https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L6.5 | W locie - procedury normalne
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

W locie

https://dji-ars.pl/newsroom/jak-uniknac-uszkodzenia-twojego-drona/

procedury normalne

Procedury postępowania przy normalnych warunkach w których przeprowadzana będzie operacja. 

start

Start należy wykonać w bezpiecznym miejscu, oddalonego o kilka metrów od osób i przeszkód. Im silniejszy jest wiatr tym ważniejsze jest ustawienie pilota i drona przy starcie. Im silniejszy jest powinno być zgodne z kierunkiem wiatru, tzn. wiatr powinien wiać w plecy pilota.

Zalecaną kolejnością jest włączenie najpierw aparatury, a następnie drona. Tak, aby dron nie pozostawał bez połączenia z aparaturą sterującą.

Kontrolujemy stan naładowania baterii i wszystkie podawane parametry przez aparaturę sterującą. Start wykonujemy wg instrukcji producenta. Producent może przedstawiać specyficzną dla danego modelu bsp procedurę startu np. informację o konieczności wzniesienia się na 7m w linii prostej po to, zeskanowany został punkt startu, a to umożliwi skorzystać z trybu precyzyjnego lądowania.

Miejsce startu powinno gwarantować, że osoby postronne nie pojawią się w pobliżu drona, gdy będzie startował lub lądował. 

Pilot drona powinien startować, dopiero w momencie, gdy upewni się, że on sam oraz inne osoby są w bezpiecznej odległości od bsp. Rozważając, czy odległość jest bezpieczna należy uwzględnić zagrożenie, że przy starcie dron może przesunąć się niekontrolowanie w promieniu kilku metrów (np. pod wpływem wiatru, zakłóceń systemu wsparcia pozycjonowania lub w wyniku nierozpoznanego uszkodzenia)

Start powinien być wykonany w ten sposób, że dron zostanie szybko wzniesiony pionowo w górę na wysokość zapewniającą większe bezpieczeństwo.

Po wzniesieniu się, należy sprawdzić sprawność i ustawienia drążków sterujących poprzez wykonanie szybkich, krótkich manewrów kontrolnych po kolei, w każdym kierunku wychylając każdy drążek.

lądowanie

Jednakowo start i lądowanie zalecane jest, aby wykonać po uprzednim wyraźnym i głośnym ostrzeżeniu znajdujących się w bliskiej odległości osób. Tak, aby nie przemieściły się one nieświadomie w kierunku akurat startującego lub lądującego drona. Po ustawieniu drona nad planowanym miejscem lądowania należy, skontrolować w widoku z kamery, czy lądowanie będzie precyzyjne i  podjąć decyzję o lądowaniu, ale nie przemieszczać już statku. Należy obserwować drona i otoczenie, aby dron nie powodował zagrożeń w tej fazie lotu.

Miejsce lądowania powinno zapewniać bezpieczne wylądowanie. 

obserwacja BSP

Pilot wykonujący loty na warunkach VLOS jest zobowiązany tak pilotować drona i prowadzić po takiej ścieżce, aby stale była zapewniona skuteczna jego obserwacja nieuzbrojonym okiem przez samego pilota, bądź przez wspomagającego jego operację obserwatora. Jest to jeden ze sposobów uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej, z przeszkodami, zwierzętami i oczywiście ludźmi.

W operacjach najbezpiecznieczych, czyli w kategorii otwartej stale ma być zapewniona możliwość obserwacji toru, w każdym momencie. Pilot musi być w stanie w każdej chwili zlokalizować drona. Nie może to być proces szukania go na niebie. Trzeba wypracować takie procedury i nawyki, aby stale znać położenie drona. 

obserwacja przestrzeni wokół BSP

Oprócz obserwacji drona prowadzimy równocześnie obserwację przestrzeni powietrznej, aby z wyprzedzeniem rozpoznać zbliżające się zagrożenia w postaci np. innych statków powietrznych, ptaków, przeszkód lub warunków pogodowych. 

współpraca z obserwatorem

Bardzo ważnym elementem bezpiecznego wykonania misji lotniczej bsp jest wykorzystanie obserwatorów. Skuteczne wykorzystanie ich pomocy będzie możliwe, gdy wypracowany są sposoby komunikacji. Trzeba to zaplanować i praktykować, aby komunikacja była zwięzła, konkretna i jednoznaczna. 

kontrola położenia BSP w przestrzeni operacji

Kontrola położenia statku powietrznego w przestrzeni powietrznej jest bardzo ważna i wiąże się z kontrolą toru lotu.

kontrola parametrów lotu

W trakcie lotu należy z odpowiednią dla warunków operacji częstotliwością kontrolować parametry lotu. Do kluczowych parametrów zaliczymy: 

  • jakość połączenia aparatury sterującej z dronem
  • ilość połączonych satelit
  • wysokość lotu
  • prędkość pozioma i pionowa
  • poziom rozładowania baterii
  • temperatura baterii

Umiejętność kontrolowania wielu parametrów jest procesem, który piloci nabywają wraz z rosnącą liczbą godzin i doświadczeniem. 

obserwacja warunków pogodowych

Obserwacja jak zmieniają się warunki pogodowe oraz to co możemy dostrzec na horyzoncie pozwala nam przygotować się na zmiany jakie mogą za chwilę nastąpić. Możemy zawczasu rozpoznać zbliżający się opad deszczu lub śniegu, burze, wichury. Zbliżające się opady niosą ze sobą zmianę wilgotności powietrza, a to wpływa na propagację fal.

manewry omijania przeszkód

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

W locie

https://dji-ars.pl/newsroom/jak-uniknac-uszkodzenia-twojego-drona/

procedury normalne

Procedury postępowania przy normalnych warunkach w których przeprowadzana będzie operacja. 

start

Start należy wykonać w bezpiecznym miejscu, oddalonego o kilka metrów od osób i przeszkód. Im silniejszy jest wiatr tym ważniejsze jest ustawienie pilota i drona przy starcie. Im silniejszy jest powinno być zgodne z kierunkiem wiatru, tzn. wiatr powinien wiać w plecy pilota.

Zalecaną kolejnością jest włączenie najpierw aparatury, a następnie drona. Tak, aby dron nie pozostawał bez połączenia z aparaturą sterującą.

Kontrolujemy stan naładowania baterii i wszystkie podawane parametry przez aparaturę sterującą. Start wykonujemy wg instrukcji producenta. Producent może przedstawiać specyficzną dla danego modelu bsp procedurę startu np. informację o konieczności wzniesienia się na 7m w linii prostej po to, zeskanowany został punkt startu, a to umożliwi skorzystać z trybu precyzyjnego lądowania.

Miejsce startu powinno gwarantować, że osoby postronne nie pojawią się w pobliżu drona, gdy będzie startował lub lądował. 

Pilot drona powinien startować, dopiero w momencie, gdy upewni się, że on sam oraz inne osoby są w bezpiecznej odległości od bsp. Rozważając, czy odległość jest bezpieczna należy uwzględnić zagrożenie, że przy starcie dron może przesunąć się niekontrolowanie w promieniu kilku metrów (np. pod wpływem wiatru, zakłóceń systemu wsparcia pozycjonowania lub w wyniku nierozpoznanego uszkodzenia)

Start powinien być wykonany w ten sposób, że dron zostanie szybko wzniesiony pionowo w górę na wysokość zapewniającą większe bezpieczeństwo.

Po wzniesieniu się, należy sprawdzić sprawność i ustawienia drążków sterujących poprzez wykonanie szybkich, krótkich manewrów kontrolnych po kolei, w każdym kierunku wychylając każdy drążek.

lądowanie

Jednakowo start i lądowanie zalecane jest, aby wykonać po uprzednim wyraźnym i głośnym ostrzeżeniu znajdujących się w bliskiej odległości osób. Tak, aby nie przemieściły się one nieświadomie w kierunku akurat startującego lub lądującego drona. Po ustawieniu drona nad planowanym miejscem lądowania należy, skontrolować w widoku z kamery, czy lądowanie będzie precyzyjne i  podjąć decyzję o lądowaniu, ale nie przemieszczać już statku. Należy obserwować drona i otoczenie, aby dron nie powodował zagrożeń w tej fazie lotu.

Miejsce lądowania powinno zapewniać bezpieczne wylądowanie. 

obserwacja BSP

Pilot wykonujący loty na warunkach VLOS jest zobowiązany tak pilotować drona i prowadzić po takiej ścieżce, aby stale była zapewniona skuteczna jego obserwacja nieuzbrojonym okiem przez samego pilota, bądź przez wspomagającego jego operację obserwatora. Jest to jeden ze sposobów uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej, z przeszkodami, zwierzętami i oczywiście ludźmi.

W operacjach najbezpiecznieczych, czyli w kategorii otwartej stale ma być zapewniona możliwość obserwacji toru, w każdym momencie. Pilot musi być w stanie w każdej chwili zlokalizować drona. Nie może to być proces szukania go na niebie. Trzeba wypracować takie procedury i nawyki, aby stale znać położenie drona. 

obserwacja przestrzeni wokół BSP

Oprócz obserwacji drona prowadzimy równocześnie obserwację przestrzeni powietrznej, aby z wyprzedzeniem rozpoznać zbliżające się zagrożenia w postaci np. innych statków powietrznych, ptaków, przeszkód lub warunków pogodowych. 

współpraca z obserwatorem

Bardzo ważnym elementem bezpiecznego wykonania misji lotniczej bsp jest wykorzystanie obserwatorów. Skuteczne wykorzystanie ich pomocy będzie możliwe, gdy wypracowany są sposoby komunikacji. Trzeba to zaplanować i praktykować, aby komunikacja była zwięzła, konkretna i jednoznaczna. 

kontrola położenia BSP w przestrzeni operacji

Kontrola położenia statku powietrznego w przestrzeni powietrznej jest bardzo ważna i wiąże się z kontrolą toru lotu.

kontrola parametrów lotu

W trakcie lotu należy z odpowiednią dla warunków operacji częstotliwością kontrolować parametry lotu. Do kluczowych parametrów zaliczymy: 

  • jakość połączenia aparatury sterującej z dronem
  • ilość połączonych satelit
  • wysokość lotu
  • prędkość pozioma i pionowa
  • poziom rozładowania baterii
  • temperatura baterii

Umiejętność kontrolowania wielu parametrów jest procesem, który piloci nabywają wraz z rosnącą liczbą godzin i doświadczeniem. 

obserwacja warunków pogodowych

Obserwacja jak zmieniają się warunki pogodowe oraz to co możemy dostrzec na horyzoncie pozwala nam przygotować się na zmiany jakie mogą za chwilę nastąpić. Możemy zawczasu rozpoznać zbliżający się opad deszczu lub śniegu, burze, wichury. Zbliżające się opady niosą ze sobą zmianę wilgotności powietrza, a to wpływa na propagację fal.

manewry omijania przeszkód

Zadanie

W locie

https://dji-ars.pl/newsroom/jak-uniknac-uszkodzenia-twojego-drona/

procedury normalne

Procedury postępowania przy normalnych warunkach w których przeprowadzana będzie operacja. 

start

Start należy wykonać w bezpiecznym miejscu, oddalonego o kilka metrów od osób i przeszkód. Im silniejszy jest wiatr tym ważniejsze jest ustawienie pilota i drona przy starcie. Im silniejszy jest powinno być zgodne z kierunkiem wiatru, tzn. wiatr powinien wiać w plecy pilota.

Zalecaną kolejnością jest włączenie najpierw aparatury, a następnie drona. Tak, aby dron nie pozostawał bez połączenia z aparaturą sterującą.

Kontrolujemy stan naładowania baterii i wszystkie podawane parametry przez aparaturę sterującą. Start wykonujemy wg instrukcji producenta. Producent może przedstawiać specyficzną dla danego modelu bsp procedurę startu np. informację o konieczności wzniesienia się na 7m w linii prostej po to, zeskanowany został punkt startu, a to umożliwi skorzystać z trybu precyzyjnego lądowania.

Miejsce startu powinno gwarantować, że osoby postronne nie pojawią się w pobliżu drona, gdy będzie startował lub lądował. 

Pilot drona powinien startować, dopiero w momencie, gdy upewni się, że on sam oraz inne osoby są w bezpiecznej odległości od bsp. Rozważając, czy odległość jest bezpieczna należy uwzględnić zagrożenie, że przy starcie dron może przesunąć się niekontrolowanie w promieniu kilku metrów (np. pod wpływem wiatru, zakłóceń systemu wsparcia pozycjonowania lub w wyniku nierozpoznanego uszkodzenia)

Start powinien być wykonany w ten sposób, że dron zostanie szybko wzniesiony pionowo w górę na wysokość zapewniającą większe bezpieczeństwo.

Po wzniesieniu się, należy sprawdzić sprawność i ustawienia drążków sterujących poprzez wykonanie szybkich, krótkich manewrów kontrolnych po kolei, w każdym kierunku wychylając każdy drążek.

lądowanie

Jednakowo start i lądowanie zalecane jest, aby wykonać po uprzednim wyraźnym i głośnym ostrzeżeniu znajdujących się w bliskiej odległości osób. Tak, aby nie przemieściły się one nieświadomie w kierunku akurat startującego lub lądującego drona. Po ustawieniu drona nad planowanym miejscem lądowania należy, skontrolować w widoku z kamery, czy lądowanie będzie precyzyjne i  podjąć decyzję o lądowaniu, ale nie przemieszczać już statku. Należy obserwować drona i otoczenie, aby dron nie powodował zagrożeń w tej fazie lotu.

Miejsce lądowania powinno zapewniać bezpieczne wylądowanie. 

obserwacja BSP

Pilot wykonujący loty na warunkach VLOS jest zobowiązany tak pilotować drona i prowadzić po takiej ścieżce, aby stale była zapewniona skuteczna jego obserwacja nieuzbrojonym okiem przez samego pilota, bądź przez wspomagającego jego operację obserwatora. Jest to jeden ze sposobów uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej, z przeszkodami, zwierzętami i oczywiście ludźmi.

W operacjach najbezpiecznieczych, czyli w kategorii otwartej stale ma być zapewniona możliwość obserwacji toru, w każdym momencie. Pilot musi być w stanie w każdej chwili zlokalizować drona. Nie może to być proces szukania go na niebie. Trzeba wypracować takie procedury i nawyki, aby stale znać położenie drona. 

obserwacja przestrzeni wokół BSP

Oprócz obserwacji drona prowadzimy równocześnie obserwację przestrzeni powietrznej, aby z wyprzedzeniem rozpoznać zbliżające się zagrożenia w postaci np. innych statków powietrznych, ptaków, przeszkód lub warunków pogodowych. 

współpraca z obserwatorem

Bardzo ważnym elementem bezpiecznego wykonania misji lotniczej bsp jest wykorzystanie obserwatorów. Skuteczne wykorzystanie ich pomocy będzie możliwe, gdy wypracowany są sposoby komunikacji. Trzeba to zaplanować i praktykować, aby komunikacja była zwięzła, konkretna i jednoznaczna. 

kontrola położenia BSP w przestrzeni operacji

Kontrola położenia statku powietrznego w przestrzeni powietrznej jest bardzo ważna i wiąże się z kontrolą toru lotu.

kontrola parametrów lotu

W trakcie lotu należy z odpowiednią dla warunków operacji częstotliwością kontrolować parametry lotu. Do kluczowych parametrów zaliczymy: 

  • jakość połączenia aparatury sterującej z dronem
  • ilość połączonych satelit
  • wysokość lotu
  • prędkość pozioma i pionowa
  • poziom rozładowania baterii
  • temperatura baterii

Umiejętność kontrolowania wielu parametrów jest procesem, który piloci nabywają wraz z rosnącą liczbą godzin i doświadczeniem. 

obserwacja warunków pogodowych

Obserwacja jak zmieniają się warunki pogodowe oraz to co możemy dostrzec na horyzoncie pozwala nam przygotować się na zmiany jakie mogą za chwilę nastąpić. Możemy zawczasu rozpoznać zbliżający się opad deszczu lub śniegu, burze, wichury. Zbliżające się opady niosą ze sobą zmianę wilgotności powietrza, a to wpływa na propagację fal.

manewry omijania przeszkód

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L6.5 | W locie - procedury normalne
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.