---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Rodzaje przestrzeni powietrznej
Klasy przestrzeni powietrznej:
Określenie klasy przestrzeni jest bardzo ważne i determinuje, czy mamy obowiązek zgłoszenia planu misji, czy też nie musimy tego robić i wystarczy zwykłe oznaczenie miejsca lotów, czyli tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) w aplikacji DroneRadar.
- C, D (do 660FL) - kontrolowaną, w której jest zapewniona separacja między statkami w powietrzu oraz zapewnione są wszystkie inne służby lotnicze. Latanie w tej przestrzeni jest obłożone obowiązkiem złożenia planu misji do PAŻP za pośrednictwem systemu PansaUTM.
- G (do 95FL) - niekontrolowaną, w której nie jest zapewniona separacja, a jedyną służbą pomocną lotnikom jest FIS (ang. flight information service - Służba Informacji Powietrznej), zapewniająca informacje na częstotliwości radiowej odpowiedniej do przydzielonego sektora FIS ( Warszawa, Poznań, Gdańsk, Kraków, Olsztyn). W tej strefie piloci bsp nie muszą składać planu misji do PAŻP lotów VLOS i FPV, chyba, że planują misję poza zasięgiem widoczności wzrokowej, to wtedy taki obowiązek mają. Każdy BVLOS wymaga zgłoszenia za pomocą PansaUTM i uzyskania zgody ze strony służby ATS.
Klasa C,D - Przestrzeń Kontrolowana
Klasa G - Przestrzeń niekontrolowana
FIR EPWW (inaczej zwana FIR Warszawa) ozancza Polską przestrzeń powietrzna, Polski rejon informacji powietrznej.
Obejmuje całą przestrzeń powietrzną nad terytorium kraju (lądem i wodami wewnętrznymi) oraz część nad morzem Bałtyckim przydzieloną na mocy uzgodnień międzynarodowych. Rozciąga się ona od poziomu gruntu lub powierzchni wody do wysokości 660FL AGL (Above Ground Level).
źródło: https://www.pansa.pl/wp-content/uploads/2022/03/Podrecznik-uzytkownika-PansaUTM_Misje_03.2022.pdf
Strefy geograficzne -
weryfikujemy występowanie stref geograficznych w miejscu zamierzonych lotów oraz sprawdzamy obowiązujące w nich ograniczenia
Strefy geograficzne są strukturami przestrzeni powietrznej opracowanymi specjalnie na potrzeby lotnictwa bezzałogowego, gdyż dotychczasowe klasyczne lotnicze struktury przestrzeni powietrznej stosowane w lotnictwie załogowym nie są dopasowane do charakterystyki operacji statków bezzałogowych.
Strefy geograficzne wprowadzane są przez PAŻP z myślą o użytkownikach bsp, aby wykonywali swoje operacje zgodnie z zasadami określonymi dla danej strefy. Wprowadzone strefy oparte są na danych w Zbiorze Informacji Lotniczych - AIP Polska oraz na depeszach NOTAM, przy czym PAŻP jest uprawniony do dokonywania zmian w tych strefach np. ich granic, czasu obowiązywania oraz warunków wykonywania operacji.
Dzięki aplikacjom elektronicznym mamy podgląd graficzny w postaci map zamówionych elementów przestrzeni powietrznej, jakie będą obowiązywać danego dnia, w danym czasie i w danym przedziale wysokości.
Pilot bsp zobowiązany jest przestrzegać warunków na jakich może korzystać z danej przestrzeni, a załamanie tych warunków przewidziane są w prawie sankcje karne do 5 lat pozbawienia wolności. Należy pamiętać, że jest wiele stref, w których lot można wykonać jedynie po otrzymaniu zgody przez zarządzającego daną strefą.
Sprawdzenie stref geograficznych może to być z wykorzystaniem:
Aktualne mapy, zawierające istotne dla pilota bsp struktury powietrzne, zaufane źródła:
- aplikacji DroneRadar,
- checkin.pansa.pl
- dronemap.pansa.pl - przydatne, gdy zgłoszony checkin uniemożliwia sprawdzenie informacji o warunkach w strefach
- utm.pansa.pl
Podręcznik użytkownika PansaUTM
Przykład prywatnie utworzonych map, ale nie aktualizowanych, należy więc być ostrożnym i mieć ograniczone zaufanie do nich
- istnieją mapy tworzone przez osoby prywatne w aplikacji Google Maps
Rodzaje stref geograficznych
- DRA-P: strefa zakazana, strefę zakazaną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane przez uprawnioneupoważnione podmioty, wymienione w wytycznych prezesa ULC.
- DRA-R: strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
- DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
- DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
- DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
- DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.
info o strefach: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/
Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów
USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
Ustawa wymienia tereny zamknięte – tereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;
USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.
Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf
USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe
obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;
- rezerwacja przestrzeni powietrznej
Przestrzeń powietrzną mogą rezerwować uprawnione do tego podmioty zgłaszając takie oczekiwanie w odpowiednim czasie przed proponowaną datą aktywacji strefy
- 7 dni wcześniej, dla stref krótkotrwałych, aktywnych do 30 dni
- 30 dni wcześniej, dla stref długotrwałych, aktywnych do 90 dni
Przygotowanie do lotu – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. *dopisać wytyczne 15/2023
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Rodzaje przestrzeni powietrznej
Klasy przestrzeni powietrznej:
Określenie klasy przestrzeni jest bardzo ważne i determinuje, czy mamy obowiązek zgłoszenia planu misji, czy też nie musimy tego robić i wystarczy zwykłe oznaczenie miejsca lotów, czyli tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) w aplikacji DroneRadar.
- C, D (do 660FL) - kontrolowaną, w której jest zapewniona separacja między statkami w powietrzu oraz zapewnione są wszystkie inne służby lotnicze. Latanie w tej przestrzeni jest obłożone obowiązkiem złożenia planu misji do PAŻP za pośrednictwem systemu PansaUTM.
- G (do 95FL) - niekontrolowaną, w której nie jest zapewniona separacja, a jedyną służbą pomocną lotnikom jest FIS (ang. flight information service - Służba Informacji Powietrznej), zapewniająca informacje na częstotliwości radiowej odpowiedniej do przydzielonego sektora FIS ( Warszawa, Poznań, Gdańsk, Kraków, Olsztyn). W tej strefie piloci bsp nie muszą składać planu misji do PAŻP lotów VLOS i FPV, chyba, że planują misję poza zasięgiem widoczności wzrokowej, to wtedy taki obowiązek mają. Każdy BVLOS wymaga zgłoszenia za pomocą PansaUTM i uzyskania zgody ze strony służby ATS.
Klasa C,D - Przestrzeń Kontrolowana
Klasa G - Przestrzeń niekontrolowana
FIR EPWW (inaczej zwana FIR Warszawa) ozancza Polską przestrzeń powietrzna, Polski rejon informacji powietrznej.
Obejmuje całą przestrzeń powietrzną nad terytorium kraju (lądem i wodami wewnętrznymi) oraz część nad morzem Bałtyckim przydzieloną na mocy uzgodnień międzynarodowych. Rozciąga się ona od poziomu gruntu lub powierzchni wody do wysokości 660FL AGL (Above Ground Level).
źródło: https://www.pansa.pl/wp-content/uploads/2022/03/Podrecznik-uzytkownika-PansaUTM_Misje_03.2022.pdf
Strefy geograficzne -
weryfikujemy występowanie stref geograficznych w miejscu zamierzonych lotów oraz sprawdzamy obowiązujące w nich ograniczenia
Strefy geograficzne są strukturami przestrzeni powietrznej opracowanymi specjalnie na potrzeby lotnictwa bezzałogowego, gdyż dotychczasowe klasyczne lotnicze struktury przestrzeni powietrznej stosowane w lotnictwie załogowym nie są dopasowane do charakterystyki operacji statków bezzałogowych.
Strefy geograficzne wprowadzane są przez PAŻP z myślą o użytkownikach bsp, aby wykonywali swoje operacje zgodnie z zasadami określonymi dla danej strefy. Wprowadzone strefy oparte są na danych w Zbiorze Informacji Lotniczych - AIP Polska oraz na depeszach NOTAM, przy czym PAŻP jest uprawniony do dokonywania zmian w tych strefach np. ich granic, czasu obowiązywania oraz warunków wykonywania operacji.
Dzięki aplikacjom elektronicznym mamy podgląd graficzny w postaci map zamówionych elementów przestrzeni powietrznej, jakie będą obowiązywać danego dnia, w danym czasie i w danym przedziale wysokości.
Pilot bsp zobowiązany jest przestrzegać warunków na jakich może korzystać z danej przestrzeni, a załamanie tych warunków przewidziane są w prawie sankcje karne do 5 lat pozbawienia wolności. Należy pamiętać, że jest wiele stref, w których lot można wykonać jedynie po otrzymaniu zgody przez zarządzającego daną strefą.
Sprawdzenie stref geograficznych może to być z wykorzystaniem:
Aktualne mapy, zawierające istotne dla pilota bsp struktury powietrzne, zaufane źródła:
- aplikacji DroneRadar,
- checkin.pansa.pl
- dronemap.pansa.pl - przydatne, gdy zgłoszony checkin uniemożliwia sprawdzenie informacji o warunkach w strefach
- utm.pansa.pl
Podręcznik użytkownika PansaUTM
Przykład prywatnie utworzonych map, ale nie aktualizowanych, należy więc być ostrożnym i mieć ograniczone zaufanie do nich
- istnieją mapy tworzone przez osoby prywatne w aplikacji Google Maps
Rodzaje stref geograficznych
- DRA-P: strefa zakazana, strefę zakazaną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane przez uprawnioneupoważnione podmioty, wymienione w wytycznych prezesa ULC.
- DRA-R: strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
- DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
- DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
- DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
- DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.
info o strefach: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/
Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów
USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
Ustawa wymienia tereny zamknięte – tereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;
USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.
Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf
USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe
obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;
- rezerwacja przestrzeni powietrznej
Przestrzeń powietrzną mogą rezerwować uprawnione do tego podmioty zgłaszając takie oczekiwanie w odpowiednim czasie przed proponowaną datą aktywacji strefy
- 7 dni wcześniej, dla stref krótkotrwałych, aktywnych do 30 dni
- 30 dni wcześniej, dla stref długotrwałych, aktywnych do 90 dni
Przygotowanie do lotu – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. *dopisać wytyczne 15/2023
Rodzaje przestrzeni powietrznej
Klasy przestrzeni powietrznej:
Określenie klasy przestrzeni jest bardzo ważne i determinuje, czy mamy obowiązek zgłoszenia planu misji, czy też nie musimy tego robić i wystarczy zwykłe oznaczenie miejsca lotów, czyli tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) w aplikacji DroneRadar.
- C, D (do 660FL) - kontrolowaną, w której jest zapewniona separacja między statkami w powietrzu oraz zapewnione są wszystkie inne służby lotnicze. Latanie w tej przestrzeni jest obłożone obowiązkiem złożenia planu misji do PAŻP za pośrednictwem systemu PansaUTM.
- G (do 95FL) - niekontrolowaną, w której nie jest zapewniona separacja, a jedyną służbą pomocną lotnikom jest FIS (ang. flight information service - Służba Informacji Powietrznej), zapewniająca informacje na częstotliwości radiowej odpowiedniej do przydzielonego sektora FIS ( Warszawa, Poznań, Gdańsk, Kraków, Olsztyn). W tej strefie piloci bsp nie muszą składać planu misji do PAŻP lotów VLOS i FPV, chyba, że planują misję poza zasięgiem widoczności wzrokowej, to wtedy taki obowiązek mają. Każdy BVLOS wymaga zgłoszenia za pomocą PansaUTM i uzyskania zgody ze strony służby ATS.
Klasa C,D - Przestrzeń Kontrolowana
Klasa G - Przestrzeń niekontrolowana
FIR EPWW (inaczej zwana FIR Warszawa) ozancza Polską przestrzeń powietrzna, Polski rejon informacji powietrznej.
Obejmuje całą przestrzeń powietrzną nad terytorium kraju (lądem i wodami wewnętrznymi) oraz część nad morzem Bałtyckim przydzieloną na mocy uzgodnień międzynarodowych. Rozciąga się ona od poziomu gruntu lub powierzchni wody do wysokości 660FL AGL (Above Ground Level).
źródło: https://www.pansa.pl/wp-content/uploads/2022/03/Podrecznik-uzytkownika-PansaUTM_Misje_03.2022.pdf
Strefy geograficzne -
weryfikujemy występowanie stref geograficznych w miejscu zamierzonych lotów oraz sprawdzamy obowiązujące w nich ograniczenia
Strefy geograficzne są strukturami przestrzeni powietrznej opracowanymi specjalnie na potrzeby lotnictwa bezzałogowego, gdyż dotychczasowe klasyczne lotnicze struktury przestrzeni powietrznej stosowane w lotnictwie załogowym nie są dopasowane do charakterystyki operacji statków bezzałogowych.
Strefy geograficzne wprowadzane są przez PAŻP z myślą o użytkownikach bsp, aby wykonywali swoje operacje zgodnie z zasadami określonymi dla danej strefy. Wprowadzone strefy oparte są na danych w Zbiorze Informacji Lotniczych - AIP Polska oraz na depeszach NOTAM, przy czym PAŻP jest uprawniony do dokonywania zmian w tych strefach np. ich granic, czasu obowiązywania oraz warunków wykonywania operacji.
Dzięki aplikacjom elektronicznym mamy podgląd graficzny w postaci map zamówionych elementów przestrzeni powietrznej, jakie będą obowiązywać danego dnia, w danym czasie i w danym przedziale wysokości.
Pilot bsp zobowiązany jest przestrzegać warunków na jakich może korzystać z danej przestrzeni, a załamanie tych warunków przewidziane są w prawie sankcje karne do 5 lat pozbawienia wolności. Należy pamiętać, że jest wiele stref, w których lot można wykonać jedynie po otrzymaniu zgody przez zarządzającego daną strefą.
Sprawdzenie stref geograficznych może to być z wykorzystaniem:
Aktualne mapy, zawierające istotne dla pilota bsp struktury powietrzne, zaufane źródła:
- aplikacji DroneRadar,
- checkin.pansa.pl
- dronemap.pansa.pl - przydatne, gdy zgłoszony checkin uniemożliwia sprawdzenie informacji o warunkach w strefach
- utm.pansa.pl
Podręcznik użytkownika PansaUTM
Przykład prywatnie utworzonych map, ale nie aktualizowanych, należy więc być ostrożnym i mieć ograniczone zaufanie do nich
- istnieją mapy tworzone przez osoby prywatne w aplikacji Google Maps
Rodzaje stref geograficznych
- DRA-P: strefa zakazana, strefę zakazaną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane przez uprawnioneupoważnione podmioty, wymienione w wytycznych prezesa ULC.
- DRA-R: strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
- DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
- DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
- DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
- DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
- DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.
info o strefach: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/
Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów
USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:
Ustawa wymienia tereny zamknięte – tereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;
USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.
Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf
USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe
obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;
- rezerwacja przestrzeni powietrznej
Przestrzeń powietrzną mogą rezerwować uprawnione do tego podmioty zgłaszając takie oczekiwanie w odpowiednim czasie przed proponowaną datą aktywacji strefy
- 7 dni wcześniej, dla stref krótkotrwałych, aktywnych do 30 dni
- 30 dni wcześniej, dla stref długotrwałych, aktywnych do 90 dni
Przygotowanie do lotu – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. *dopisać wytyczne 15/2023
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083