---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947
z dnia 24 maja 2019
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
Dokument jest źródłem praw i obowiązków obejmujących operatora i pilota na wszystkich etapach realizacji misji lotniczych z wykorzystaniem bsp.
Definicje - wybrane
W rozporządzeniu 2019/947 należy zwrócić uwagę na Artykuł 2 zatytułowany “Definicje”.
4) „strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych”
oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów;
5) „solidność”
oznacza właściwość środków ograniczających ryzyko, która wynika z połączenia stopnia poprawy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu środków ograniczających ryzyko oraz poziomu pewności i integralności, że uzyskano poprawę bezpieczeństwa;
6) „scenariusz standardowy”
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w taki sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji;
7) „operacja w zasięgu widoczności wzrokowej” („VLOS”)
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;
8) „operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej” („BVLOS”)
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;
12) „obciążenie użytkowe”
oznacza przyrządy, mechanizmy, wyposażenie, części, aparaturę, oprzyrządowanie lub akcesoria, w tym urządzenia komunikacyjne, zainstalowane na statku powietrznym lub przymocowane do statku powietrznego, które nie są używane ani przeznaczone do wykorzystania podczas eksploatacji statku powietrznego lub sterowania nim w locie i nie są częścią płatowca, silnika ani śmigła;
13) „jednoznaczna zdalna identyfikacja”
oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;
14) „tryb podążania za stacją bazową”
oznacza tryb pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego, w którym bezzałogowy statek powietrzny stale podąża za pilotem bezzałogowego statku powietrznego w uprzednio określonym promieniu;
15) „świadomość przestrzenna”
oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;
16) „system bezzałogowego statku powietrznego skonstruowany do użytku prywatnego”
oznacza system bezzałogowego statku powietrznego zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem systemów bezzałogowych statków powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;
17) „operacja autonomiczna”
oznacza operację, w trakcie której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operacje bez możliwości podjęcia interwencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego;
18) „osoby postronne”
oznaczają osoby, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa;
21) „kontrolowany obszar naziemny”
oznacza obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego i w którego granicach operator systemu bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację;
24) „obserwator bezzałogowego statku powietrznego”
oznacza osobę znajdującą się obok pilota bezzałogowego statku powietrznego, która – poprzez obserwację wzrokową bezzałogowego statku powietrznego okiem nieuzbrojonym – pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego w utrzymaniu bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej oraz w bezpiecznym wykonywaniu lotu;
25) „obserwator przestrzeni powietrznej”
oznacza osobę, która pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego poprzez prowadzenie okiem nieuzbrojonym obserwacji przestrzeni powietrznej, w której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operację, w poszukiwaniu wszelkich potencjalnych zagrożeń w powietrzu;
28) „przestrzeń lotu”
oznacza pojemność przestrzeni powietrznej zdefiniowaną przestrzennie i czasowo, w której operator systemu bezzałogowego statku powietrznego planuje wykonać operację w ramach normalnych procedur opisanych w pkt 6 lit. c) w dodatku 5 do załącznika;
29) „obszar przestrzeni lotu”
oznacza rzut przestrzeni lotu na powierzchnię Ziemi;
30) „przestrzeń bezpieczeństwa”
oznacza pojemność przestrzeni powietrznej wykraczającej poza przestrzeń lotu, w której stosuje się procedury bezpieczeństwa opisane w pkt 6) lit. d) w dodatku 5 do załącznika;
31) „obszar przestrzeni bezpieczeństwa”
oznacza rzut przestrzeni bezpieczeństwa na powierzchnię Ziemi;
32) „przestrzeń operacyjna”
oznacza połączenie przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa;
33) „bufor ryzyka naziemnego”
oznacza obszar nad powierzchnią Ziemi, który otacza przestrzeń operacyjną i który został określony w celu zminimalizowania ryzyka dla osób trzecich znajdujących się na powierzchni w przypadku opuszczenia przez bezzałogowy statek powietrzny przestrzeni operacyjnej;
34) „noc”
oznacza godziny między końcem zmierzchu cywilnego a początkiem świtu cywilnego zgodnie z definicją w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 (1).
Definicje - własne, sformułowane przez autora tej publikacji
1) “sterowanie z wykorzystaniem FPV - first person view”
jest to metoda sterowania dronem bez utrzymywania bezpośredniego kontaktu wzrokowego z dronem przez pilota, który obserwuje poprzez wyświetlacz (może to być ekran telefonu, tabletu, aparatury sterującej, wyświetlacz gogli, lub telewizor, monitor) obraz przed dronem z umieszczonej na nim kamery, aby wybierać kierunek lotu.
Korzystanie z FPV: W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii otwartych:
Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona ma obok siebie osobę, obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. (Na podstawie: art. 4 lit. d) rozporządzenia UE 2019/947)
Korzystanie z FPV - W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii szczególnych:
Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona wspomagany jest przez obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. Obserwator nie musi znajdować się obok pilota. Zapewniona musi być skuteczna i ustalona komunikacja między nimi. (Na podstawie: Wytycznych nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947
z dnia 24 maja 2019
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
Dokument jest źródłem praw i obowiązków obejmujących operatora i pilota na wszystkich etapach realizacji misji lotniczych z wykorzystaniem bsp.
Definicje - wybrane
W rozporządzeniu 2019/947 należy zwrócić uwagę na Artykuł 2 zatytułowany “Definicje”.
4) „strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych”
oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów;
5) „solidność”
oznacza właściwość środków ograniczających ryzyko, która wynika z połączenia stopnia poprawy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu środków ograniczających ryzyko oraz poziomu pewności i integralności, że uzyskano poprawę bezpieczeństwa;
6) „scenariusz standardowy”
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w taki sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji;
7) „operacja w zasięgu widoczności wzrokowej” („VLOS”)
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;
8) „operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej” („BVLOS”)
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;
12) „obciążenie użytkowe”
oznacza przyrządy, mechanizmy, wyposażenie, części, aparaturę, oprzyrządowanie lub akcesoria, w tym urządzenia komunikacyjne, zainstalowane na statku powietrznym lub przymocowane do statku powietrznego, które nie są używane ani przeznaczone do wykorzystania podczas eksploatacji statku powietrznego lub sterowania nim w locie i nie są częścią płatowca, silnika ani śmigła;
13) „jednoznaczna zdalna identyfikacja”
oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;
14) „tryb podążania za stacją bazową”
oznacza tryb pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego, w którym bezzałogowy statek powietrzny stale podąża za pilotem bezzałogowego statku powietrznego w uprzednio określonym promieniu;
15) „świadomość przestrzenna”
oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;
16) „system bezzałogowego statku powietrznego skonstruowany do użytku prywatnego”
oznacza system bezzałogowego statku powietrznego zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem systemów bezzałogowych statków powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;
17) „operacja autonomiczna”
oznacza operację, w trakcie której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operacje bez możliwości podjęcia interwencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego;
18) „osoby postronne”
oznaczają osoby, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa;
21) „kontrolowany obszar naziemny”
oznacza obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego i w którego granicach operator systemu bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację;
24) „obserwator bezzałogowego statku powietrznego”
oznacza osobę znajdującą się obok pilota bezzałogowego statku powietrznego, która – poprzez obserwację wzrokową bezzałogowego statku powietrznego okiem nieuzbrojonym – pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego w utrzymaniu bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej oraz w bezpiecznym wykonywaniu lotu;
25) „obserwator przestrzeni powietrznej”
oznacza osobę, która pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego poprzez prowadzenie okiem nieuzbrojonym obserwacji przestrzeni powietrznej, w której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operację, w poszukiwaniu wszelkich potencjalnych zagrożeń w powietrzu;
28) „przestrzeń lotu”
oznacza pojemność przestrzeni powietrznej zdefiniowaną przestrzennie i czasowo, w której operator systemu bezzałogowego statku powietrznego planuje wykonać operację w ramach normalnych procedur opisanych w pkt 6 lit. c) w dodatku 5 do załącznika;
29) „obszar przestrzeni lotu”
oznacza rzut przestrzeni lotu na powierzchnię Ziemi;
30) „przestrzeń bezpieczeństwa”
oznacza pojemność przestrzeni powietrznej wykraczającej poza przestrzeń lotu, w której stosuje się procedury bezpieczeństwa opisane w pkt 6) lit. d) w dodatku 5 do załącznika;
31) „obszar przestrzeni bezpieczeństwa”
oznacza rzut przestrzeni bezpieczeństwa na powierzchnię Ziemi;
32) „przestrzeń operacyjna”
oznacza połączenie przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa;
33) „bufor ryzyka naziemnego”
oznacza obszar nad powierzchnią Ziemi, który otacza przestrzeń operacyjną i który został określony w celu zminimalizowania ryzyka dla osób trzecich znajdujących się na powierzchni w przypadku opuszczenia przez bezzałogowy statek powietrzny przestrzeni operacyjnej;
34) „noc”
oznacza godziny między końcem zmierzchu cywilnego a początkiem świtu cywilnego zgodnie z definicją w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 (1).
Definicje - własne, sformułowane przez autora tej publikacji
1) “sterowanie z wykorzystaniem FPV - first person view”
jest to metoda sterowania dronem bez utrzymywania bezpośredniego kontaktu wzrokowego z dronem przez pilota, który obserwuje poprzez wyświetlacz (może to być ekran telefonu, tabletu, aparatury sterującej, wyświetlacz gogli, lub telewizor, monitor) obraz przed dronem z umieszczonej na nim kamery, aby wybierać kierunek lotu.
Korzystanie z FPV: W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii otwartych:
Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona ma obok siebie osobę, obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. (Na podstawie: art. 4 lit. d) rozporządzenia UE 2019/947)
Korzystanie z FPV - W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii szczególnych:
Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona wspomagany jest przez obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. Obserwator nie musi znajdować się obok pilota. Zapewniona musi być skuteczna i ustalona komunikacja między nimi. (Na podstawie: Wytycznych nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947
z dnia 24 maja 2019
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
Dokument jest źródłem praw i obowiązków obejmujących operatora i pilota na wszystkich etapach realizacji misji lotniczych z wykorzystaniem bsp.
Definicje - wybrane
W rozporządzeniu 2019/947 należy zwrócić uwagę na Artykuł 2 zatytułowany “Definicje”.
4) „strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych”
oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów;
5) „solidność”
oznacza właściwość środków ograniczających ryzyko, która wynika z połączenia stopnia poprawy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu środków ograniczających ryzyko oraz poziomu pewności i integralności, że uzyskano poprawę bezpieczeństwa;
6) „scenariusz standardowy”
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w taki sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji;
7) „operacja w zasięgu widoczności wzrokowej” („VLOS”)
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;
8) „operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej” („BVLOS”)
oznacza rodzaj operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;
12) „obciążenie użytkowe”
oznacza przyrządy, mechanizmy, wyposażenie, części, aparaturę, oprzyrządowanie lub akcesoria, w tym urządzenia komunikacyjne, zainstalowane na statku powietrznym lub przymocowane do statku powietrznego, które nie są używane ani przeznaczone do wykorzystania podczas eksploatacji statku powietrznego lub sterowania nim w locie i nie są częścią płatowca, silnika ani śmigła;
13) „jednoznaczna zdalna identyfikacja”
oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;
14) „tryb podążania za stacją bazową”
oznacza tryb pracy systemu bezzałogowego statku powietrznego, w którym bezzałogowy statek powietrzny stale podąża za pilotem bezzałogowego statku powietrznego w uprzednio określonym promieniu;
15) „świadomość przestrzenna”
oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;
16) „system bezzałogowego statku powietrznego skonstruowany do użytku prywatnego”
oznacza system bezzałogowego statku powietrznego zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem systemów bezzałogowych statków powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;
17) „operacja autonomiczna”
oznacza operację, w trakcie której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operacje bez możliwości podjęcia interwencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego;
18) „osoby postronne”
oznaczają osoby, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa;
21) „kontrolowany obszar naziemny”
oznacza obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego i w którego granicach operator systemu bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację;
24) „obserwator bezzałogowego statku powietrznego”
oznacza osobę znajdującą się obok pilota bezzałogowego statku powietrznego, która – poprzez obserwację wzrokową bezzałogowego statku powietrznego okiem nieuzbrojonym – pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego w utrzymaniu bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej oraz w bezpiecznym wykonywaniu lotu;
25) „obserwator przestrzeni powietrznej”
oznacza osobę, która pomaga pilotowi bezzałogowego statku powietrznego poprzez prowadzenie okiem nieuzbrojonym obserwacji przestrzeni powietrznej, w której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operację, w poszukiwaniu wszelkich potencjalnych zagrożeń w powietrzu;
28) „przestrzeń lotu”
oznacza pojemność przestrzeni powietrznej zdefiniowaną przestrzennie i czasowo, w której operator systemu bezzałogowego statku powietrznego planuje wykonać operację w ramach normalnych procedur opisanych w pkt 6 lit. c) w dodatku 5 do załącznika;
29) „obszar przestrzeni lotu”
oznacza rzut przestrzeni lotu na powierzchnię Ziemi;
30) „przestrzeń bezpieczeństwa”
oznacza pojemność przestrzeni powietrznej wykraczającej poza przestrzeń lotu, w której stosuje się procedury bezpieczeństwa opisane w pkt 6) lit. d) w dodatku 5 do załącznika;
31) „obszar przestrzeni bezpieczeństwa”
oznacza rzut przestrzeni bezpieczeństwa na powierzchnię Ziemi;
32) „przestrzeń operacyjna”
oznacza połączenie przestrzeni lotu i przestrzeni bezpieczeństwa;
33) „bufor ryzyka naziemnego”
oznacza obszar nad powierzchnią Ziemi, który otacza przestrzeń operacyjną i który został określony w celu zminimalizowania ryzyka dla osób trzecich znajdujących się na powierzchni w przypadku opuszczenia przez bezzałogowy statek powietrzny przestrzeni operacyjnej;
34) „noc”
oznacza godziny między końcem zmierzchu cywilnego a początkiem świtu cywilnego zgodnie z definicją w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 923/2012 (1).
Definicje - własne, sformułowane przez autora tej publikacji
1) “sterowanie z wykorzystaniem FPV - first person view”
jest to metoda sterowania dronem bez utrzymywania bezpośredniego kontaktu wzrokowego z dronem przez pilota, który obserwuje poprzez wyświetlacz (może to być ekran telefonu, tabletu, aparatury sterującej, wyświetlacz gogli, lub telewizor, monitor) obraz przed dronem z umieszczonej na nim kamery, aby wybierać kierunek lotu.
Korzystanie z FPV: W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii otwartych:
Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona ma obok siebie osobę, obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. (Na podstawie: art. 4 lit. d) rozporządzenia UE 2019/947)
Korzystanie z FPV - W operacjach mieszczących się w warunkach kategorii szczególnych:
Dozwolone pod warunkiem, że pilot drona wspomagany jest przez obserwatora UA, utrzymującego bezpośredni kontakt wzrokowy z dronem, skanującego przestrzeń powietrzną, aby upewnić się, że nie zagraża innym osobom. Obserwator nie musi znajdować się obok pilota. Zapewniona musi być skuteczna i ustalona komunikacja między nimi. (Na podstawie: Wytycznych nr 6/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego)
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083