https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L4.5 | Instrukcja operacyjna w lotach bezzałogowych statków powietrznych
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Instrukcja operacyjna 

Konieczność sporządzenia Instrukcji Operacyjnej wynika z obowiązków operatora zapisanych w rozporządzeniu wykonawczym 2019/947 w sekcji UAS.SPEC.050 oraz obowiązków operatora wg scenariuszy standardowych zapisanych w sekcjach UAS.STS-01.030 dla VLOS i UAS.STS-02.030 dla BVLOS.
W krajowych scenariuszach standardowych NSTS-01 Wytyczne nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01 nie określają wymogu instrukcji operacyjnej. Natomiast operator BSP, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w UAS.NSTS-01.070 wytycznych nr 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01, zobowiązany jest stosować się do sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr (UE) 2019/947, więc zobowiązany jest ustanowić procedury i ograniczenia dostosowane do rodzaju planowanej operacji oraz związanego z nią ryzyka, które są elementami instrukcji operacyjnej:

w tym:

  • procedury operacyjne zapewniające bezpieczeństwo operacji;
  • procedury zapewniające przestrzeganie w ramach planowanej operacji wymogów w zakresie ochrony mających zastosowanie do obszaru operacji;
  • środki służące ochronie przed bezprawną ingerencją i nieuprawnionym dostępem;
  • procedury zapewniające, aby wszystkie operacje przebiegały zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W szczególności przeprowadza on ocenę skutków dla ochrony danych, jeżeli wymaga tego krajowy organ ds. ochrony danych w zastosowaniu art. 35 rozporządzenia (UE) 2016/679;
  • wytyczne dla swoich pilotów bezzałogowych statków powietrznych, zgodnie z którymi operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych należy planować w taki sposób, aby zminimalizować uciążliwości, w tym hałas i uciążliwości związane z innymi emisjami, dla ludzi i zwierząt;.

Loty zgodnie z NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04, NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08 - konieczne jest sporządzenie instrukcji operacyjnej zgodnie z dodatkiem 5 do rozporządzenia (UE) 2019/947.

Operator wykonujący operacje lotnicze w kategorii szczególnej zobowiązany jest do opracowania Instrukcji Operacyjnej. Jest to dokument, w którym określone są procedury opracowane przez operatora, do których zobowiązany jest stosować się operator oraz jego personel lotniczy. Procedury określają wszelkie czynności jakie powinny być wykonane przed rozpoczęciem lotu, w trakcie lotu, po jego zakończeniu, a także jak powinno się postępować w czasie pomiędzy lotami np. ze sprzętem lub w zakresie aktualizacji oprogramowania i nabywania nowych umiejętności i wiedzy przez personel.

Jest to dokument, który uaktualnia w miarę doprecyzowywania, rozbudowywania o nowe procedury i nanoszenia zmian. Wszelkie zmiany podlegają archiwizacji, to znaczy zachowuje się nieaktualne już wersje Instrukcji operacyjne, aby można było prześledzić w razie koniecznosci jak operator rozwijał się oraz jak przenosił swoje doświadczenie na zapisy w procedurach.

  • Obowiązkowy dokument
  • Zawiera wszelkie procedury opisujące działanie operatora i jego personelu
  • Podlega aktualizacji
  • Podlega archiwizacji
  • Wymagana znajomość przez personel

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Instrukcja operacyjna 

Konieczność sporządzenia Instrukcji Operacyjnej wynika z obowiązków operatora zapisanych w rozporządzeniu wykonawczym 2019/947 w sekcji UAS.SPEC.050 oraz obowiązków operatora wg scenariuszy standardowych zapisanych w sekcjach UAS.STS-01.030 dla VLOS i UAS.STS-02.030 dla BVLOS.
W krajowych scenariuszach standardowych NSTS-01 Wytyczne nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01 nie określają wymogu instrukcji operacyjnej. Natomiast operator BSP, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w UAS.NSTS-01.070 wytycznych nr 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01, zobowiązany jest stosować się do sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr (UE) 2019/947, więc zobowiązany jest ustanowić procedury i ograniczenia dostosowane do rodzaju planowanej operacji oraz związanego z nią ryzyka, które są elementami instrukcji operacyjnej:

w tym:

  • procedury operacyjne zapewniające bezpieczeństwo operacji;
  • procedury zapewniające przestrzeganie w ramach planowanej operacji wymogów w zakresie ochrony mających zastosowanie do obszaru operacji;
  • środki służące ochronie przed bezprawną ingerencją i nieuprawnionym dostępem;
  • procedury zapewniające, aby wszystkie operacje przebiegały zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W szczególności przeprowadza on ocenę skutków dla ochrony danych, jeżeli wymaga tego krajowy organ ds. ochrony danych w zastosowaniu art. 35 rozporządzenia (UE) 2016/679;
  • wytyczne dla swoich pilotów bezzałogowych statków powietrznych, zgodnie z którymi operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych należy planować w taki sposób, aby zminimalizować uciążliwości, w tym hałas i uciążliwości związane z innymi emisjami, dla ludzi i zwierząt;.

Loty zgodnie z NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04, NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08 - konieczne jest sporządzenie instrukcji operacyjnej zgodnie z dodatkiem 5 do rozporządzenia (UE) 2019/947.

Operator wykonujący operacje lotnicze w kategorii szczególnej zobowiązany jest do opracowania Instrukcji Operacyjnej. Jest to dokument, w którym określone są procedury opracowane przez operatora, do których zobowiązany jest stosować się operator oraz jego personel lotniczy. Procedury określają wszelkie czynności jakie powinny być wykonane przed rozpoczęciem lotu, w trakcie lotu, po jego zakończeniu, a także jak powinno się postępować w czasie pomiędzy lotami np. ze sprzętem lub w zakresie aktualizacji oprogramowania i nabywania nowych umiejętności i wiedzy przez personel.

Jest to dokument, który uaktualnia w miarę doprecyzowywania, rozbudowywania o nowe procedury i nanoszenia zmian. Wszelkie zmiany podlegają archiwizacji, to znaczy zachowuje się nieaktualne już wersje Instrukcji operacyjne, aby można było prześledzić w razie koniecznosci jak operator rozwijał się oraz jak przenosił swoje doświadczenie na zapisy w procedurach.

  • Obowiązkowy dokument
  • Zawiera wszelkie procedury opisujące działanie operatora i jego personelu
  • Podlega aktualizacji
  • Podlega archiwizacji
  • Wymagana znajomość przez personel

Zadanie

Instrukcja operacyjna 

Konieczność sporządzenia Instrukcji Operacyjnej wynika z obowiązków operatora zapisanych w rozporządzeniu wykonawczym 2019/947 w sekcji UAS.SPEC.050 oraz obowiązków operatora wg scenariuszy standardowych zapisanych w sekcjach UAS.STS-01.030 dla VLOS i UAS.STS-02.030 dla BVLOS.
W krajowych scenariuszach standardowych NSTS-01 Wytyczne nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01 nie określają wymogu instrukcji operacyjnej. Natomiast operator BSP, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w UAS.NSTS-01.070 wytycznych nr 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01, zobowiązany jest stosować się do sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr (UE) 2019/947, więc zobowiązany jest ustanowić procedury i ograniczenia dostosowane do rodzaju planowanej operacji oraz związanego z nią ryzyka, które są elementami instrukcji operacyjnej:

w tym:

  • procedury operacyjne zapewniające bezpieczeństwo operacji;
  • procedury zapewniające przestrzeganie w ramach planowanej operacji wymogów w zakresie ochrony mających zastosowanie do obszaru operacji;
  • środki służące ochronie przed bezprawną ingerencją i nieuprawnionym dostępem;
  • procedury zapewniające, aby wszystkie operacje przebiegały zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W szczególności przeprowadza on ocenę skutków dla ochrony danych, jeżeli wymaga tego krajowy organ ds. ochrony danych w zastosowaniu art. 35 rozporządzenia (UE) 2016/679;
  • wytyczne dla swoich pilotów bezzałogowych statków powietrznych, zgodnie z którymi operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych należy planować w taki sposób, aby zminimalizować uciążliwości, w tym hałas i uciążliwości związane z innymi emisjami, dla ludzi i zwierząt;.

Loty zgodnie z NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04, NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08 - konieczne jest sporządzenie instrukcji operacyjnej zgodnie z dodatkiem 5 do rozporządzenia (UE) 2019/947.

Operator wykonujący operacje lotnicze w kategorii szczególnej zobowiązany jest do opracowania Instrukcji Operacyjnej. Jest to dokument, w którym określone są procedury opracowane przez operatora, do których zobowiązany jest stosować się operator oraz jego personel lotniczy. Procedury określają wszelkie czynności jakie powinny być wykonane przed rozpoczęciem lotu, w trakcie lotu, po jego zakończeniu, a także jak powinno się postępować w czasie pomiędzy lotami np. ze sprzętem lub w zakresie aktualizacji oprogramowania i nabywania nowych umiejętności i wiedzy przez personel.

Jest to dokument, który uaktualnia w miarę doprecyzowywania, rozbudowywania o nowe procedury i nanoszenia zmian. Wszelkie zmiany podlegają archiwizacji, to znaczy zachowuje się nieaktualne już wersje Instrukcji operacyjne, aby można było prześledzić w razie koniecznosci jak operator rozwijał się oraz jak przenosił swoje doświadczenie na zapisy w procedurach.

  • Obowiązkowy dokument
  • Zawiera wszelkie procedury opisujące działanie operatora i jego personelu
  • Podlega aktualizacji
  • Podlega archiwizacji
  • Wymagana znajomość przez personel

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L4.5 | Instrukcja operacyjna w lotach bezzałogowych statków powietrznych
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.