https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L11.2 | Środki operacyjne
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Środki operacyjne

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem.

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem. W ramach kursu nauczysz się, jak identyfikować potencjalne zagrożenia, oceniać ryzyko i wdrażać odpowiednie środki zaradcze. Kluczowe jest również przeszkolenie w zakresie awaryjnych procedur lądowania, które mogą uratować drona w przypadku nagłego wystąpienia problemów.

Praktyczne zastosowanie: Umiejętność przewidywania i minimalizowania ryzyka jest niezbędna do bezpiecznego przeprowadzania misji. Operatorzy muszą być w stanie szybko zareagować na zmieniające się warunki, zarówno atmosferyczne, jak i techniczne, aby zminimalizować ryzyko związane z operacjami lotniczymi.

Moment uruchomienia napędów, moment startu i lądowania

Szczególną ostrożność należy zachować w momencie uruchamiania silników, wznoszenia się oraz lądowania. Musimy upewnić się, że żadna osoba oraz zwierzę nie zakłóci tego momentu, a także, że nie będzie zagrożona przez startujący bsp.

Oddalenie się od miejsca startu i lądowania prowadzić stosując zasadę 1:1. Nie należy wznosić się wysoko nad głowami i dopiero odlatywać w przód. To zła praktyka. Analogicznie złą jest praktyka powrotu wysoko nad nasze głowy lub osób w otoczeniu i dopiero zniżanie się.

Wyznaczyć obszar kontrolowany wokół miejsc startu oraz lądowań i skutecznie pilnować, aby nie znalazły się na nim osoby postronne. Wykorzystywać współpracujący z nami personel np. obserwatora, aby w tych fazach lotu pomogli zabezpieczyć kontrolowany obszar/

Rozpoznanie zgromadzeń ludzi

W przepisach unijnych znajdziemy jeszcze inne przykłady zgromadzeń ludzi:

  • wydarzenia sportowe, kulturalne, religijne lub polityczne;
  • plaże lub parki w słoneczny dzień;
  • ulice handlowe w godzinach otwarcia sklepów;
  • lub ośrodki narciarskie/trasy/ścieżki.

Ocena odległości od osób

Wraz ze wzrostem odległości drona od pilota, tracimy zdolność prawidłowej oceny odległości między bsp a ludźmi i przeszkodami. Tę zdolność tracimy już po parunastu metrach. Rośnie oczywiście wówczas ryzyko kolizji, jeżeli będziemy manewrować z daleka w ich pobliżu. Słusznym w takiej sytuacji działaniem jest oddalanie się od osób i przeszkód.

Zasada 1:1

Przyjmuje się, że wysokość na której znajduje się bsp jest promieniem obszaru na który może on spaść w przypadku utraty siły nośnej. Utrata siły nośnej w locie może nastąpić w wyniku między innymi:

  • utraty odpowiedniego napięcia potrzebnego do wygenerowania odpowiedniej ilości obrotów silników i śmigieł,
  • w przypadku uszkodzenia śmigła na przykład w wyniku kolizji z lecącym ptakiem,
  • uszkodzenia jednostki napędowej np. jednego z silników w czterowirnikowcu
  • lub z innych przyczyn.

Rzadko kiedy dron spadnie dokładnie w miejsce nad którym doszło do utraty siły nośnej. Doświadczenia pokazują, że najprawdopodobniej spadnie w miejsce znajdujące się gdzieś w obszarze o takim promieniu jak wysokość na której do tego doszło.  

Zatem najbardziej rozsądnym będzie latanie do takiej wysokości jak odległość naszego bsp od osób postronnych.

Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:

ocena obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja:

  • lista osób zaangażowanych, wraz z opisem ich roli
  • przed startem wiedza, gdzie te osoby się znajdują
  • oznakowanie tych osób, np. elementem odzieży

informowanie zaangażowanych osób

  • o granicach obszaru operacji
  • jak mają zachowywać się w warunkach normalnego przebiegu operacji,  na każdym etapie operacji
  • jak mają zachowywać się, gdy lot nie będzie przebiegał normalnie i jak to rozpoznają
  • jakie mogą wystąpić zagrożenia i jak mają wtedy reagować

informowanie niezaangażowanych osób

  • o zamiarze wykonywania operacji w ich pobliżu
  • o granicach obszaru operacji
  • jakie powinni zachować środki bezpieczeństwa, czego nie robić

zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.

  • zapewniające pilotowi kontrolowanie lotu bez przeszkadzania innych osób
  • zapewniające stałą widoczność bsp
  • z dala od źródeł tłumienia lub zakłócania fal radiowych
  • zapewniające bezpieczny start i lądowanie

8. Ograniczenia lotu w zasięgu wzorku (VLOS)

  • Opis: Ograniczenie zasięgu lotu do odległości w zasięgu wzroku operatora (VLOS - Visual Line of Sight).
  • Zastosowanie: Zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad dronem i kolizji z przeszkodami.

Ograniczenia Prędkości i Procedury Operacyjne

W wielu organizacjach wprowadza się procedury operacyjne obejmujące użycie dronów w trybach o ograniczonej prędkości, szczególnie w obszarach o zwiększonym ryzyku. Przykładem może być ograniczenie prędkości do 3 m/s w podkategorii A2, ale w praktyce operatorzy mogą stosować jeszcze niższe prędkości w zależności od specyfiki misji i otoczenia.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Środki operacyjne

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem.

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem. W ramach kursu nauczysz się, jak identyfikować potencjalne zagrożenia, oceniać ryzyko i wdrażać odpowiednie środki zaradcze. Kluczowe jest również przeszkolenie w zakresie awaryjnych procedur lądowania, które mogą uratować drona w przypadku nagłego wystąpienia problemów.

Praktyczne zastosowanie: Umiejętność przewidywania i minimalizowania ryzyka jest niezbędna do bezpiecznego przeprowadzania misji. Operatorzy muszą być w stanie szybko zareagować na zmieniające się warunki, zarówno atmosferyczne, jak i techniczne, aby zminimalizować ryzyko związane z operacjami lotniczymi.

Moment uruchomienia napędów, moment startu i lądowania

Szczególną ostrożność należy zachować w momencie uruchamiania silników, wznoszenia się oraz lądowania. Musimy upewnić się, że żadna osoba oraz zwierzę nie zakłóci tego momentu, a także, że nie będzie zagrożona przez startujący bsp.

Oddalenie się od miejsca startu i lądowania prowadzić stosując zasadę 1:1. Nie należy wznosić się wysoko nad głowami i dopiero odlatywać w przód. To zła praktyka. Analogicznie złą jest praktyka powrotu wysoko nad nasze głowy lub osób w otoczeniu i dopiero zniżanie się.

Wyznaczyć obszar kontrolowany wokół miejsc startu oraz lądowań i skutecznie pilnować, aby nie znalazły się na nim osoby postronne. Wykorzystywać współpracujący z nami personel np. obserwatora, aby w tych fazach lotu pomogli zabezpieczyć kontrolowany obszar/

Rozpoznanie zgromadzeń ludzi

W przepisach unijnych znajdziemy jeszcze inne przykłady zgromadzeń ludzi:

  • wydarzenia sportowe, kulturalne, religijne lub polityczne;
  • plaże lub parki w słoneczny dzień;
  • ulice handlowe w godzinach otwarcia sklepów;
  • lub ośrodki narciarskie/trasy/ścieżki.

Ocena odległości od osób

Wraz ze wzrostem odległości drona od pilota, tracimy zdolność prawidłowej oceny odległości między bsp a ludźmi i przeszkodami. Tę zdolność tracimy już po parunastu metrach. Rośnie oczywiście wówczas ryzyko kolizji, jeżeli będziemy manewrować z daleka w ich pobliżu. Słusznym w takiej sytuacji działaniem jest oddalanie się od osób i przeszkód.

Zasada 1:1

Przyjmuje się, że wysokość na której znajduje się bsp jest promieniem obszaru na który może on spaść w przypadku utraty siły nośnej. Utrata siły nośnej w locie może nastąpić w wyniku między innymi:

  • utraty odpowiedniego napięcia potrzebnego do wygenerowania odpowiedniej ilości obrotów silników i śmigieł,
  • w przypadku uszkodzenia śmigła na przykład w wyniku kolizji z lecącym ptakiem,
  • uszkodzenia jednostki napędowej np. jednego z silników w czterowirnikowcu
  • lub z innych przyczyn.

Rzadko kiedy dron spadnie dokładnie w miejsce nad którym doszło do utraty siły nośnej. Doświadczenia pokazują, że najprawdopodobniej spadnie w miejsce znajdujące się gdzieś w obszarze o takim promieniu jak wysokość na której do tego doszło.  

Zatem najbardziej rozsądnym będzie latanie do takiej wysokości jak odległość naszego bsp od osób postronnych.

Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:

ocena obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja:

  • lista osób zaangażowanych, wraz z opisem ich roli
  • przed startem wiedza, gdzie te osoby się znajdują
  • oznakowanie tych osób, np. elementem odzieży

informowanie zaangażowanych osób

  • o granicach obszaru operacji
  • jak mają zachowywać się w warunkach normalnego przebiegu operacji,  na każdym etapie operacji
  • jak mają zachowywać się, gdy lot nie będzie przebiegał normalnie i jak to rozpoznają
  • jakie mogą wystąpić zagrożenia i jak mają wtedy reagować

informowanie niezaangażowanych osób

  • o zamiarze wykonywania operacji w ich pobliżu
  • o granicach obszaru operacji
  • jakie powinni zachować środki bezpieczeństwa, czego nie robić

zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.

  • zapewniające pilotowi kontrolowanie lotu bez przeszkadzania innych osób
  • zapewniające stałą widoczność bsp
  • z dala od źródeł tłumienia lub zakłócania fal radiowych
  • zapewniające bezpieczny start i lądowanie

8. Ograniczenia lotu w zasięgu wzorku (VLOS)

  • Opis: Ograniczenie zasięgu lotu do odległości w zasięgu wzroku operatora (VLOS - Visual Line of Sight).
  • Zastosowanie: Zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad dronem i kolizji z przeszkodami.

Ograniczenia Prędkości i Procedury Operacyjne

W wielu organizacjach wprowadza się procedury operacyjne obejmujące użycie dronów w trybach o ograniczonej prędkości, szczególnie w obszarach o zwiększonym ryzyku. Przykładem może być ograniczenie prędkości do 3 m/s w podkategorii A2, ale w praktyce operatorzy mogą stosować jeszcze niższe prędkości w zależności od specyfiki misji i otoczenia.

Zadanie

Środki operacyjne

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem.

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem. W ramach kursu nauczysz się, jak identyfikować potencjalne zagrożenia, oceniać ryzyko i wdrażać odpowiednie środki zaradcze. Kluczowe jest również przeszkolenie w zakresie awaryjnych procedur lądowania, które mogą uratować drona w przypadku nagłego wystąpienia problemów.

Praktyczne zastosowanie: Umiejętność przewidywania i minimalizowania ryzyka jest niezbędna do bezpiecznego przeprowadzania misji. Operatorzy muszą być w stanie szybko zareagować na zmieniające się warunki, zarówno atmosferyczne, jak i techniczne, aby zminimalizować ryzyko związane z operacjami lotniczymi.

Moment uruchomienia napędów, moment startu i lądowania

Szczególną ostrożność należy zachować w momencie uruchamiania silników, wznoszenia się oraz lądowania. Musimy upewnić się, że żadna osoba oraz zwierzę nie zakłóci tego momentu, a także, że nie będzie zagrożona przez startujący bsp.

Oddalenie się od miejsca startu i lądowania prowadzić stosując zasadę 1:1. Nie należy wznosić się wysoko nad głowami i dopiero odlatywać w przód. To zła praktyka. Analogicznie złą jest praktyka powrotu wysoko nad nasze głowy lub osób w otoczeniu i dopiero zniżanie się.

Wyznaczyć obszar kontrolowany wokół miejsc startu oraz lądowań i skutecznie pilnować, aby nie znalazły się na nim osoby postronne. Wykorzystywać współpracujący z nami personel np. obserwatora, aby w tych fazach lotu pomogli zabezpieczyć kontrolowany obszar/

Rozpoznanie zgromadzeń ludzi

W przepisach unijnych znajdziemy jeszcze inne przykłady zgromadzeń ludzi:

  • wydarzenia sportowe, kulturalne, religijne lub polityczne;
  • plaże lub parki w słoneczny dzień;
  • ulice handlowe w godzinach otwarcia sklepów;
  • lub ośrodki narciarskie/trasy/ścieżki.

Ocena odległości od osób

Wraz ze wzrostem odległości drona od pilota, tracimy zdolność prawidłowej oceny odległości między bsp a ludźmi i przeszkodami. Tę zdolność tracimy już po parunastu metrach. Rośnie oczywiście wówczas ryzyko kolizji, jeżeli będziemy manewrować z daleka w ich pobliżu. Słusznym w takiej sytuacji działaniem jest oddalanie się od osób i przeszkód.

Zasada 1:1

Przyjmuje się, że wysokość na której znajduje się bsp jest promieniem obszaru na który może on spaść w przypadku utraty siły nośnej. Utrata siły nośnej w locie może nastąpić w wyniku między innymi:

  • utraty odpowiedniego napięcia potrzebnego do wygenerowania odpowiedniej ilości obrotów silników i śmigieł,
  • w przypadku uszkodzenia śmigła na przykład w wyniku kolizji z lecącym ptakiem,
  • uszkodzenia jednostki napędowej np. jednego z silników w czterowirnikowcu
  • lub z innych przyczyn.

Rzadko kiedy dron spadnie dokładnie w miejsce nad którym doszło do utraty siły nośnej. Doświadczenia pokazują, że najprawdopodobniej spadnie w miejsce znajdujące się gdzieś w obszarze o takim promieniu jak wysokość na której do tego doszło.  

Zatem najbardziej rozsądnym będzie latanie do takiej wysokości jak odległość naszego bsp od osób postronnych.

Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:

ocena obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja:

  • lista osób zaangażowanych, wraz z opisem ich roli
  • przed startem wiedza, gdzie te osoby się znajdują
  • oznakowanie tych osób, np. elementem odzieży

informowanie zaangażowanych osób

  • o granicach obszaru operacji
  • jak mają zachowywać się w warunkach normalnego przebiegu operacji,  na każdym etapie operacji
  • jak mają zachowywać się, gdy lot nie będzie przebiegał normalnie i jak to rozpoznają
  • jakie mogą wystąpić zagrożenia i jak mają wtedy reagować

informowanie niezaangażowanych osób

  • o zamiarze wykonywania operacji w ich pobliżu
  • o granicach obszaru operacji
  • jakie powinni zachować środki bezpieczeństwa, czego nie robić

zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.

  • zapewniające pilotowi kontrolowanie lotu bez przeszkadzania innych osób
  • zapewniające stałą widoczność bsp
  • z dala od źródeł tłumienia lub zakłócania fal radiowych
  • zapewniające bezpieczny start i lądowanie

8. Ograniczenia lotu w zasięgu wzorku (VLOS)

  • Opis: Ograniczenie zasięgu lotu do odległości w zasięgu wzroku operatora (VLOS - Visual Line of Sight).
  • Zastosowanie: Zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad dronem i kolizji z przeszkodami.

Ograniczenia Prędkości i Procedury Operacyjne

W wielu organizacjach wprowadza się procedury operacyjne obejmujące użycie dronów w trybach o ograniczonej prędkości, szczególnie w obszarach o zwiększonym ryzyku. Przykładem może być ograniczenie prędkości do 3 m/s w podkategorii A2, ale w praktyce operatorzy mogą stosować jeszcze niższe prędkości w zależności od specyfiki misji i otoczenia.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L11.2 | Środki operacyjne
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.