https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L8.2 | Wpływ warunków środowiskowych na działanie BSP
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Wpływ warunków środowiskowych na działanie BSP

Mówiąc o warunkach środowiskowych mamy na myśli zbiór miejscowych warunków mających wpływ na użytkowanie i lot bezzałogowego statku powietrznego.
Będą to:

  • warunki meteorologiczne
  • występowanie zakłóceń
  • naturalne przeszkody

Warunki Meteorologiczne:

  • Wiatr: Siła i kierunek wiatru mogą wpływać na stabilność i trajektorię lotu drona oraz na zużycie energii i czas lotu.
  • Opady: Deszcz, śnieg i grad mogą osłabiać sygnał radiowy oraz uszkadzać sprzęt drona, jeśli nie jest wodoodporny.
  • Mgła: Ogranicza widoczność, co może utrudniać nawigację, a wilgoć osłabia sygnał radiowy, a także wnika do wnętrza drona i może powodować korozje lub zwarcia.
  • Temperatura: Wysokie i niskie temperatury mogą wpływać na wydajność baterii i elektroniki drona.  

Zakłócenia:

  • Elektromagnetyczne (EMI): Emitowane przez urządzenia elektroniczne i naturalne zjawiska (np. burze, zorze polarne).
  • Radiowe: Spowodowane przez inne nadajniki radiowe, które mogą zakłócać sygnały BSP.

Przeszkody Fizyczne:

  • Budynki i Konstrukcje: Mogą blokować lub odbijać fale radiowe, wpływając na zasięg i jakość sygnału.
  • Naturalne Przeszkody: Drzewa, góry i inne elementy krajobrazu mogą ograniczać zasięg operacji drona.

Związek z Lokalnym Mikroklimatem

Warunki środowiskowe konkretnej lokalizacji są ściśle związane z lokalnym mikroklimatem oraz specyficznymi cechami danego obszaru. Mikroklimat to zespół warunków klimatycznych charakterystycznych dla małego, ograniczonego obszaru, który może różnić się od ogólnych warunków klimatycznych regionu.

Specyficzne Cechy Mikroklimatu

  1. Topografia:
    • Góry i Doliny: Obszary górskie mogą mieć bardzo zmienne warunki pogodowe, z silnymi wiatrami i nagłymi zmianami temperatury. Doliny mogą gromadzić zimne powietrze, co prowadzi do niższych temperatur niż w otaczających je wyższych partiach terenu.
    • Zbiorniki Wodne: Bliskość rzek, jezior lub oceanów może wpływać na lokalny mikroklimat, na przykład poprzez zwiększoną wilgotność i większą częstotliwość mgieł.
  2. Zabudowa:
    • Miasta: Obszary miejskie mogą tworzyć tzw. "miejskie wyspy ciepła", gdzie temperatura jest wyższa niż na obszarach wiejskich. Budynki i infrastruktura mogą również wpływać na kierunek i siłę wiatru. W miastach jest znacznie więcej nadajników Wi-Fi i innych źródeł emisji fal radiowych.
    • Przemysł: Fabryki i zakłady przemysłowe mogą emitować ciepło i zanieczyszczenia wpływając na lokalne warunki atmosferyczne oraz zakłócenia elektromagnetyczne.
  3. Roślinność:
    • Lasy: Obszary leśne mogą mieć chłodniejszy i bardziej wilgotny mikroklimat niż otwarte przestrzenie. Drzewa mogą działać jako bariery dla wiatru i tworzyć cienie, które wpływają na lokalne temperatury.
    • Pola Uprawne: Pola mogą wpływać na lokalną wilgotność i temperaturę w zależności od rodzaju upraw i ich stanu.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Wpływ warunków środowiskowych na działanie BSP

Mówiąc o warunkach środowiskowych mamy na myśli zbiór miejscowych warunków mających wpływ na użytkowanie i lot bezzałogowego statku powietrznego.
Będą to:

  • warunki meteorologiczne
  • występowanie zakłóceń
  • naturalne przeszkody

Warunki Meteorologiczne:

  • Wiatr: Siła i kierunek wiatru mogą wpływać na stabilność i trajektorię lotu drona oraz na zużycie energii i czas lotu.
  • Opady: Deszcz, śnieg i grad mogą osłabiać sygnał radiowy oraz uszkadzać sprzęt drona, jeśli nie jest wodoodporny.
  • Mgła: Ogranicza widoczność, co może utrudniać nawigację, a wilgoć osłabia sygnał radiowy, a także wnika do wnętrza drona i może powodować korozje lub zwarcia.
  • Temperatura: Wysokie i niskie temperatury mogą wpływać na wydajność baterii i elektroniki drona.  

Zakłócenia:

  • Elektromagnetyczne (EMI): Emitowane przez urządzenia elektroniczne i naturalne zjawiska (np. burze, zorze polarne).
  • Radiowe: Spowodowane przez inne nadajniki radiowe, które mogą zakłócać sygnały BSP.

Przeszkody Fizyczne:

  • Budynki i Konstrukcje: Mogą blokować lub odbijać fale radiowe, wpływając na zasięg i jakość sygnału.
  • Naturalne Przeszkody: Drzewa, góry i inne elementy krajobrazu mogą ograniczać zasięg operacji drona.

Związek z Lokalnym Mikroklimatem

Warunki środowiskowe konkretnej lokalizacji są ściśle związane z lokalnym mikroklimatem oraz specyficznymi cechami danego obszaru. Mikroklimat to zespół warunków klimatycznych charakterystycznych dla małego, ograniczonego obszaru, który może różnić się od ogólnych warunków klimatycznych regionu.

Specyficzne Cechy Mikroklimatu

  1. Topografia:
    • Góry i Doliny: Obszary górskie mogą mieć bardzo zmienne warunki pogodowe, z silnymi wiatrami i nagłymi zmianami temperatury. Doliny mogą gromadzić zimne powietrze, co prowadzi do niższych temperatur niż w otaczających je wyższych partiach terenu.
    • Zbiorniki Wodne: Bliskość rzek, jezior lub oceanów może wpływać na lokalny mikroklimat, na przykład poprzez zwiększoną wilgotność i większą częstotliwość mgieł.
  2. Zabudowa:
    • Miasta: Obszary miejskie mogą tworzyć tzw. "miejskie wyspy ciepła", gdzie temperatura jest wyższa niż na obszarach wiejskich. Budynki i infrastruktura mogą również wpływać na kierunek i siłę wiatru. W miastach jest znacznie więcej nadajników Wi-Fi i innych źródeł emisji fal radiowych.
    • Przemysł: Fabryki i zakłady przemysłowe mogą emitować ciepło i zanieczyszczenia wpływając na lokalne warunki atmosferyczne oraz zakłócenia elektromagnetyczne.
  3. Roślinność:
    • Lasy: Obszary leśne mogą mieć chłodniejszy i bardziej wilgotny mikroklimat niż otwarte przestrzenie. Drzewa mogą działać jako bariery dla wiatru i tworzyć cienie, które wpływają na lokalne temperatury.
    • Pola Uprawne: Pola mogą wpływać na lokalną wilgotność i temperaturę w zależności od rodzaju upraw i ich stanu.

Zadanie

Wpływ warunków środowiskowych na działanie BSP

Mówiąc o warunkach środowiskowych mamy na myśli zbiór miejscowych warunków mających wpływ na użytkowanie i lot bezzałogowego statku powietrznego.
Będą to:

  • warunki meteorologiczne
  • występowanie zakłóceń
  • naturalne przeszkody

Warunki Meteorologiczne:

  • Wiatr: Siła i kierunek wiatru mogą wpływać na stabilność i trajektorię lotu drona oraz na zużycie energii i czas lotu.
  • Opady: Deszcz, śnieg i grad mogą osłabiać sygnał radiowy oraz uszkadzać sprzęt drona, jeśli nie jest wodoodporny.
  • Mgła: Ogranicza widoczność, co może utrudniać nawigację, a wilgoć osłabia sygnał radiowy, a także wnika do wnętrza drona i może powodować korozje lub zwarcia.
  • Temperatura: Wysokie i niskie temperatury mogą wpływać na wydajność baterii i elektroniki drona.  

Zakłócenia:

  • Elektromagnetyczne (EMI): Emitowane przez urządzenia elektroniczne i naturalne zjawiska (np. burze, zorze polarne).
  • Radiowe: Spowodowane przez inne nadajniki radiowe, które mogą zakłócać sygnały BSP.

Przeszkody Fizyczne:

  • Budynki i Konstrukcje: Mogą blokować lub odbijać fale radiowe, wpływając na zasięg i jakość sygnału.
  • Naturalne Przeszkody: Drzewa, góry i inne elementy krajobrazu mogą ograniczać zasięg operacji drona.

Związek z Lokalnym Mikroklimatem

Warunki środowiskowe konkretnej lokalizacji są ściśle związane z lokalnym mikroklimatem oraz specyficznymi cechami danego obszaru. Mikroklimat to zespół warunków klimatycznych charakterystycznych dla małego, ograniczonego obszaru, który może różnić się od ogólnych warunków klimatycznych regionu.

Specyficzne Cechy Mikroklimatu

  1. Topografia:
    • Góry i Doliny: Obszary górskie mogą mieć bardzo zmienne warunki pogodowe, z silnymi wiatrami i nagłymi zmianami temperatury. Doliny mogą gromadzić zimne powietrze, co prowadzi do niższych temperatur niż w otaczających je wyższych partiach terenu.
    • Zbiorniki Wodne: Bliskość rzek, jezior lub oceanów może wpływać na lokalny mikroklimat, na przykład poprzez zwiększoną wilgotność i większą częstotliwość mgieł.
  2. Zabudowa:
    • Miasta: Obszary miejskie mogą tworzyć tzw. "miejskie wyspy ciepła", gdzie temperatura jest wyższa niż na obszarach wiejskich. Budynki i infrastruktura mogą również wpływać na kierunek i siłę wiatru. W miastach jest znacznie więcej nadajników Wi-Fi i innych źródeł emisji fal radiowych.
    • Przemysł: Fabryki i zakłady przemysłowe mogą emitować ciepło i zanieczyszczenia wpływając na lokalne warunki atmosferyczne oraz zakłócenia elektromagnetyczne.
  3. Roślinność:
    • Lasy: Obszary leśne mogą mieć chłodniejszy i bardziej wilgotny mikroklimat niż otwarte przestrzenie. Drzewa mogą działać jako bariery dla wiatru i tworzyć cienie, które wpływają na lokalne temperatury.
    • Pola Uprawne: Pola mogą wpływać na lokalną wilgotność i temperaturę w zależności od rodzaju upraw i ich stanu.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L8.2 | Wpływ warunków środowiskowych na działanie BSP
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.