https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L2.7 | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947
z dnia 24 maja 2019
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

Dokument jest źródłem praw i obowiązków obejmujących operatora i pilota na wszystkich etapach realizacji misji lotniczych z wykorzystaniem bsp.

Definicje - wybrane

W rozporządzeniu 2019/947  należy zwrócić uwagę na Artykuł 2 zatytułowany “Definicje”.

4) „strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych”

oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów;

5) „solidność”

oznacza właściwość środków ograniczających ryzyko, która wynika z połączenia stopnia poprawy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu środków ograniczających ryzyko oraz poziomu pewności i integralności, że uzyskano poprawę bezpieczeństwa;

6) „scenariusz standardowy”

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w taki sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji;

7) „operacja w zasięgu widoczności wzrokowej” („VLOS”)

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;

8) „operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej” („BVLOS”)

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;

12) „obciążenie użytkowe”

oznacza przyrządy, mechanizmy, wyposażenie, części, aparaturę, oprzyrządowanie lub akcesoria, w tym urządzenia komunikacyjne, zainstalowane na statku powietrznym lub przymocowane do statku powietrznego, które nie są używane ani przeznaczone do wykorzystania podczas eksploatacji statku powietrznego lub sterowania nim w locie i nie są częścią płatowca, silnika ani śmigła;

13) „jednoznaczna zdalna identyfikacja”

oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;

14) „tryb podążania za stacją bazową”

oznacza tryb pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego, w którym bezzałogowy statek powietrzny stale podąża za pilotem bezzałogowego statku powietrznego w uprzednio określonym promieniu;

15) „świadomość przestrzenna”

oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;

16) „system bezzałogowego statku powietrznego skonstruowany do użytku prywatnego”

oznacza system bezzałogowego statku powietrznego zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem  systemów bezzałogowych statków powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;

17) „operacja autonomiczna”

oznacza operację, w trakcie której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operacje bez możliwości podjęcia interwencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego;

18) „osoby postronne”

oznaczają osoby, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa;

21) „kontrolowany obszar naziemny”

oznacza obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego i w którego granicach operator systemu bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację;

24) „obserwator bezzałogowego statku powietrznego”

oznacza osobę znajdującą się obok pilota bezzałogowego statku powietrznego, która – poprzez obserwację wzrokową bezzałogowego statku powietrznego okiem nieuzbrojonym – pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego w utrzymaniu bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej oraz w bezpiecznym wykonywaniu lotu;

25) „obserwator przestrzeni powietrznej”

oznacza osobę, która pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego poprzez prowadzenie okiem nieuzbrojonym obserwacji przestrzeni powietrznej, w której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operację, w poszukiwaniu wszelkich potencjalnych zagrożeń w powietrzu;

28) „przestrzeń lotu”

oznacza pojemność przestrzeni powietrznej zdefiniowaną przestrzennie i czasowo, w której operator systemu bezzałogowego statku powietrznego planuje wykonać operację w ramach normalnych procedur opisanych w pkt 6 lit. c) w dodatku 5 do załącznika;

29) „obszar przestrzeni lotu”

oznacza rzut przestrzeni lotu na powierzchnię Ziemi;

30) „przestrzeń bezpieczeństwa”

oznacza pojemność przestrzeni powietrznej wykraczającej poza przestrzeń lotu, w której stosuje się procedury bezpieczeństwa opisane w pkt 6) lit. d) w dodatku 5 do załącznika;

31) „obszar przestrzeni bezpieczeństwa”

oznacza rzut przestrzeni bezpieczeństwa na powierzchnię Ziemi;

32) „przestrzeń operacyjna”

oznacza połączenie przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa;

33) „bufor ryzyka naziemnego”

oznacza obszar nad powierzchnią Ziemi, który otacza przestrzeń operacyjną i który został określony w celu zminimalizowania ryzyka dla osób trzecich znajdujących się na powierzchni w przypadku opuszczenia przez bezzałogowy statek powietrzny przestrzeni operacyjnej;

34) „noc”

oznacza godziny między końcem zmierzchu cywilnego a początkiem świtu cywilnego zgodnie z definicją w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 (1).

Definicje - własne, sformułowane przez autora tej publikacji
1) “sterowanie z wykorzystaniem FPV - first person view”

jest to metoda sterowania dronem bez utrzymywania bezpośredniego kontaktu wzrokowego z dronem przez pilota, który obserwuje poprzez wyświetlacz (może to być ekran telefonu, tabletu, aparatury sterującej, wyświetlacz gogli, lub telewizor, monitor) obraz przed dronem z umieszczonej na nim kamery, aby wybierać kierunek lotu.

Korzystanie z FPV: W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii otwartych:

Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona ma obok siebie osobę, obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. (Na podstawie: art. 4 lit. d) rozporządzenia UE 2019/947)

Korzystanie z FPV - W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii szczególnych:

Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona wspomagany jest przez obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. Obserwator nie musi znajdować się obok pilota. Zapewniona musi być skuteczna i ustalona komunikacja między nimi. (Na podstawie: Wytycznych nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947
z dnia 24 maja 2019
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

Dokument jest źródłem praw i obowiązków obejmujących operatora i pilota na wszystkich etapach realizacji misji lotniczych z wykorzystaniem bsp.

Definicje - wybrane

W rozporządzeniu 2019/947  należy zwrócić uwagę na Artykuł 2 zatytułowany “Definicje”.

4) „strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych”

oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów;

5) „solidność”

oznacza właściwość środków ograniczających ryzyko, która wynika z połączenia stopnia poprawy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu środków ograniczających ryzyko oraz poziomu pewności i integralności, że uzyskano poprawę bezpieczeństwa;

6) „scenariusz standardowy”

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w taki sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji;

7) „operacja w zasięgu widoczności wzrokowej” („VLOS”)

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;

8) „operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej” („BVLOS”)

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;

12) „obciążenie użytkowe”

oznacza przyrządy, mechanizmy, wyposażenie, części, aparaturę, oprzyrządowanie lub akcesoria, w tym urządzenia komunikacyjne, zainstalowane na statku powietrznym lub przymocowane do statku powietrznego, które nie są używane ani przeznaczone do wykorzystania podczas eksploatacji statku powietrznego lub sterowania nim w locie i nie są częścią płatowca, silnika ani śmigła;

13) „jednoznaczna zdalna identyfikacja”

oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;

14) „tryb podążania za stacją bazową”

oznacza tryb pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego, w którym bezzałogowy statek powietrzny stale podąża za pilotem bezzałogowego statku powietrznego w uprzednio określonym promieniu;

15) „świadomość przestrzenna”

oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;

16) „system bezzałogowego statku powietrznego skonstruowany do użytku prywatnego”

oznacza system bezzałogowego statku powietrznego zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem  systemów bezzałogowych statków powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;

17) „operacja autonomiczna”

oznacza operację, w trakcie której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operacje bez możliwości podjęcia interwencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego;

18) „osoby postronne”

oznaczają osoby, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa;

21) „kontrolowany obszar naziemny”

oznacza obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego i w którego granicach operator systemu bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację;

24) „obserwator bezzałogowego statku powietrznego”

oznacza osobę znajdującą się obok pilota bezzałogowego statku powietrznego, która – poprzez obserwację wzrokową bezzałogowego statku powietrznego okiem nieuzbrojonym – pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego w utrzymaniu bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej oraz w bezpiecznym wykonywaniu lotu;

25) „obserwator przestrzeni powietrznej”

oznacza osobę, która pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego poprzez prowadzenie okiem nieuzbrojonym obserwacji przestrzeni powietrznej, w której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operację, w poszukiwaniu wszelkich potencjalnych zagrożeń w powietrzu;

28) „przestrzeń lotu”

oznacza pojemność przestrzeni powietrznej zdefiniowaną przestrzennie i czasowo, w której operator systemu bezzałogowego statku powietrznego planuje wykonać operację w ramach normalnych procedur opisanych w pkt 6 lit. c) w dodatku 5 do załącznika;

29) „obszar przestrzeni lotu”

oznacza rzut przestrzeni lotu na powierzchnię Ziemi;

30) „przestrzeń bezpieczeństwa”

oznacza pojemność przestrzeni powietrznej wykraczającej poza przestrzeń lotu, w której stosuje się procedury bezpieczeństwa opisane w pkt 6) lit. d) w dodatku 5 do załącznika;

31) „obszar przestrzeni bezpieczeństwa”

oznacza rzut przestrzeni bezpieczeństwa na powierzchnię Ziemi;

32) „przestrzeń operacyjna”

oznacza połączenie przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa;

33) „bufor ryzyka naziemnego”

oznacza obszar nad powierzchnią Ziemi, który otacza przestrzeń operacyjną i który został określony w celu zminimalizowania ryzyka dla osób trzecich znajdujących się na powierzchni w przypadku opuszczenia przez bezzałogowy statek powietrzny przestrzeni operacyjnej;

34) „noc”

oznacza godziny między końcem zmierzchu cywilnego a początkiem świtu cywilnego zgodnie z definicją w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 (1).

Definicje - własne, sformułowane przez autora tej publikacji
1) “sterowanie z wykorzystaniem FPV - first person view”

jest to metoda sterowania dronem bez utrzymywania bezpośredniego kontaktu wzrokowego z dronem przez pilota, który obserwuje poprzez wyświetlacz (może to być ekran telefonu, tabletu, aparatury sterującej, wyświetlacz gogli, lub telewizor, monitor) obraz przed dronem z umieszczonej na nim kamery, aby wybierać kierunek lotu.

Korzystanie z FPV: W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii otwartych:

Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona ma obok siebie osobę, obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. (Na podstawie: art. 4 lit. d) rozporządzenia UE 2019/947)

Korzystanie z FPV - W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii szczególnych:

Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona wspomagany jest przez obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. Obserwator nie musi znajdować się obok pilota. Zapewniona musi być skuteczna i ustalona komunikacja między nimi. (Na podstawie: Wytycznych nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)

Zadanie

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947
z dnia 24 maja 2019
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

Dokument jest źródłem praw i obowiązków obejmujących operatora i pilota na wszystkich etapach realizacji misji lotniczych z wykorzystaniem bsp.

Definicje - wybrane

W rozporządzeniu 2019/947  należy zwrócić uwagę na Artykuł 2 zatytułowany “Definicje”.

4) „strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych”

oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów;

5) „solidność”

oznacza właściwość środków ograniczających ryzyko, która wynika z połączenia stopnia poprawy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu środków ograniczających ryzyko oraz poziomu pewności i integralności, że uzyskano poprawę bezpieczeństwa;

6) „scenariusz standardowy”

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w taki sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji;

7) „operacja w zasięgu widoczności wzrokowej” („VLOS”)

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;

8) „operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej” („BVLOS”)

oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;

12) „obciążenie użytkowe”

oznacza przyrządy, mechanizmy, wyposażenie, części, aparaturę, oprzyrządowanie lub akcesoria, w tym urządzenia komunikacyjne, zainstalowane na statku powietrznym lub przymocowane do statku powietrznego, które nie są używane ani przeznaczone do wykorzystania podczas eksploatacji statku powietrznego lub sterowania nim w locie i nie są częścią płatowca, silnika ani śmigła;

13) „jednoznaczna zdalna identyfikacja”

oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;

14) „tryb podążania za stacją bazową”

oznacza tryb pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego, w którym bezzałogowy statek powietrzny stale podąża za pilotem bezzałogowego statku powietrznego w uprzednio określonym promieniu;

15) „świadomość przestrzenna”

oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;

16) „system bezzałogowego statku powietrznego skonstruowany do użytku prywatnego”

oznacza system bezzałogowego statku powietrznego zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem  systemów bezzałogowych statków powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;

17) „operacja autonomiczna”

oznacza operację, w trakcie której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operacje bez możliwości podjęcia interwencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego;

18) „osoby postronne”

oznaczają osoby, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa;

21) „kontrolowany obszar naziemny”

oznacza obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego i w którego granicach operator systemu bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację;

24) „obserwator bezzałogowego statku powietrznego”

oznacza osobę znajdującą się obok pilota bezzałogowego statku powietrznego, która – poprzez obserwację wzrokową bezzałogowego statku powietrznego okiem nieuzbrojonym – pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego w utrzymaniu bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej oraz w bezpiecznym wykonywaniu lotu;

25) „obserwator przestrzeni powietrznej”

oznacza osobę, która pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego poprzez prowadzenie okiem nieuzbrojonym obserwacji przestrzeni powietrznej, w której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operację, w poszukiwaniu wszelkich potencjalnych zagrożeń w powietrzu;

28) „przestrzeń lotu”

oznacza pojemność przestrzeni powietrznej zdefiniowaną przestrzennie i czasowo, w której operator systemu bezzałogowego statku powietrznego planuje wykonać operację w ramach normalnych procedur opisanych w pkt 6 lit. c) w dodatku 5 do załącznika;

29) „obszar przestrzeni lotu”

oznacza rzut przestrzeni lotu na powierzchnię Ziemi;

30) „przestrzeń bezpieczeństwa”

oznacza pojemność przestrzeni powietrznej wykraczającej poza przestrzeń lotu, w której stosuje się procedury bezpieczeństwa opisane w pkt 6) lit. d) w dodatku 5 do załącznika;

31) „obszar przestrzeni bezpieczeństwa”

oznacza rzut przestrzeni bezpieczeństwa na powierzchnię Ziemi;

32) „przestrzeń operacyjna”

oznacza połączenie przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa;

33) „bufor ryzyka naziemnego”

oznacza obszar nad powierzchnią Ziemi, który otacza przestrzeń operacyjną i który został określony w celu zminimalizowania ryzyka dla osób trzecich znajdujących się na powierzchni w przypadku opuszczenia przez bezzałogowy statek powietrzny przestrzeni operacyjnej;

34) „noc”

oznacza godziny między końcem zmierzchu cywilnego a początkiem świtu cywilnego zgodnie z definicją w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 (1).

Definicje - własne, sformułowane przez autora tej publikacji
1) “sterowanie z wykorzystaniem FPV - first person view”

jest to metoda sterowania dronem bez utrzymywania bezpośredniego kontaktu wzrokowego z dronem przez pilota, który obserwuje poprzez wyświetlacz (może to być ekran telefonu, tabletu, aparatury sterującej, wyświetlacz gogli, lub telewizor, monitor) obraz przed dronem z umieszczonej na nim kamery, aby wybierać kierunek lotu.

Korzystanie z FPV: W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii otwartych:

Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona ma obok siebie osobę, obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. (Na podstawie: art. 4 lit. d) rozporządzenia UE 2019/947)

Korzystanie z FPV - W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii szczególnych:

Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona wspomagany jest przez obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. Obserwator nie musi znajdować się obok pilota. Zapewniona musi być skuteczna i ustalona komunikacja między nimi. (Na podstawie: Wytycznych nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L2.7 | Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.