---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Instrukcja operacyjna
Konieczność sporządzenia Instrukcji Operacyjnej wynika z obowiązków operatora zapisanych w rozporządzeniu wykonawczym 2019/947 w sekcji UAS.SPEC.050 oraz obowiązków operatora wg scenariuszy standardowych zapisanych w sekcjach UAS.STS-01.030 dla VLOS i UAS.STS-02.030 dla BVLOS.
W krajowych scenariuszach standardowych NSTS-01 Wytyczne nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01 nie określają wymogu instrukcji operacyjnej. Natomiast operator BSP, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w UAS.NSTS-01.070 wytycznych nr 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01, zobowiązany jest stosować się do sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr (UE) 2019/947, więc zobowiązany jest ustanowić procedury i ograniczenia dostosowane do rodzaju planowanej operacji oraz związanego z nią ryzyka, które są elementami instrukcji operacyjnej:
w tym:
- procedury operacyjne zapewniające bezpieczeństwo operacji;
- procedury zapewniające przestrzeganie w ramach planowanej operacji wymogów w zakresie ochrony mających zastosowanie do obszaru operacji;
- środki służące ochronie przed bezprawną ingerencją i nieuprawnionym dostępem;
- procedury zapewniające, aby wszystkie operacje przebiegały zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W szczególności przeprowadza on ocenę skutków dla ochrony danych, jeżeli wymaga tego krajowy organ ds. ochrony danych w zastosowaniu art. 35 rozporządzenia (UE) 2016/679;
- wytyczne dla swoich pilotów bezzałogowych statków powietrznych, zgodnie z którymi operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych należy planować w taki sposób, aby zminimalizować uciążliwości, w tym hałas i uciążliwości związane z innymi emisjami, dla ludzi i zwierząt;.
Loty zgodnie z NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04, NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08 - konieczne jest sporządzenie instrukcji operacyjnej zgodnie z dodatkiem 5 do rozporządzenia (UE) 2019/947.
Operator wykonujący operacje lotnicze w kategorii szczególnej zobowiązany jest do opracowania Instrukcji Operacyjnej. Jest to dokument, w którym określone są procedury opracowane przez operatora, do których zobowiązany jest stosować się operator oraz jego personel lotniczy. Procedury określają wszelkie czynności jakie powinny być wykonane przed rozpoczęciem lotu, w trakcie lotu, po jego zakończeniu, a także jak powinno się postępować w czasie pomiędzy lotami np. ze sprzętem lub w zakresie aktualizacji oprogramowania i nabywania nowych umiejętności i wiedzy przez personel.
Jest to dokument, który uaktualnia w miarę doprecyzowywania, rozbudowywania o nowe procedury i nanoszenia zmian. Wszelkie zmiany podlegają archiwizacji, to znaczy zachowuje się nieaktualne już wersje Instrukcji operacyjne, aby można było prześledzić w razie koniecznosci jak operator rozwijał się oraz jak przenosił swoje doświadczenie na zapisy w procedurach.
- Obowiązkowy dokument
- Zawiera wszelkie procedury opisujące działanie operatora i jego personelu
- Podlega aktualizacji
- Podlega archiwizacji
- Wymagana znajomość przez personel
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Instrukcja operacyjna
Konieczność sporządzenia Instrukcji Operacyjnej wynika z obowiązków operatora zapisanych w rozporządzeniu wykonawczym 2019/947 w sekcji UAS.SPEC.050 oraz obowiązków operatora wg scenariuszy standardowych zapisanych w sekcjach UAS.STS-01.030 dla VLOS i UAS.STS-02.030 dla BVLOS.
W krajowych scenariuszach standardowych NSTS-01 Wytyczne nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01 nie określają wymogu instrukcji operacyjnej. Natomiast operator BSP, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w UAS.NSTS-01.070 wytycznych nr 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01, zobowiązany jest stosować się do sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr (UE) 2019/947, więc zobowiązany jest ustanowić procedury i ograniczenia dostosowane do rodzaju planowanej operacji oraz związanego z nią ryzyka, które są elementami instrukcji operacyjnej:
w tym:
- procedury operacyjne zapewniające bezpieczeństwo operacji;
- procedury zapewniające przestrzeganie w ramach planowanej operacji wymogów w zakresie ochrony mających zastosowanie do obszaru operacji;
- środki służące ochronie przed bezprawną ingerencją i nieuprawnionym dostępem;
- procedury zapewniające, aby wszystkie operacje przebiegały zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W szczególności przeprowadza on ocenę skutków dla ochrony danych, jeżeli wymaga tego krajowy organ ds. ochrony danych w zastosowaniu art. 35 rozporządzenia (UE) 2016/679;
- wytyczne dla swoich pilotów bezzałogowych statków powietrznych, zgodnie z którymi operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych należy planować w taki sposób, aby zminimalizować uciążliwości, w tym hałas i uciążliwości związane z innymi emisjami, dla ludzi i zwierząt;.
Loty zgodnie z NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04, NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08 - konieczne jest sporządzenie instrukcji operacyjnej zgodnie z dodatkiem 5 do rozporządzenia (UE) 2019/947.
Operator wykonujący operacje lotnicze w kategorii szczególnej zobowiązany jest do opracowania Instrukcji Operacyjnej. Jest to dokument, w którym określone są procedury opracowane przez operatora, do których zobowiązany jest stosować się operator oraz jego personel lotniczy. Procedury określają wszelkie czynności jakie powinny być wykonane przed rozpoczęciem lotu, w trakcie lotu, po jego zakończeniu, a także jak powinno się postępować w czasie pomiędzy lotami np. ze sprzętem lub w zakresie aktualizacji oprogramowania i nabywania nowych umiejętności i wiedzy przez personel.
Jest to dokument, który uaktualnia w miarę doprecyzowywania, rozbudowywania o nowe procedury i nanoszenia zmian. Wszelkie zmiany podlegają archiwizacji, to znaczy zachowuje się nieaktualne już wersje Instrukcji operacyjne, aby można było prześledzić w razie koniecznosci jak operator rozwijał się oraz jak przenosił swoje doświadczenie na zapisy w procedurach.
- Obowiązkowy dokument
- Zawiera wszelkie procedury opisujące działanie operatora i jego personelu
- Podlega aktualizacji
- Podlega archiwizacji
- Wymagana znajomość przez personel
Instrukcja operacyjna
Konieczność sporządzenia Instrukcji Operacyjnej wynika z obowiązków operatora zapisanych w rozporządzeniu wykonawczym 2019/947 w sekcji UAS.SPEC.050 oraz obowiązków operatora wg scenariuszy standardowych zapisanych w sekcjach UAS.STS-01.030 dla VLOS i UAS.STS-02.030 dla BVLOS.
W krajowych scenariuszach standardowych NSTS-01 Wytyczne nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01 nie określają wymogu instrukcji operacyjnej. Natomiast operator BSP, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w UAS.NSTS-01.070 wytycznych nr 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do NSTS-01, zobowiązany jest stosować się do sekcji UAS.SPEC.050 załącznika do rozporządzenia nr (UE) 2019/947, więc zobowiązany jest ustanowić procedury i ograniczenia dostosowane do rodzaju planowanej operacji oraz związanego z nią ryzyka, które są elementami instrukcji operacyjnej:
w tym:
- procedury operacyjne zapewniające bezpieczeństwo operacji;
- procedury zapewniające przestrzeganie w ramach planowanej operacji wymogów w zakresie ochrony mających zastosowanie do obszaru operacji;
- środki służące ochronie przed bezprawną ingerencją i nieuprawnionym dostępem;
- procedury zapewniające, aby wszystkie operacje przebiegały zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. W szczególności przeprowadza on ocenę skutków dla ochrony danych, jeżeli wymaga tego krajowy organ ds. ochrony danych w zastosowaniu art. 35 rozporządzenia (UE) 2016/679;
- wytyczne dla swoich pilotów bezzałogowych statków powietrznych, zgodnie z którymi operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych należy planować w taki sposób, aby zminimalizować uciążliwości, w tym hałas i uciążliwości związane z innymi emisjami, dla ludzi i zwierząt;.
Loty zgodnie z NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04, NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08 - konieczne jest sporządzenie instrukcji operacyjnej zgodnie z dodatkiem 5 do rozporządzenia (UE) 2019/947.
Operator wykonujący operacje lotnicze w kategorii szczególnej zobowiązany jest do opracowania Instrukcji Operacyjnej. Jest to dokument, w którym określone są procedury opracowane przez operatora, do których zobowiązany jest stosować się operator oraz jego personel lotniczy. Procedury określają wszelkie czynności jakie powinny być wykonane przed rozpoczęciem lotu, w trakcie lotu, po jego zakończeniu, a także jak powinno się postępować w czasie pomiędzy lotami np. ze sprzętem lub w zakresie aktualizacji oprogramowania i nabywania nowych umiejętności i wiedzy przez personel.
Jest to dokument, który uaktualnia w miarę doprecyzowywania, rozbudowywania o nowe procedury i nanoszenia zmian. Wszelkie zmiany podlegają archiwizacji, to znaczy zachowuje się nieaktualne już wersje Instrukcji operacyjne, aby można było prześledzić w razie koniecznosci jak operator rozwijał się oraz jak przenosił swoje doświadczenie na zapisy w procedurach.
- Obowiązkowy dokument
- Zawiera wszelkie procedury opisujące działanie operatora i jego personelu
- Podlega aktualizacji
- Podlega archiwizacji
- Wymagana znajomość przez personel
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083