https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L6.3 | Przed lotem - rozpoznanie przestrzeni
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Rodzaje przestrzeni powietrznej


Klasy przestrzeni powietrznej:

Określenie klasy przestrzeni jest bardzo ważne i determinuje, czy mamy obowiązek zgłoszenia planu misji, czy też nie musimy tego robić i wystarczy zwykłe oznaczenie miejsca lotów, czyli tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) w aplikacji DroneRadar.

Przestrzeń ta dzieli się na :

  • C, D (do 660FL) - kontrolowaną, w której jest zapewniona separacja między statkami w powietrzu oraz zapewnione są wszystkie inne służby lotnicze. Latanie w tej przestrzeni jest obłożone obowiązkiem złożenia planu misji do PAŻP za pośrednictwem systemu PansaUTM.
  • G (do 95FL) - niekontrolowaną, w której nie jest zapewniona separacja, a jedyną służbą pomocną lotnikom jest FIS (ang. flight information service - Służba Informacji Powietrznej), zapewniająca informacje na częstotliwości radiowej odpowiedniej do przydzielonego sektora FIS ( Warszawa, Poznań, Gdańsk, Kraków, Olsztyn). W tej strefie piloci bsp nie muszą składać planu misji do PAŻP lotów VLOS i FPV, chyba, że planują misję poza zasięgiem widoczności wzrokowej, to wtedy taki obowiązek mają. Każdy BVLOS wymaga zgłoszenia za pomocą PansaUTM i uzyskania zgody ze strony służby ATS.

Klasa C,D - Przestrzeń Kontrolowana

Klasa G - Przestrzeń niekontrolowana

FIR EPWW (inaczej zwana FIR Warszawa) ozancza Polską przestrzeń powietrzna, Polski rejon informacji powietrznej.

Obejmuje całą przestrzeń powietrzną nad terytorium kraju (lądem i wodami wewnętrznymi) oraz część nad morzem Bałtyckim przydzieloną na mocy uzgodnień międzynarodowych. Rozciąga się ona od poziomu gruntu lub powierzchni wody do wysokości  660FL AGL (Above Ground Level).

Mapy FIS: Mapa FIS – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. (pansa.pl)

źródło: https://www.pansa.pl/wp-content/uploads/2022/03/Podrecznik-uzytkownika-PansaUTM_Misje_03.2022.pdf

Strefy geograficzne -

weryfikujemy występowanie stref geograficznych w miejscu zamierzonych lotów oraz sprawdzamy obowiązujące w nich ograniczenia

Strefy geograficzne są strukturami przestrzeni powietrznej opracowanymi specjalnie na potrzeby lotnictwa bezzałogowego, gdyż dotychczasowe klasyczne lotnicze struktury przestrzeni powietrznej stosowane w lotnictwie załogowym nie są dopasowane do charakterystyki operacji statków bezzałogowych. 

Strefy geograficzne wprowadzane są przez PAŻP z myślą o użytkownikach bsp, aby wykonywali swoje operacje zgodnie z zasadami określonymi dla danej strefy. Wprowadzone strefy oparte są na danych w Zbiorze Informacji Lotniczych - AIP Polska oraz na depeszach NOTAM, przy czym PAŻP jest uprawniony do dokonywania zmian w tych strefach np. ich granic, czasu obowiązywania oraz warunków wykonywania operacji.

Dzięki aplikacjom elektronicznym mamy podgląd graficzny w postaci map zamówionych elementów przestrzeni powietrznej, jakie będą obowiązywać danego dnia, w danym czasie i w danym przedziale wysokości.

Pilot bsp zobowiązany jest przestrzegać warunków na jakich może korzystać z danej przestrzeni, a załamanie tych warunków przewidziane są w prawie sankcje karne do 5 lat pozbawienia wolności. Należy pamiętać, że jest wiele stref, w których lot można wykonać jedynie po otrzymaniu zgody przez zarządzającego daną strefą.

Sprawdzenie stref geograficznych może to być z wykorzystaniem:

Aktualne mapy, zawierające istotne dla pilota bsp struktury powietrzne, zaufane źródła:

  1.  aplikacji DroneRadar,
  2. checkin.pansa.pl
  3. dronemap.pansa.pl - przydatne, gdy zgłoszony checkin uniemożliwia sprawdzenie informacji o warunkach w strefach
  4.  utm.pansa.pl

Podręcznik użytkownika PansaUTM

  1.  airspace.pansa.pl
  2. lotnik.org/strefy

Przykład prywatnie utworzonych map, ale nie aktualizowanych, należy więc być ostrożnym i mieć ograniczone zaufanie do nich

  1. istnieją mapy tworzone przez osoby prywatne w aplikacji Google Maps

https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=pl&z=6&mid=1eOwyB0F5ZW0n2jbv0pX59f9O1xM&ll=52.57643687045852%2C18.601954852349984

Rodzaje stref geograficznych
  • DRA-P: strefa zakazana, strefę zakazaną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane przez uprawnioneupoważnione podmioty, wymienione w wytycznych prezesa ULC.
  • DRA-R: strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
  • DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
  • DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
  • DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
  • DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.

info o strefach: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/

Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów

USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:

Ustawa wymienia tereny zamkniętetereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;

USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia

Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.

Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf

USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe

obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;

  1. rezerwacja przestrzeni powietrznej

Przestrzeń powietrzną mogą rezerwować uprawnione do tego podmioty zgłaszając takie oczekiwanie w odpowiednim czasie przed proponowaną datą aktywacji strefy

  • 7 dni wcześniej, dla stref krótkotrwałych, aktywnych do 30 dni
  • 30 dni wcześniej, dla stref długotrwałych, aktywnych do 90 dni

Przygotowanie do lotu – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. *dopisać wytyczne 15/2023

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Rodzaje przestrzeni powietrznej


Klasy przestrzeni powietrznej:

Określenie klasy przestrzeni jest bardzo ważne i determinuje, czy mamy obowiązek zgłoszenia planu misji, czy też nie musimy tego robić i wystarczy zwykłe oznaczenie miejsca lotów, czyli tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) w aplikacji DroneRadar.

Przestrzeń ta dzieli się na :

  • C, D (do 660FL) - kontrolowaną, w której jest zapewniona separacja między statkami w powietrzu oraz zapewnione są wszystkie inne służby lotnicze. Latanie w tej przestrzeni jest obłożone obowiązkiem złożenia planu misji do PAŻP za pośrednictwem systemu PansaUTM.
  • G (do 95FL) - niekontrolowaną, w której nie jest zapewniona separacja, a jedyną służbą pomocną lotnikom jest FIS (ang. flight information service - Służba Informacji Powietrznej), zapewniająca informacje na częstotliwości radiowej odpowiedniej do przydzielonego sektora FIS ( Warszawa, Poznań, Gdańsk, Kraków, Olsztyn). W tej strefie piloci bsp nie muszą składać planu misji do PAŻP lotów VLOS i FPV, chyba, że planują misję poza zasięgiem widoczności wzrokowej, to wtedy taki obowiązek mają. Każdy BVLOS wymaga zgłoszenia za pomocą PansaUTM i uzyskania zgody ze strony służby ATS.

Klasa C,D - Przestrzeń Kontrolowana

Klasa G - Przestrzeń niekontrolowana

FIR EPWW (inaczej zwana FIR Warszawa) ozancza Polską przestrzeń powietrzna, Polski rejon informacji powietrznej.

Obejmuje całą przestrzeń powietrzną nad terytorium kraju (lądem i wodami wewnętrznymi) oraz część nad morzem Bałtyckim przydzieloną na mocy uzgodnień międzynarodowych. Rozciąga się ona od poziomu gruntu lub powierzchni wody do wysokości  660FL AGL (Above Ground Level).

Mapy FIS: Mapa FIS – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. (pansa.pl)

źródło: https://www.pansa.pl/wp-content/uploads/2022/03/Podrecznik-uzytkownika-PansaUTM_Misje_03.2022.pdf

Strefy geograficzne -

weryfikujemy występowanie stref geograficznych w miejscu zamierzonych lotów oraz sprawdzamy obowiązujące w nich ograniczenia

Strefy geograficzne są strukturami przestrzeni powietrznej opracowanymi specjalnie na potrzeby lotnictwa bezzałogowego, gdyż dotychczasowe klasyczne lotnicze struktury przestrzeni powietrznej stosowane w lotnictwie załogowym nie są dopasowane do charakterystyki operacji statków bezzałogowych. 

Strefy geograficzne wprowadzane są przez PAŻP z myślą o użytkownikach bsp, aby wykonywali swoje operacje zgodnie z zasadami określonymi dla danej strefy. Wprowadzone strefy oparte są na danych w Zbiorze Informacji Lotniczych - AIP Polska oraz na depeszach NOTAM, przy czym PAŻP jest uprawniony do dokonywania zmian w tych strefach np. ich granic, czasu obowiązywania oraz warunków wykonywania operacji.

Dzięki aplikacjom elektronicznym mamy podgląd graficzny w postaci map zamówionych elementów przestrzeni powietrznej, jakie będą obowiązywać danego dnia, w danym czasie i w danym przedziale wysokości.

Pilot bsp zobowiązany jest przestrzegać warunków na jakich może korzystać z danej przestrzeni, a załamanie tych warunków przewidziane są w prawie sankcje karne do 5 lat pozbawienia wolności. Należy pamiętać, że jest wiele stref, w których lot można wykonać jedynie po otrzymaniu zgody przez zarządzającego daną strefą.

Sprawdzenie stref geograficznych może to być z wykorzystaniem:

Aktualne mapy, zawierające istotne dla pilota bsp struktury powietrzne, zaufane źródła:

  1.  aplikacji DroneRadar,
  2. checkin.pansa.pl
  3. dronemap.pansa.pl - przydatne, gdy zgłoszony checkin uniemożliwia sprawdzenie informacji o warunkach w strefach
  4.  utm.pansa.pl

Podręcznik użytkownika PansaUTM

  1.  airspace.pansa.pl
  2. lotnik.org/strefy

Przykład prywatnie utworzonych map, ale nie aktualizowanych, należy więc być ostrożnym i mieć ograniczone zaufanie do nich

  1. istnieją mapy tworzone przez osoby prywatne w aplikacji Google Maps

https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=pl&z=6&mid=1eOwyB0F5ZW0n2jbv0pX59f9O1xM&ll=52.57643687045852%2C18.601954852349984

Rodzaje stref geograficznych
  • DRA-P: strefa zakazana, strefę zakazaną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane przez uprawnioneupoważnione podmioty, wymienione w wytycznych prezesa ULC.
  • DRA-R: strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
  • DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
  • DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
  • DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
  • DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.

info o strefach: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/

Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów

USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:

Ustawa wymienia tereny zamkniętetereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;

USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia

Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.

Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf

USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe

obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;

  1. rezerwacja przestrzeni powietrznej

Przestrzeń powietrzną mogą rezerwować uprawnione do tego podmioty zgłaszając takie oczekiwanie w odpowiednim czasie przed proponowaną datą aktywacji strefy

  • 7 dni wcześniej, dla stref krótkotrwałych, aktywnych do 30 dni
  • 30 dni wcześniej, dla stref długotrwałych, aktywnych do 90 dni

Przygotowanie do lotu – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. *dopisać wytyczne 15/2023

Zadanie

Rodzaje przestrzeni powietrznej


Klasy przestrzeni powietrznej:

Określenie klasy przestrzeni jest bardzo ważne i determinuje, czy mamy obowiązek zgłoszenia planu misji, czy też nie musimy tego robić i wystarczy zwykłe oznaczenie miejsca lotów, czyli tzw. rejestracja lotu (ang. Check-in) w aplikacji DroneRadar.

Przestrzeń ta dzieli się na :

  • C, D (do 660FL) - kontrolowaną, w której jest zapewniona separacja między statkami w powietrzu oraz zapewnione są wszystkie inne służby lotnicze. Latanie w tej przestrzeni jest obłożone obowiązkiem złożenia planu misji do PAŻP za pośrednictwem systemu PansaUTM.
  • G (do 95FL) - niekontrolowaną, w której nie jest zapewniona separacja, a jedyną służbą pomocną lotnikom jest FIS (ang. flight information service - Służba Informacji Powietrznej), zapewniająca informacje na częstotliwości radiowej odpowiedniej do przydzielonego sektora FIS ( Warszawa, Poznań, Gdańsk, Kraków, Olsztyn). W tej strefie piloci bsp nie muszą składać planu misji do PAŻP lotów VLOS i FPV, chyba, że planują misję poza zasięgiem widoczności wzrokowej, to wtedy taki obowiązek mają. Każdy BVLOS wymaga zgłoszenia za pomocą PansaUTM i uzyskania zgody ze strony służby ATS.

Klasa C,D - Przestrzeń Kontrolowana

Klasa G - Przestrzeń niekontrolowana

FIR EPWW (inaczej zwana FIR Warszawa) ozancza Polską przestrzeń powietrzna, Polski rejon informacji powietrznej.

Obejmuje całą przestrzeń powietrzną nad terytorium kraju (lądem i wodami wewnętrznymi) oraz część nad morzem Bałtyckim przydzieloną na mocy uzgodnień międzynarodowych. Rozciąga się ona od poziomu gruntu lub powierzchni wody do wysokości  660FL AGL (Above Ground Level).

Mapy FIS: Mapa FIS – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. (pansa.pl)

źródło: https://www.pansa.pl/wp-content/uploads/2022/03/Podrecznik-uzytkownika-PansaUTM_Misje_03.2022.pdf

Strefy geograficzne -

weryfikujemy występowanie stref geograficznych w miejscu zamierzonych lotów oraz sprawdzamy obowiązujące w nich ograniczenia

Strefy geograficzne są strukturami przestrzeni powietrznej opracowanymi specjalnie na potrzeby lotnictwa bezzałogowego, gdyż dotychczasowe klasyczne lotnicze struktury przestrzeni powietrznej stosowane w lotnictwie załogowym nie są dopasowane do charakterystyki operacji statków bezzałogowych. 

Strefy geograficzne wprowadzane są przez PAŻP z myślą o użytkownikach bsp, aby wykonywali swoje operacje zgodnie z zasadami określonymi dla danej strefy. Wprowadzone strefy oparte są na danych w Zbiorze Informacji Lotniczych - AIP Polska oraz na depeszach NOTAM, przy czym PAŻP jest uprawniony do dokonywania zmian w tych strefach np. ich granic, czasu obowiązywania oraz warunków wykonywania operacji.

Dzięki aplikacjom elektronicznym mamy podgląd graficzny w postaci map zamówionych elementów przestrzeni powietrznej, jakie będą obowiązywać danego dnia, w danym czasie i w danym przedziale wysokości.

Pilot bsp zobowiązany jest przestrzegać warunków na jakich może korzystać z danej przestrzeni, a załamanie tych warunków przewidziane są w prawie sankcje karne do 5 lat pozbawienia wolności. Należy pamiętać, że jest wiele stref, w których lot można wykonać jedynie po otrzymaniu zgody przez zarządzającego daną strefą.

Sprawdzenie stref geograficznych może to być z wykorzystaniem:

Aktualne mapy, zawierające istotne dla pilota bsp struktury powietrzne, zaufane źródła:

  1.  aplikacji DroneRadar,
  2. checkin.pansa.pl
  3. dronemap.pansa.pl - przydatne, gdy zgłoszony checkin uniemożliwia sprawdzenie informacji o warunkach w strefach
  4.  utm.pansa.pl

Podręcznik użytkownika PansaUTM

  1.  airspace.pansa.pl
  2. lotnik.org/strefy

Przykład prywatnie utworzonych map, ale nie aktualizowanych, należy więc być ostrożnym i mieć ograniczone zaufanie do nich

  1. istnieją mapy tworzone przez osoby prywatne w aplikacji Google Maps

https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=pl&z=6&mid=1eOwyB0F5ZW0n2jbv0pX59f9O1xM&ll=52.57643687045852%2C18.601954852349984

Rodzaje stref geograficznych
  • DRA-P: strefa zakazana, strefę zakazaną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane przez uprawnioneupoważnione podmioty, wymienione w wytycznych prezesa ULC.
  • DRA-R: strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona.
  • DRA-RH – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RM – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa powyżej;
  • DRA-RL – strefa ograniczona dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje, o której mowa w powyżej;
  • DRA-I – strefą informacyjną dla bezzałogowych statków powietrznych, zawierającą informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych, w tym ostrzeżenia nawigacyjne.
  • DRA-T – strefę ograniczoną dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której Agencja wskazuje wymogi techniczne, które obowiązany jest spełniać system bezzałogowego statku powietrznego, przy pomocy którego realizowana ma być operacja. Dla strefy DRA-T dopuszcza się wprowadzenie obowiązku uzyskania zgody na operacje.
  • DRA-U – strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, w której operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych mogą odbywać się wyłącznie przy wsparciu zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i na warunkach wskazanych przez Agencję.

info o strefach: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/

Miejsca zamknięte i chronione na podstawie innych przepisów

USTAWA z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne:

Ustawa wymienia tereny zamkniętetereny o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa, określone przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych;

USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia

Są miejsca na terenie kraju, które chronione są na podstawie przepisów Ustawy o ochronie osób i mienia, w art. 5. Miejsca te mogą być chronione przez specjalne uzbrojone formacje i zabezpieczone technicznie oraz może obowiązywać nad nimi zakaz lotów bsp.

Wykaz chronionych miejsc i obiektów prowadzą Wojewodowie dla swojego województwa. Wykaz ten ma charakter poufny.

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19971140740/U/D19970740Lj.pdf

USTAWA z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe

obiekty jądrowe – elektrownia jądrowa, reaktor badawczy, zakład wzbogacania izotopowego, zakład wytwarzania paliwa jądrowego, zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego, przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego, a także bezpośrednio związany z którymkolwiek z tych obiektów i znajdujący się na jego terenie obiekt służący do przechowywania odpadów promieniotwórczych;

  1. rezerwacja przestrzeni powietrznej

Przestrzeń powietrzną mogą rezerwować uprawnione do tego podmioty zgłaszając takie oczekiwanie w odpowiednim czasie przed proponowaną datą aktywacji strefy

  • 7 dni wcześniej, dla stref krótkotrwałych, aktywnych do 30 dni
  • 30 dni wcześniej, dla stref długotrwałych, aktywnych do 90 dni

Przygotowanie do lotu – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – PAŻP, odpowiada za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. *dopisać wytyczne 15/2023

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L6.3 | Przed lotem - rozpoznanie przestrzeni
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.