---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu
Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego
Umiejętności pilota są kolejnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo wykonywanej operacji lotniczej. W operacjach o charakterze szczególnym, czyli o podwyższonym ryzyku w porównaniu do kategorii otwartej należy opanować umiejętności zaawansowane, obok podstawowych umiejętności, do których zaliczyć należy manewry i procedury opisane w ćwiczeniach praktycznych w trybie samokształcenia, (lista tych ćwiczeń i umiejętności zawarta jest w oświadczeniu, które każdy pilot składa przed przystąpieniem do egzaminu w kategorii otwartej A2).
manewry lotnicze
Manewr lotniczy to ewolucja statku powietrznego albo grupy statków powietrznych w powietrzu polegająca na zmianie kursu, prędkości i wysokości lotu oraz ugrupowań bojowych, a także na wykonywaniu zmian parametrów lotu i akrobacji lotniczych.
zródło: Wikipedia
Krótki przypomnienie podstawowych manewrów:
- zawis w miejscu nad punktem (precyzyjny)
- przejście z zawisu do lotu w przód
- wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego
- zakręty w locie poziomym (skoordynowane)some text
- ześlizg
- wyślizg
- utrzymanie obiektu w kadrze
- kontrola prędkości w locie poziomym
- czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego
- manewry omijania w celu uniknięcia kolizji
Doskonalenie zdolności manualnych w wykonywaniu manewrów polega na podnoszeniu zdolności do:
- płynnego operowania drążkami sterującymi, bez puszczania ich i bez popychania
- delikatnego operowania drążkami, co przekłada się na lepszą kontrolę prędkości i kontrolę kierunków lotu
- jednoczesnego, ale niezależnego operowania drążkami, aby opanować zdolność do kontrolowania precyzyjnych wychyleń każdego drążka osobno
- skoordynowanego operowania drążkami
- operowania drążkami w połączeniu z jednoczesnym operowaniem gimbalem i zoomem
zaawansowane umiejętności lotnicze
Na zaawansowane umiejętności składają się:
- umiejętność prowadzenia skutecznej obserwacji drona i otoczenia oraz utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej. W operacjach szczególnych dopuszczalna jest utrata kontaktu wzrokowego z bsp w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów na aparaturze sterującej. Potrzebna jest przy tym umiejętność szybkiego odnajdywania wzrokiem drona w przestrzeni powietrznej. Wymaga to dobrego rozeznania obszaru operacji pod kątem innych użytkowników przestrzeni, przeszkód terenowych, ukształtowania terenu i obecności innych osób postronnych.
Pomocne są tutaj dobre praktyki polegające na :
- zapamiętaniu położenia w przestrzeni drona przed oderwaniem wzroku od niegosome text
- zapamiętanie położenia horyzontalnego, np. poprzez skojarzenie z innym stale widocznymi elementami na horyzoncie
- zapamiętanie wysokości poprzez pomnożenie wysokości innego elementu widocznego na obszarze operacji lub horyzoncie
- ustawienie drona w takim miejscu, by kontrastowo był widoczny na tle innych elementów przestrzeni
- umiejętności analogiczne do podstawowych z tym, że pilot potrafi wykonać te manewry dokładnie i z pełną kontrolną, przy różnej orientacji drona. Należałoby tu oczekiwać w optymalnym podejściu, umiejętności szybkiej oceny jak zorientowany jest dron i wykonania właściwych manewrów, bez korekt.
Umiejętności zaawansowane powinny pozwalać pilotowi wykonywać omawiane manewry na różnych wysokościach i w różnych odległościach, w tym wykonywanych na granicy warunków (czyli w pobliżu 120 m nad terenem i w okolicach granicy widoczności VLOS).
Kolejną grupą zaawansowanych umiejętności stanowią analogiczne manewry, ale w warunkach bez wsparcia GPS (globalnego systemu nawigacji satelitarnej).
- umiejętność monitorowania stanu całego SBSP, w tym stanu baterii (napięcia i temperatura) i kluczowych systemów (ilość satelit, obroty silnika) oraz kontrola i umiejętność oceny pozostałego czasu lotu, a także odległości jaką w tym czasie musi przebyć dron do miejsca bezpiecznego lądowania.
manewry i procedury awaryjne
Drugą ważną grupą zaawansowanych umiejętności są manewry i procedury awaryjne w sytuacjach odbiegających od normy:
- braku częściowego lub całkowitego braku mocy w układzie napędowym
- kierowania lotem, gdy dron wykazuje pewne dysfunkcje w zakresie kierowania i nadawania kierunku lotu
- uszkodzenia urządzenia pozycjonującego
- wtargnięcia osoby na obszar operacji
- zbliżania się bsp do przekroczenia granic some text
- przestrzeni lotu i zastosowania procedur bezpieczeństwa
- przestrzeni operacyjnej i zastosowanie procedur awaryjnych
- utraty łącza pozwalającego kierować i kontrolować bspsome text
- zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
- sprawdzenie połączeń kablowych między telefonem/tabletem a aparaturą
- sprawdzenie aktywności telefonu/tabletu/aparatury, ewentualnie korzystamy z drugiego
- zbliżenie się wraz z aparaturą sterującą do bsp
- polepszenie propagacji fal radiowych w kierunku bsp, poprzez odpowiednie ustawienie anten
- odsunięcie się od metalowych elementów, lub betonowych (beton może być zbrojony i zawierać metal)
- skierowanie drona poza obszar mogący powodować zakłócenia (metalowe konstrukcje, betonowe konstrukcje, nadajniki BTS, routery, wieże radiowe i telewizyjne itp.)
- zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
monitorowanie parametrów lotu i stanu bsp w jego trakcie
Kontrolowanie danych telemetrycznych z sbsp jest ważnym elementem prowadzenia operacji lotniczej. Dane dotyczące odległości i wysokości pomagają w lepszej orientacji przestrzennej położenia i przemieszczenia się drona. Uśrednione napięcie cel oraz napięcia na poszczególnych celach pozwala kontrolować stan baterii i rozpoznać niebezpieczne różnice w napięciach między celami.
Szczególnie, gdy dron jest na dużych odległościach i wysokościach kontrolowanie parametrów pomaga pilotowi, gdyż w tych sytuacjach pilot sam nie potrafi zupełnie ocenić tych parametrów. Jest to więc podstawowy sposób oceny odległości drona od przeszkód i od miejsca startu i lądowania.
ustępowanie pierwszeństwa w powietrzu
Bezzałogowe statki powietrzne ustępują miejsca w przestrzeni wszystkim innym użytkownikom - to prosta i bezwzględnie obowiązująca zasada, umocowana w przepisach prawa. Ma to jak najbardziej swój sens, trzeba zdawać sobie sprawę, że większość bsp będzie w ogóle nie widoczna dla pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.
Dziennik pokładowy
Dziennik pokładowy jest dokumentem, który ma na celu gromadzenie danych o wykonywanych operacjach lotniczych. Ma umożliwić prześledzenie kiedy były wykonywane, w jakich warunkach, kto wykonywał. Jest narzędziem wspomagającym działanie operatora bsp poprzez dostarczanie danych do analizy, a także spełnia funkcję pomocną przy kontroli stanu urządzeń wykorzystanych w misji oraz działań pilotów i zbieranego doświadczenia.
Nie jest to dokument wymagany w działalności operatora, ale jest zalecany. Jego forma może być papierowa lub może być przygotowywany i wersji elektronicznej.
przykład oferty rynkowej w postaci drukowanej: https://sklep.plar.pl/pl/p/Logbook-pilota-operatora-dronow/586
Przykład oferty rynkowej w wersji elektronicznej: AirData.com
Może zawierać np. takie dane:
- data i godzina operacji
- miejsce operacji
- czas trwania operacji
- model wykorzystanego bsp
- ilość użytych pakietów zasilających
- dane pilota
- warunki meteorologiczne
- typ operacji
Niektóre drony lub aplikacje posiadają funkcjonalność pozwalającą na rejestrowanie parametrów lotu. Zapisywane tam są w czasie ciągłym i na bieżąco takie dane jak:
- wysokość lotu
- prędkość lotu
- odległość od aparatury sterującej
- kierunki lotu
- czas lotu
- wychylenia drążków
- lokalizacja gps
- graficzne przedstawienie trasy lotu
Lot można odtworzyć włączając animację.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu
Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego
Umiejętności pilota są kolejnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo wykonywanej operacji lotniczej. W operacjach o charakterze szczególnym, czyli o podwyższonym ryzyku w porównaniu do kategorii otwartej należy opanować umiejętności zaawansowane, obok podstawowych umiejętności, do których zaliczyć należy manewry i procedury opisane w ćwiczeniach praktycznych w trybie samokształcenia, (lista tych ćwiczeń i umiejętności zawarta jest w oświadczeniu, które każdy pilot składa przed przystąpieniem do egzaminu w kategorii otwartej A2).
manewry lotnicze
Manewr lotniczy to ewolucja statku powietrznego albo grupy statków powietrznych w powietrzu polegająca na zmianie kursu, prędkości i wysokości lotu oraz ugrupowań bojowych, a także na wykonywaniu zmian parametrów lotu i akrobacji lotniczych.
zródło: Wikipedia
Krótki przypomnienie podstawowych manewrów:
- zawis w miejscu nad punktem (precyzyjny)
- przejście z zawisu do lotu w przód
- wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego
- zakręty w locie poziomym (skoordynowane)some text
- ześlizg
- wyślizg
- utrzymanie obiektu w kadrze
- kontrola prędkości w locie poziomym
- czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego
- manewry omijania w celu uniknięcia kolizji
Doskonalenie zdolności manualnych w wykonywaniu manewrów polega na podnoszeniu zdolności do:
- płynnego operowania drążkami sterującymi, bez puszczania ich i bez popychania
- delikatnego operowania drążkami, co przekłada się na lepszą kontrolę prędkości i kontrolę kierunków lotu
- jednoczesnego, ale niezależnego operowania drążkami, aby opanować zdolność do kontrolowania precyzyjnych wychyleń każdego drążka osobno
- skoordynowanego operowania drążkami
- operowania drążkami w połączeniu z jednoczesnym operowaniem gimbalem i zoomem
zaawansowane umiejętności lotnicze
Na zaawansowane umiejętności składają się:
- umiejętność prowadzenia skutecznej obserwacji drona i otoczenia oraz utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej. W operacjach szczególnych dopuszczalna jest utrata kontaktu wzrokowego z bsp w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów na aparaturze sterującej. Potrzebna jest przy tym umiejętność szybkiego odnajdywania wzrokiem drona w przestrzeni powietrznej. Wymaga to dobrego rozeznania obszaru operacji pod kątem innych użytkowników przestrzeni, przeszkód terenowych, ukształtowania terenu i obecności innych osób postronnych.
Pomocne są tutaj dobre praktyki polegające na :
- zapamiętaniu położenia w przestrzeni drona przed oderwaniem wzroku od niegosome text
- zapamiętanie położenia horyzontalnego, np. poprzez skojarzenie z innym stale widocznymi elementami na horyzoncie
- zapamiętanie wysokości poprzez pomnożenie wysokości innego elementu widocznego na obszarze operacji lub horyzoncie
- ustawienie drona w takim miejscu, by kontrastowo był widoczny na tle innych elementów przestrzeni
- umiejętności analogiczne do podstawowych z tym, że pilot potrafi wykonać te manewry dokładnie i z pełną kontrolną, przy różnej orientacji drona. Należałoby tu oczekiwać w optymalnym podejściu, umiejętności szybkiej oceny jak zorientowany jest dron i wykonania właściwych manewrów, bez korekt.
Umiejętności zaawansowane powinny pozwalać pilotowi wykonywać omawiane manewry na różnych wysokościach i w różnych odległościach, w tym wykonywanych na granicy warunków (czyli w pobliżu 120 m nad terenem i w okolicach granicy widoczności VLOS).
Kolejną grupą zaawansowanych umiejętności stanowią analogiczne manewry, ale w warunkach bez wsparcia GPS (globalnego systemu nawigacji satelitarnej).
- umiejętność monitorowania stanu całego SBSP, w tym stanu baterii (napięcia i temperatura) i kluczowych systemów (ilość satelit, obroty silnika) oraz kontrola i umiejętność oceny pozostałego czasu lotu, a także odległości jaką w tym czasie musi przebyć dron do miejsca bezpiecznego lądowania.
manewry i procedury awaryjne
Drugą ważną grupą zaawansowanych umiejętności są manewry i procedury awaryjne w sytuacjach odbiegających od normy:
- braku częściowego lub całkowitego braku mocy w układzie napędowym
- kierowania lotem, gdy dron wykazuje pewne dysfunkcje w zakresie kierowania i nadawania kierunku lotu
- uszkodzenia urządzenia pozycjonującego
- wtargnięcia osoby na obszar operacji
- zbliżania się bsp do przekroczenia granic some text
- przestrzeni lotu i zastosowania procedur bezpieczeństwa
- przestrzeni operacyjnej i zastosowanie procedur awaryjnych
- utraty łącza pozwalającego kierować i kontrolować bspsome text
- zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
- sprawdzenie połączeń kablowych między telefonem/tabletem a aparaturą
- sprawdzenie aktywności telefonu/tabletu/aparatury, ewentualnie korzystamy z drugiego
- zbliżenie się wraz z aparaturą sterującą do bsp
- polepszenie propagacji fal radiowych w kierunku bsp, poprzez odpowiednie ustawienie anten
- odsunięcie się od metalowych elementów, lub betonowych (beton może być zbrojony i zawierać metal)
- skierowanie drona poza obszar mogący powodować zakłócenia (metalowe konstrukcje, betonowe konstrukcje, nadajniki BTS, routery, wieże radiowe i telewizyjne itp.)
- zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
monitorowanie parametrów lotu i stanu bsp w jego trakcie
Kontrolowanie danych telemetrycznych z sbsp jest ważnym elementem prowadzenia operacji lotniczej. Dane dotyczące odległości i wysokości pomagają w lepszej orientacji przestrzennej położenia i przemieszczenia się drona. Uśrednione napięcie cel oraz napięcia na poszczególnych celach pozwala kontrolować stan baterii i rozpoznać niebezpieczne różnice w napięciach między celami.
Szczególnie, gdy dron jest na dużych odległościach i wysokościach kontrolowanie parametrów pomaga pilotowi, gdyż w tych sytuacjach pilot sam nie potrafi zupełnie ocenić tych parametrów. Jest to więc podstawowy sposób oceny odległości drona od przeszkód i od miejsca startu i lądowania.
ustępowanie pierwszeństwa w powietrzu
Bezzałogowe statki powietrzne ustępują miejsca w przestrzeni wszystkim innym użytkownikom - to prosta i bezwzględnie obowiązująca zasada, umocowana w przepisach prawa. Ma to jak najbardziej swój sens, trzeba zdawać sobie sprawę, że większość bsp będzie w ogóle nie widoczna dla pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.
Dziennik pokładowy
Dziennik pokładowy jest dokumentem, który ma na celu gromadzenie danych o wykonywanych operacjach lotniczych. Ma umożliwić prześledzenie kiedy były wykonywane, w jakich warunkach, kto wykonywał. Jest narzędziem wspomagającym działanie operatora bsp poprzez dostarczanie danych do analizy, a także spełnia funkcję pomocną przy kontroli stanu urządzeń wykorzystanych w misji oraz działań pilotów i zbieranego doświadczenia.
Nie jest to dokument wymagany w działalności operatora, ale jest zalecany. Jego forma może być papierowa lub może być przygotowywany i wersji elektronicznej.
przykład oferty rynkowej w postaci drukowanej: https://sklep.plar.pl/pl/p/Logbook-pilota-operatora-dronow/586
Przykład oferty rynkowej w wersji elektronicznej: AirData.com
Może zawierać np. takie dane:
- data i godzina operacji
- miejsce operacji
- czas trwania operacji
- model wykorzystanego bsp
- ilość użytych pakietów zasilających
- dane pilota
- warunki meteorologiczne
- typ operacji
Niektóre drony lub aplikacje posiadają funkcjonalność pozwalającą na rejestrowanie parametrów lotu. Zapisywane tam są w czasie ciągłym i na bieżąco takie dane jak:
- wysokość lotu
- prędkość lotu
- odległość od aparatury sterującej
- kierunki lotu
- czas lotu
- wychylenia drążków
- lokalizacja gps
- graficzne przedstawienie trasy lotu
Lot można odtworzyć włączając animację.
Operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu
Umiejętności pilota bezzałogowego statku powietrznego
Umiejętności pilota są kolejnym czynnikiem mającym wpływ na bezpieczeństwo wykonywanej operacji lotniczej. W operacjach o charakterze szczególnym, czyli o podwyższonym ryzyku w porównaniu do kategorii otwartej należy opanować umiejętności zaawansowane, obok podstawowych umiejętności, do których zaliczyć należy manewry i procedury opisane w ćwiczeniach praktycznych w trybie samokształcenia, (lista tych ćwiczeń i umiejętności zawarta jest w oświadczeniu, które każdy pilot składa przed przystąpieniem do egzaminu w kategorii otwartej A2).
manewry lotnicze
Manewr lotniczy to ewolucja statku powietrznego albo grupy statków powietrznych w powietrzu polegająca na zmianie kursu, prędkości i wysokości lotu oraz ugrupowań bojowych, a także na wykonywaniu zmian parametrów lotu i akrobacji lotniczych.
zródło: Wikipedia
Krótki przypomnienie podstawowych manewrów:
- zawis w miejscu nad punktem (precyzyjny)
- przejście z zawisu do lotu w przód
- wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego
- zakręty w locie poziomym (skoordynowane)some text
- ześlizg
- wyślizg
- utrzymanie obiektu w kadrze
- kontrola prędkości w locie poziomym
- czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego
- manewry omijania w celu uniknięcia kolizji
Doskonalenie zdolności manualnych w wykonywaniu manewrów polega na podnoszeniu zdolności do:
- płynnego operowania drążkami sterującymi, bez puszczania ich i bez popychania
- delikatnego operowania drążkami, co przekłada się na lepszą kontrolę prędkości i kontrolę kierunków lotu
- jednoczesnego, ale niezależnego operowania drążkami, aby opanować zdolność do kontrolowania precyzyjnych wychyleń każdego drążka osobno
- skoordynowanego operowania drążkami
- operowania drążkami w połączeniu z jednoczesnym operowaniem gimbalem i zoomem
zaawansowane umiejętności lotnicze
Na zaawansowane umiejętności składają się:
- umiejętność prowadzenia skutecznej obserwacji drona i otoczenia oraz utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej. W operacjach szczególnych dopuszczalna jest utrata kontaktu wzrokowego z bsp w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów na aparaturze sterującej. Potrzebna jest przy tym umiejętność szybkiego odnajdywania wzrokiem drona w przestrzeni powietrznej. Wymaga to dobrego rozeznania obszaru operacji pod kątem innych użytkowników przestrzeni, przeszkód terenowych, ukształtowania terenu i obecności innych osób postronnych.
Pomocne są tutaj dobre praktyki polegające na :
- zapamiętaniu położenia w przestrzeni drona przed oderwaniem wzroku od niegosome text
- zapamiętanie położenia horyzontalnego, np. poprzez skojarzenie z innym stale widocznymi elementami na horyzoncie
- zapamiętanie wysokości poprzez pomnożenie wysokości innego elementu widocznego na obszarze operacji lub horyzoncie
- ustawienie drona w takim miejscu, by kontrastowo był widoczny na tle innych elementów przestrzeni
- umiejętności analogiczne do podstawowych z tym, że pilot potrafi wykonać te manewry dokładnie i z pełną kontrolną, przy różnej orientacji drona. Należałoby tu oczekiwać w optymalnym podejściu, umiejętności szybkiej oceny jak zorientowany jest dron i wykonania właściwych manewrów, bez korekt.
Umiejętności zaawansowane powinny pozwalać pilotowi wykonywać omawiane manewry na różnych wysokościach i w różnych odległościach, w tym wykonywanych na granicy warunków (czyli w pobliżu 120 m nad terenem i w okolicach granicy widoczności VLOS).
Kolejną grupą zaawansowanych umiejętności stanowią analogiczne manewry, ale w warunkach bez wsparcia GPS (globalnego systemu nawigacji satelitarnej).
- umiejętność monitorowania stanu całego SBSP, w tym stanu baterii (napięcia i temperatura) i kluczowych systemów (ilość satelit, obroty silnika) oraz kontrola i umiejętność oceny pozostałego czasu lotu, a także odległości jaką w tym czasie musi przebyć dron do miejsca bezpiecznego lądowania.
manewry i procedury awaryjne
Drugą ważną grupą zaawansowanych umiejętności są manewry i procedury awaryjne w sytuacjach odbiegających od normy:
- braku częściowego lub całkowitego braku mocy w układzie napędowym
- kierowania lotem, gdy dron wykazuje pewne dysfunkcje w zakresie kierowania i nadawania kierunku lotu
- uszkodzenia urządzenia pozycjonującego
- wtargnięcia osoby na obszar operacji
- zbliżania się bsp do przekroczenia granic some text
- przestrzeni lotu i zastosowania procedur bezpieczeństwa
- przestrzeni operacyjnej i zastosowanie procedur awaryjnych
- utraty łącza pozwalającego kierować i kontrolować bspsome text
- zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
- sprawdzenie połączeń kablowych między telefonem/tabletem a aparaturą
- sprawdzenie aktywności telefonu/tabletu/aparatury, ewentualnie korzystamy z drugiego
- zbliżenie się wraz z aparaturą sterującą do bsp
- polepszenie propagacji fal radiowych w kierunku bsp, poprzez odpowiednie ustawienie anten
- odsunięcie się od metalowych elementów, lub betonowych (beton może być zbrojony i zawierać metal)
- skierowanie drona poza obszar mogący powodować zakłócenia (metalowe konstrukcje, betonowe konstrukcje, nadajniki BTS, routery, wieże radiowe i telewizyjne itp.)
- zastosowania sposobów na odzyskanie połączenia:some text
monitorowanie parametrów lotu i stanu bsp w jego trakcie
Kontrolowanie danych telemetrycznych z sbsp jest ważnym elementem prowadzenia operacji lotniczej. Dane dotyczące odległości i wysokości pomagają w lepszej orientacji przestrzennej położenia i przemieszczenia się drona. Uśrednione napięcie cel oraz napięcia na poszczególnych celach pozwala kontrolować stan baterii i rozpoznać niebezpieczne różnice w napięciach między celami.
Szczególnie, gdy dron jest na dużych odległościach i wysokościach kontrolowanie parametrów pomaga pilotowi, gdyż w tych sytuacjach pilot sam nie potrafi zupełnie ocenić tych parametrów. Jest to więc podstawowy sposób oceny odległości drona od przeszkód i od miejsca startu i lądowania.
ustępowanie pierwszeństwa w powietrzu
Bezzałogowe statki powietrzne ustępują miejsca w przestrzeni wszystkim innym użytkownikom - to prosta i bezwzględnie obowiązująca zasada, umocowana w przepisach prawa. Ma to jak najbardziej swój sens, trzeba zdawać sobie sprawę, że większość bsp będzie w ogóle nie widoczna dla pozostałych użytkowników przestrzeni powietrznej.
Dziennik pokładowy
Dziennik pokładowy jest dokumentem, który ma na celu gromadzenie danych o wykonywanych operacjach lotniczych. Ma umożliwić prześledzenie kiedy były wykonywane, w jakich warunkach, kto wykonywał. Jest narzędziem wspomagającym działanie operatora bsp poprzez dostarczanie danych do analizy, a także spełnia funkcję pomocną przy kontroli stanu urządzeń wykorzystanych w misji oraz działań pilotów i zbieranego doświadczenia.
Nie jest to dokument wymagany w działalności operatora, ale jest zalecany. Jego forma może być papierowa lub może być przygotowywany i wersji elektronicznej.
przykład oferty rynkowej w postaci drukowanej: https://sklep.plar.pl/pl/p/Logbook-pilota-operatora-dronow/586
Przykład oferty rynkowej w wersji elektronicznej: AirData.com
Może zawierać np. takie dane:
- data i godzina operacji
- miejsce operacji
- czas trwania operacji
- model wykorzystanego bsp
- ilość użytych pakietów zasilających
- dane pilota
- warunki meteorologiczne
- typ operacji
Niektóre drony lub aplikacje posiadają funkcjonalność pozwalającą na rejestrowanie parametrów lotu. Zapisywane tam są w czasie ciągłym i na bieżąco takie dane jak:
- wysokość lotu
- prędkość lotu
- odległość od aparatury sterującej
- kierunki lotu
- czas lotu
- wychylenia drążków
- lokalizacja gps
- graficzne przedstawienie trasy lotu
Lot można odtworzyć włączając animację.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083