---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Uzyskiwanie Zaawansowanych Informacji o Pogodzie
Efektywne planowanie lotów dronowych wymaga umiejętności oceny prognoz pogodowych. Podstawowe informacje pogodowe, takie jak prognozy dotyczące wiatru, opadów, temperatury i widoczności, można uzyskać za pomocą popularnych aplikacji pogodowych i stron internetowych. Te narzędzia dostarczają niezbędnych danych do oceny, czy warunki są odpowiednie do przeprowadzenia bezpiecznego lotu dronem.
Podstawowe Metody Pozyskiwania Danych Pogodowych
Wykorzystanie aplikacji pogodowych i stron internetowych pozwala na szybkie sprawdzenie prognoz meteorologicznych. Te źródła dostarczają prostych, ale kluczowych informacji, które pomagają operatorom dronów unikać niebezpiecznych warunków atmosferycznych.
Zaawansowane Techniki Uzyskiwania Danych Meteorologicznych
Oprócz tych podstawowych metod, istnieją bardziej zaawansowane techniki pozyskiwania danych meteorologicznych. Numeryczne prognozy pogody, oparte na zaawansowanych modelach matematycznych, dostarczają szczegółowych informacji na temat przewidywanych warunków atmosferycznych, uwzględniając wiele zmiennych, które mogą wpływać na stabilność lotu drona.
Odczyty z Lotnisk i Stacji Pogodowych
Odczyty z lotnisk, takie jak depesze METAR i SPECI, oferują bieżące raporty pogodowe kluczowe dla lotnictwa, a także przydatne dla operatorów dronów, zwłaszcza w obszarach blisko lotnisk. Lokalne stacje pogodowe dostarczają precyzyjnych, realnych danych o aktualnych warunkach atmosferycznych, co jest szczególnie ważne w lokalnych operacjach dronowych.
Znaczenie Zaawansowanych Metod dla Bezpieczeństwa Lotów
Te bardziej zaawansowane metody pozwalają na bardziej precyzyjne planowanie i reagowanie na zmieniające się warunki atmosferyczne, ale wymagają one głębszej wiedzy i doświadczenia, które są omawiane na wyższych poziomach kursu.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Uzyskiwanie i interpretacja zaawansowanych informacji o pogodzie
Aby skutecznie planować i przeprowadzać operacje lotnicze, zarówno załogowe, jak i bezzałogowe, kluczowe jest uzyskiwanie precyzyjnych informacji o warunkach pogodowych. W tym celu w lotnictwie używa się różnych rodzajów depesz, które dostarczają szczegółowych danych meteorologicznych. Zanim przejdziemy do omawiania zaawansowanych metod uzyskiwania i interpretacji tych informacji, warto zrozumieć, czym są depesze w lotnictwie i jakie pełnią funkcje.
Czym są Depesze w Lotnictwie?
Depesze w lotnictwie to komunikaty tekstowe przesyłane drogą radiową lub elektroniczną, które zawierają ważne informacje dotyczące operacji lotniczych. Służą one jako kluczowe narzędzie komunikacji między różnymi uczestnikami przestrzeni powietrznej, takimi jak piloci, kontrolerzy ruchu lotniczego, operatorzy lotnisk i służby meteorologiczne. Depesze są używane do przekazywania informacji o warunkach pogodowych, statusie lotnisk, bezpieczeństwie przestrzeni powietrznej oraz innych istotnych danych, które mogą wpływać na bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych.
Rodzaje Depesz w Lotnictwie
W lotnictwie istnieje kilka rodzajów depesz, które służą różnym celom:
- Depesze METAR i SPECI – Depesze meteorologiczne zawierające informacje o aktualnych warunkach pogodowych na lotniskach (METAR) oraz specjalne raporty pogodowe wydawane w przypadku nagłych zmian warunków atmosferycznych (SPECI).
- Depesze TAF (Terminal Aerodrome Forecast) – Prognozy pogody dla lotnisk, obejmujące okres od 24 do 30 godzin. TAF dostarcza informacji o przewidywanych warunkach pogodowych, takich jak wiatr, widoczność, zachmurzenie i zjawiska atmosferyczne, które mogą wystąpić w najbliższym czasie w obszarze lotniska.
- NOTAM (Notice to Airmen) – Komunikaty zawierające informacje istotne dla bezpieczeństwa lotów, takie jak zamknięcia pasów startowych, ograniczenia przestrzeni powietrznej, awarie świateł nawigacyjnych czy inne tymczasowe zmiany operacyjne.
- SIGMET (Significant Meteorological Information) – Ostrzeżenia o wystąpieniu w przestrzeni powietrznej niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych, takich jak burze, turbulencje, oblodzenie, silne wiatry czy popiół wulkaniczny, które mogą stanowić zagrożenie dla lotnictwa.
- AIRMET (Airmen's Meteorological Information) – Podobne do SIGMET, ale dotyczą mniej intensywnych zjawisk meteorologicznych, takich jak umiarkowana turbulencja, umiarkowane oblodzenie, a także warunki IFR (Instrument Flight Rules) spowodowane przez mgłę, chmury lub inne czynniki.
- PIREP (Pilot Report) – Raporty od pilotów na temat aktualnych warunków atmosferycznych napotkanych podczas lotu, takich jak turbulencje, oblodzenie, widoczność czy inne istotne zjawiska.
Depesze Związane z Pogodą
Spośród wymienionych, depesze METAR, SPECI, TAF, SIGMET i AIRMET są bezpośrednio związane z pogodą i dostarczają kluczowych informacji o warunkach atmosferycznych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji lotniczych.
- METAR i SPECI dostarczają informacji o aktualnych warunkach pogodowych i są najczęściej używane do oceny bieżącej sytuacji pogodowej na lotnisku lub w jego pobliżu.
- TAF to prognozy pogody na najbliższe godziny, które są niezbędne podczas planowania lotów, aby przewidzieć zmiany warunków atmosferycznych.
- SIGMET i AIRMET to ostrzeżenia o warunkach pogodowych, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, takie jak silne burze, turbulencje, oblodzenie czy widoczność ograniczona przez mgłę lub dym.
Wprowadzenie do Depesz METAR i SPECI
Depesze METAR i SPECI są kluczowe dla pilotów i operatorów bezzałogowych statków powietrznych (BSP), ponieważ dostarczają najaktualniejszych informacji pogodowych, które są niezbędne do oceny ryzyka i podejmowania decyzji przed startem i podczas lotu. METAR jest regularnym raportem, natomiast SPECI jest raportem specjalnym wydawanym w przypadku nagłych zmian pogody. W połączeniu z prognozami TAF i ostrzeżeniami SIGMET/AIRMET, METAR i SPECI pomagają w kompleksowej ocenie warunków atmosferycznych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich operacji lotniczych, w tym operacji BSP.
To wprowadzenie stanowi podstawę do dalszego szczegółowego omówienia obowiązków związanych z oceną pogody oraz roli operatora SBSP i pilota BSP w tym zakresie.
Narzędzia Rynkowe do Monitorowania Pogody dla Operacji Dronowych
Oprócz oficjalnych depesz lotniczych, takich jak METAR, SPECI czy TAF, dostępnych dla pilotów załogowych i operatorów BSP, na rynku istnieje wiele nowoczesnych narzędzi i aplikacji zaprojektowanych specjalnie z myślą o potrzebach pilotów dronów i operatorów SBSP. Te narzędzia oferują zaawansowane funkcje monitorowania pogody i planowania lotów, które są dostosowane do specyficznych wymagań operacji dronowych. Oto kilka popularnych aplikacji i usług, które mogą być szczególnie użyteczne:
1. ICM Meteo ( https://www.meteo.pl/ )
ICM Meteo to jedno z najważniejszych źródeł prognoz pogodowych w Polsce, oferujące precyzyjne i szczegółowe prognozy, które są wykorzystywane przez wielu operatorów dronów oraz pilotów BSP, zwłaszcza w warunkach BVLOS (Beyond Visual Line of Sight). System ICM Meteo, opracowany przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, dostarcza prognozy w oparciu o zaawansowane modele numeryczne. Dzięki temu prognozy ICM Meteo uwzględniają lokalne warunki geograficzne i są szczególnie użyteczne do planowania operacji dronowych w Polsce. Na mocy porozumienia z grudnia 2016 roku, ICM UW dostarcza IMGW-PIB prognozy oparte na modelu UM (Unified Model) z rozdzielczością 4 km. Te prognozy są wykorzystywane w codziennej operacyjnej działalności IMGW, w tym do monitorowania warunków meteorologicznych oraz ostrzegania przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Model UM, używany przez ICM UW, charakteryzuje się wysoką rozdzielczością 4 km, co pozwala na dokładne prognozowanie pogody w skali lokalnej. Dzięki temu prognozy te są szczególnie cenne dla planowania operacji lotniczych i dronowych, gdzie precyzja w prognozowaniu wiatru, opadów czy zachmurzenia jest kluczowa dla bezpieczeństwa.
Czy inne prognozy są równie dokładne?
Prognozy dostarczane przez ICM UW są jednymi z najbardziej dokładnych w Polsce, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych modeli numerycznych i regularnej aktualizacji danych. W porównaniu do innych modeli, takich jak ALADIN czy COSMO, które również są używane w Europie, model UM oferuje podobną lub wyższą precyzję w krótkoterminowych prognozach pogody. Warto jednak zauważyć, że różne modele mogą lepiej sprawdzać się w różnych warunkach i lokalizacjach. Na przykład, modele globalne mogą być bardziej użyteczne do prognozowania szeroko zakrojonych zjawisk pogodowych, podczas gdy modele o wyższej rozdzielczości, takie jak UM w wersji 4 km, są bardziej skuteczne w prognozowaniu zjawisk lokalnych.
Główne funkcje ICM Meteo dla operatorów BSP:
- Prognozy na wielu poziomach wysokości: ICM Meteo dostarcza szczegółowych informacji o wietrze na różnych wysokościach, co jest kluczowe dla planowania lotów dronami, szczególnie w warunkach BVLOS.
- Precyzyjne dane o opadach i zachmurzeniu: Prognozy oferują informacje o prawdopodobieństwie wystąpienia opadów, rodzaju opadów oraz zachmurzeniu, co jest istotne przy ocenie ryzyka lotu w różnych warunkach pogodowych.
- Specjalistyczne mapy pogodowe: ICM Meteo oferuje interaktywne mapy pogodowe, które umożliwiają wizualizację prognozowanych zjawisk meteorologicznych, takich jak burze, fronty atmosferyczne czy zmiany ciśnienia, co pomaga operatorom BSP lepiej zrozumieć nadchodzące warunki.
ICM Meteo jest więc niezastąpionym narzędziem dla operatorów dronów w Polsce, którzy potrzebują dokładnych i wiarygodnych prognoz pogodowych do planowania i wykonywania swoich misji lotniczych.
Akredytacja ICM Meteo
ICM Meteo, zarządzane przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, jest oficjalnie akredytowanym dostawcą danych meteorologicznych dla lotnictwa cywilnego w Polsce. W 2020 roku, ICM Meteo otrzymało certyfikat od Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako dostawca usług ATM/ANS (Air Traffic Management/Air Navigation Services) na czas nieokreślony. Certyfikacja obejmowała dwie lotniskowe biura meteorologiczne oraz dwanaście stacji meteorologicznych lotniczych(IMGW).
Co oznacza ta akredytacja?
Bycie akredytowanym dostawcą danych meteorologicznych oznacza, że ICM Meteo spełnia surowe standardy jakości i niezawodności w zakresie dostarczania prognoz pogody i innych kluczowych danych meteorologicznych, które są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej nawigacji w polskiej przestrzeni powietrznej. ICM Meteo zapewnia usługi dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, operatorów lotnisk, Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz innych odbiorców produktów nawigacyjnych. Dzięki temu, ich prognozy i dane są wykorzystywane zarówno w operacjach komercyjnych, jak i przez służby ratunkowe, co czyni je kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa lotnictwa w Polsce(IMGW).
Dla operatorów BSP i pilotów dronów, korzystanie z danych dostarczanych przez ICM Meteo oznacza dostęp do precyzyjnych i wiarygodnych prognoz pogodowych, które mogą pomóc w planowaniu bezpiecznych operacji lotniczych, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych.
2. AirData
AirData UAV jest platformą skoncentrowaną na zarządzaniu danymi lotów dronów i analizie lotów. Chociaż jej główna funkcja to monitorowanie stanu technicznego dronów i generowanie raportów operacyjnych, AirData oferuje również zaawansowane funkcje związane z analizą warunków pogodowych w czasie rzeczywistym. Pozwala to operatorom dronów na śledzenie i analizowanie danych dotyczących wiatru, temperatury oraz innych parametrów wpływających na loty dronów(Airdata).
3. ThruWeather
ThruWeather to narzędzie zaprojektowane specjalnie dla operatorów dronów, dostarczające dokładne prognozy pogodowe oraz informacje o dostępności sygnałów satelitarnych GPS i GLONASS, które są kluczowe dla nawigacji. ThruWeather umożliwia prognozowanie wiatru na różnych wysokościach oraz analizę indeksu Kp, który wskazuje na geomagnetyczne zakłócenia mogące wpłynąć na dokładność nawigacji dronów. Dzięki szczegółowym danym o prawdopodobieństwie opadów i prognozach satelitarnych, ThruWeather wspiera operatorów w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących bezpieczeństwa operacji(OK TO FLY).
3. UAV Forecast
UAV Forecast to aplikacja popularna wśród operatorów dronów, dostarczająca szczegółowe prognozy dotyczące warunków pogodowych, takich jak prędkość wiatru, temperatura, widoczność, oraz indeks Kp (parametr aktywności geomagnetycznej, ważny dla operacji GPS). UAV Forecast pozwala również na ustawienie parametrów bezpieczeństwa lotu, takich jak maksymalna prędkość wiatru czy minimalna widoczność, i informuje użytkownika, czy planowane warunki spełniają te wymagania.
2. Dronecast
Dronecast to aplikacja, która koncentruje się na dostarczaniu prognoz pogodowych specjalnie dla operatorów dronów. Oferuje prognozy na podstawie lokalizacji GPS, uwzględniając prędkość wiatru na różnych wysokościach, prawdopodobieństwo opadów, temperaturę i wilgotność. Aplikacja ostrzega również użytkowników o potencjalnych zagrożeniach pogodowych, takich jak gwałtowne burze czy silne wiatry. Aplikacja umożliwia ustawienie specyficznych parametrów bezpieczeństwa, takich jak maksymalna dopuszczalna prędkość wiatru, i informuje użytkownika, czy prognozowane warunki spełniają te wymagania.
5. Windy
Windy to zaawansowana aplikacja pogodowa, oferująca szczegółowe dane na temat wiatru na różnych wysokościach, zachmurzenia, opadów, oraz innych warunków pogodowych. Mimo że nie jest stworzona wyłącznie dla operatorów dronów, jej interaktywne mapy pogodowe i wizualizacje są niezwykle pomocne w analizie i planowaniu lotów w czasie rzeczywistym.
Dlaczego Warto Korzystać z Aplikacji Pogodowych?
Korzystanie z tych aplikacji oferuje kilka korzyści dla operatorów BSP:
- Precyzyjne Prognozy: Aplikacje te dostarczają prognozy pogody dostosowane do lokalizacji GPS, co pozwala na dokładniejsze planowanie operacji dronowych.
- Dostosowanie do Potrzeb Operatorów BSP: Specjalne funkcje, takie jak ostrzeżenia o silnych wiatrach lub niskiej widoczności, są dostosowane do wymagań operacji dronowych.
- Integracja z Planowaniem Lotów: Niektóre aplikacje oferują integrację z narzędziami do planowania lotów i zarządzania przestrzenią powietrzną, co ułatwia kompleksowe przygotowanie misji.
- Bezpieczeństwo: Poprzez dostęp do aktualnych i dokładnych danych pogodowych, operatorzy mogą podejmować bardziej świadome decyzje, minimalizując ryzyko związane z lotami w trudnych warunkach.
Podsumowanie
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i aplikacji pogodowych może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność operacji dronowych. Choć oficjalne depesze lotnicze są ważne, aplikacje przeznaczone specjalnie dla dronów oferują dodatkowe funkcje, które mogą być niezwykle przydatne w codziennej pracy operatorów BSP.
Pilot bezzałogowego statku powietrznego powinien w planowaniu operacji lotniczych oraz w trakcie ich wykonywania uwzględniać bardziej szczegółowe informacje meteorologiczne oraz rozpisane w godzinach i na różnych wysokościach.
Oprócz wymienionych w punkcie wyżej, istotne będą:
- godzina wschodu i zachodu słońca
- porywy wiatru
- widoczność
- indeks KP
Polecam korzystać z nich obu, gdyż uzupełniają się oferując trochę inny zestaw informacji oraz pozwalają weryfikować wzajemnie uzyskane dane. Obie czerpią źródłowe dane z innych ośrodków meteorologicznych, co jest pozytywną i istotną okolicznością.
Często bowiem spotykana jest sytuacja, że różne aplikacje pogodowe przedstawiają prognozę pogody w oparciu o te same dane. Każda aplikacja może prezentować je w odmienny sposób, ale nie zmienia to źródła i podstawy danych. Nam pilotom powinno jednak zależeć na sprawdzeniu prognozy pogody od dwóch niezależnych ośrodków zbierających dane pogodowe.
Pierwsza z nich pozwala poznać wszystkie warunki pogodowe mogące mieć znaczenie dla pilotów BSP: temperatura, siła i kierunek wiatru na różnych wysokościach, oraz porywy watru, prawdopodobieństwo opadu, zachmurzenie, widoczność, a dodatkowo : widoczne satelity,KP, Satelity połączone.
Druga z nich nie podaje tych dodatkowych parametrów, ale za to podstawowe dane prezentuje na czytelnych wykresach, co ułatwia ich analizę i zapamiętanie.
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.imgw.meteo&gl=PL
https://apps.apple.com/pl/app/meteo-imgw-prognoza-dla-polski/id1530352176?l=pl
https://meteo.imgw.pl/dyn/#group=nwp¶m=t-2-agl&model=alaro4k0&loc=52,19,7
lokalne oceny pogody
wykresy niskiego poziomu
METAR, SPECI, TAF
METAR i SPECI
są to depesze meteorologiczne zawierające bieżące wyniki obserwacji pogodowych odczytywane na lotnisku i wysyłane przez lotnisku z dużą częstotliwością w ciągu doby dla lotnictwa cywilnego i wojskowego. Informacje zapisane są w skrótowym formacie kodowym, zapewniającym standaryzacje międzynarodową, szybkość wysyłki i łatwość odczytu.
Depesze METAR wysyłane są z lotnisk co 30 min, natomiast pilne depesze o np. nagłych załamaniach pogody wysyłane są pomiędzy depeszami METAR i noszę identyfikację SPECI
Depesze METAR i SPECI składają się z następujących zakodowanych i w podanej kolejności informacji (mogą zawierać również inne dodatkowe informacje):
Depesze METAR i SPECI mają największe znaczenie dla operacji dronów (BSP) w rejonach, gdzie znajdują się lotniska, których te raporty dotyczą. Informacje zawarte w tych depeszach są specyficzne dla lokalnych warunków pogodowych na lotnisku i jego bezpośrednim otoczeniu. Oznacza to, że dla operacji BSP w tych rejonach, takie dane meteorologiczne są kluczowe do oceny warunków lotu, szczególnie w przypadku lotów BVLOS (poza zasięgiem widoczności wzrokowej) oraz w pobliżu ruchliwych przestrzeni powietrznych.
Dla lotów dronów w kategorii otwartej (Open Category) lub szczególnej (Specific Category), znajomość aktualnych i prognozowanych warunków pogodowych w pobliżu lotnisk może pomóc uniknąć potencjalnych zagrożeń, takich jak nagłe zmiany pogody, które mogą wpłynąć na sterowność drona lub jakość sygnału GPS. W obszarach bez bliskości lotniska, gdzie raporty METAR i SPECI nie są dostępne, operatorzy muszą polegać na innych źródłach informacji pogodowych, takich jak prognozy meteorologiczne online czy specjalistyczne aplikacje dla pilotów dronów.
Podsumowując, podczas gdy METAR i SPECI są niezwykle użyteczne dla operacji BSP w pobliżu lotnisk, ich znaczenie maleje w obszarach odległych od lotnisk, gdzie takie raporty nie są dostępne. Operatorzy i piloci BSP powinni zawsze brać pod uwagę lokalne warunki i dostosowywać swoje operacje odpowiednio do dostępnych informacji pogodowych.
PRAKTYCZNE ZNACZENIE DLA LÓTÓW DRONEM
Depesze METAR i SPECI mają największe znaczenie dla operacji dronów (BSP) w rejonach, gdzie znajdują się lotniska, których te raporty dotyczą. Informacje zawarte w tych depeszach są specyficzne dla lokalnych warunków pogodowych na lotnisku i jego bezpośrednim otoczeniu. Oznacza to, że dla operacji BSP w tych rejonach, takie dane meteorologiczne są kluczowe do oceny warunków lotu, szczególnie w przypadku lotów BVLOS (poza zasięgiem widoczności wzrokowej) oraz w pobliżu ruchliwych przestrzeni powietrznych.
Dla lotów dronów w kategorii otwartej (Open Category) lub szczególnej (Specific Category), znajomość aktualnych i prognozowanych warunków pogodowych w pobliżu lotnisk może pomóc uniknąć potencjalnych zagrożeń, takich jak nagłe zmiany pogody, które mogą wpłynąć na sterowność drona lub jakość sygnału GPS. W obszarach bez bliskości lotniska, gdzie raporty METAR i SPECI nie są dostępne, operatorzy muszą polegać na innych źródłach informacji pogodowych, takich jak prognozy meteorologiczne online czy specjalistyczne aplikacje dla pilotów dronów.
Podsumowując, podczas gdy METAR i SPECI są niezwykle użyteczne dla operacji BSP w pobliżu lotnisk, ich znaczenie maleje w obszarach odległych od lotnisk, gdzie takie raporty nie są dostępne. Operatorzy BSP powinni zawsze brać pod uwagę lokalne warunki i dostosowywać swoje operacje odpowiednio do dostępnych informacji pogodowych.
Znaczenie METAR i SPECI oraz Prognoz Pogodowych dla Operacji BSP
1. METAR i SPECI jako Narzędzie Bezpośrednie przed Lotem
Depesze METAR i SPECI są szczególnie cennymi źródłami informacji dla operatorów dronów (BSP) tuż przed rozpoczęciem lotu. Są to raporty o bieżących warunkach pogodowych na lotnisku i jego okolicach, które są regularnie aktualizowane (METAR co godzinę, a SPECI w przypadku nagłych zmian). Dzięki temu operatorzy mogą uzyskać najbardziej aktualne dane o:
- Widoczności – kluczowe dla oceny, czy możliwy jest bezpieczny lot VLOS (Visual Line of Sight) lub BVLOS (Beyond Visual Line of Sight).
- Kierunku i prędkości wiatru – ważne dla stabilności i sterowności drona, zwłaszcza przy lądowaniu i starcie.
- Aktualnych zjawiskach atmosferycznych – takich jak deszcz, burze czy mgła, które mogą wpływać na widoczność i bezpieczeństwo lotu.
2. Prognozy Pogodowe jako Narzędzie Planowania
Na etapie planowania lotów dronów, kiedy operacja ma być przeprowadzona za kilka godzin lub dni, prognozy pogody są niezbędne. Prognozy dostarczają informacji na temat przewidywanych warunków meteorologicznych na dłuższy czas, co pozwala operatorom:
- Przewidywać zmiany pogody i unikać niekorzystnych warunków, takich jak silne wiatry, burze lub opady.
- Zaplanować alternatywne trasy lub godziny lotu, aby minimalizować ryzyko związanego z trudnymi warunkami pogodowymi.
- Ocenić ryzyko i podjąć decyzję o możliwym odwołaniu lub przełożeniu lotu w zależności od prognozowanych warunków.
3. Praktyczne Wskazówki dla Operatorów BSP
- Używaj prognoz pogody do planowania: Kiedy przygotowujesz się do operacji BSP, zacznij od sprawdzenia prognoz pogody na kilka dni przed planowanym lotem. Dzięki temu będziesz miał czas na dostosowanie planów do przewidywanych warunków.
- Sprawdzaj METAR i SPECI przed startem: Bezpośrednio przed lotem zawsze sprawdzaj aktualne depesze METAR i SPECI dla lotnisk lub rejonów operacji, aby upewnić się, że warunki są odpowiednie i bezpieczne.
- Monitoruj warunki podczas dłuższych lotów BVLOS: W trakcie operacji BVLOS, które mogą trwać kilka godzin, regularnie monitoruj aktualizacje SPECI, aby reagować na nagłe zmiany pogody.
Podsumowując, METAR i SPECI są idealne do uzyskania bieżących danych pogodowych tuż przed lotem, ale prognozy pogody są niezbędne do planowania operacji i unikania potencjalnych zagrożeń związanych z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Zawsze korzystaj z obu źródeł informacji, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas operacji BSP.
TAF
Jest to również cykliczna (kilka razy na dobę) depesza, lecz zawierająca wielogodzinną prognozę pogody dla konkretnego lotniska. Istotne zmiany w tej prognozie publikowane są w depeszach TAF AMD
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Obowiązki Operatoa SBSP
Zgodnie z rozporządzeniem 2019/947, obowiązek sprawdzania prognoz pogodowych spoczywa na operatorze systemu bezzałogowego statku powietrznego (SBSP). Operator jest odpowiedzialny za zapewnienie, że przed rozpoczęciem każdej operacji wszystkie warunki pogodowe są odpowiednio ocenione, aby zagwarantować bezpieczeństwo lotu.
Ponadto, operator musi uwzględnić warunki meteorologiczne oraz inne istotne czynniki, takie jak informacje o ograniczeniach w ruchu lotniczym, w fazie planowania operacji.
Pilot BSP jest natomiast odpowiedzialny za bezpieczne wykonywanie operacji zgodnie z planem i instrukcjami przygotowanymi przez operatora, ale to operator jest głównym podmiotem zobowiązanym do monitorowania prognoz pogody i zapewnienia zgodności z wymaganiami przed startem.
Uzupełnienie o Obowiązki Pilota BSP:
Oprócz obowiązku operatora SBSP dotyczącego monitorowania prognoz pogodowych i bieżących warunków atmosferycznych za pomocą raportów METAR i TAF, pilot BSP ma również istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa lotu. Pilot jest zobowiązany do:
- Weryfikacji warunków pogodowych przed lotem: Pilot powinien ocenić aktualne warunki atmosferyczne na miejscu startu, korzystając z informacji dostarczonych przez operatora SBSP, a także poprzez własne obserwacje. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy prognozy lub raporty METAR/SPECI nie są w pełni aktualne lub dokładne na poziomie lokalnym.
- Monitorowania warunków pogodowych podczas lotu: Pilot musi stale obserwować otoczenie i reagować na zmieniające się warunki pogodowe w czasie rzeczywistym. Jeśli pojawią się nieoczekiwane zmiany, takie jak nagłe pogorszenie widoczności, silny wiatr lub burze, pilot powinien natychmiast podjąć odpowiednie działania, aby zapewnić bezpieczeństwo lotu, co może obejmować zawrócenie drona lub bezpieczne lądowanie.
Dlaczego to jest ważne?
Podczas gdy operator SBSP jest odpowiedzialny za dostarczenie prognoz pogodowych i raportów METAR/SPECI, pilot BSP ma kluczowe znaczenie w końcowym etapie oceny sytuacji pogodowej i podejmowania decyzji operacyjnych. Weryfikacja przez pilota aktualnych warunków na podstawie dostarczonych danych i własnych obserwacji jest kluczowa dla adaptacji do dynamicznych zmian w otoczeniu i minimalizacji ryzyka związanego z nieprzewidywalnymi warunkami atmosferycznymi.
Podsumowując, zarówno operator SBSP, jak i pilot BSP odgrywają integralne role w procesie oceny warunków pogodowych, a ich współpraca i indywidualne obowiązki są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa każdej operacji BSP.
Aktualne warunki pogodowe na lotnisku są przekazywane w depeszach METAR i SPECI.
1. METAR (Meteorological Aerodrome Report)
METAR to standardowa depesza meteorologiczna, która zawiera aktualne dane pogodowe dla lotniska. METAR jest wydawany regularnie co godzinę lub co 30 minut, w zależności od lotniska, i zawiera informacje takie jak:
- Temperatura powietrza
- Wilgotność
- Kierunek i prędkość wiatru
- Widzialność
- Warunki pogodowe (np. deszcz, śnieg)
- Zjawiska atmosferyczne (np. burze)
- Informacje o chmurach
- Ciśnienie atmosferyczne
2. SPECI (Special Meteorological Aerodrome Report)
SPECI to specjalna depesza meteorologiczna wydawana w sytuacjach, gdy warunki pogodowe na lotnisku ulegną nagłej zmianie, która może mieć wpływ na operacje lotnicze. SPECI jest generowane poza regularnym harmonogramem METAR i zawiera podobne informacje jak METAR, ale jest wydawane wtedy, gdy dochodzi do zmiany warunków pogodowych, takich jak:
- Nagła zmiana kierunku lub prędkości wiatru
- Znaczące pogorszenie widzialności
- Wystąpienie intensywnych zjawisk atmosferycznych (np. burzy, mgły)
- Zmiana wysokości podstawy chmur
Obie depesze są kluczowe dla pilotów oraz personelu naziemnego w planowaniu i realizacji bezpiecznych operacji lotniczych. Regularne aktualizacje zapewniają, że wszystkie strony są na bieżąco z warunkami pogodowymi, co jest niezbędne do podejmowania odpowiednich decyzji operacyjnych.
METAR = EPKT 061500Z 24014KT CAVOK 22/14 Q1016
a) identyfikację rodzaju komunikatu;
b) oznaczenie lokalizacji;
d) identyfikacja komunikatu (automatyczny, zagubiony), jeżeli jest to dostępne;
e) kierunek i prędkość wiatru przyziemnego;
f) widzialność;
g) zasięg widzialności na drodze startowej, gdy ma to zastosowanie;
h) pogoda bieżąca;
i) wielkości zachmurzenia, rodz
c) czas obserwacji;aj (tylko dla chmur Cumulonimbus i chmur cumulus congestus) i wysokość podstawy chmur lub kiedy jest mierzona widzialność pionowa;
j) temperatura powietrza i temperatura punktu rosy; oraz
k) QNH, i gdy stosuje się QFE (QFE stosuje się tylko w lokalnych komunikatach regularnych i specjalnych).
źródło: http://ulc.gov.pl/_download/prawo/prawo_miedzynarodowe/konwencje/Zalacznik_3_zmiana_77.pdf
Przykład :
METAR = EPKT 061500Z 24014KT CAVOK 22/14 Q1016Odczyt:
STACJA: EPKT - Katowice-Pyrzowice (KTW)
POMIAR: Mon Jun 6, 17:00 CEST
WIATR: 240o - zachodni południowo-zachodni (WSW) z prędkością 26 km/h (14 węzłów
WIDZIALNOŚĆ: powyżej 10 kilometrów
CHMURY: bezchmurne niebo
TEMPERATURA: 22°C
T.PUNKTU ROSY: 14°C
WILGOTNOŚĆ: 61%
CIŚNIENIE: 1016 hPa
CIŚN.BEZWZGL: 981 hPa
Jak czytać METAR : https://metar-taf.com/pl/explanation#day-time
źródło: https://metar.czad.org/
źródło: https://awiacja.imgw.pl/
TAF (Terminal Aerodrome Forecast)
TAF to standardowa depesza meteorologiczna, która zawiera prognozę pogody dla lotniska lub jego najbliższego otoczenia. Depesze TAF są wydawane regularnie co 6 godzin i obejmują prognozę na okres od 24 do 30 godzin, w zależności od lotniska i lokalnych przepisów. W niektórych przypadkach, na przykład dla dużych międzynarodowych lotnisk, mogą być wydawane TAF z prognozą na 30 godzin.
Depesza TAF zawiera szczegółowe informacje na temat przewidywanych warunków pogodowych, takich jak:
- Przewidywany kierunek i prędkość wiatru
- Przewidywana widzialność
- Przewidywane warunki pogodowe (np. deszcz, śnieg, mgła)
- Przewidywana wysokość i rodzaj chmur
- Ewentualne zjawiska atmosferyczne, które mogą mieć wpływ na operacje lotnicze (np. burze, turbulencje)
Funkcje i znaczenie TAF
Depesze TAF są kluczowym narzędziem w planowaniu operacji lotniczych, ponieważ dostarczają prognozowanych warunków pogodowych, które mogą mieć wpływ na loty. Prognozy te są szczególnie ważne dla planowania tras lotów, decyzji o lądowaniu i starcie, oraz przygotowania na ewentualne zmiany warunków pogodowych. Depesze TAF są aktualizowane i w razie potrzeby poprawiane, aby uwzględnić najnowsze dane i zmiany w prognozowanych warunkach pogodowych.
Rodzaje aktualizacji TAF
- TAF AMD (Amended TAF): Zmieniona prognoza, wydawana, gdy pierwotna prognoza wymaga istotnych zmian.
- TAF COR (Corrected TAF): Skorygowana prognoza, wydawana, gdy oryginalna prognoza zawierała błędy.
Prognozy zawarte w depeszach TAF pomagają w podejmowaniu decyzji o bezpieczeństwie lotów i są nieodzownym elementem operacji lotniskowych oraz planowania lotów przez linie lotnicze i pilotów.
4o
Archiwum pogodowe
https://www.meteoblue.com/pl/pogoda/historyclimate/weatherarchive/wa%C5%82brzych_polska_3082707
https://www.meteoblue.com/pl/pogoda/14-dniowa/legnica_polska_3093692
Uzyskiwanie i interpretacja zaawansowanych informacji o pogodzie
Aby skutecznie planować i przeprowadzać operacje lotnicze, zarówno załogowe, jak i bezzałogowe, kluczowe jest uzyskiwanie precyzyjnych informacji o warunkach pogodowych. W tym celu w lotnictwie używa się różnych rodzajów depesz, które dostarczają szczegółowych danych meteorologicznych. Zanim przejdziemy do omawiania zaawansowanych metod uzyskiwania i interpretacji tych informacji, warto zrozumieć, czym są depesze w lotnictwie i jakie pełnią funkcje.
Czym są Depesze w Lotnictwie?
Depesze w lotnictwie to komunikaty tekstowe przesyłane drogą radiową lub elektroniczną, które zawierają ważne informacje dotyczące operacji lotniczych. Służą one jako kluczowe narzędzie komunikacji między różnymi uczestnikami przestrzeni powietrznej, takimi jak piloci, kontrolerzy ruchu lotniczego, operatorzy lotnisk i służby meteorologiczne. Depesze są używane do przekazywania informacji o warunkach pogodowych, statusie lotnisk, bezpieczeństwie przestrzeni powietrznej oraz innych istotnych danych, które mogą wpływać na bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych.
Rodzaje Depesz w Lotnictwie
W lotnictwie istnieje kilka rodzajów depesz, które służą różnym celom:
- Depesze METAR i SPECI – Depesze meteorologiczne zawierające informacje o aktualnych warunkach pogodowych na lotniskach (METAR) oraz specjalne raporty pogodowe wydawane w przypadku nagłych zmian warunków atmosferycznych (SPECI).
- Depesze TAF (Terminal Aerodrome Forecast) – Prognozy pogody dla lotnisk, obejmujące okres od 24 do 30 godzin. TAF dostarcza informacji o przewidywanych warunkach pogodowych, takich jak wiatr, widoczność, zachmurzenie i zjawiska atmosferyczne, które mogą wystąpić w najbliższym czasie w obszarze lotniska.
- NOTAM (Notice to Airmen) – Komunikaty zawierające informacje istotne dla bezpieczeństwa lotów, takie jak zamknięcia pasów startowych, ograniczenia przestrzeni powietrznej, awarie świateł nawigacyjnych czy inne tymczasowe zmiany operacyjne.
- SIGMET (Significant Meteorological Information) – Ostrzeżenia o wystąpieniu w przestrzeni powietrznej niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych, takich jak burze, turbulencje, oblodzenie, silne wiatry czy popiół wulkaniczny, które mogą stanowić zagrożenie dla lotnictwa.
- AIRMET (Airmen's Meteorological Information) – Podobne do SIGMET, ale dotyczą mniej intensywnych zjawisk meteorologicznych, takich jak umiarkowana turbulencja, umiarkowane oblodzenie, a także warunki IFR (Instrument Flight Rules) spowodowane przez mgłę, chmury lub inne czynniki.
- PIREP (Pilot Report) – Raporty od pilotów na temat aktualnych warunków atmosferycznych napotkanych podczas lotu, takich jak turbulencje, oblodzenie, widoczność czy inne istotne zjawiska.
Depesze Związane z Pogodą
Spośród wymienionych, depesze METAR, SPECI, TAF, SIGMET i AIRMET są bezpośrednio związane z pogodą i dostarczają kluczowych informacji o warunkach atmosferycznych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji lotniczych.
- METAR i SPECI dostarczają informacji o aktualnych warunkach pogodowych i są najczęściej używane do oceny bieżącej sytuacji pogodowej na lotnisku lub w jego pobliżu.
- TAF to prognozy pogody na najbliższe godziny, które są niezbędne podczas planowania lotów, aby przewidzieć zmiany warunków atmosferycznych.
- SIGMET i AIRMET to ostrzeżenia o warunkach pogodowych, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, takie jak silne burze, turbulencje, oblodzenie czy widoczność ograniczona przez mgłę lub dym.
Wprowadzenie do Depesz METAR i SPECI
Depesze METAR i SPECI są kluczowe dla pilotów i operatorów bezzałogowych statków powietrznych (BSP), ponieważ dostarczają najaktualniejszych informacji pogodowych, które są niezbędne do oceny ryzyka i podejmowania decyzji przed startem i podczas lotu. METAR jest regularnym raportem, natomiast SPECI jest raportem specjalnym wydawanym w przypadku nagłych zmian pogody. W połączeniu z prognozami TAF i ostrzeżeniami SIGMET/AIRMET, METAR i SPECI pomagają w kompleksowej ocenie warunków atmosferycznych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich operacji lotniczych, w tym operacji BSP.
To wprowadzenie stanowi podstawę do dalszego szczegółowego omówienia obowiązków związanych z oceną pogody oraz roli operatora SBSP i pilota BSP w tym zakresie.
Narzędzia Rynkowe do Monitorowania Pogody dla Operacji Dronowych
Oprócz oficjalnych depesz lotniczych, takich jak METAR, SPECI czy TAF, dostępnych dla pilotów załogowych i operatorów BSP, na rynku istnieje wiele nowoczesnych narzędzi i aplikacji zaprojektowanych specjalnie z myślą o potrzebach pilotów dronów i operatorów SBSP. Te narzędzia oferują zaawansowane funkcje monitorowania pogody i planowania lotów, które są dostosowane do specyficznych wymagań operacji dronowych. Oto kilka popularnych aplikacji i usług, które mogą być szczególnie użyteczne:
1. ICM Meteo ( https://www.meteo.pl/ )
ICM Meteo to jedno z najważniejszych źródeł prognoz pogodowych w Polsce, oferujące precyzyjne i szczegółowe prognozy, które są wykorzystywane przez wielu operatorów dronów oraz pilotów BSP, zwłaszcza w warunkach BVLOS (Beyond Visual Line of Sight). System ICM Meteo, opracowany przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, dostarcza prognozy w oparciu o zaawansowane modele numeryczne. Dzięki temu prognozy ICM Meteo uwzględniają lokalne warunki geograficzne i są szczególnie użyteczne do planowania operacji dronowych w Polsce. Na mocy porozumienia z grudnia 2016 roku, ICM UW dostarcza IMGW-PIB prognozy oparte na modelu UM (Unified Model) z rozdzielczością 4 km. Te prognozy są wykorzystywane w codziennej operacyjnej działalności IMGW, w tym do monitorowania warunków meteorologicznych oraz ostrzegania przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Model UM, używany przez ICM UW, charakteryzuje się wysoką rozdzielczością 4 km, co pozwala na dokładne prognozowanie pogody w skali lokalnej. Dzięki temu prognozy te są szczególnie cenne dla planowania operacji lotniczych i dronowych, gdzie precyzja w prognozowaniu wiatru, opadów czy zachmurzenia jest kluczowa dla bezpieczeństwa.
Czy inne prognozy są równie dokładne?
Prognozy dostarczane przez ICM UW są jednymi z najbardziej dokładnych w Polsce, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych modeli numerycznych i regularnej aktualizacji danych. W porównaniu do innych modeli, takich jak ALADIN czy COSMO, które również są używane w Europie, model UM oferuje podobną lub wyższą precyzję w krótkoterminowych prognozach pogody. Warto jednak zauważyć, że różne modele mogą lepiej sprawdzać się w różnych warunkach i lokalizacjach. Na przykład, modele globalne mogą być bardziej użyteczne do prognozowania szeroko zakrojonych zjawisk pogodowych, podczas gdy modele o wyższej rozdzielczości, takie jak UM w wersji 4 km, są bardziej skuteczne w prognozowaniu zjawisk lokalnych.
Główne funkcje ICM Meteo dla operatorów BSP:
- Prognozy na wielu poziomach wysokości: ICM Meteo dostarcza szczegółowych informacji o wietrze na różnych wysokościach, co jest kluczowe dla planowania lotów dronami, szczególnie w warunkach BVLOS.
- Precyzyjne dane o opadach i zachmurzeniu: Prognozy oferują informacje o prawdopodobieństwie wystąpienia opadów, rodzaju opadów oraz zachmurzeniu, co jest istotne przy ocenie ryzyka lotu w różnych warunkach pogodowych.
- Specjalistyczne mapy pogodowe: ICM Meteo oferuje interaktywne mapy pogodowe, które umożliwiają wizualizację prognozowanych zjawisk meteorologicznych, takich jak burze, fronty atmosferyczne czy zmiany ciśnienia, co pomaga operatorom BSP lepiej zrozumieć nadchodzące warunki.
ICM Meteo jest więc niezastąpionym narzędziem dla operatorów dronów w Polsce, którzy potrzebują dokładnych i wiarygodnych prognoz pogodowych do planowania i wykonywania swoich misji lotniczych.
Akredytacja ICM Meteo
ICM Meteo, zarządzane przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, jest oficjalnie akredytowanym dostawcą danych meteorologicznych dla lotnictwa cywilnego w Polsce. W 2020 roku, ICM Meteo otrzymało certyfikat od Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako dostawca usług ATM/ANS (Air Traffic Management/Air Navigation Services) na czas nieokreślony. Certyfikacja obejmowała dwie lotniskowe biura meteorologiczne oraz dwanaście stacji meteorologicznych lotniczych(IMGW).
Co oznacza ta akredytacja?
Bycie akredytowanym dostawcą danych meteorologicznych oznacza, że ICM Meteo spełnia surowe standardy jakości i niezawodności w zakresie dostarczania prognoz pogody i innych kluczowych danych meteorologicznych, które są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej nawigacji w polskiej przestrzeni powietrznej. ICM Meteo zapewnia usługi dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, operatorów lotnisk, Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz innych odbiorców produktów nawigacyjnych. Dzięki temu, ich prognozy i dane są wykorzystywane zarówno w operacjach komercyjnych, jak i przez służby ratunkowe, co czyni je kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa lotnictwa w Polsce(IMGW).
Dla operatorów BSP i pilotów dronów, korzystanie z danych dostarczanych przez ICM Meteo oznacza dostęp do precyzyjnych i wiarygodnych prognoz pogodowych, które mogą pomóc w planowaniu bezpiecznych operacji lotniczych, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych.
2. AirData
AirData UAV jest platformą skoncentrowaną na zarządzaniu danymi lotów dronów i analizie lotów. Chociaż jej główna funkcja to monitorowanie stanu technicznego dronów i generowanie raportów operacyjnych, AirData oferuje również zaawansowane funkcje związane z analizą warunków pogodowych w czasie rzeczywistym. Pozwala to operatorom dronów na śledzenie i analizowanie danych dotyczących wiatru, temperatury oraz innych parametrów wpływających na loty dronów(Airdata).
3. ThruWeather
ThruWeather to narzędzie zaprojektowane specjalnie dla operatorów dronów, dostarczające dokładne prognozy pogodowe oraz informacje o dostępności sygnałów satelitarnych GPS i GLONASS, które są kluczowe dla nawigacji. ThruWeather umożliwia prognozowanie wiatru na różnych wysokościach oraz analizę indeksu Kp, który wskazuje na geomagnetyczne zakłócenia mogące wpłynąć na dokładność nawigacji dronów. Dzięki szczegółowym danym o prawdopodobieństwie opadów i prognozach satelitarnych, ThruWeather wspiera operatorów w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących bezpieczeństwa operacji(OK TO FLY).
3. UAV Forecast
UAV Forecast to aplikacja popularna wśród operatorów dronów, dostarczająca szczegółowe prognozy dotyczące warunków pogodowych, takich jak prędkość wiatru, temperatura, widoczność, oraz indeks Kp (parametr aktywności geomagnetycznej, ważny dla operacji GPS). UAV Forecast pozwala również na ustawienie parametrów bezpieczeństwa lotu, takich jak maksymalna prędkość wiatru czy minimalna widoczność, i informuje użytkownika, czy planowane warunki spełniają te wymagania.
2. Dronecast
Dronecast to aplikacja, która koncentruje się na dostarczaniu prognoz pogodowych specjalnie dla operatorów dronów. Oferuje prognozy na podstawie lokalizacji GPS, uwzględniając prędkość wiatru na różnych wysokościach, prawdopodobieństwo opadów, temperaturę i wilgotność. Aplikacja ostrzega również użytkowników o potencjalnych zagrożeniach pogodowych, takich jak gwałtowne burze czy silne wiatry. Aplikacja umożliwia ustawienie specyficznych parametrów bezpieczeństwa, takich jak maksymalna dopuszczalna prędkość wiatru, i informuje użytkownika, czy prognozowane warunki spełniają te wymagania.
5. Windy
Windy to zaawansowana aplikacja pogodowa, oferująca szczegółowe dane na temat wiatru na różnych wysokościach, zachmurzenia, opadów, oraz innych warunków pogodowych. Mimo że nie jest stworzona wyłącznie dla operatorów dronów, jej interaktywne mapy pogodowe i wizualizacje są niezwykle pomocne w analizie i planowaniu lotów w czasie rzeczywistym.
Dlaczego Warto Korzystać z Aplikacji Pogodowych?
Korzystanie z tych aplikacji oferuje kilka korzyści dla operatorów BSP:
- Precyzyjne Prognozy: Aplikacje te dostarczają prognozy pogody dostosowane do lokalizacji GPS, co pozwala na dokładniejsze planowanie operacji dronowych.
- Dostosowanie do Potrzeb Operatorów BSP: Specjalne funkcje, takie jak ostrzeżenia o silnych wiatrach lub niskiej widoczności, są dostosowane do wymagań operacji dronowych.
- Integracja z Planowaniem Lotów: Niektóre aplikacje oferują integrację z narzędziami do planowania lotów i zarządzania przestrzenią powietrzną, co ułatwia kompleksowe przygotowanie misji.
- Bezpieczeństwo: Poprzez dostęp do aktualnych i dokładnych danych pogodowych, operatorzy mogą podejmować bardziej świadome decyzje, minimalizując ryzyko związane z lotami w trudnych warunkach.
Podsumowanie
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i aplikacji pogodowych może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność operacji dronowych. Choć oficjalne depesze lotnicze są ważne, aplikacje przeznaczone specjalnie dla dronów oferują dodatkowe funkcje, które mogą być niezwykle przydatne w codziennej pracy operatorów BSP.
Pilot bezzałogowego statku powietrznego powinien w planowaniu operacji lotniczych oraz w trakcie ich wykonywania uwzględniać bardziej szczegółowe informacje meteorologiczne oraz rozpisane w godzinach i na różnych wysokościach.
Oprócz wymienionych w punkcie wyżej, istotne będą:
- godzina wschodu i zachodu słońca
- porywy wiatru
- widoczność
- indeks KP
Polecam korzystać z nich obu, gdyż uzupełniają się oferując trochę inny zestaw informacji oraz pozwalają weryfikować wzajemnie uzyskane dane. Obie czerpią źródłowe dane z innych ośrodków meteorologicznych, co jest pozytywną i istotną okolicznością.
Często bowiem spotykana jest sytuacja, że różne aplikacje pogodowe przedstawiają prognozę pogody w oparciu o te same dane. Każda aplikacja może prezentować je w odmienny sposób, ale nie zmienia to źródła i podstawy danych. Nam pilotom powinno jednak zależeć na sprawdzeniu prognozy pogody od dwóch niezależnych ośrodków zbierających dane pogodowe.
Pierwsza z nich pozwala poznać wszystkie warunki pogodowe mogące mieć znaczenie dla pilotów BSP: temperatura, siła i kierunek wiatru na różnych wysokościach, oraz porywy watru, prawdopodobieństwo opadu, zachmurzenie, widoczność, a dodatkowo : widoczne satelity,KP, Satelity połączone.
Druga z nich nie podaje tych dodatkowych parametrów, ale za to podstawowe dane prezentuje na czytelnych wykresach, co ułatwia ich analizę i zapamiętanie.
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.imgw.meteo&gl=PL
https://apps.apple.com/pl/app/meteo-imgw-prognoza-dla-polski/id1530352176?l=pl
https://meteo.imgw.pl/dyn/#group=nwp¶m=t-2-agl&model=alaro4k0&loc=52,19,7
lokalne oceny pogody
wykresy niskiego poziomu
METAR, SPECI, TAF
METAR i SPECI
są to depesze meteorologiczne zawierające bieżące wyniki obserwacji pogodowych odczytywane na lotnisku i wysyłane przez lotnisku z dużą częstotliwością w ciągu doby dla lotnictwa cywilnego i wojskowego. Informacje zapisane są w skrótowym formacie kodowym, zapewniającym standaryzacje międzynarodową, szybkość wysyłki i łatwość odczytu.
Depesze METAR wysyłane są z lotnisk co 30 min, natomiast pilne depesze o np. nagłych załamaniach pogody wysyłane są pomiędzy depeszami METAR i noszę identyfikację SPECI
Depesze METAR i SPECI składają się z następujących zakodowanych i w podanej kolejności informacji (mogą zawierać również inne dodatkowe informacje):
Depesze METAR i SPECI mają największe znaczenie dla operacji dronów (BSP) w rejonach, gdzie znajdują się lotniska, których te raporty dotyczą. Informacje zawarte w tych depeszach są specyficzne dla lokalnych warunków pogodowych na lotnisku i jego bezpośrednim otoczeniu. Oznacza to, że dla operacji BSP w tych rejonach, takie dane meteorologiczne są kluczowe do oceny warunków lotu, szczególnie w przypadku lotów BVLOS (poza zasięgiem widoczności wzrokowej) oraz w pobliżu ruchliwych przestrzeni powietrznych.
Dla lotów dronów w kategorii otwartej (Open Category) lub szczególnej (Specific Category), znajomość aktualnych i prognozowanych warunków pogodowych w pobliżu lotnisk może pomóc uniknąć potencjalnych zagrożeń, takich jak nagłe zmiany pogody, które mogą wpłynąć na sterowność drona lub jakość sygnału GPS. W obszarach bez bliskości lotniska, gdzie raporty METAR i SPECI nie są dostępne, operatorzy muszą polegać na innych źródłach informacji pogodowych, takich jak prognozy meteorologiczne online czy specjalistyczne aplikacje dla pilotów dronów.
Podsumowując, podczas gdy METAR i SPECI są niezwykle użyteczne dla operacji BSP w pobliżu lotnisk, ich znaczenie maleje w obszarach odległych od lotnisk, gdzie takie raporty nie są dostępne. Operatorzy i piloci BSP powinni zawsze brać pod uwagę lokalne warunki i dostosowywać swoje operacje odpowiednio do dostępnych informacji pogodowych.
PRAKTYCZNE ZNACZENIE DLA LÓTÓW DRONEM
Depesze METAR i SPECI mają największe znaczenie dla operacji dronów (BSP) w rejonach, gdzie znajdują się lotniska, których te raporty dotyczą. Informacje zawarte w tych depeszach są specyficzne dla lokalnych warunków pogodowych na lotnisku i jego bezpośrednim otoczeniu. Oznacza to, że dla operacji BSP w tych rejonach, takie dane meteorologiczne są kluczowe do oceny warunków lotu, szczególnie w przypadku lotów BVLOS (poza zasięgiem widoczności wzrokowej) oraz w pobliżu ruchliwych przestrzeni powietrznych.
Dla lotów dronów w kategorii otwartej (Open Category) lub szczególnej (Specific Category), znajomość aktualnych i prognozowanych warunków pogodowych w pobliżu lotnisk może pomóc uniknąć potencjalnych zagrożeń, takich jak nagłe zmiany pogody, które mogą wpłynąć na sterowność drona lub jakość sygnału GPS. W obszarach bez bliskości lotniska, gdzie raporty METAR i SPECI nie są dostępne, operatorzy muszą polegać na innych źródłach informacji pogodowych, takich jak prognozy meteorologiczne online czy specjalistyczne aplikacje dla pilotów dronów.
Podsumowując, podczas gdy METAR i SPECI są niezwykle użyteczne dla operacji BSP w pobliżu lotnisk, ich znaczenie maleje w obszarach odległych od lotnisk, gdzie takie raporty nie są dostępne. Operatorzy BSP powinni zawsze brać pod uwagę lokalne warunki i dostosowywać swoje operacje odpowiednio do dostępnych informacji pogodowych.
Znaczenie METAR i SPECI oraz Prognoz Pogodowych dla Operacji BSP
1. METAR i SPECI jako Narzędzie Bezpośrednie przed Lotem
Depesze METAR i SPECI są szczególnie cennymi źródłami informacji dla operatorów dronów (BSP) tuż przed rozpoczęciem lotu. Są to raporty o bieżących warunkach pogodowych na lotnisku i jego okolicach, które są regularnie aktualizowane (METAR co godzinę, a SPECI w przypadku nagłych zmian). Dzięki temu operatorzy mogą uzyskać najbardziej aktualne dane o:
- Widoczności – kluczowe dla oceny, czy możliwy jest bezpieczny lot VLOS (Visual Line of Sight) lub BVLOS (Beyond Visual Line of Sight).
- Kierunku i prędkości wiatru – ważne dla stabilności i sterowności drona, zwłaszcza przy lądowaniu i starcie.
- Aktualnych zjawiskach atmosferycznych – takich jak deszcz, burze czy mgła, które mogą wpływać na widoczność i bezpieczeństwo lotu.
2. Prognozy Pogodowe jako Narzędzie Planowania
Na etapie planowania lotów dronów, kiedy operacja ma być przeprowadzona za kilka godzin lub dni, prognozy pogody są niezbędne. Prognozy dostarczają informacji na temat przewidywanych warunków meteorologicznych na dłuższy czas, co pozwala operatorom:
- Przewidywać zmiany pogody i unikać niekorzystnych warunków, takich jak silne wiatry, burze lub opady.
- Zaplanować alternatywne trasy lub godziny lotu, aby minimalizować ryzyko związanego z trudnymi warunkami pogodowymi.
- Ocenić ryzyko i podjąć decyzję o możliwym odwołaniu lub przełożeniu lotu w zależności od prognozowanych warunków.
3. Praktyczne Wskazówki dla Operatorów BSP
- Używaj prognoz pogody do planowania: Kiedy przygotowujesz się do operacji BSP, zacznij od sprawdzenia prognoz pogody na kilka dni przed planowanym lotem. Dzięki temu będziesz miał czas na dostosowanie planów do przewidywanych warunków.
- Sprawdzaj METAR i SPECI przed startem: Bezpośrednio przed lotem zawsze sprawdzaj aktualne depesze METAR i SPECI dla lotnisk lub rejonów operacji, aby upewnić się, że warunki są odpowiednie i bezpieczne.
- Monitoruj warunki podczas dłuższych lotów BVLOS: W trakcie operacji BVLOS, które mogą trwać kilka godzin, regularnie monitoruj aktualizacje SPECI, aby reagować na nagłe zmiany pogody.
Podsumowując, METAR i SPECI są idealne do uzyskania bieżących danych pogodowych tuż przed lotem, ale prognozy pogody są niezbędne do planowania operacji i unikania potencjalnych zagrożeń związanych z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Zawsze korzystaj z obu źródeł informacji, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas operacji BSP.
TAF
Jest to również cykliczna (kilka razy na dobę) depesza, lecz zawierająca wielogodzinną prognozę pogody dla konkretnego lotniska. Istotne zmiany w tej prognozie publikowane są w depeszach TAF AMD
Uzyskiwanie i interpretacja zaawansowanych informacji o pogodzie
Aby skutecznie planować i przeprowadzać operacje lotnicze, zarówno załogowe, jak i bezzałogowe, kluczowe jest uzyskiwanie precyzyjnych informacji o warunkach pogodowych. W tym celu w lotnictwie używa się różnych rodzajów depesz, które dostarczają szczegółowych danych meteorologicznych. Zanim przejdziemy do omawiania zaawansowanych metod uzyskiwania i interpretacji tych informacji, warto zrozumieć, czym są depesze w lotnictwie i jakie pełnią funkcje.
Czym są Depesze w Lotnictwie?
Depesze w lotnictwie to komunikaty tekstowe przesyłane drogą radiową lub elektroniczną, które zawierają ważne informacje dotyczące operacji lotniczych. Służą one jako kluczowe narzędzie komunikacji między różnymi uczestnikami przestrzeni powietrznej, takimi jak piloci, kontrolerzy ruchu lotniczego, operatorzy lotnisk i służby meteorologiczne. Depesze są używane do przekazywania informacji o warunkach pogodowych, statusie lotnisk, bezpieczeństwie przestrzeni powietrznej oraz innych istotnych danych, które mogą wpływać na bezpieczeństwo i efektywność operacji lotniczych.
Rodzaje Depesz w Lotnictwie
W lotnictwie istnieje kilka rodzajów depesz, które służą różnym celom:
- Depesze METAR i SPECI – Depesze meteorologiczne zawierające informacje o aktualnych warunkach pogodowych na lotniskach (METAR) oraz specjalne raporty pogodowe wydawane w przypadku nagłych zmian warunków atmosferycznych (SPECI).
- Depesze TAF (Terminal Aerodrome Forecast) – Prognozy pogody dla lotnisk, obejmujące okres od 24 do 30 godzin. TAF dostarcza informacji o przewidywanych warunkach pogodowych, takich jak wiatr, widoczność, zachmurzenie i zjawiska atmosferyczne, które mogą wystąpić w najbliższym czasie w obszarze lotniska.
- NOTAM (Notice to Airmen) – Komunikaty zawierające informacje istotne dla bezpieczeństwa lotów, takie jak zamknięcia pasów startowych, ograniczenia przestrzeni powietrznej, awarie świateł nawigacyjnych czy inne tymczasowe zmiany operacyjne.
- SIGMET (Significant Meteorological Information) – Ostrzeżenia o wystąpieniu w przestrzeni powietrznej niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych, takich jak burze, turbulencje, oblodzenie, silne wiatry czy popiół wulkaniczny, które mogą stanowić zagrożenie dla lotnictwa.
- AIRMET (Airmen's Meteorological Information) – Podobne do SIGMET, ale dotyczą mniej intensywnych zjawisk meteorologicznych, takich jak umiarkowana turbulencja, umiarkowane oblodzenie, a także warunki IFR (Instrument Flight Rules) spowodowane przez mgłę, chmury lub inne czynniki.
- PIREP (Pilot Report) – Raporty od pilotów na temat aktualnych warunków atmosferycznych napotkanych podczas lotu, takich jak turbulencje, oblodzenie, widoczność czy inne istotne zjawiska.
Depesze Związane z Pogodą
Spośród wymienionych, depesze METAR, SPECI, TAF, SIGMET i AIRMET są bezpośrednio związane z pogodą i dostarczają kluczowych informacji o warunkach atmosferycznych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji lotniczych.
- METAR i SPECI dostarczają informacji o aktualnych warunkach pogodowych i są najczęściej używane do oceny bieżącej sytuacji pogodowej na lotnisku lub w jego pobliżu.
- TAF to prognozy pogody na najbliższe godziny, które są niezbędne podczas planowania lotów, aby przewidzieć zmiany warunków atmosferycznych.
- SIGMET i AIRMET to ostrzeżenia o warunkach pogodowych, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, takie jak silne burze, turbulencje, oblodzenie czy widoczność ograniczona przez mgłę lub dym.
Wprowadzenie do Depesz METAR i SPECI
Depesze METAR i SPECI są kluczowe dla pilotów i operatorów bezzałogowych statków powietrznych (BSP), ponieważ dostarczają najaktualniejszych informacji pogodowych, które są niezbędne do oceny ryzyka i podejmowania decyzji przed startem i podczas lotu. METAR jest regularnym raportem, natomiast SPECI jest raportem specjalnym wydawanym w przypadku nagłych zmian pogody. W połączeniu z prognozami TAF i ostrzeżeniami SIGMET/AIRMET, METAR i SPECI pomagają w kompleksowej ocenie warunków atmosferycznych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich operacji lotniczych, w tym operacji BSP.
To wprowadzenie stanowi podstawę do dalszego szczegółowego omówienia obowiązków związanych z oceną pogody oraz roli operatora SBSP i pilota BSP w tym zakresie.
Narzędzia Rynkowe do Monitorowania Pogody dla Operacji Dronowych
Oprócz oficjalnych depesz lotniczych, takich jak METAR, SPECI czy TAF, dostępnych dla pilotów załogowych i operatorów BSP, na rynku istnieje wiele nowoczesnych narzędzi i aplikacji zaprojektowanych specjalnie z myślą o potrzebach pilotów dronów i operatorów SBSP. Te narzędzia oferują zaawansowane funkcje monitorowania pogody i planowania lotów, które są dostosowane do specyficznych wymagań operacji dronowych. Oto kilka popularnych aplikacji i usług, które mogą być szczególnie użyteczne:
1. ICM Meteo ( https://www.meteo.pl/ )
ICM Meteo to jedno z najważniejszych źródeł prognoz pogodowych w Polsce, oferujące precyzyjne i szczegółowe prognozy, które są wykorzystywane przez wielu operatorów dronów oraz pilotów BSP, zwłaszcza w warunkach BVLOS (Beyond Visual Line of Sight). System ICM Meteo, opracowany przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, dostarcza prognozy w oparciu o zaawansowane modele numeryczne. Dzięki temu prognozy ICM Meteo uwzględniają lokalne warunki geograficzne i są szczególnie użyteczne do planowania operacji dronowych w Polsce. Na mocy porozumienia z grudnia 2016 roku, ICM UW dostarcza IMGW-PIB prognozy oparte na modelu UM (Unified Model) z rozdzielczością 4 km. Te prognozy są wykorzystywane w codziennej operacyjnej działalności IMGW, w tym do monitorowania warunków meteorologicznych oraz ostrzegania przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Model UM, używany przez ICM UW, charakteryzuje się wysoką rozdzielczością 4 km, co pozwala na dokładne prognozowanie pogody w skali lokalnej. Dzięki temu prognozy te są szczególnie cenne dla planowania operacji lotniczych i dronowych, gdzie precyzja w prognozowaniu wiatru, opadów czy zachmurzenia jest kluczowa dla bezpieczeństwa.
Czy inne prognozy są równie dokładne?
Prognozy dostarczane przez ICM UW są jednymi z najbardziej dokładnych w Polsce, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych modeli numerycznych i regularnej aktualizacji danych. W porównaniu do innych modeli, takich jak ALADIN czy COSMO, które również są używane w Europie, model UM oferuje podobną lub wyższą precyzję w krótkoterminowych prognozach pogody. Warto jednak zauważyć, że różne modele mogą lepiej sprawdzać się w różnych warunkach i lokalizacjach. Na przykład, modele globalne mogą być bardziej użyteczne do prognozowania szeroko zakrojonych zjawisk pogodowych, podczas gdy modele o wyższej rozdzielczości, takie jak UM w wersji 4 km, są bardziej skuteczne w prognozowaniu zjawisk lokalnych.
Główne funkcje ICM Meteo dla operatorów BSP:
- Prognozy na wielu poziomach wysokości: ICM Meteo dostarcza szczegółowych informacji o wietrze na różnych wysokościach, co jest kluczowe dla planowania lotów dronami, szczególnie w warunkach BVLOS.
- Precyzyjne dane o opadach i zachmurzeniu: Prognozy oferują informacje o prawdopodobieństwie wystąpienia opadów, rodzaju opadów oraz zachmurzeniu, co jest istotne przy ocenie ryzyka lotu w różnych warunkach pogodowych.
- Specjalistyczne mapy pogodowe: ICM Meteo oferuje interaktywne mapy pogodowe, które umożliwiają wizualizację prognozowanych zjawisk meteorologicznych, takich jak burze, fronty atmosferyczne czy zmiany ciśnienia, co pomaga operatorom BSP lepiej zrozumieć nadchodzące warunki.
ICM Meteo jest więc niezastąpionym narzędziem dla operatorów dronów w Polsce, którzy potrzebują dokładnych i wiarygodnych prognoz pogodowych do planowania i wykonywania swoich misji lotniczych.
Akredytacja ICM Meteo
ICM Meteo, zarządzane przez Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego, jest oficjalnie akredytowanym dostawcą danych meteorologicznych dla lotnictwa cywilnego w Polsce. W 2020 roku, ICM Meteo otrzymało certyfikat od Urzędu Lotnictwa Cywilnego jako dostawca usług ATM/ANS (Air Traffic Management/Air Navigation Services) na czas nieokreślony. Certyfikacja obejmowała dwie lotniskowe biura meteorologiczne oraz dwanaście stacji meteorologicznych lotniczych(IMGW).
Co oznacza ta akredytacja?
Bycie akredytowanym dostawcą danych meteorologicznych oznacza, że ICM Meteo spełnia surowe standardy jakości i niezawodności w zakresie dostarczania prognoz pogody i innych kluczowych danych meteorologicznych, które są niezbędne do zapewnienia bezpiecznej nawigacji w polskiej przestrzeni powietrznej. ICM Meteo zapewnia usługi dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, operatorów lotnisk, Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz innych odbiorców produktów nawigacyjnych. Dzięki temu, ich prognozy i dane są wykorzystywane zarówno w operacjach komercyjnych, jak i przez służby ratunkowe, co czyni je kluczowym elementem systemu bezpieczeństwa lotnictwa w Polsce(IMGW).
Dla operatorów BSP i pilotów dronów, korzystanie z danych dostarczanych przez ICM Meteo oznacza dostęp do precyzyjnych i wiarygodnych prognoz pogodowych, które mogą pomóc w planowaniu bezpiecznych operacji lotniczych, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych.
2. AirData
AirData UAV jest platformą skoncentrowaną na zarządzaniu danymi lotów dronów i analizie lotów. Chociaż jej główna funkcja to monitorowanie stanu technicznego dronów i generowanie raportów operacyjnych, AirData oferuje również zaawansowane funkcje związane z analizą warunków pogodowych w czasie rzeczywistym. Pozwala to operatorom dronów na śledzenie i analizowanie danych dotyczących wiatru, temperatury oraz innych parametrów wpływających na loty dronów(Airdata).
3. ThruWeather
ThruWeather to narzędzie zaprojektowane specjalnie dla operatorów dronów, dostarczające dokładne prognozy pogodowe oraz informacje o dostępności sygnałów satelitarnych GPS i GLONASS, które są kluczowe dla nawigacji. ThruWeather umożliwia prognozowanie wiatru na różnych wysokościach oraz analizę indeksu Kp, który wskazuje na geomagnetyczne zakłócenia mogące wpłynąć na dokładność nawigacji dronów. Dzięki szczegółowym danym o prawdopodobieństwie opadów i prognozach satelitarnych, ThruWeather wspiera operatorów w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących bezpieczeństwa operacji(OK TO FLY).
3. UAV Forecast
UAV Forecast to aplikacja popularna wśród operatorów dronów, dostarczająca szczegółowe prognozy dotyczące warunków pogodowych, takich jak prędkość wiatru, temperatura, widoczność, oraz indeks Kp (parametr aktywności geomagnetycznej, ważny dla operacji GPS). UAV Forecast pozwala również na ustawienie parametrów bezpieczeństwa lotu, takich jak maksymalna prędkość wiatru czy minimalna widoczność, i informuje użytkownika, czy planowane warunki spełniają te wymagania.
2. Dronecast
Dronecast to aplikacja, która koncentruje się na dostarczaniu prognoz pogodowych specjalnie dla operatorów dronów. Oferuje prognozy na podstawie lokalizacji GPS, uwzględniając prędkość wiatru na różnych wysokościach, prawdopodobieństwo opadów, temperaturę i wilgotność. Aplikacja ostrzega również użytkowników o potencjalnych zagrożeniach pogodowych, takich jak gwałtowne burze czy silne wiatry. Aplikacja umożliwia ustawienie specyficznych parametrów bezpieczeństwa, takich jak maksymalna dopuszczalna prędkość wiatru, i informuje użytkownika, czy prognozowane warunki spełniają te wymagania.
5. Windy
Windy to zaawansowana aplikacja pogodowa, oferująca szczegółowe dane na temat wiatru na różnych wysokościach, zachmurzenia, opadów, oraz innych warunków pogodowych. Mimo że nie jest stworzona wyłącznie dla operatorów dronów, jej interaktywne mapy pogodowe i wizualizacje są niezwykle pomocne w analizie i planowaniu lotów w czasie rzeczywistym.
Dlaczego Warto Korzystać z Aplikacji Pogodowych?
Korzystanie z tych aplikacji oferuje kilka korzyści dla operatorów BSP:
- Precyzyjne Prognozy: Aplikacje te dostarczają prognozy pogody dostosowane do lokalizacji GPS, co pozwala na dokładniejsze planowanie operacji dronowych.
- Dostosowanie do Potrzeb Operatorów BSP: Specjalne funkcje, takie jak ostrzeżenia o silnych wiatrach lub niskiej widoczności, są dostosowane do wymagań operacji dronowych.
- Integracja z Planowaniem Lotów: Niektóre aplikacje oferują integrację z narzędziami do planowania lotów i zarządzania przestrzenią powietrzną, co ułatwia kompleksowe przygotowanie misji.
- Bezpieczeństwo: Poprzez dostęp do aktualnych i dokładnych danych pogodowych, operatorzy mogą podejmować bardziej świadome decyzje, minimalizując ryzyko związane z lotami w trudnych warunkach.
Podsumowanie
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i aplikacji pogodowych może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność operacji dronowych. Choć oficjalne depesze lotnicze są ważne, aplikacje przeznaczone specjalnie dla dronów oferują dodatkowe funkcje, które mogą być niezwykle przydatne w codziennej pracy operatorów BSP.
Pilot bezzałogowego statku powietrznego powinien w planowaniu operacji lotniczych oraz w trakcie ich wykonywania uwzględniać bardziej szczegółowe informacje meteorologiczne oraz rozpisane w godzinach i na różnych wysokościach.
Oprócz wymienionych w punkcie wyżej, istotne będą:
- godzina wschodu i zachodu słońca
- porywy wiatru
- widoczność
- indeks KP
Polecam korzystać z nich obu, gdyż uzupełniają się oferując trochę inny zestaw informacji oraz pozwalają weryfikować wzajemnie uzyskane dane. Obie czerpią źródłowe dane z innych ośrodków meteorologicznych, co jest pozytywną i istotną okolicznością.
Często bowiem spotykana jest sytuacja, że różne aplikacje pogodowe przedstawiają prognozę pogody w oparciu o te same dane. Każda aplikacja może prezentować je w odmienny sposób, ale nie zmienia to źródła i podstawy danych. Nam pilotom powinno jednak zależeć na sprawdzeniu prognozy pogody od dwóch niezależnych ośrodków zbierających dane pogodowe.
Pierwsza z nich pozwala poznać wszystkie warunki pogodowe mogące mieć znaczenie dla pilotów BSP: temperatura, siła i kierunek wiatru na różnych wysokościach, oraz porywy watru, prawdopodobieństwo opadu, zachmurzenie, widoczność, a dodatkowo : widoczne satelity,KP, Satelity połączone.
Druga z nich nie podaje tych dodatkowych parametrów, ale za to podstawowe dane prezentuje na czytelnych wykresach, co ułatwia ich analizę i zapamiętanie.
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.imgw.meteo&gl=PL
https://apps.apple.com/pl/app/meteo-imgw-prognoza-dla-polski/id1530352176?l=pl
https://meteo.imgw.pl/dyn/#group=nwp¶m=t-2-agl&model=alaro4k0&loc=52,19,7
lokalne oceny pogody
wykresy niskiego poziomu
METAR, SPECI, TAF
METAR i SPECI
są to depesze meteorologiczne zawierające bieżące wyniki obserwacji pogodowych odczytywane na lotnisku i wysyłane przez lotnisku z dużą częstotliwością w ciągu doby dla lotnictwa cywilnego i wojskowego. Informacje zapisane są w skrótowym formacie kodowym, zapewniającym standaryzacje międzynarodową, szybkość wysyłki i łatwość odczytu.
Depesze METAR wysyłane są z lotnisk co 30 min, natomiast pilne depesze o np. nagłych załamaniach pogody wysyłane są pomiędzy depeszami METAR i noszę identyfikację SPECI
Depesze METAR i SPECI składają się z następujących zakodowanych i w podanej kolejności informacji (mogą zawierać również inne dodatkowe informacje):
Depesze METAR i SPECI mają największe znaczenie dla operacji dronów (BSP) w rejonach, gdzie znajdują się lotniska, których te raporty dotyczą. Informacje zawarte w tych depeszach są specyficzne dla lokalnych warunków pogodowych na lotnisku i jego bezpośrednim otoczeniu. Oznacza to, że dla operacji BSP w tych rejonach, takie dane meteorologiczne są kluczowe do oceny warunków lotu, szczególnie w przypadku lotów BVLOS (poza zasięgiem widoczności wzrokowej) oraz w pobliżu ruchliwych przestrzeni powietrznych.
Dla lotów dronów w kategorii otwartej (Open Category) lub szczególnej (Specific Category), znajomość aktualnych i prognozowanych warunków pogodowych w pobliżu lotnisk może pomóc uniknąć potencjalnych zagrożeń, takich jak nagłe zmiany pogody, które mogą wpłynąć na sterowność drona lub jakość sygnału GPS. W obszarach bez bliskości lotniska, gdzie raporty METAR i SPECI nie są dostępne, operatorzy muszą polegać na innych źródłach informacji pogodowych, takich jak prognozy meteorologiczne online czy specjalistyczne aplikacje dla pilotów dronów.
Podsumowując, podczas gdy METAR i SPECI są niezwykle użyteczne dla operacji BSP w pobliżu lotnisk, ich znaczenie maleje w obszarach odległych od lotnisk, gdzie takie raporty nie są dostępne. Operatorzy i piloci BSP powinni zawsze brać pod uwagę lokalne warunki i dostosowywać swoje operacje odpowiednio do dostępnych informacji pogodowych.
PRAKTYCZNE ZNACZENIE DLA LÓTÓW DRONEM
Depesze METAR i SPECI mają największe znaczenie dla operacji dronów (BSP) w rejonach, gdzie znajdują się lotniska, których te raporty dotyczą. Informacje zawarte w tych depeszach są specyficzne dla lokalnych warunków pogodowych na lotnisku i jego bezpośrednim otoczeniu. Oznacza to, że dla operacji BSP w tych rejonach, takie dane meteorologiczne są kluczowe do oceny warunków lotu, szczególnie w przypadku lotów BVLOS (poza zasięgiem widoczności wzrokowej) oraz w pobliżu ruchliwych przestrzeni powietrznych.
Dla lotów dronów w kategorii otwartej (Open Category) lub szczególnej (Specific Category), znajomość aktualnych i prognozowanych warunków pogodowych w pobliżu lotnisk może pomóc uniknąć potencjalnych zagrożeń, takich jak nagłe zmiany pogody, które mogą wpłynąć na sterowność drona lub jakość sygnału GPS. W obszarach bez bliskości lotniska, gdzie raporty METAR i SPECI nie są dostępne, operatorzy muszą polegać na innych źródłach informacji pogodowych, takich jak prognozy meteorologiczne online czy specjalistyczne aplikacje dla pilotów dronów.
Podsumowując, podczas gdy METAR i SPECI są niezwykle użyteczne dla operacji BSP w pobliżu lotnisk, ich znaczenie maleje w obszarach odległych od lotnisk, gdzie takie raporty nie są dostępne. Operatorzy BSP powinni zawsze brać pod uwagę lokalne warunki i dostosowywać swoje operacje odpowiednio do dostępnych informacji pogodowych.
Znaczenie METAR i SPECI oraz Prognoz Pogodowych dla Operacji BSP
1. METAR i SPECI jako Narzędzie Bezpośrednie przed Lotem
Depesze METAR i SPECI są szczególnie cennymi źródłami informacji dla operatorów dronów (BSP) tuż przed rozpoczęciem lotu. Są to raporty o bieżących warunkach pogodowych na lotnisku i jego okolicach, które są regularnie aktualizowane (METAR co godzinę, a SPECI w przypadku nagłych zmian). Dzięki temu operatorzy mogą uzyskać najbardziej aktualne dane o:
- Widoczności – kluczowe dla oceny, czy możliwy jest bezpieczny lot VLOS (Visual Line of Sight) lub BVLOS (Beyond Visual Line of Sight).
- Kierunku i prędkości wiatru – ważne dla stabilności i sterowności drona, zwłaszcza przy lądowaniu i starcie.
- Aktualnych zjawiskach atmosferycznych – takich jak deszcz, burze czy mgła, które mogą wpływać na widoczność i bezpieczeństwo lotu.
2. Prognozy Pogodowe jako Narzędzie Planowania
Na etapie planowania lotów dronów, kiedy operacja ma być przeprowadzona za kilka godzin lub dni, prognozy pogody są niezbędne. Prognozy dostarczają informacji na temat przewidywanych warunków meteorologicznych na dłuższy czas, co pozwala operatorom:
- Przewidywać zmiany pogody i unikać niekorzystnych warunków, takich jak silne wiatry, burze lub opady.
- Zaplanować alternatywne trasy lub godziny lotu, aby minimalizować ryzyko związanego z trudnymi warunkami pogodowymi.
- Ocenić ryzyko i podjąć decyzję o możliwym odwołaniu lub przełożeniu lotu w zależności od prognozowanych warunków.
3. Praktyczne Wskazówki dla Operatorów BSP
- Używaj prognoz pogody do planowania: Kiedy przygotowujesz się do operacji BSP, zacznij od sprawdzenia prognoz pogody na kilka dni przed planowanym lotem. Dzięki temu będziesz miał czas na dostosowanie planów do przewidywanych warunków.
- Sprawdzaj METAR i SPECI przed startem: Bezpośrednio przed lotem zawsze sprawdzaj aktualne depesze METAR i SPECI dla lotnisk lub rejonów operacji, aby upewnić się, że warunki są odpowiednie i bezpieczne.
- Monitoruj warunki podczas dłuższych lotów BVLOS: W trakcie operacji BVLOS, które mogą trwać kilka godzin, regularnie monitoruj aktualizacje SPECI, aby reagować na nagłe zmiany pogody.
Podsumowując, METAR i SPECI są idealne do uzyskania bieżących danych pogodowych tuż przed lotem, ale prognozy pogody są niezbędne do planowania operacji i unikania potencjalnych zagrożeń związanych z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Zawsze korzystaj z obu źródeł informacji, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas operacji BSP.
TAF
Jest to również cykliczna (kilka razy na dobę) depesza, lecz zawierająca wielogodzinną prognozę pogody dla konkretnego lotniska. Istotne zmiany w tej prognozie publikowane są w depeszach TAF AMD
zasoby informacyjne dotyczące pogody
https://awiacja.imgw.pl/ - IMGW-PIB, serwis służby meteorologicznej dla lotnictwa cywilnego
https://metar-taf.com/pl - Informacja jak czytać depesze METAR
https://metar.czad.org/ - dekoder wizualny komunikatów METAR
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083