---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
W locie
https://dji-ars.pl/newsroom/jak-uniknac-uszkodzenia-twojego-drona/
procedury normalne
Procedury postępowania przy normalnych warunkach w których przeprowadzana będzie operacja.
start
Start należy wykonać w bezpiecznym miejscu, oddalonego o kilka metrów od osób i przeszkód. Im silniejszy jest wiatr tym ważniejsze jest ustawienie pilota i drona przy starcie. Im silniejszy jest powinno być zgodne z kierunkiem wiatru, tzn. wiatr powinien wiać w plecy pilota.
Zalecaną kolejnością jest włączenie najpierw aparatury, a następnie drona. Tak, aby dron nie pozostawał bez połączenia z aparaturą sterującą.
Kontrolujemy stan naładowania baterii i wszystkie podawane parametry przez aparaturę sterującą. Start wykonujemy wg instrukcji producenta. Producent może przedstawiać specyficzną dla danego modelu bsp procedurę startu np. informację o konieczności wzniesienia się na 7m w linii prostej po to, zeskanowany został punkt startu, a to umożliwi skorzystać z trybu precyzyjnego lądowania.
Miejsce startu powinno gwarantować, że osoby postronne nie pojawią się w pobliżu drona, gdy będzie startował lub lądował.
Pilot drona powinien startować, dopiero w momencie, gdy upewni się, że on sam oraz inne osoby są w bezpiecznej odległości od bsp. Rozważając, czy odległość jest bezpieczna należy uwzględnić zagrożenie, że przy starcie dron może przesunąć się niekontrolowanie w promieniu kilku metrów (np. pod wpływem wiatru, zakłóceń systemu wsparcia pozycjonowania lub w wyniku nierozpoznanego uszkodzenia)
Start powinien być wykonany w ten sposób, że dron zostanie szybko wzniesiony pionowo w górę na wysokość zapewniającą większe bezpieczeństwo.
Po wzniesieniu się, należy sprawdzić sprawność i ustawienia drążków sterujących poprzez wykonanie szybkich, krótkich manewrów kontrolnych po kolei, w każdym kierunku wychylając każdy drążek.
lądowanie
Jednakowo start i lądowanie zalecane jest, aby wykonać po uprzednim wyraźnym i głośnym ostrzeżeniu znajdujących się w bliskiej odległości osób. Tak, aby nie przemieściły się one nieświadomie w kierunku akurat startującego lub lądującego drona. Po ustawieniu drona nad planowanym miejscem lądowania należy, skontrolować w widoku z kamery, czy lądowanie będzie precyzyjne i podjąć decyzję o lądowaniu, ale nie przemieszczać już statku. Należy obserwować drona i otoczenie, aby dron nie powodował zagrożeń w tej fazie lotu.
Miejsce lądowania powinno zapewniać bezpieczne wylądowanie.
obserwacja BSP
Pilot wykonujący loty na warunkach VLOS jest zobowiązany tak pilotować drona i prowadzić po takiej ścieżce, aby stale była zapewniona skuteczna jego obserwacja nieuzbrojonym okiem przez samego pilota, bądź przez wspomagającego jego operację obserwatora. Jest to jeden ze sposobów uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej, z przeszkodami, zwierzętami i oczywiście ludźmi.
W operacjach najbezpiecznieczych, czyli w kategorii otwartej stale ma być zapewniona możliwość obserwacji toru, w każdym momencie. Pilot musi być w stanie w każdej chwili zlokalizować drona. Nie może to być proces szukania go na niebie. Trzeba wypracować takie procedury i nawyki, aby stale znać położenie drona.
obserwacja przestrzeni wokół BSP
Oprócz obserwacji drona prowadzimy równocześnie obserwację przestrzeni powietrznej, aby z wyprzedzeniem rozpoznać zbliżające się zagrożenia w postaci np. innych statków powietrznych, ptaków, przeszkód lub warunków pogodowych.
współpraca z obserwatorem
Bardzo ważnym elementem bezpiecznego wykonania misji lotniczej bsp jest wykorzystanie obserwatorów. Skuteczne wykorzystanie ich pomocy będzie możliwe, gdy wypracowany są sposoby komunikacji. Trzeba to zaplanować i praktykować, aby komunikacja była zwięzła, konkretna i jednoznaczna.
kontrola położenia BSP w przestrzeni operacji
Kontrola położenia statku powietrznego w przestrzeni powietrznej jest bardzo ważna i wiąże się z kontrolą toru lotu.
kontrola parametrów lotu
W trakcie lotu należy z odpowiednią dla warunków operacji częstotliwością kontrolować parametry lotu. Do kluczowych parametrów zaliczymy:
- jakość połączenia aparatury sterującej z dronem
- ilość połączonych satelit
- wysokość lotu
- prędkość pozioma i pionowa
- poziom rozładowania baterii
- temperatura baterii
Umiejętność kontrolowania wielu parametrów jest procesem, który piloci nabywają wraz z rosnącą liczbą godzin i doświadczeniem.
obserwacja warunków pogodowych
Obserwacja jak zmieniają się warunki pogodowe oraz to co możemy dostrzec na horyzoncie pozwala nam przygotować się na zmiany jakie mogą za chwilę nastąpić. Możemy zawczasu rozpoznać zbliżający się opad deszczu lub śniegu, burze, wichury. Zbliżające się opady niosą ze sobą zmianę wilgotności powietrza, a to wpływa na propagację fal.
manewry omijania przeszkód
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
W locie
https://dji-ars.pl/newsroom/jak-uniknac-uszkodzenia-twojego-drona/
procedury normalne
Procedury postępowania przy normalnych warunkach w których przeprowadzana będzie operacja.
start
Start należy wykonać w bezpiecznym miejscu, oddalonego o kilka metrów od osób i przeszkód. Im silniejszy jest wiatr tym ważniejsze jest ustawienie pilota i drona przy starcie. Im silniejszy jest powinno być zgodne z kierunkiem wiatru, tzn. wiatr powinien wiać w plecy pilota.
Zalecaną kolejnością jest włączenie najpierw aparatury, a następnie drona. Tak, aby dron nie pozostawał bez połączenia z aparaturą sterującą.
Kontrolujemy stan naładowania baterii i wszystkie podawane parametry przez aparaturę sterującą. Start wykonujemy wg instrukcji producenta. Producent może przedstawiać specyficzną dla danego modelu bsp procedurę startu np. informację o konieczności wzniesienia się na 7m w linii prostej po to, zeskanowany został punkt startu, a to umożliwi skorzystać z trybu precyzyjnego lądowania.
Miejsce startu powinno gwarantować, że osoby postronne nie pojawią się w pobliżu drona, gdy będzie startował lub lądował.
Pilot drona powinien startować, dopiero w momencie, gdy upewni się, że on sam oraz inne osoby są w bezpiecznej odległości od bsp. Rozważając, czy odległość jest bezpieczna należy uwzględnić zagrożenie, że przy starcie dron może przesunąć się niekontrolowanie w promieniu kilku metrów (np. pod wpływem wiatru, zakłóceń systemu wsparcia pozycjonowania lub w wyniku nierozpoznanego uszkodzenia)
Start powinien być wykonany w ten sposób, że dron zostanie szybko wzniesiony pionowo w górę na wysokość zapewniającą większe bezpieczeństwo.
Po wzniesieniu się, należy sprawdzić sprawność i ustawienia drążków sterujących poprzez wykonanie szybkich, krótkich manewrów kontrolnych po kolei, w każdym kierunku wychylając każdy drążek.
lądowanie
Jednakowo start i lądowanie zalecane jest, aby wykonać po uprzednim wyraźnym i głośnym ostrzeżeniu znajdujących się w bliskiej odległości osób. Tak, aby nie przemieściły się one nieświadomie w kierunku akurat startującego lub lądującego drona. Po ustawieniu drona nad planowanym miejscem lądowania należy, skontrolować w widoku z kamery, czy lądowanie będzie precyzyjne i podjąć decyzję o lądowaniu, ale nie przemieszczać już statku. Należy obserwować drona i otoczenie, aby dron nie powodował zagrożeń w tej fazie lotu.
Miejsce lądowania powinno zapewniać bezpieczne wylądowanie.
obserwacja BSP
Pilot wykonujący loty na warunkach VLOS jest zobowiązany tak pilotować drona i prowadzić po takiej ścieżce, aby stale była zapewniona skuteczna jego obserwacja nieuzbrojonym okiem przez samego pilota, bądź przez wspomagającego jego operację obserwatora. Jest to jeden ze sposobów uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej, z przeszkodami, zwierzętami i oczywiście ludźmi.
W operacjach najbezpiecznieczych, czyli w kategorii otwartej stale ma być zapewniona możliwość obserwacji toru, w każdym momencie. Pilot musi być w stanie w każdej chwili zlokalizować drona. Nie może to być proces szukania go na niebie. Trzeba wypracować takie procedury i nawyki, aby stale znać położenie drona.
obserwacja przestrzeni wokół BSP
Oprócz obserwacji drona prowadzimy równocześnie obserwację przestrzeni powietrznej, aby z wyprzedzeniem rozpoznać zbliżające się zagrożenia w postaci np. innych statków powietrznych, ptaków, przeszkód lub warunków pogodowych.
współpraca z obserwatorem
Bardzo ważnym elementem bezpiecznego wykonania misji lotniczej bsp jest wykorzystanie obserwatorów. Skuteczne wykorzystanie ich pomocy będzie możliwe, gdy wypracowany są sposoby komunikacji. Trzeba to zaplanować i praktykować, aby komunikacja była zwięzła, konkretna i jednoznaczna.
kontrola położenia BSP w przestrzeni operacji
Kontrola położenia statku powietrznego w przestrzeni powietrznej jest bardzo ważna i wiąże się z kontrolą toru lotu.
kontrola parametrów lotu
W trakcie lotu należy z odpowiednią dla warunków operacji częstotliwością kontrolować parametry lotu. Do kluczowych parametrów zaliczymy:
- jakość połączenia aparatury sterującej z dronem
- ilość połączonych satelit
- wysokość lotu
- prędkość pozioma i pionowa
- poziom rozładowania baterii
- temperatura baterii
Umiejętność kontrolowania wielu parametrów jest procesem, który piloci nabywają wraz z rosnącą liczbą godzin i doświadczeniem.
obserwacja warunków pogodowych
Obserwacja jak zmieniają się warunki pogodowe oraz to co możemy dostrzec na horyzoncie pozwala nam przygotować się na zmiany jakie mogą za chwilę nastąpić. Możemy zawczasu rozpoznać zbliżający się opad deszczu lub śniegu, burze, wichury. Zbliżające się opady niosą ze sobą zmianę wilgotności powietrza, a to wpływa na propagację fal.
manewry omijania przeszkód
W locie
https://dji-ars.pl/newsroom/jak-uniknac-uszkodzenia-twojego-drona/
procedury normalne
Procedury postępowania przy normalnych warunkach w których przeprowadzana będzie operacja.
start
Start należy wykonać w bezpiecznym miejscu, oddalonego o kilka metrów od osób i przeszkód. Im silniejszy jest wiatr tym ważniejsze jest ustawienie pilota i drona przy starcie. Im silniejszy jest powinno być zgodne z kierunkiem wiatru, tzn. wiatr powinien wiać w plecy pilota.
Zalecaną kolejnością jest włączenie najpierw aparatury, a następnie drona. Tak, aby dron nie pozostawał bez połączenia z aparaturą sterującą.
Kontrolujemy stan naładowania baterii i wszystkie podawane parametry przez aparaturę sterującą. Start wykonujemy wg instrukcji producenta. Producent może przedstawiać specyficzną dla danego modelu bsp procedurę startu np. informację o konieczności wzniesienia się na 7m w linii prostej po to, zeskanowany został punkt startu, a to umożliwi skorzystać z trybu precyzyjnego lądowania.
Miejsce startu powinno gwarantować, że osoby postronne nie pojawią się w pobliżu drona, gdy będzie startował lub lądował.
Pilot drona powinien startować, dopiero w momencie, gdy upewni się, że on sam oraz inne osoby są w bezpiecznej odległości od bsp. Rozważając, czy odległość jest bezpieczna należy uwzględnić zagrożenie, że przy starcie dron może przesunąć się niekontrolowanie w promieniu kilku metrów (np. pod wpływem wiatru, zakłóceń systemu wsparcia pozycjonowania lub w wyniku nierozpoznanego uszkodzenia)
Start powinien być wykonany w ten sposób, że dron zostanie szybko wzniesiony pionowo w górę na wysokość zapewniającą większe bezpieczeństwo.
Po wzniesieniu się, należy sprawdzić sprawność i ustawienia drążków sterujących poprzez wykonanie szybkich, krótkich manewrów kontrolnych po kolei, w każdym kierunku wychylając każdy drążek.
lądowanie
Jednakowo start i lądowanie zalecane jest, aby wykonać po uprzednim wyraźnym i głośnym ostrzeżeniu znajdujących się w bliskiej odległości osób. Tak, aby nie przemieściły się one nieświadomie w kierunku akurat startującego lub lądującego drona. Po ustawieniu drona nad planowanym miejscem lądowania należy, skontrolować w widoku z kamery, czy lądowanie będzie precyzyjne i podjąć decyzję o lądowaniu, ale nie przemieszczać już statku. Należy obserwować drona i otoczenie, aby dron nie powodował zagrożeń w tej fazie lotu.
Miejsce lądowania powinno zapewniać bezpieczne wylądowanie.
obserwacja BSP
Pilot wykonujący loty na warunkach VLOS jest zobowiązany tak pilotować drona i prowadzić po takiej ścieżce, aby stale była zapewniona skuteczna jego obserwacja nieuzbrojonym okiem przez samego pilota, bądź przez wspomagającego jego operację obserwatora. Jest to jeden ze sposobów uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej, z przeszkodami, zwierzętami i oczywiście ludźmi.
W operacjach najbezpiecznieczych, czyli w kategorii otwartej stale ma być zapewniona możliwość obserwacji toru, w każdym momencie. Pilot musi być w stanie w każdej chwili zlokalizować drona. Nie może to być proces szukania go na niebie. Trzeba wypracować takie procedury i nawyki, aby stale znać położenie drona.
obserwacja przestrzeni wokół BSP
Oprócz obserwacji drona prowadzimy równocześnie obserwację przestrzeni powietrznej, aby z wyprzedzeniem rozpoznać zbliżające się zagrożenia w postaci np. innych statków powietrznych, ptaków, przeszkód lub warunków pogodowych.
współpraca z obserwatorem
Bardzo ważnym elementem bezpiecznego wykonania misji lotniczej bsp jest wykorzystanie obserwatorów. Skuteczne wykorzystanie ich pomocy będzie możliwe, gdy wypracowany są sposoby komunikacji. Trzeba to zaplanować i praktykować, aby komunikacja była zwięzła, konkretna i jednoznaczna.
kontrola położenia BSP w przestrzeni operacji
Kontrola położenia statku powietrznego w przestrzeni powietrznej jest bardzo ważna i wiąże się z kontrolą toru lotu.
kontrola parametrów lotu
W trakcie lotu należy z odpowiednią dla warunków operacji częstotliwością kontrolować parametry lotu. Do kluczowych parametrów zaliczymy:
- jakość połączenia aparatury sterującej z dronem
- ilość połączonych satelit
- wysokość lotu
- prędkość pozioma i pionowa
- poziom rozładowania baterii
- temperatura baterii
Umiejętność kontrolowania wielu parametrów jest procesem, który piloci nabywają wraz z rosnącą liczbą godzin i doświadczeniem.
obserwacja warunków pogodowych
Obserwacja jak zmieniają się warunki pogodowe oraz to co możemy dostrzec na horyzoncie pozwala nam przygotować się na zmiany jakie mogą za chwilę nastąpić. Możemy zawczasu rozpoznać zbliżający się opad deszczu lub śniegu, burze, wichury. Zbliżające się opady niosą ze sobą zmianę wilgotności powietrza, a to wpływa na propagację fal.
manewry omijania przeszkód
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083