---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Obowiązki operatora w kategorii otwartej
Operator bezzałogowego systemu powietrznego dopełnia wszystkich poniższych obowiązków:
- opracowuje procedury operacyjne dostosowane do rodzaju operacji oraz związanego z nią ryzyka;
Procedury, czyli sposoby postępowania w określonych sytuacjach związanych z każdym etapem operacji lotniczej bsp.
Dotyczyć mogą np.:
- przygotowania sprzętu do wykonania zadania,
- wyznaczenia miejsca startu i lądowania,
- postępowania w trakcie normalnego przebiegu operacji
- czynności podejmowanych w sytuacjach awaryjnych np. utraty łączności pomiędzy aparaturą, a dronem.
- i wiele innych przewidzianych przez operatora sytuacji, katalog ich nie jest zamknięty
Efektywne procedury często będą inne dla różnych celów i warunków operacji, także stopień zagrożenia stwarzanego przez różnego typu misje będzie wymagał odpowiednio innego postępowania. To powinno mieć odzwierciedlenie w przygotowanych procedurach.
Procedury operacyjne powinny być modyfikowane wraz z postępem technicznym oraz doświadczeniem operatora i pod wpływem odnotowywanych zdarzeń w środowisku lotniczym.
Podstawowym procedurom operacyjnym, które uznaje się za wymagane poświęcony jest cały rozdział w dalszej części kursu.
- zapewnia, aby w ramach wszystkich operacji efektywnie wykorzystywano widmo radiowe oraz wspierano efektywne wykorzystanie widma radiowego w celu uniknięcia szkodliwych zakłóceń; mnogość urządzeń wykorzystujących fale radiowe wymaga, aby współdzielić zasoby pasm radiowych w sposób efektywny, nie zakłócający współużytkowania i zapewniający skuteczność
- wyznacza pilota bezzałogowego statku powietrznego do każdej operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego; odpowiada, za to komu, czy odpowiedniej osobie powierzył bezzałogowy statek powietrzny.
Wybór nieodpowiedniej osoby może obciążać operatora np.:
- wyznaczenie pilota, który w ostatnim czasie spożywał alkohol lub inne środki psychoaktywne i może być nadal pod ich wpływem,
- wyznaczenie pilota w złym stanie zdrowia,
- wyznaczenie pilota nieposiadającego uprawnień odpowiednich do charakteru realizowanej misji lotniczej
- wyznaczenie pilota do ryzykownej operacji, któremu brak doświadczenia w tym zakresie
- zapewnia, aby piloci bezzałogowych statków powietrznych oraz wszyscy pozostali członkowie personelu wykonujący zadania wspierające daną operację znali instrukcję użytkownika dostarczoną przez producenta bezzałogowego systemu powietrznego oraz:some text
- mieli odpowiednie kompetencje – w podkategorii, w ramach której mają być wykonywane planowane operacje z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego zgodnie z sekcjami UAS.OPEN.020 (A1), UAS.OPEN.030 (A2 lub UAS.OPEN.040 (A3) – do wykonywania swoich zadań lub w przypadku członków personelu innych niż pilot bezzałogowego statku powietrznego – ukończyli szkolenie w miejscu pracy opracowane przez operatora;
- byli w pełni zaznajomieni z procedurami operatora bezzałogowego systemu powietrznego;
- uzyskali informacje istotne z punktu widzenia planowanej operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego dotyczące wszelkich stref geograficznych opublikowanych przez państwo członkowskie, w którym operacja ma mieć miejsce, zgodnie z art. 15;
- w stosownych przypadkach aktualizuje informacje zawarte w systemie świadomości przestrzennej stosownie do planowanej lokalizacji operacji;
- w przypadku operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego należącego do jednej z klas określonych w częściach 1–5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 zapewnia, aby:some text
- bezzałogowemu systemowi powietrznemu towarzyszyła odpowiednia deklaracja zgodności UE, w tym odniesienie do odpowiedniej klasy; oraz
- na bezzałogowym statku powietrznym umieszczono znak identyfikacyjny odnośnej klasy;
zapewnia, w przypadku operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w podkategorii A2 lub A3, aby wszystkie zaangażowane osoby obecne na obszarze operacji poinformowano o ryzyku oraz by wyraziły one wyraźną zgodę na udział w danej operacji.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Obowiązki operatora w kategorii otwartej
Operator bezzałogowego systemu powietrznego dopełnia wszystkich poniższych obowiązków:
- opracowuje procedury operacyjne dostosowane do rodzaju operacji oraz związanego z nią ryzyka;
Procedury, czyli sposoby postępowania w określonych sytuacjach związanych z każdym etapem operacji lotniczej bsp.
Dotyczyć mogą np.:
- przygotowania sprzętu do wykonania zadania,
- wyznaczenia miejsca startu i lądowania,
- postępowania w trakcie normalnego przebiegu operacji
- czynności podejmowanych w sytuacjach awaryjnych np. utraty łączności pomiędzy aparaturą, a dronem.
- i wiele innych przewidzianych przez operatora sytuacji, katalog ich nie jest zamknięty
Efektywne procedury często będą inne dla różnych celów i warunków operacji, także stopień zagrożenia stwarzanego przez różnego typu misje będzie wymagał odpowiednio innego postępowania. To powinno mieć odzwierciedlenie w przygotowanych procedurach.
Procedury operacyjne powinny być modyfikowane wraz z postępem technicznym oraz doświadczeniem operatora i pod wpływem odnotowywanych zdarzeń w środowisku lotniczym.
Podstawowym procedurom operacyjnym, które uznaje się za wymagane poświęcony jest cały rozdział w dalszej części kursu.
- zapewnia, aby w ramach wszystkich operacji efektywnie wykorzystywano widmo radiowe oraz wspierano efektywne wykorzystanie widma radiowego w celu uniknięcia szkodliwych zakłóceń; mnogość urządzeń wykorzystujących fale radiowe wymaga, aby współdzielić zasoby pasm radiowych w sposób efektywny, nie zakłócający współużytkowania i zapewniający skuteczność
- wyznacza pilota bezzałogowego statku powietrznego do każdej operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego; odpowiada, za to komu, czy odpowiedniej osobie powierzył bezzałogowy statek powietrzny.
Wybór nieodpowiedniej osoby może obciążać operatora np.:
- wyznaczenie pilota, który w ostatnim czasie spożywał alkohol lub inne środki psychoaktywne i może być nadal pod ich wpływem,
- wyznaczenie pilota w złym stanie zdrowia,
- wyznaczenie pilota nieposiadającego uprawnień odpowiednich do charakteru realizowanej misji lotniczej
- wyznaczenie pilota do ryzykownej operacji, któremu brak doświadczenia w tym zakresie
- zapewnia, aby piloci bezzałogowych statków powietrznych oraz wszyscy pozostali członkowie personelu wykonujący zadania wspierające daną operację znali instrukcję użytkownika dostarczoną przez producenta bezzałogowego systemu powietrznego oraz:some text
- mieli odpowiednie kompetencje – w podkategorii, w ramach której mają być wykonywane planowane operacje z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego zgodnie z sekcjami UAS.OPEN.020 (A1), UAS.OPEN.030 (A2 lub UAS.OPEN.040 (A3) – do wykonywania swoich zadań lub w przypadku członków personelu innych niż pilot bezzałogowego statku powietrznego – ukończyli szkolenie w miejscu pracy opracowane przez operatora;
- byli w pełni zaznajomieni z procedurami operatora bezzałogowego systemu powietrznego;
- uzyskali informacje istotne z punktu widzenia planowanej operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego dotyczące wszelkich stref geograficznych opublikowanych przez państwo członkowskie, w którym operacja ma mieć miejsce, zgodnie z art. 15;
- w stosownych przypadkach aktualizuje informacje zawarte w systemie świadomości przestrzennej stosownie do planowanej lokalizacji operacji;
- w przypadku operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego należącego do jednej z klas określonych w częściach 1–5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 zapewnia, aby:some text
- bezzałogowemu systemowi powietrznemu towarzyszyła odpowiednia deklaracja zgodności UE, w tym odniesienie do odpowiedniej klasy; oraz
- na bezzałogowym statku powietrznym umieszczono znak identyfikacyjny odnośnej klasy;
zapewnia, w przypadku operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w podkategorii A2 lub A3, aby wszystkie zaangażowane osoby obecne na obszarze operacji poinformowano o ryzyku oraz by wyraziły one wyraźną zgodę na udział w danej operacji.
Obowiązki operatora w kategorii otwartej
Operator bezzałogowego systemu powietrznego dopełnia wszystkich poniższych obowiązków:
- opracowuje procedury operacyjne dostosowane do rodzaju operacji oraz związanego z nią ryzyka;
Procedury, czyli sposoby postępowania w określonych sytuacjach związanych z każdym etapem operacji lotniczej bsp.
Dotyczyć mogą np.:
- przygotowania sprzętu do wykonania zadania,
- wyznaczenia miejsca startu i lądowania,
- postępowania w trakcie normalnego przebiegu operacji
- czynności podejmowanych w sytuacjach awaryjnych np. utraty łączności pomiędzy aparaturą, a dronem.
- i wiele innych przewidzianych przez operatora sytuacji, katalog ich nie jest zamknięty
Efektywne procedury często będą inne dla różnych celów i warunków operacji, także stopień zagrożenia stwarzanego przez różnego typu misje będzie wymagał odpowiednio innego postępowania. To powinno mieć odzwierciedlenie w przygotowanych procedurach.
Procedury operacyjne powinny być modyfikowane wraz z postępem technicznym oraz doświadczeniem operatora i pod wpływem odnotowywanych zdarzeń w środowisku lotniczym.
Podstawowym procedurom operacyjnym, które uznaje się za wymagane poświęcony jest cały rozdział w dalszej części kursu.
- zapewnia, aby w ramach wszystkich operacji efektywnie wykorzystywano widmo radiowe oraz wspierano efektywne wykorzystanie widma radiowego w celu uniknięcia szkodliwych zakłóceń; mnogość urządzeń wykorzystujących fale radiowe wymaga, aby współdzielić zasoby pasm radiowych w sposób efektywny, nie zakłócający współużytkowania i zapewniający skuteczność
- wyznacza pilota bezzałogowego statku powietrznego do każdej operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego; odpowiada, za to komu, czy odpowiedniej osobie powierzył bezzałogowy statek powietrzny.
Wybór nieodpowiedniej osoby może obciążać operatora np.:
- wyznaczenie pilota, który w ostatnim czasie spożywał alkohol lub inne środki psychoaktywne i może być nadal pod ich wpływem,
- wyznaczenie pilota w złym stanie zdrowia,
- wyznaczenie pilota nieposiadającego uprawnień odpowiednich do charakteru realizowanej misji lotniczej
- wyznaczenie pilota do ryzykownej operacji, któremu brak doświadczenia w tym zakresie
- zapewnia, aby piloci bezzałogowych statków powietrznych oraz wszyscy pozostali członkowie personelu wykonujący zadania wspierające daną operację znali instrukcję użytkownika dostarczoną przez producenta bezzałogowego systemu powietrznego oraz:some text
- mieli odpowiednie kompetencje – w podkategorii, w ramach której mają być wykonywane planowane operacje z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego zgodnie z sekcjami UAS.OPEN.020 (A1), UAS.OPEN.030 (A2 lub UAS.OPEN.040 (A3) – do wykonywania swoich zadań lub w przypadku członków personelu innych niż pilot bezzałogowego statku powietrznego – ukończyli szkolenie w miejscu pracy opracowane przez operatora;
- byli w pełni zaznajomieni z procedurami operatora bezzałogowego systemu powietrznego;
- uzyskali informacje istotne z punktu widzenia planowanej operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego dotyczące wszelkich stref geograficznych opublikowanych przez państwo członkowskie, w którym operacja ma mieć miejsce, zgodnie z art. 15;
- w stosownych przypadkach aktualizuje informacje zawarte w systemie świadomości przestrzennej stosownie do planowanej lokalizacji operacji;
- w przypadku operacji z użyciem bezzałogowego statku powietrznego należącego do jednej z klas określonych w częściach 1–5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945 zapewnia, aby:some text
- bezzałogowemu systemowi powietrznemu towarzyszyła odpowiednia deklaracja zgodności UE, w tym odniesienie do odpowiedniej klasy; oraz
- na bezzałogowym statku powietrznym umieszczono znak identyfikacyjny odnośnej klasy;
zapewnia, w przypadku operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w podkategorii A2 lub A3, aby wszystkie zaangażowane osoby obecne na obszarze operacji poinformowano o ryzyku oraz by wyraziły one wyraźną zgodę na udział w danej operacji.
Temat lekcji: Obowiązki operatora w kategorii otwartej
Cele lekcji:
- Zapoznanie uczniów z obowiązkami operatora bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii otwartej.
- Omówienie znaczenia procedur operacyjnych i ich dostosowania do rodzaju operacji oraz związanego z nią ryzyka.
- Podkreślenie roli operatora w zapewnieniu efektywnego wykorzystania widma radiowego oraz wyznaczeniu odpowiedniego pilota bezzałogowego statku powietrznego.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083