptaki i inne większe zwierzęta mogą stanowić ryzyko kolizji. Szczególnie ptaki często wlatują w ścieżki lotu dronów, co może prowadzić do uszkodzeń lub utraty kontroli nad urządzeniem.
Zagęszczenie przestrzeni powietrznej: W obszarach o wysokiej aktywności lotniczej, takich jak okolice lotnisk, istnieje zwiększone ryzyko interakcji z załogowymi statkami powietrznymi. W Polsce, jak i w wielu innych krajach, drony nie mogą latać w określonych strefach bez specjalnego zezwolenia.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Przed lotem - identyfikacja miejsc, dla których lot BSP może być zagrożeniem
Potencjalna obecność osób postronnych
- znajdujących się na obszarze planowanej operacji
- osób potencjalnie mogących znaleźć się w obszarze operacji bsp np. mogących przechodzić, przejechać pojazdem, wyjść ze znajdującego się w tym obszarze budynku itd.
Ludzie i ruch uliczny: Drony latające w pobliżu skupisk ludzkich lub nad drogami mogą stanowić ryzyko dla bezpieczeństwa zarówno operatorów dronów, jak i osób postronnych. Należy zachować ostrożność, aby unikać lotów nad ludźmi i ruchliwymi ulicami.
Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów
USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
Ustawa wymienia tereny zamknięte – tereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;
USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.
Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf
USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe
obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;
infrastruktura krytyczna
Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
- zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa,
- łączności,
- sieci teleinformatycznych,
- finansowe,
- zaopatrzenia w żywność, (silosy)
- zaopatrzenia w wodę, (wieże ciśnień, ujęcia wody)
- ochrony zdrowia,
- transportowe,
- ratownicze,
- zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
- produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
inne zagrożenia w tym takie które mogą utrudnić wykonanie lotu
Zwierzęta: Ptaki i inne większe zwierzęta mogą stanowić ryzyko kolizji. Szczególnie ptaki często wlatują w ścieżki lotu dronów, co może prowadzić do uszkodzeń lub utraty kontroli nad urządzeniem.
Zagęszczenie przestrzeni powietrznej: W obszarach o wysokiej aktywności lotniczej, takich jak okolice lotnisk, istnieje zwiększone ryzyko interakcji z załogowymi statkami powietrznymi. W Polsce, jak i w wielu innych krajach, drony nie mogą latać w określonych strefach bez specjalnego zezwolenia.
Przed lotem - identyfikacja miejsc, dla których lot BSP może być zagrożeniem
Potencjalna obecność osób postronnych
- znajdujących się na obszarze planowanej operacji
- osób potencjalnie mogących znaleźć się w obszarze operacji bsp np. mogących przechodzić, przejechać pojazdem, wyjść ze znajdującego się w tym obszarze budynku itd.
Ludzie i ruch uliczny: Drony latające w pobliżu skupisk ludzkich lub nad drogami mogą stanowić ryzyko dla bezpieczeństwa zarówno operatorów dronów, jak i osób postronnych. Należy zachować ostrożność, aby unikać lotów nad ludźmi i ruchliwymi ulicami.
Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów
USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
Ustawa wymienia tereny zamknięte – tereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;
USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.
Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf
USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe
obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;
infrastruktura krytyczna
Infrastruktura krytyczna obejmuje systemy:
- zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa,
- łączności,
- sieci teleinformatycznych,
- finansowe,
- zaopatrzenia w żywność, (silosy)
- zaopatrzenia w wodę, (wieże ciśnień, ujęcia wody)
- ochrony zdrowia,
- transportowe,
- ratownicze,
- zapewniające ciągłość działania administracji publicznej,
- produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
inne zagrożenia w tym takie które mogą utrudnić wykonanie lotu
Zwierzęta: Ptaki i inne większe zwierzęta mogą stanowić ryzyko kolizji. Szczególnie ptaki często wlatują w ścieżki lotu dronów, co może prowadzić do uszkodzeń lub utraty kontroli nad urządzeniem.
Zagęszczenie przestrzeni powietrznej: W obszarach o wysokiej aktywności lotniczej, takich jak okolice lotnisk, istnieje zwiększone ryzyko interakcji z załogowymi statkami powietrznymi. W Polsce, jak i w wielu innych krajach, drony nie mogą latać w określonych strefach bez specjalnego zezwolenia.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083