https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L1.2 | ULC
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

1 | ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego)

Informacje o ULC dla Uczestników Kursu na Poziomie 1

ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) to instytucja w Polsce odpowiedzialna za regulację i nadzór nad lotnictwem cywilnym, w tym również nad operacjami dronów. Każdy operator drona musi znać podstawowe zasady i przepisy ULC, aby latać bezpiecznie i zgodnie z prawem.

Co warto wiedzieć o ULC?

  1. Rejestracja dronów oraz operatorów i pilotów: Wszystkie drony o masie powyżej 250 gramów oraz drony wyposażone w kamerę muszą być zarejestrowane w systemie ULC. Również operatorzy tych dronów muszą się zarejestrować, co jest konieczne do legalnego użytkowania drona. Rejestracja odbywa się online poprzez stronę internetową ULC. Następnie, aby móc pilotować drona trzeba ukończyć kurs A1/A3. Należy dobrze zrozumieć role operatora i pilota ( przeczytaj: pilot drona i operator )
  2. Szkolenia i egzaminy pilotów dronów: ULC wymaga, aby piloci dronów ukończyli podstawowe szkolenie online i zdali test, który sprawdza znajomość przepisów oraz zasad bezpiecznego latania. Szkolenie to obejmuje informacje o przepisach ruchu lotniczego, ograniczeniach przestrzeni powietrznej, a także zasady bezpiecznego użytkowania dronów.
  3. Przepisy dotyczące operacji dronów: ULC opracowuje i publikuje przepisy oraz wytyczne dotyczące użytkowania dronów, w tym szczegółowe wymagania dla operacji w różnych kategoriach, takich jak kategoria otwarta (niskiego ryzyka). Dla hobbystów i amatorów najważniejsze są zasady dotyczące operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS), które wymagają utrzymywania drona w zasięgu wzroku oraz przestrzegania limitu wysokości lotu do 120 metrów.
  4. Bezpieczeństwo i nadzór: ULC monitoruje przestrzeganie przepisów przez operatorów dronów i przez pilotów dronów, aby zapewnić bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej.

Podsumowanie:
Dla hobbystów i amatorów ważne jest, aby zrozumieć rolę ULC w regulacji użytkowania dronów w Polsce. Przestrzeganie przepisów ULC, w tym rejestracja drona, ukończenie szkolenia oraz znajomość lokalnych ograniczeń przestrzeni powietrznej, jest kluczowe dla bezpiecznego i legalnego latania.

Pytanie refleksyjne:
Czy wiesz, jakie kroki musisz podjąć, aby zarejestrować swojego drona i uzyskać odpowiednie szkolenie zgodnie z wymaganiami ULC?

2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Centralnym organem administracji rządowej zajmującym się sprawami lotnictwa cywilnego jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadzorujący działalność urzędu. W Kompetencje ULC obejmują m.in wydawanie zezwoleń, certyfikatów i licencji lotniczych, a także tworzenie przepisów prawa regulującego działalność lotnictwa cywilnego oraz nadzór nad przestrzeganiem i egzekwowaniem przepisów prawa lotniczego. Przepisy te są regularnie opracowywane i aktualizowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności branży lotniczej w Polsce. Do kompetencji Prezesa Urzędu należą wszystkie sprawy związane z lotnictwem cywilnym, niezastrzeżone w ustawie "Prawo Lotnicze", innych ustawach oraz umowach międzynarodowych na rzecz ministra właściwego do spraw transportu lub innych organów administracji publicznej.

Prezes ULC ma za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności lotnictwa cywilnego w Polsce poprzez odpowiednie regulacje, nadzór i działania mające na celu ochronę interesów pasażerów, załóg lotniczych oraz innych uczestników sektora lotniczego.

W związku z powyższym, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego odgrywa istotną rolę w kształtowaniu i funkcjonowaniu lotnictwa cywilnego w Polsce, będąc kluczowym organem nadzorczym i regulacyjnym w tym obszarze.

Stanowisko Prezesa ULC

Julian Rotter jest od dnia 16 kwietnia 2024 roku, pełniącym obowiązki Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zastąpił na tym stanowisku Piotra Samson.

Wybrane zadania Prezesa ULC - (wszystkie wymienia ustawa “Prawo Lotnicze”)

  • inicjowanie przedsięwzięć w zakresie polityki lotnictwa cywilnego oraz przygotowywanie wniosków i wdrażanie postanowień służących realizacji rządowych programów dotyczących sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, o których mowa w art. 16 ust. 3;
  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w/w ustawie i w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną;
  • nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania przepisów prawnych w zakresie lotnictwa cywilnego i lotniczej działalności gospodarczej;
  • sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej;
  • sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego do lotów;
  • sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego;
  • prowadzenie rejestrów: statków powietrznych, lotnisk, lotniczych urządzeń naziemnych, personelu lotniczego, podmiotów szkolących oraz ewidencji lądowisk;
  • podejmowanie działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, w tym w szczególności:
  • wydawanie wytycznych i instrukcji związanych ze stosowaniem przepisów lotniczych w dziedzinie lotnictwa cywilnego;
  • uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz planów zagospodarowania przestrzennego województwa, w zakresie przewidzianym w ustawie.

STUKTURA URZĘDU

Zwróć szczególną uwagę na dwa departamenty spośród wszystkich wymienionych na stronie: ULC-departamenty

  1. Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych - Ten departament zajmuje się sprawami związanymi z dronami, a więc będzie Ciebie bardzo interesował.
  2. Departament Bezpieczeństwa Lotów - Ten departament zajmuje się kwestiami związanymi z bezpieczeństwem lotów, co także ma kluczowe znaczenie.

Ministerstwo Infrastruktury

W roku 2024 Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) podlegał będzie Ministrowi Infrastruktury, który jest właściwym organem administracji rządowej nadzorującym działalność ULC. Minister Infrastruktury ma kompetencje w zakresie transportu, w tym lotnictwa cywilnego, i odpowiada za nadzór nad Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

PODSUMOWANIE

  • ULC: Jest organem administracji publicznej podlegającym Ministerstwu Infrastruktury. Składa się z różnych departamentów i jednostek odpowiedzialnych za różne obszary lotnictwa cywilnego.
  • ULC: Skupia się głównie na regulacjach i przepisach dotyczących lotnictwa cywilnego, nadzorze nad bezpieczeństwem lotów oraz wydawaniu licencji i certyfikat


Działalność ULC w Kontekście Dronów i Powiązania z EASA

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) w Polsce pełni kluczową rolę w regulacji i nadzorze bezzałogowych statków powietrznych (dronów), co jest zgodne z ogólnie przyjętymi standardami międzynarodowymi, szczególnie tymi ustalonymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Współpraca z EASA odgrywa istotną rolę w harmonizacji przepisów i podniesieniu poziomu bezpieczeństwa lotów, w tym operacji dronów na terenie Unii Europejskiej.

Powiązania z EASA

1. Standardy bezpieczeństwa

EASA ustala standardy bezpieczeństwa, które są obligatoryjne dla wszystkich państw członkowskich UE, w tym Polski. ULC, wdrażając te standardy, zapewnia, że regulacje dotyczące dronów w Polsce są zgodne z europejskimi wymogami. To obejmuje wszystko od certyfikacji dronów po procedury operacyjne i szkolenia pilotów.

2. Certyfikacja

EASA prowadzi certyfikację typu dla dronów, która może być wymagana dla dronów operujących w UE. ULC współpracuje z EASA, aby upewnić się, że wszystkie drony zarejestrowane w Polsce spełniają te wymogi, co jest istotne przede wszystkim w kontekście komercyjnych i transgranicznych operacji.

3. Szkolenia i licencjonowanie

EASA określa ogólne wytyczne dotyczące szkoleń i licencjonowania operatorów dronów, które są implementowane przez ULC. ULC dostosowuje swoje krajowe programy szkoleniowe do tych standardów, aby polscy operatorzy dronów byli przygotowani do bezpiecznego prowadzenia operacji nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach UE.

4. Wspólne projekty i inicjatywy

ULC i EASA często współpracują w ramach wspólnych projektów badawczych i inicjatyw mających na celu rozwój technologii dronów i ich integrację z europejskim systemem zarządzania ruchem lotniczym (UTM). Te projekty mogą obejmować rozwój bezpiecznych protokołów operacyjnych, systemów unikania kolizji i technologii zarządzania ruchem dronów.

5. Regulacje transgraniczne

Drony często operują na przestrzeni międzynarodowej, co wymaga jasnych regulacji transgranicznych. ULC w porozumieniu z EASA pracuje nad regulacjami, które ułatwiają międzynarodową współpracę i operacje dronów, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa i spójność przepisów w różnych państwach.

6. Monitoring i nadzór

ULC wykorzystuje wytyczne EASA do monitorowania i nadzoru operacji dronów, stosując te same standardy co inne państwa członkowskie. To zapewnia, że wszelkie operacje przeprowadzane w Polsce mogą być łatwo oceniane i porównywane z działaniami w innych krajach UE.

Podsumowanie

Działalność ULC w kontekście dronów i współpraca z EASA pokazują, jak ważne jest międzynarodowe podejście do regulacji lotniczych. ULC, stosując się do wytycznych EASA, nie tylko zwiększa bezpieczeństwo operacji dronów w Polsce, ale również ułatwia polskim operatorom i firmom prowadzenie działalności na terenie całej Europy, co jest kluczowe dla współczesnych, globalnie zintegrowanych rynków lotniczych.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
  1. Międzynarodowa współpraca i standardy EASA:ULC współpracuje z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) w celu harmonizacji przepisów dotyczących dronów na poziomie europejskim. Operatorzy muszą być świadomi standardów EASA, które ULC implementuje w Polsce, aby móc prowadzić operacje transgraniczne lub zaawansowane operacje komercyjne.
  2. Regulacje i nadzór nad operacjami wysokiego ryzyka:Dla operacji w kategorii certyfikowanej (Certified Category), które obejmują loty o wysokim ryzyku, takie jak transport ładunków lub ludzi w obszarach miejskich, ULC wymaga pełnej certyfikacji drona, operatora i pilota. Certyfikacja ta jest podobna do tej stosowanej w załogowym lotnictwie cywilnym i obejmuje rygorystyczne standardy techniczne i operacyjne.
  3. Monitorowanie i raportowanie incydentów:ULC ma obowiązek monitorowania operacji dronów i nadzorowania zgodności z przepisami. W przypadku wypadków lub incydentów z udziałem dronów, operatorzy muszą zgłosić takie zdarzenia do ULC. Komisja bada te incydenty, aby ustalić ich przyczyny i zapobiec przyszłym zdarzeniom.

Podsumowanie dla Poziomu 3:Operatorzy i piloci dronów wykonujących operacje wysokiego ryzyka muszą spełniać zaawansowane wymagania certyfikacyjne ULC i EASA. Wiedza o międzynarodowych przepisach i współpraca z ULC są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i zgodności operacji.Pytanie refleksyjne:
Jakie są główne różnice między wymaganiami ULC a EASA dla operacji dronów w kategorii certyfikowanej?

L4

Lekcja audio

Centralnym organem administracji rządowej zajmującym się sprawami lotnictwa cywilnego jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadzorujący działalność urzędu. W Kompetencje ULC obejmują m.in wydawanie zezwoleń, certyfikatów i licencji lotniczych, a także tworzenie przepisów prawa regulującego działalność lotnictwa cywilnego oraz nadzór nad przestrzeganiem i egzekwowaniem przepisów prawa lotniczego. Przepisy te są regularnie opracowywane i aktualizowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności branży lotniczej w Polsce. Do kompetencji Prezesa Urzędu należą wszystkie sprawy związane z lotnictwem cywilnym, niezastrzeżone w ustawie "Prawo Lotnicze", innych ustawach oraz umowach międzynarodowych na rzecz ministra właściwego do spraw transportu lub innych organów administracji publicznej.

Prezes ULC ma za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności lotnictwa cywilnego w Polsce poprzez odpowiednie regulacje, nadzór i działania mające na celu ochronę interesów pasażerów, załóg lotniczych oraz innych uczestników sektora lotniczego.

W związku z powyższym, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego odgrywa istotną rolę w kształtowaniu i funkcjonowaniu lotnictwa cywilnego w Polsce, będąc kluczowym organem nadzorczym i regulacyjnym w tym obszarze.

Stanowisko Prezesa ULC

Julian Rotter jest od dnia 16 kwietnia 2024 roku, pełniącym obowiązki Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zastąpił na tym stanowisku Piotra Samson.

Wybrane zadania Prezesa ULC - (wszystkie wymienia ustawa “Prawo Lotnicze”)

  • inicjowanie przedsięwzięć w zakresie polityki lotnictwa cywilnego oraz przygotowywanie wniosków i wdrażanie postanowień służących realizacji rządowych programów dotyczących sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, o których mowa w art. 16 ust. 3;
  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w/w ustawie i w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną;
  • nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania przepisów prawnych w zakresie lotnictwa cywilnego i lotniczej działalności gospodarczej;
  • sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej;
  • sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego do lotów;
  • sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego;
  • prowadzenie rejestrów: statków powietrznych, lotnisk, lotniczych urządzeń naziemnych, personelu lotniczego, podmiotów szkolących oraz ewidencji lądowisk;
  • podejmowanie działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, w tym w szczególności:
  • wydawanie wytycznych i instrukcji związanych ze stosowaniem przepisów lotniczych w dziedzinie lotnictwa cywilnego;
  • uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz planów zagospodarowania przestrzennego województwa, w zakresie przewidzianym w ustawie.

STUKTURA URZĘDU

Zwróć szczególną uwagę na dwa departamenty spośród wszystkich wymienionych na stronie: ULC-departamenty

  1. Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych - Ten departament zajmuje się sprawami związanymi z dronami, a więc będzie Ciebie bardzo interesował.
  2. Departament Bezpieczeństwa Lotów - Ten departament zajmuje się kwestiami związanymi z bezpieczeństwem lotów, co także ma kluczowe znaczenie.

Ministerstwo Infrastruktury

W roku 2024 Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) podlegał będzie Ministrowi Infrastruktury, który jest właściwym organem administracji rządowej nadzorującym działalność ULC. Minister Infrastruktury ma kompetencje w zakresie transportu, w tym lotnictwa cywilnego, i odpowiada za nadzór nad Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

PODSUMOWANIE

  • ULC: Jest organem administracji publicznej podlegającym Ministerstwu Infrastruktury. Składa się z różnych departamentów i jednostek odpowiedzialnych za różne obszary lotnictwa cywilnego.
  • ULC: Skupia się głównie na regulacjach i przepisach dotyczących lotnictwa cywilnego, nadzorze nad bezpieczeństwem lotów oraz wydawaniu licencji i certyfikat


Działalność ULC w Kontekście Dronów i Powiązania z EASA

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) w Polsce pełni kluczową rolę w regulacji i nadzorze bezzałogowych statków powietrznych (dronów), co jest zgodne z ogólnie przyjętymi standardami międzynarodowymi, szczególnie tymi ustalonymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Współpraca z EASA odgrywa istotną rolę w harmonizacji przepisów i podniesieniu poziomu bezpieczeństwa lotów, w tym operacji dronów na terenie Unii Europejskiej.

Powiązania z EASA

1. Standardy bezpieczeństwa

EASA ustala standardy bezpieczeństwa, które są obligatoryjne dla wszystkich państw członkowskich UE, w tym Polski. ULC, wdrażając te standardy, zapewnia, że regulacje dotyczące dronów w Polsce są zgodne z europejskimi wymogami. To obejmuje wszystko od certyfikacji dronów po procedury operacyjne i szkolenia pilotów.

2. Certyfikacja

EASA prowadzi certyfikację typu dla dronów, która może być wymagana dla dronów operujących w UE. ULC współpracuje z EASA, aby upewnić się, że wszystkie drony zarejestrowane w Polsce spełniają te wymogi, co jest istotne przede wszystkim w kontekście komercyjnych i transgranicznych operacji.

3. Szkolenia i licencjonowanie

EASA określa ogólne wytyczne dotyczące szkoleń i licencjonowania operatorów dronów, które są implementowane przez ULC. ULC dostosowuje swoje krajowe programy szkoleniowe do tych standardów, aby polscy operatorzy dronów byli przygotowani do bezpiecznego prowadzenia operacji nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach UE.

4. Wspólne projekty i inicjatywy

ULC i EASA często współpracują w ramach wspólnych projektów badawczych i inicjatyw mających na celu rozwój technologii dronów i ich integrację z europejskim systemem zarządzania ruchem lotniczym (UTM). Te projekty mogą obejmować rozwój bezpiecznych protokołów operacyjnych, systemów unikania kolizji i technologii zarządzania ruchem dronów.

5. Regulacje transgraniczne

Drony często operują na przestrzeni międzynarodowej, co wymaga jasnych regulacji transgranicznych. ULC w porozumieniu z EASA pracuje nad regulacjami, które ułatwiają międzynarodową współpracę i operacje dronów, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa i spójność przepisów w różnych państwach.

6. Monitoring i nadzór

ULC wykorzystuje wytyczne EASA do monitorowania i nadzoru operacji dronów, stosując te same standardy co inne państwa członkowskie. To zapewnia, że wszelkie operacje przeprowadzane w Polsce mogą być łatwo oceniane i porównywane z działaniami w innych krajach UE.

Podsumowanie

Działalność ULC w kontekście dronów i współpraca z EASA pokazują, jak ważne jest międzynarodowe podejście do regulacji lotniczych. ULC, stosując się do wytycznych EASA, nie tylko zwiększa bezpieczeństwo operacji dronów w Polsce, ale również ułatwia polskim operatorom i firmom prowadzenie działalności na terenie całej Europy, co jest kluczowe dla współczesnych, globalnie zintegrowanych rynków lotniczych.

Zadanie

Centralnym organem administracji rządowej zajmującym się sprawami lotnictwa cywilnego jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadzorujący działalność urzędu. W Kompetencje ULC obejmują m.in wydawanie zezwoleń, certyfikatów i licencji lotniczych, a także tworzenie przepisów prawa regulującego działalność lotnictwa cywilnego oraz nadzór nad przestrzeganiem i egzekwowaniem przepisów prawa lotniczego. Przepisy te są regularnie opracowywane i aktualizowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności branży lotniczej w Polsce. Do kompetencji Prezesa Urzędu należą wszystkie sprawy związane z lotnictwem cywilnym, niezastrzeżone w ustawie "Prawo Lotnicze", innych ustawach oraz umowach międzynarodowych na rzecz ministra właściwego do spraw transportu lub innych organów administracji publicznej.

Prezes ULC ma za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności lotnictwa cywilnego w Polsce poprzez odpowiednie regulacje, nadzór i działania mające na celu ochronę interesów pasażerów, załóg lotniczych oraz innych uczestników sektora lotniczego.

W związku z powyższym, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego odgrywa istotną rolę w kształtowaniu i funkcjonowaniu lotnictwa cywilnego w Polsce, będąc kluczowym organem nadzorczym i regulacyjnym w tym obszarze.

Stanowisko Prezesa ULC

Julian Rotter jest od dnia 16 kwietnia 2024 roku, pełniącym obowiązki Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zastąpił na tym stanowisku Piotra Samson.

Wybrane zadania Prezesa ULC - (wszystkie wymienia ustawa “Prawo Lotnicze”)

  • inicjowanie przedsięwzięć w zakresie polityki lotnictwa cywilnego oraz przygotowywanie wniosków i wdrażanie postanowień służących realizacji rządowych programów dotyczących sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, o których mowa w art. 16 ust. 3;
  • wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w/w ustawie i w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o transporcie materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną;
  • nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania przepisów prawnych w zakresie lotnictwa cywilnego i lotniczej działalności gospodarczej;
  • sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej;
  • sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego do lotów;
  • sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego;
  • prowadzenie rejestrów: statków powietrznych, lotnisk, lotniczych urządzeń naziemnych, personelu lotniczego, podmiotów szkolących oraz ewidencji lądowisk;
  • podejmowanie działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, w tym w szczególności:
  • wydawanie wytycznych i instrukcji związanych ze stosowaniem przepisów lotniczych w dziedzinie lotnictwa cywilnego;
  • uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz opiniowanie projektów studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz planów zagospodarowania przestrzennego województwa, w zakresie przewidzianym w ustawie.

STUKTURA URZĘDU

Zwróć szczególną uwagę na dwa departamenty spośród wszystkich wymienionych na stronie: ULC-departamenty

  1. Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych - Ten departament zajmuje się sprawami związanymi z dronami, a więc będzie Ciebie bardzo interesował.
  2. Departament Bezpieczeństwa Lotów - Ten departament zajmuje się kwestiami związanymi z bezpieczeństwem lotów, co także ma kluczowe znaczenie.

Ministerstwo Infrastruktury

W roku 2024 Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) podlegał będzie Ministrowi Infrastruktury, który jest właściwym organem administracji rządowej nadzorującym działalność ULC. Minister Infrastruktury ma kompetencje w zakresie transportu, w tym lotnictwa cywilnego, i odpowiada za nadzór nad Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

PODSUMOWANIE

  • ULC: Jest organem administracji publicznej podlegającym Ministerstwu Infrastruktury. Składa się z różnych departamentów i jednostek odpowiedzialnych za różne obszary lotnictwa cywilnego.
  • ULC: Skupia się głównie na regulacjach i przepisach dotyczących lotnictwa cywilnego, nadzorze nad bezpieczeństwem lotów oraz wydawaniu licencji i certyfikat


Działalność ULC w Kontekście Dronów i Powiązania z EASA

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) w Polsce pełni kluczową rolę w regulacji i nadzorze bezzałogowych statków powietrznych (dronów), co jest zgodne z ogólnie przyjętymi standardami międzynarodowymi, szczególnie tymi ustalonymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Współpraca z EASA odgrywa istotną rolę w harmonizacji przepisów i podniesieniu poziomu bezpieczeństwa lotów, w tym operacji dronów na terenie Unii Europejskiej.

Powiązania z EASA

1. Standardy bezpieczeństwa

EASA ustala standardy bezpieczeństwa, które są obligatoryjne dla wszystkich państw członkowskich UE, w tym Polski. ULC, wdrażając te standardy, zapewnia, że regulacje dotyczące dronów w Polsce są zgodne z europejskimi wymogami. To obejmuje wszystko od certyfikacji dronów po procedury operacyjne i szkolenia pilotów.

2. Certyfikacja

EASA prowadzi certyfikację typu dla dronów, która może być wymagana dla dronów operujących w UE. ULC współpracuje z EASA, aby upewnić się, że wszystkie drony zarejestrowane w Polsce spełniają te wymogi, co jest istotne przede wszystkim w kontekście komercyjnych i transgranicznych operacji.

3. Szkolenia i licencjonowanie

EASA określa ogólne wytyczne dotyczące szkoleń i licencjonowania operatorów dronów, które są implementowane przez ULC. ULC dostosowuje swoje krajowe programy szkoleniowe do tych standardów, aby polscy operatorzy dronów byli przygotowani do bezpiecznego prowadzenia operacji nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach UE.

4. Wspólne projekty i inicjatywy

ULC i EASA często współpracują w ramach wspólnych projektów badawczych i inicjatyw mających na celu rozwój technologii dronów i ich integrację z europejskim systemem zarządzania ruchem lotniczym (UTM). Te projekty mogą obejmować rozwój bezpiecznych protokołów operacyjnych, systemów unikania kolizji i technologii zarządzania ruchem dronów.

5. Regulacje transgraniczne

Drony często operują na przestrzeni międzynarodowej, co wymaga jasnych regulacji transgranicznych. ULC w porozumieniu z EASA pracuje nad regulacjami, które ułatwiają międzynarodową współpracę i operacje dronów, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa i spójność przepisów w różnych państwach.

6. Monitoring i nadzór

ULC wykorzystuje wytyczne EASA do monitorowania i nadzoru operacji dronów, stosując te same standardy co inne państwa członkowskie. To zapewnia, że wszelkie operacje przeprowadzane w Polsce mogą być łatwo oceniane i porównywane z działaniami w innych krajach UE.

Podsumowanie

Działalność ULC w kontekście dronów i współpraca z EASA pokazują, jak ważne jest międzynarodowe podejście do regulacji lotniczych. ULC, stosując się do wytycznych EASA, nie tylko zwiększa bezpieczeństwo operacji dronów w Polsce, ale również ułatwia polskim operatorom i firmom prowadzenie działalności na terenie całej Europy, co jest kluczowe dla współczesnych, globalnie zintegrowanych rynków lotniczych.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

https://docs.google.com/document/d/1B0SOZeOeLcxydjyyRdJq41ClE6PG3V6rTJAdyoSqBdI/edit?usp=sharing

link

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L1.2 | ULC
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.