https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L7.2 | Ograniczanie ryzyka w powietrzu środkami operacyjnymi
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu

Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego

Umiejętności pilota są kolejnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo wykonywanej operacji lotniczej. W operacjach o charakterze szczególnym, czyli o podwyższonym ryzyku w porównaniu do kategorii otwartej należy opanować umiejętności zaawansowane, obok podstawowych umiejętności, do których zaliczyć należy manewry i procedury opisane w ćwiczeniach praktycznych w trybie samokształcenia, (lista tych ćwiczeń i umiejętności zawarta jest w oświadczeniu, które każdy pilot składa przed przystąpieniem do egzaminu w kategorii otwartej A2).

manewry lotnicze

Manewr lotniczy to ewolucja statku powietrznego albo grupy statków powietrznych w powietrzu polegająca na zmianie kursu, prędkości i wysokości lotu oraz ugrupowań bojowych, a także na wykonywaniu zmian parametrów lotu i akrobacji lotniczych.

zródło: Wikipedia

Krótki przypomnienie podstawowych manewrów:

  • zawis w miejscu nad punktem (precyzyjny)
  • przejście z zawisu do lotu w przód 
  • wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego
  • zakręty w locie poziomym (skoordynowane)some text
    • ześlizg 
    • wyślizg
  • utrzymanie obiektu w kadrze
  • kontrola prędkości w locie poziomym
  • czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego
  • manewry omijania w celu uniknięcia kolizji

Doskonalenie zdolności manualnych w wykonywaniu manewrów polega na podnoszeniu zdolności do:

  1. płynnego operowania drążkami sterującymi, bez puszczania ich i bez popychania
  2. delikatnego operowania drążkami, co przekłada się na lepszą kontrolę prędkości i kontrolę kierunków lotu
  3. jednoczesnego, ale niezależnego operowania drążkami, aby opanować zdolność do kontrolowania precyzyjnych wychyleń każdego drążka osobno
  4. skoordynowanego operowania drążkami 
  5. operowania drążkami w połączeniu z jednoczesnym operowaniem gimbalem i zoomem

zaawansowane umiejętności lotnicze

Na zaawansowane umiejętności składają się:

  1. umiejętność prowadzenia skutecznej obserwacji drona i otoczenia oraz utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej. W operacjach szczególnych dopuszczalna jest utrata kontaktu wzrokowego z bsp w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów na aparaturze sterującej. Potrzebna jest przy tym umiejętność szybkiego odnajdywania wzrokiem drona w przestrzeni powietrznej. Wymaga to dobrego rozeznania obszaru operacji pod kątem innych użytkowników przestrzeni, przeszkód terenowych, ukształtowania terenu i obecności innych osób postronnych. 
Pomocne są tutaj dobre praktyki polegające na : 
  • zapamiętaniu położenia w przestrzeni drona przed oderwaniem wzroku od niegosome text
    • zapamiętanie położenia horyzontalnego, np. poprzez skojarzenie z innym stale widocznymi elementami na horyzoncie
    • zapamiętanie wysokości poprzez pomnożenie wysokości innego elementu widocznego na obszarze operacji lub horyzoncie
    • ustawienie drona w takim miejscu, by kontrastowo był widoczny na tle innych elementów przestrzeni 

  1. umiejętności analogiczne do podstawowych z tym, że pilot potrafi wykonać te manewry dokładnie i z pełną kontrolną, przy różnej orientacji drona. Należałoby tu oczekiwać w optymalnym podejściu, umiejętności szybkiej oceny jak zorientowany jest dron i wykonania właściwych manewrów, bez korekt. 

Umiejętności zaawansowane powinny pozwalać pilotowi wykonywać omawiane manewry na różnych wysokościach i w różnych odległościach, w tym wykonywanych na granicy warunków (czyli w pobliżu 120 m nad terenem i w okolicach granicy widoczności VLOS). 

Kolejną grupą zaawansowanych umiejętności stanowią analogiczne manewry, ale w warunkach bez wsparcia GPS (globalnego systemu nawigacji satelitarnej).

  1. umiejętność monitorowania stanu całego SBSP, w tym stanu baterii (napięcia i temperatura) i kluczowych systemów (ilość satelit, obroty silnika) oraz kontrola i umiejętność oceny pozostałego czasu lotu, a także odległości jaką w tym czasie musi przebyć dron do miejsca bezpiecznego lądowania.

manewry i procedury awaryjne

Drugą ważną grupą zaawansowanych umiejętności są manewry i procedury awaryjne w sytuacjach odbiegających od normy:

  • braku częściowego lub całkowitego braku mocy w układzie napędowym
  • kierowania lotem, gdy dron wykazuje pewne dysfunkcje w zakresie kierowania i nadawania kierunku lotu
  • uszkodzenia urządzenia pozycjonującego
  • wtargnięcia osoby na obszar operacji
  • zbliżania się bsp do przekroczenia granic some text
    • przestrzeni lotu i zastosowania procedur bezpieczeństwa
    • przestrzeni operacyjnej i zastosowanie procedur awaryjnych
  • utraty łącza pozwalającego kierować i kontrolować bspsome text
    • zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
      • sprawdzenie połączeń kablowych między telefonem/tabletem a aparaturą
      • sprawdzenie aktywności telefonu/tabletu/aparatury, ewentualnie korzystamy z drugiego
      • zbliżenie się wraz z aparaturą sterującą do bsp
      • polepszenie propagacji fal radiowych w kierunku bsp, poprzez odpowiednie ustawienie anten
      • odsunięcie się od metalowych elementów, lub betonowych (beton może być zbrojony i zawierać metal)
      • skierowanie drona poza obszar mogący powodować zakłócenia (metalowe konstrukcje, betonowe konstrukcje, nadajniki BTS, routery, wieże radiowe i telewizyjne itp.)

monitorowanie parametrów lotu i stanu bsp w jego trakcie

Kontrolowanie danych telemetrycznych z sbsp jest ważnym elementem prowadzenia operacji lotniczej. Dane dotyczące odległości i wysokości pomagają w lepszej orientacji przestrzennej położenia i przemieszczenia się drona. Uśrednione napięcie cel oraz napięcia na poszczególnych celach pozwala kontrolować stan baterii i rozpoznać niebezpieczne różnice w napięciach między celami. 

Szczególnie, gdy dron jest na dużych odległościach i wysokościach kontrolowanie parametrów pomaga pilotowi, gdyż w tych sytuacjach pilot sam nie potrafi zupełnie ocenić tych parametrów. Jest to więc podstawowy sposób oceny odległości drona od przeszkód i od miejsca startu i lądowania.

ustępowanie pierwszeństwa w powietrzu

Bezzałogowe statki powietrzne ustępują miejsca w przestrzeni wszystkim innym użytkownikom - to prosta i bezwzględnie obowiązująca zasada, umocowana w przepisach prawa. Ma to jak najbardziej swój sens, trzeba zdawać sobie sprawę, że większość bsp będzie w ogóle nie widoczna dla pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.

Dziennik pokładowy

Dziennik pokładowy jest dokumentem, który ma na celu gromadzenie danych o wykonywanych operacjach lotniczych. Ma umożliwić prześledzenie kiedy były wykonywane, w jakich warunkach, kto wykonywał. Jest narzędziem wspomagającym działanie operatora bsp poprzez dostarczanie danych do analizy, a także spełnia funkcję pomocną przy kontroli stanu urządzeń wykorzystanych w misji oraz działań pilotów i zbieranego doświadczenia.

Nie jest to dokument wymagany w działalności operatora, ale jest zalecany. Jego forma może być papierowa lub może być przygotowywany i wersji elektronicznej. 

przykład oferty rynkowej w postaci drukowanej: https://sklep.plar.pl/pl/p/Logbook-pilota-operatora-dronow/586

Przykład oferty rynkowej w wersji elektronicznej: AirData.com 

Może zawierać np. takie dane: 

  • data i godzina operacji
  • miejsce operacji
  • czas trwania operacji
  • model wykorzystanego bsp
  • ilość użytych pakietów zasilających
  • dane pilota
  • warunki meteorologiczne
  • typ operacji

Niektóre drony lub aplikacje posiadają funkcjonalność pozwalającą na rejestrowanie parametrów lotu. Zapisywane tam są w czasie ciągłym i na bieżąco takie dane jak: 

  • wysokość lotu
  • prędkość lotu
  • odległość od aparatury sterującej
  • kierunki lotu
  • czas lotu 
  • wychylenia drążków
  • lokalizacja gps
  • graficzne przedstawienie trasy lotu

Lot można odtworzyć włączając animację.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu

Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego

Umiejętności pilota są kolejnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo wykonywanej operacji lotniczej. W operacjach o charakterze szczególnym, czyli o podwyższonym ryzyku w porównaniu do kategorii otwartej należy opanować umiejętności zaawansowane, obok podstawowych umiejętności, do których zaliczyć należy manewry i procedury opisane w ćwiczeniach praktycznych w trybie samokształcenia, (lista tych ćwiczeń i umiejętności zawarta jest w oświadczeniu, które każdy pilot składa przed przystąpieniem do egzaminu w kategorii otwartej A2).

manewry lotnicze

Manewr lotniczy to ewolucja statku powietrznego albo grupy statków powietrznych w powietrzu polegająca na zmianie kursu, prędkości i wysokości lotu oraz ugrupowań bojowych, a także na wykonywaniu zmian parametrów lotu i akrobacji lotniczych.

zródło: Wikipedia

Krótki przypomnienie podstawowych manewrów:

  • zawis w miejscu nad punktem (precyzyjny)
  • przejście z zawisu do lotu w przód 
  • wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego
  • zakręty w locie poziomym (skoordynowane)some text
    • ześlizg 
    • wyślizg
  • utrzymanie obiektu w kadrze
  • kontrola prędkości w locie poziomym
  • czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego
  • manewry omijania w celu uniknięcia kolizji

Doskonalenie zdolności manualnych w wykonywaniu manewrów polega na podnoszeniu zdolności do:

  1. płynnego operowania drążkami sterującymi, bez puszczania ich i bez popychania
  2. delikatnego operowania drążkami, co przekłada się na lepszą kontrolę prędkości i kontrolę kierunków lotu
  3. jednoczesnego, ale niezależnego operowania drążkami, aby opanować zdolność do kontrolowania precyzyjnych wychyleń każdego drążka osobno
  4. skoordynowanego operowania drążkami 
  5. operowania drążkami w połączeniu z jednoczesnym operowaniem gimbalem i zoomem

zaawansowane umiejętności lotnicze

Na zaawansowane umiejętności składają się:

  1. umiejętność prowadzenia skutecznej obserwacji drona i otoczenia oraz utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej. W operacjach szczególnych dopuszczalna jest utrata kontaktu wzrokowego z bsp w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów na aparaturze sterującej. Potrzebna jest przy tym umiejętność szybkiego odnajdywania wzrokiem drona w przestrzeni powietrznej. Wymaga to dobrego rozeznania obszaru operacji pod kątem innych użytkowników przestrzeni, przeszkód terenowych, ukształtowania terenu i obecności innych osób postronnych. 
Pomocne są tutaj dobre praktyki polegające na : 
  • zapamiętaniu położenia w przestrzeni drona przed oderwaniem wzroku od niegosome text
    • zapamiętanie położenia horyzontalnego, np. poprzez skojarzenie z innym stale widocznymi elementami na horyzoncie
    • zapamiętanie wysokości poprzez pomnożenie wysokości innego elementu widocznego na obszarze operacji lub horyzoncie
    • ustawienie drona w takim miejscu, by kontrastowo był widoczny na tle innych elementów przestrzeni 

  1. umiejętności analogiczne do podstawowych z tym, że pilot potrafi wykonać te manewry dokładnie i z pełną kontrolną, przy różnej orientacji drona. Należałoby tu oczekiwać w optymalnym podejściu, umiejętności szybkiej oceny jak zorientowany jest dron i wykonania właściwych manewrów, bez korekt. 

Umiejętności zaawansowane powinny pozwalać pilotowi wykonywać omawiane manewry na różnych wysokościach i w różnych odległościach, w tym wykonywanych na granicy warunków (czyli w pobliżu 120 m nad terenem i w okolicach granicy widoczności VLOS). 

Kolejną grupą zaawansowanych umiejętności stanowią analogiczne manewry, ale w warunkach bez wsparcia GPS (globalnego systemu nawigacji satelitarnej).

  1. umiejętność monitorowania stanu całego SBSP, w tym stanu baterii (napięcia i temperatura) i kluczowych systemów (ilość satelit, obroty silnika) oraz kontrola i umiejętność oceny pozostałego czasu lotu, a także odległości jaką w tym czasie musi przebyć dron do miejsca bezpiecznego lądowania.

manewry i procedury awaryjne

Drugą ważną grupą zaawansowanych umiejętności są manewry i procedury awaryjne w sytuacjach odbiegających od normy:

  • braku częściowego lub całkowitego braku mocy w układzie napędowym
  • kierowania lotem, gdy dron wykazuje pewne dysfunkcje w zakresie kierowania i nadawania kierunku lotu
  • uszkodzenia urządzenia pozycjonującego
  • wtargnięcia osoby na obszar operacji
  • zbliżania się bsp do przekroczenia granic some text
    • przestrzeni lotu i zastosowania procedur bezpieczeństwa
    • przestrzeni operacyjnej i zastosowanie procedur awaryjnych
  • utraty łącza pozwalającego kierować i kontrolować bspsome text
    • zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
      • sprawdzenie połączeń kablowych między telefonem/tabletem a aparaturą
      • sprawdzenie aktywności telefonu/tabletu/aparatury, ewentualnie korzystamy z drugiego
      • zbliżenie się wraz z aparaturą sterującą do bsp
      • polepszenie propagacji fal radiowych w kierunku bsp, poprzez odpowiednie ustawienie anten
      • odsunięcie się od metalowych elementów, lub betonowych (beton może być zbrojony i zawierać metal)
      • skierowanie drona poza obszar mogący powodować zakłócenia (metalowe konstrukcje, betonowe konstrukcje, nadajniki BTS, routery, wieże radiowe i telewizyjne itp.)

monitorowanie parametrów lotu i stanu bsp w jego trakcie

Kontrolowanie danych telemetrycznych z sbsp jest ważnym elementem prowadzenia operacji lotniczej. Dane dotyczące odległości i wysokości pomagają w lepszej orientacji przestrzennej położenia i przemieszczenia się drona. Uśrednione napięcie cel oraz napięcia na poszczególnych celach pozwala kontrolować stan baterii i rozpoznać niebezpieczne różnice w napięciach między celami. 

Szczególnie, gdy dron jest na dużych odległościach i wysokościach kontrolowanie parametrów pomaga pilotowi, gdyż w tych sytuacjach pilot sam nie potrafi zupełnie ocenić tych parametrów. Jest to więc podstawowy sposób oceny odległości drona od przeszkód i od miejsca startu i lądowania.

ustępowanie pierwszeństwa w powietrzu

Bezzałogowe statki powietrzne ustępują miejsca w przestrzeni wszystkim innym użytkownikom - to prosta i bezwzględnie obowiązująca zasada, umocowana w przepisach prawa. Ma to jak najbardziej swój sens, trzeba zdawać sobie sprawę, że większość bsp będzie w ogóle nie widoczna dla pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.

Dziennik pokładowy

Dziennik pokładowy jest dokumentem, który ma na celu gromadzenie danych o wykonywanych operacjach lotniczych. Ma umożliwić prześledzenie kiedy były wykonywane, w jakich warunkach, kto wykonywał. Jest narzędziem wspomagającym działanie operatora bsp poprzez dostarczanie danych do analizy, a także spełnia funkcję pomocną przy kontroli stanu urządzeń wykorzystanych w misji oraz działań pilotów i zbieranego doświadczenia.

Nie jest to dokument wymagany w działalności operatora, ale jest zalecany. Jego forma może być papierowa lub może być przygotowywany i wersji elektronicznej. 

przykład oferty rynkowej w postaci drukowanej: https://sklep.plar.pl/pl/p/Logbook-pilota-operatora-dronow/586

Przykład oferty rynkowej w wersji elektronicznej: AirData.com 

Może zawierać np. takie dane: 

  • data i godzina operacji
  • miejsce operacji
  • czas trwania operacji
  • model wykorzystanego bsp
  • ilość użytych pakietów zasilających
  • dane pilota
  • warunki meteorologiczne
  • typ operacji

Niektóre drony lub aplikacje posiadają funkcjonalność pozwalającą na rejestrowanie parametrów lotu. Zapisywane tam są w czasie ciągłym i na bieżąco takie dane jak: 

  • wysokość lotu
  • prędkość lotu
  • odległość od aparatury sterującej
  • kierunki lotu
  • czas lotu 
  • wychylenia drążków
  • lokalizacja gps
  • graficzne przedstawienie trasy lotu

Lot można odtworzyć włączając animację.

Zadanie

Operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu

Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego

Umiejętności pilota są kolejnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo wykonywanej operacji lotniczej. W operacjach o charakterze szczególnym, czyli o podwyższonym ryzyku w porównaniu do kategorii otwartej należy opanować umiejętności zaawansowane, obok podstawowych umiejętności, do których zaliczyć należy manewry i procedury opisane w ćwiczeniach praktycznych w trybie samokształcenia, (lista tych ćwiczeń i umiejętności zawarta jest w oświadczeniu, które każdy pilot składa przed przystąpieniem do egzaminu w kategorii otwartej A2).

manewry lotnicze

Manewr lotniczy to ewolucja statku powietrznego albo grupy statków powietrznych w powietrzu polegająca na zmianie kursu, prędkości i wysokości lotu oraz ugrupowań bojowych, a także na wykonywaniu zmian parametrów lotu i akrobacji lotniczych.

zródło: Wikipedia

Krótki przypomnienie podstawowych manewrów:

  • zawis w miejscu nad punktem (precyzyjny)
  • przejście z zawisu do lotu w przód 
  • wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego
  • zakręty w locie poziomym (skoordynowane)some text
    • ześlizg 
    • wyślizg
  • utrzymanie obiektu w kadrze
  • kontrola prędkości w locie poziomym
  • czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego
  • manewry omijania w celu uniknięcia kolizji

Doskonalenie zdolności manualnych w wykonywaniu manewrów polega na podnoszeniu zdolności do:

  1. płynnego operowania drążkami sterującymi, bez puszczania ich i bez popychania
  2. delikatnego operowania drążkami, co przekłada się na lepszą kontrolę prędkości i kontrolę kierunków lotu
  3. jednoczesnego, ale niezależnego operowania drążkami, aby opanować zdolność do kontrolowania precyzyjnych wychyleń każdego drążka osobno
  4. skoordynowanego operowania drążkami 
  5. operowania drążkami w połączeniu z jednoczesnym operowaniem gimbalem i zoomem

zaawansowane umiejętności lotnicze

Na zaawansowane umiejętności składają się:

  1. umiejętność prowadzenia skutecznej obserwacji drona i otoczenia oraz utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej. W operacjach szczególnych dopuszczalna jest utrata kontaktu wzrokowego z bsp w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów na aparaturze sterującej. Potrzebna jest przy tym umiejętność szybkiego odnajdywania wzrokiem drona w przestrzeni powietrznej. Wymaga to dobrego rozeznania obszaru operacji pod kątem innych użytkowników przestrzeni, przeszkód terenowych, ukształtowania terenu i obecności innych osób postronnych. 
Pomocne są tutaj dobre praktyki polegające na : 
  • zapamiętaniu położenia w przestrzeni drona przed oderwaniem wzroku od niegosome text
    • zapamiętanie położenia horyzontalnego, np. poprzez skojarzenie z innym stale widocznymi elementami na horyzoncie
    • zapamiętanie wysokości poprzez pomnożenie wysokości innego elementu widocznego na obszarze operacji lub horyzoncie
    • ustawienie drona w takim miejscu, by kontrastowo był widoczny na tle innych elementów przestrzeni 

  1. umiejętności analogiczne do podstawowych z tym, że pilot potrafi wykonać te manewry dokładnie i z pełną kontrolną, przy różnej orientacji drona. Należałoby tu oczekiwać w optymalnym podejściu, umiejętności szybkiej oceny jak zorientowany jest dron i wykonania właściwych manewrów, bez korekt. 

Umiejętności zaawansowane powinny pozwalać pilotowi wykonywać omawiane manewry na różnych wysokościach i w różnych odległościach, w tym wykonywanych na granicy warunków (czyli w pobliżu 120 m nad terenem i w okolicach granicy widoczności VLOS). 

Kolejną grupą zaawansowanych umiejętności stanowią analogiczne manewry, ale w warunkach bez wsparcia GPS (globalnego systemu nawigacji satelitarnej).

  1. umiejętność monitorowania stanu całego SBSP, w tym stanu baterii (napięcia i temperatura) i kluczowych systemów (ilość satelit, obroty silnika) oraz kontrola i umiejętność oceny pozostałego czasu lotu, a także odległości jaką w tym czasie musi przebyć dron do miejsca bezpiecznego lądowania.

manewry i procedury awaryjne

Drugą ważną grupą zaawansowanych umiejętności są manewry i procedury awaryjne w sytuacjach odbiegających od normy:

  • braku częściowego lub całkowitego braku mocy w układzie napędowym
  • kierowania lotem, gdy dron wykazuje pewne dysfunkcje w zakresie kierowania i nadawania kierunku lotu
  • uszkodzenia urządzenia pozycjonującego
  • wtargnięcia osoby na obszar operacji
  • zbliżania się bsp do przekroczenia granic some text
    • przestrzeni lotu i zastosowania procedur bezpieczeństwa
    • przestrzeni operacyjnej i zastosowanie procedur awaryjnych
  • utraty łącza pozwalającego kierować i kontrolować bspsome text
    • zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
      • sprawdzenie połączeń kablowych między telefonem/tabletem a aparaturą
      • sprawdzenie aktywności telefonu/tabletu/aparatury, ewentualnie korzystamy z drugiego
      • zbliżenie się wraz z aparaturą sterującą do bsp
      • polepszenie propagacji fal radiowych w kierunku bsp, poprzez odpowiednie ustawienie anten
      • odsunięcie się od metalowych elementów, lub betonowych (beton może być zbrojony i zawierać metal)
      • skierowanie drona poza obszar mogący powodować zakłócenia (metalowe konstrukcje, betonowe konstrukcje, nadajniki BTS, routery, wieże radiowe i telewizyjne itp.)

monitorowanie parametrów lotu i stanu bsp w jego trakcie

Kontrolowanie danych telemetrycznych z sbsp jest ważnym elementem prowadzenia operacji lotniczej. Dane dotyczące odległości i wysokości pomagają w lepszej orientacji przestrzennej położenia i przemieszczenia się drona. Uśrednione napięcie cel oraz napięcia na poszczególnych celach pozwala kontrolować stan baterii i rozpoznać niebezpieczne różnice w napięciach między celami. 

Szczególnie, gdy dron jest na dużych odległościach i wysokościach kontrolowanie parametrów pomaga pilotowi, gdyż w tych sytuacjach pilot sam nie potrafi zupełnie ocenić tych parametrów. Jest to więc podstawowy sposób oceny odległości drona od przeszkód i od miejsca startu i lądowania.

ustępowanie pierwszeństwa w powietrzu

Bezzałogowe statki powietrzne ustępują miejsca w przestrzeni wszystkim innym użytkownikom - to prosta i bezwzględnie obowiązująca zasada, umocowana w przepisach prawa. Ma to jak najbardziej swój sens, trzeba zdawać sobie sprawę, że większość bsp będzie w ogóle nie widoczna dla pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.

Dziennik pokładowy

Dziennik pokładowy jest dokumentem, który ma na celu gromadzenie danych o wykonywanych operacjach lotniczych. Ma umożliwić prześledzenie kiedy były wykonywane, w jakich warunkach, kto wykonywał. Jest narzędziem wspomagającym działanie operatora bsp poprzez dostarczanie danych do analizy, a także spełnia funkcję pomocną przy kontroli stanu urządzeń wykorzystanych w misji oraz działań pilotów i zbieranego doświadczenia.

Nie jest to dokument wymagany w działalności operatora, ale jest zalecany. Jego forma może być papierowa lub może być przygotowywany i wersji elektronicznej. 

przykład oferty rynkowej w postaci drukowanej: https://sklep.plar.pl/pl/p/Logbook-pilota-operatora-dronow/586

Przykład oferty rynkowej w wersji elektronicznej: AirData.com 

Może zawierać np. takie dane: 

  • data i godzina operacji
  • miejsce operacji
  • czas trwania operacji
  • model wykorzystanego bsp
  • ilość użytych pakietów zasilających
  • dane pilota
  • warunki meteorologiczne
  • typ operacji

Niektóre drony lub aplikacje posiadają funkcjonalność pozwalającą na rejestrowanie parametrów lotu. Zapisywane tam są w czasie ciągłym i na bieżąco takie dane jak: 

  • wysokość lotu
  • prędkość lotu
  • odległość od aparatury sterującej
  • kierunki lotu
  • czas lotu 
  • wychylenia drążków
  • lokalizacja gps
  • graficzne przedstawienie trasy lotu

Lot można odtworzyć włączając animację.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L7.2 | Ograniczanie ryzyka w powietrzu środkami operacyjnymi
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.