https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L1.4 | PKBWL
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

1 | PKBWL (Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych)

Podstawowe informacje o PKBWL

PKBWL (Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych) to polska instytucja odpowiedzialna za badanie wypadków i incydentów lotniczych, w tym tych z udziałem dronów. Celem PKBWL jest ustalanie przyczyn zdarzeń lotniczych oraz opracowywanie zaleceń mających na celu poprawę bezpieczeństwa w lotnictwie.

Kluczowe zadania PKBWL:

  1. Badanie wypadków i incydentów: PKBWL prowadzi szczegółowe badania wszystkich poważnych wypadków i incydentów lotniczych, aby określić ich przyczyny i okoliczności.
  2. Zalecenia bezpieczeństwa: Na podstawie wyników swoich badań, PKBWL wydaje zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa, które są skierowane do operatorów, pilotów, a także organów odpowiedzialnych za nadzór nad lotnictwem.
  3. Edukacja i prewencja: PKBWL współpracuje z różnymi instytucjami, aby promować wiedzę na temat bezpieczeństwa lotniczego i zapobiegać przyszłym wypadkom.

Praktyczny przykład: Jeśli dron weźmie udział w incydencie, który spowoduje poważne obrażenia u ludzi lub uszkodzenie załogowego statku powietrznego, operator ma obowiązek zgłosić zdarzenie do PKBWL, aby komisja mogła przeprowadzić odpowiednie dochodzenie.

Obowiązek zgłoszenia wypadku lub incydentu lotniczego do PKBWL spoczywa na operatorze drona. Operator jest odpowiedzialny za zarządzanie operacjami drona, w tym za raportowanie wszelkich zdarzeń, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo, takich jak poważne obrażenia u ludzi lub kolizje z innymi statkami powietrznymi. Pilot, który steruje dronem, może współpracować z operatorem przy zgłaszaniu incydentu, ale formalnie to operator musi dokonać zgłoszenia.

Podsumowanie: PKBWL odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, w tym w operacjach z dronami, poprzez badanie incydentów i wypadków oraz formułowanie zaleceń bezpieczeństwa. Operatorzy dronów powinni być świadomi swoich obowiązków związanych z raportowaniem zdarzeń lotniczych i współpracą z PKBWL.

2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Mając na uwadze naczelną ideę tzn. dbania o bezpieczeństwo, zrozumiałe jest, że musiał zostać powołany do działania organ, który zajmie się badaniem przyczyn, analizowaniem i wyciąganiem wniosków w celu ograniczania podobnych zdarzeń. W naszym kraju powstała do tego celu Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. (Ustawa - Prawo Lotnicze, Art. 17, Art. 134)

Komisję tę należy traktować jako istotny organ wspomagający i działający na rzecz poprawy funkcjonowania lotnictwa w RP. Nie trzeba obawiać się przekazywania informacji do tej PKBWL. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) nie zajmuje się karaniem, ani informowaniem organów ścigania o naruszeniach. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. Komisja angażuje się w procesy badawcze i analizy prowadzące do wniosków mających poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu lotniczego. Prowadzi badania okoliczności i przyczyn zaistniałych wypadków i incydentów lotniczych - w celu zapobiegania podobnym wypadkom i incydentom lotniczym w przyszłości. Wyniki tych badań mogą natomiast zostać przekazane Sądowi, gdy toczy się osobne postępowanie sądowe. 

Raport Końcowy i zalecenia

Prace Komisji wieńczy Raport Końcowy, który jest dokumentem prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, który został sporządzony na podstawie informacji znanych w dniu jego sporządzenia. Raportowi zostaje nadany numer i zostaje on opublikowany publicznie. Wtedy zapoznać z nim mogą się wszyscy zainteresowani piloci, operatorzy, ośrodki szkoleniowe i inne osoby lub podmioty.  Sformułowane zalecenia dotyczące bezpieczeństwa  to propozycje Komisji sporządzone z zamiarem zapobieżenia wypadkom i incydentom. Zalecenia zostają przekazane do odpowiedniego adresata, a ten albo wciela je w życie, albo nie podejmuje tego działania i wyjaśnia wówczas powody. Warto w tym miejscu ponownie zwrócić uwagę na to co podkreśla EASA „Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w żadnym wypadku nie stwarzają domniemania winy lub odpowiedzialności za wypadek, poważny incydent lub incydent”.

Działalność PKBWL opisana jest w Prawie lotniczym, Rozdział 3 Zarządzanie bezpieczeństwem lotów oraz badanie wypadków i incydentów lotniczych

Zgłaszanie zdarzeń lotniczych

Jedynym celem jest zapobieganie wypadkom i incydentom w przyszłości bez orzekania co do winy lub odpowiedzialności. Nie należy traktować systemu zgłoszeń jako systemu do składania skarg, nie do służy. Ze zgłoszonych do ECCAIRS zgłoszeń korzysta działająca przy ministrze właściwym do spraw transportu niezależna, stała Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prowadząca lub nadzorująca badania zdarzeń lotniczych, w celu zapobiegania wypadkom poprzez identyfikację działań zaradczych.

Zaistniałe zdarzenia lotnicze, mogą wynikać z różnych przyczyn:

  • mogą być następstwem niedopełnienia obowiązków, czy to przez operatora, czy przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • mogą być również z przyczyn na które, ani operator, ani pilot wpływu mieć nie mogli

CBZ - Centralna Baza Zgłoszeń - obecnie od 1 lutego 2023 CBZ zastąpiona została przez ECCAIRS 2.0 (europejski system raportowania zdarzeń lotniczych)

ECCAIRS 2.0 - strona główna

Zarządzanie bezpieczeństwem - zdarzenia lotnicze - eccairs 2.0 - materiały ze szkoleń dla organizacji

PKBWL - Zgłaszenie i badanie zdarzeń lotniczych (prezentacja)
https://uat.aviationreporting.eu/sites/default/files/2020-04/Guidancematerial376-2014.pdf

https://www.ulc.gov.pl/_download/bezpieczenstow_lotow/CBZ/Raportowanie-planowane_zmiany2-27.10.2022.pdf

Obowiązek zgłaszania zdarzeń lotniczych, w tym z udziałem bsp

Rozporządzenie w sprawie wypadków i incydentów lotniczych

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 - zgłaszanie i analiza zdarzeń lotniczych

Należy zapamiętać, że nie jest wystarczające zgłoszenie zdarzenia telefonicznie (pod 500 233 233) lub e-mailowo (kontakt@pkbwl.gov.pl). Zgodnie z rozporządzeniem zgłoszenie zdarzenia lotniczego może być dokonane przy użyciu każdego dostępnego środka łączności nie później niż 72 godziny od jego zaistnienia.  …ale nie jest to wystarczające wg przepisów krajowych i unijnych, aby nadać bieg sprawom. Należy koniecznie złożyć zgłoszenie zdarzenia lotniczego poprzez wypełnienie formularza w na platformie ECCAIRS 2 i ewentualnie załączyć również tam załączniki. 

ECCAIRS (Europejskie Centrum Koordynacji Systemów Zgłaszania Wypadków i Incydentów)

Platforma ECCAIR 2 na stronie https://e2.aviationreporting.eu/reporting (przed 1 lutego 2023, służyła do tego CBZ) służy do zgłaszania zdarzeń lotniczych lub innych nieprawidłowych okoliczności, które zagroziły lub mogły zagrozić bezpieczeństwu wykonania operacji lotniczej. Platformą zarządza Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Celem jest integracja i wspieranie władze lotniczych (NAA) państw członkowskich oraz organy ds. badania zdarzeń lotniczych (SIA) w gromadzeniu, udostępnianiu i analizowaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa, mając na celu poprawę bezpieczeństwa lotniczego. 

Zgłoszeń można dokonać bez zakładania konta w ECCAIRS. Istnieje możliwość założenia konta, ale nie jest to wymagane i skorzystać z tego mogą jedynie organizacje. 

Zgłoszone zdarzenia lotnicze są kwalifikowane przez pracowników komisji do : 

  1. wypadków lotniczych,
  2. poważnych incydentów lotniczych,
  3. incydentów lotniczych, 
  4. inne zdarzenia. 

Definicje w ustawie Prawo Lotnicze

Wypadek lotniczy, incydent i poważny incydent (wg. Prawa Lotniczego [112], art. 134, ustępy: 2, 4, 5 i 6) są odpowiednio zdefiniowane: 

wypadek lotniczy to zdarzenie, związane z eksploatacją statku powietrznego, które zaistniało od chwili, gdy jakakolwiek osoba weszła na jego pokład z zamiarem wykonania lotu, do momentu, gdy wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie opuściły ten statek powietrzny oraz podczas którego: 

1. jakakolwiek osoba doznała obrażeń ze skutkiem śmiertelnym lub poważnego obrażenia ciała wskutek: pobytu na pokładzie statku powietrznego, bezpośredniego zetknięcia się z jakąkolwiek częścią statku powietrznego, w tym częścią, która oddzieliła się od niego, lub bezpośredniego oddziaływania strumienia gazów albo powietrza, wywołanego przez statek powietrzny; 

2. statek powietrzny został uszkodzony lub nastąpiło zniszczenie jego konstrukcji, w rezultacie czego: naruszona została trwałość konstrukcji, pogorszeniu uległy techniczne lub lotne charakterystyki statku powietrznego, oraz wymagane jest przeprowadzenie poważnego remontu lub wymiana uszkodzonego elementu; 

3. statek powietrzny zaginął lub znajduje się w miejscu, do którego dostęp jest niemożliwy, przy czym statek powietrzny uznaje się za zaginiony wówczas, gdy nie zostało ustalone miejsce znajdowania się jego szczątków i odwołano oficjalne poszukiwania.

Poważny incydent lotniczy – zdarzenie, którego okoliczności zaistnienia wskazują, że nieomal doszło do wypadku lotniczego

Incydent lotniczy – zdarzenie inne niż wypadek lotniczy, związane z eksploatacją statku powietrznego, które ma wpływ, lub mogłoby mieć wpływ, na jej bezpieczeństwo.

  1. VORS - zgłoszenia dobrowolne
  2. ULC - Zgłaszanie zdarzeń lotniczych, Uciekł mi dron, czy mogę to zgłosić 
  3. https://www.konflikty.pl/technika-wojskowa/w-powietrzu/zdarzenia-lotnicze/

Definicje z rozporządzenia UE nr 996/2010

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE

 

1) „wypadek” oznacza zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego, który w przypadku załogowego statku powietrznego odbywa się od momentu wejścia na pokład statku powietrznego jakiejkolwiek osoby z zamiarem odbycia lotu aż do opuszczenia pokładu przez te osoby, lub, w przypadku bezzałogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu, gdy statek powietrzny jest gotowy do ruchu w celu wykonania lotu aż do czasu jego zatrzymania na koniec lotu i wyłączenia układu napędowego, w którym:

a) osoba znajdująca się na pokładzie statku powietrznego poniosła śmierć lub odniosła poważne obrażenia w następstwie:

— przebywania na pokładzie statku powietrznego, lub

— bezpośredniego kontaktu z jakąkolwiek częścią statku powietrznego, włączając części, które zostały od statku powietrznego odłączone, lub

— bezpośredniego działania podmuchu silnika statku powietrznego, z wyjątkiem przypadków, kiedy obrażenia są skutkiem przyczyn naturalnych, samookaleczenia lub zostały zadane przez inne osoby, lub kiedy osoba doznała obrażeń, ukrywając się poza obszarami zwykle dostępnymi dla pasażerów lub członków załogi; lub

b) statek powietrzny doznaje uszkodzenia lub doszło do zniszczenia jego elementu konstrukcyjnego w stopniu zagrażającym jego wytrzymałości konstrukcyjnej, osiągom lub właściwościom sterowniczym i w normalnych okolicznościach niezbędna byłaby poważna naprawa lub wymiana uszkodzonego elementu, z wyjątkiem niesprawności lub uszkodzeń silnika, w przypadku kiedy uszkodzenie ogranicza się do samego silnika (w tym jego osłon lub akcesoriów), śmigieł, końcówek skrzydeł, anten, sond, łopatek, opon, hamulców, kół, owiewek, paneli, klap podwozia, wycieraczek, poszycia statku powietrznego (takich jak małych wgnieceń lub dziur) lub niewielkich uszkodzeń łopat wirnika nośnego, łopat wirnika ogonowego, podwozia oraz tych spowodowanych przez grad lub zderzenie z ptakiem (w tym dziur

w osłonie anteny radiolokatora); lub

c) statek powietrzny zaginął lub dostęp do niego jest całkowicie uniemożliwiony

16) „poważny incydent” oznacza incydent obejmujący okoliczności wskazujące, że wystąpiło duże prawdopodobieństwo zaistnienia wypadku, związany z eksploatacją statku powietrznego oraz który, w przypadku załogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu wejścia na pokład statku powietrznego jakiejkolwiek osoby z zamiarem odbycia lotu aż do opuszczenia pokładu przez te osoby, lub, w przypadku bezzałogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu, gdy statek powietrzny jest gotowy do ruchu w celu wykonania lotu aż do czasu jego zatrzymania na koniec lotu i wyłączenia głównego układu napędowego. Wykaz przykładów poważnych incydentów zawiera załącznik;

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Mając na uwadze naczelną ideę tzn. dbania o bezpieczeństwo, zrozumiałe jest, że musiał zostać powołany do działania organ, który zajmie się badaniem przyczyn, analizowaniem i wyciąganiem wniosków w celu ograniczania podobnych zdarzeń. W naszym kraju powstała do tego celu Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. (Ustawa - Prawo Lotnicze, Art. 17, Art. 134)

Komisję tę należy traktować jako istotny organ wspomagający i działający na rzecz poprawy funkcjonowania lotnictwa w RP. Nie trzeba obawiać się przekazywania informacji do tej PKBWL. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) nie zajmuje się karaniem, ani informowaniem organów ścigania o naruszeniach. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. Komisja angażuje się w procesy badawcze i analizy prowadzące do wniosków mających poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu lotniczego. Prowadzi badania okoliczności i przyczyn zaistniałych wypadków i incydentów lotniczych - w celu zapobiegania podobnym wypadkom i incydentom lotniczym w przyszłości. Wyniki tych badań mogą natomiast zostać przekazane Sądowi, gdy toczy się osobne postępowanie sądowe. 

Raport Końcowy i zalecenia

Prace Komisji wieńczy Raport Końcowy, który jest dokumentem prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, który został sporządzony na podstawie informacji znanych w dniu jego sporządzenia. Raportowi zostaje nadany numer i zostaje on opublikowany publicznie. Wtedy zapoznać z nim mogą się wszyscy zainteresowani piloci, operatorzy, ośrodki szkoleniowe i inne osoby lub podmioty.  Sformułowane zalecenia dotyczące bezpieczeństwa  to propozycje Komisji sporządzone z zamiarem zapobieżenia wypadkom i incydentom. Zalecenia zostają przekazane do odpowiedniego adresata, a ten albo wciela je w życie, albo nie podejmuje tego działania i wyjaśnia wówczas powody. Warto w tym miejscu ponownie zwrócić uwagę na to co podkreśla EASA „Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w żadnym wypadku nie stwarzają domniemania winy lub odpowiedzialności za wypadek, poważny incydent lub incydent”.

Działalność PKBWL opisana jest w Prawie lotniczym, Rozdział 3 Zarządzanie bezpieczeństwem lotów oraz badanie wypadków i incydentów lotniczych

Zgłaszanie zdarzeń lotniczych

Jedynym celem jest zapobieganie wypadkom i incydentom w przyszłości bez orzekania co do winy lub odpowiedzialności. Nie należy traktować systemu zgłoszeń jako systemu do składania skarg, nie do służy. Ze zgłoszonych do ECCAIRS zgłoszeń korzysta działająca przy ministrze właściwym do spraw transportu niezależna, stała Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prowadząca lub nadzorująca badania zdarzeń lotniczych, w celu zapobiegania wypadkom poprzez identyfikację działań zaradczych.

Zaistniałe zdarzenia lotnicze, mogą wynikać z różnych przyczyn:

  • mogą być następstwem niedopełnienia obowiązków, czy to przez operatora, czy przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • mogą być również z przyczyn na które, ani operator, ani pilot wpływu mieć nie mogli

CBZ - Centralna Baza Zgłoszeń - obecnie od 1 lutego 2023 CBZ zastąpiona została przez ECCAIRS 2.0 (europejski system raportowania zdarzeń lotniczych)

ECCAIRS 2.0 - strona główna

Zarządzanie bezpieczeństwem - zdarzenia lotnicze - eccairs 2.0 - materiały ze szkoleń dla organizacji

PKBWL - Zgłaszenie i badanie zdarzeń lotniczych (prezentacja)
https://uat.aviationreporting.eu/sites/default/files/2020-04/Guidancematerial376-2014.pdf

https://www.ulc.gov.pl/_download/bezpieczenstow_lotow/CBZ/Raportowanie-planowane_zmiany2-27.10.2022.pdf

Obowiązek zgłaszania zdarzeń lotniczych, w tym z udziałem bsp

Rozporządzenie w sprawie wypadków i incydentów lotniczych

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 - zgłaszanie i analiza zdarzeń lotniczych

Należy zapamiętać, że nie jest wystarczające zgłoszenie zdarzenia telefonicznie (pod 500 233 233) lub e-mailowo (kontakt@pkbwl.gov.pl). Zgodnie z rozporządzeniem zgłoszenie zdarzenia lotniczego może być dokonane przy użyciu każdego dostępnego środka łączności nie później niż 72 godziny od jego zaistnienia.  …ale nie jest to wystarczające wg przepisów krajowych i unijnych, aby nadać bieg sprawom. Należy koniecznie złożyć zgłoszenie zdarzenia lotniczego poprzez wypełnienie formularza w na platformie ECCAIRS 2 i ewentualnie załączyć również tam załączniki. 

ECCAIRS (Europejskie Centrum Koordynacji Systemów Zgłaszania Wypadków i Incydentów)

Platforma ECCAIR 2 na stronie https://e2.aviationreporting.eu/reporting (przed 1 lutego 2023, służyła do tego CBZ) służy do zgłaszania zdarzeń lotniczych lub innych nieprawidłowych okoliczności, które zagroziły lub mogły zagrozić bezpieczeństwu wykonania operacji lotniczej. Platformą zarządza Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Celem jest integracja i wspieranie władze lotniczych (NAA) państw członkowskich oraz organy ds. badania zdarzeń lotniczych (SIA) w gromadzeniu, udostępnianiu i analizowaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa, mając na celu poprawę bezpieczeństwa lotniczego. 

Zgłoszeń można dokonać bez zakładania konta w ECCAIRS. Istnieje możliwość założenia konta, ale nie jest to wymagane i skorzystać z tego mogą jedynie organizacje. 

Zgłoszone zdarzenia lotnicze są kwalifikowane przez pracowników komisji do : 

  1. wypadków lotniczych,
  2. poważnych incydentów lotniczych,
  3. incydentów lotniczych, 
  4. inne zdarzenia. 

Definicje w ustawie Prawo Lotnicze

Wypadek lotniczy, incydent i poważny incydent (wg. Prawa Lotniczego [112], art. 134, ustępy: 2, 4, 5 i 6) są odpowiednio zdefiniowane: 

wypadek lotniczy to zdarzenie, związane z eksploatacją statku powietrznego, które zaistniało od chwili, gdy jakakolwiek osoba weszła na jego pokład z zamiarem wykonania lotu, do momentu, gdy wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie opuściły ten statek powietrzny oraz podczas którego: 

1. jakakolwiek osoba doznała obrażeń ze skutkiem śmiertelnym lub poważnego obrażenia ciała wskutek: pobytu na pokładzie statku powietrznego, bezpośredniego zetknięcia się z jakąkolwiek częścią statku powietrznego, w tym częścią, która oddzieliła się od niego, lub bezpośredniego oddziaływania strumienia gazów albo powietrza, wywołanego przez statek powietrzny; 

2. statek powietrzny został uszkodzony lub nastąpiło zniszczenie jego konstrukcji, w rezultacie czego: naruszona została trwałość konstrukcji, pogorszeniu uległy techniczne lub lotne charakterystyki statku powietrznego, oraz wymagane jest przeprowadzenie poważnego remontu lub wymiana uszkodzonego elementu; 

3. statek powietrzny zaginął lub znajduje się w miejscu, do którego dostęp jest niemożliwy, przy czym statek powietrzny uznaje się za zaginiony wówczas, gdy nie zostało ustalone miejsce znajdowania się jego szczątków i odwołano oficjalne poszukiwania.

Poważny incydent lotniczy – zdarzenie, którego okoliczności zaistnienia wskazują, że nieomal doszło do wypadku lotniczego

Incydent lotniczy – zdarzenie inne niż wypadek lotniczy, związane z eksploatacją statku powietrznego, które ma wpływ, lub mogłoby mieć wpływ, na jej bezpieczeństwo.

  1. VORS - zgłoszenia dobrowolne
  2. ULC - Zgłaszanie zdarzeń lotniczych, Uciekł mi dron, czy mogę to zgłosić 
  3. https://www.konflikty.pl/technika-wojskowa/w-powietrzu/zdarzenia-lotnicze/

Definicje z rozporządzenia UE nr 996/2010

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE

 

1) „wypadek” oznacza zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego, który w przypadku załogowego statku powietrznego odbywa się od momentu wejścia na pokład statku powietrznego jakiejkolwiek osoby z zamiarem odbycia lotu aż do opuszczenia pokładu przez te osoby, lub, w przypadku bezzałogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu, gdy statek powietrzny jest gotowy do ruchu w celu wykonania lotu aż do czasu jego zatrzymania na koniec lotu i wyłączenia układu napędowego, w którym:

a) osoba znajdująca się na pokładzie statku powietrznego poniosła śmierć lub odniosła poważne obrażenia w następstwie:

— przebywania na pokładzie statku powietrznego, lub

— bezpośredniego kontaktu z jakąkolwiek częścią statku powietrznego, włączając części, które zostały od statku powietrznego odłączone, lub

— bezpośredniego działania podmuchu silnika statku powietrznego, z wyjątkiem przypadków, kiedy obrażenia są skutkiem przyczyn naturalnych, samookaleczenia lub zostały zadane przez inne osoby, lub kiedy osoba doznała obrażeń, ukrywając się poza obszarami zwykle dostępnymi dla pasażerów lub członków załogi; lub

b) statek powietrzny doznaje uszkodzenia lub doszło do zniszczenia jego elementu konstrukcyjnego w stopniu zagrażającym jego wytrzymałości konstrukcyjnej, osiągom lub właściwościom sterowniczym i w normalnych okolicznościach niezbędna byłaby poważna naprawa lub wymiana uszkodzonego elementu, z wyjątkiem niesprawności lub uszkodzeń silnika, w przypadku kiedy uszkodzenie ogranicza się do samego silnika (w tym jego osłon lub akcesoriów), śmigieł, końcówek skrzydeł, anten, sond, łopatek, opon, hamulców, kół, owiewek, paneli, klap podwozia, wycieraczek, poszycia statku powietrznego (takich jak małych wgnieceń lub dziur) lub niewielkich uszkodzeń łopat wirnika nośnego, łopat wirnika ogonowego, podwozia oraz tych spowodowanych przez grad lub zderzenie z ptakiem (w tym dziur

w osłonie anteny radiolokatora); lub

c) statek powietrzny zaginął lub dostęp do niego jest całkowicie uniemożliwiony

16) „poważny incydent” oznacza incydent obejmujący okoliczności wskazujące, że wystąpiło duże prawdopodobieństwo zaistnienia wypadku, związany z eksploatacją statku powietrznego oraz który, w przypadku załogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu wejścia na pokład statku powietrznego jakiejkolwiek osoby z zamiarem odbycia lotu aż do opuszczenia pokładu przez te osoby, lub, w przypadku bezzałogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu, gdy statek powietrzny jest gotowy do ruchu w celu wykonania lotu aż do czasu jego zatrzymania na koniec lotu i wyłączenia głównego układu napędowego. Wykaz przykładów poważnych incydentów zawiera załącznik;

Zadanie

Mając na uwadze naczelną ideę tzn. dbania o bezpieczeństwo, zrozumiałe jest, że musiał zostać powołany do działania organ, który zajmie się badaniem przyczyn, analizowaniem i wyciąganiem wniosków w celu ograniczania podobnych zdarzeń. W naszym kraju powstała do tego celu Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. (Ustawa - Prawo Lotnicze, Art. 17, Art. 134)

Komisję tę należy traktować jako istotny organ wspomagający i działający na rzecz poprawy funkcjonowania lotnictwa w RP. Nie trzeba obawiać się przekazywania informacji do tej PKBWL. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) nie zajmuje się karaniem, ani informowaniem organów ścigania o naruszeniach. Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności. Komisja angażuje się w procesy badawcze i analizy prowadzące do wniosków mających poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu lotniczego. Prowadzi badania okoliczności i przyczyn zaistniałych wypadków i incydentów lotniczych - w celu zapobiegania podobnym wypadkom i incydentom lotniczym w przyszłości. Wyniki tych badań mogą natomiast zostać przekazane Sądowi, gdy toczy się osobne postępowanie sądowe. 

Raport Końcowy i zalecenia

Prace Komisji wieńczy Raport Końcowy, który jest dokumentem prezentującym stanowisko Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące okoliczności zdarzenia lotniczego, jego przyczyn i zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, który został sporządzony na podstawie informacji znanych w dniu jego sporządzenia. Raportowi zostaje nadany numer i zostaje on opublikowany publicznie. Wtedy zapoznać z nim mogą się wszyscy zainteresowani piloci, operatorzy, ośrodki szkoleniowe i inne osoby lub podmioty.  Sformułowane zalecenia dotyczące bezpieczeństwa  to propozycje Komisji sporządzone z zamiarem zapobieżenia wypadkom i incydentom. Zalecenia zostają przekazane do odpowiedniego adresata, a ten albo wciela je w życie, albo nie podejmuje tego działania i wyjaśnia wówczas powody. Warto w tym miejscu ponownie zwrócić uwagę na to co podkreśla EASA „Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w żadnym wypadku nie stwarzają domniemania winy lub odpowiedzialności za wypadek, poważny incydent lub incydent”.

Działalność PKBWL opisana jest w Prawie lotniczym, Rozdział 3 Zarządzanie bezpieczeństwem lotów oraz badanie wypadków i incydentów lotniczych

Zgłaszanie zdarzeń lotniczych

Jedynym celem jest zapobieganie wypadkom i incydentom w przyszłości bez orzekania co do winy lub odpowiedzialności. Nie należy traktować systemu zgłoszeń jako systemu do składania skarg, nie do służy. Ze zgłoszonych do ECCAIRS zgłoszeń korzysta działająca przy ministrze właściwym do spraw transportu niezależna, stała Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prowadząca lub nadzorująca badania zdarzeń lotniczych, w celu zapobiegania wypadkom poprzez identyfikację działań zaradczych.

Zaistniałe zdarzenia lotnicze, mogą wynikać z różnych przyczyn:

  • mogą być następstwem niedopełnienia obowiązków, czy to przez operatora, czy przez pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • mogą być również z przyczyn na które, ani operator, ani pilot wpływu mieć nie mogli

CBZ - Centralna Baza Zgłoszeń - obecnie od 1 lutego 2023 CBZ zastąpiona została przez ECCAIRS 2.0 (europejski system raportowania zdarzeń lotniczych)

ECCAIRS 2.0 - strona główna

Zarządzanie bezpieczeństwem - zdarzenia lotnicze - eccairs 2.0 - materiały ze szkoleń dla organizacji

PKBWL - Zgłaszenie i badanie zdarzeń lotniczych (prezentacja)
https://uat.aviationreporting.eu/sites/default/files/2020-04/Guidancematerial376-2014.pdf

https://www.ulc.gov.pl/_download/bezpieczenstow_lotow/CBZ/Raportowanie-planowane_zmiany2-27.10.2022.pdf

Obowiązek zgłaszania zdarzeń lotniczych, w tym z udziałem bsp

Rozporządzenie w sprawie wypadków i incydentów lotniczych

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 - zgłaszanie i analiza zdarzeń lotniczych

Należy zapamiętać, że nie jest wystarczające zgłoszenie zdarzenia telefonicznie (pod 500 233 233) lub e-mailowo (kontakt@pkbwl.gov.pl). Zgodnie z rozporządzeniem zgłoszenie zdarzenia lotniczego może być dokonane przy użyciu każdego dostępnego środka łączności nie później niż 72 godziny od jego zaistnienia.  …ale nie jest to wystarczające wg przepisów krajowych i unijnych, aby nadać bieg sprawom. Należy koniecznie złożyć zgłoszenie zdarzenia lotniczego poprzez wypełnienie formularza w na platformie ECCAIRS 2 i ewentualnie załączyć również tam załączniki. 

ECCAIRS (Europejskie Centrum Koordynacji Systemów Zgłaszania Wypadków i Incydentów)

Platforma ECCAIR 2 na stronie https://e2.aviationreporting.eu/reporting (przed 1 lutego 2023, służyła do tego CBZ) służy do zgłaszania zdarzeń lotniczych lub innych nieprawidłowych okoliczności, które zagroziły lub mogły zagrozić bezpieczeństwu wykonania operacji lotniczej. Platformą zarządza Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Celem jest integracja i wspieranie władze lotniczych (NAA) państw członkowskich oraz organy ds. badania zdarzeń lotniczych (SIA) w gromadzeniu, udostępnianiu i analizowaniu informacji dotyczących bezpieczeństwa, mając na celu poprawę bezpieczeństwa lotniczego. 

Zgłoszeń można dokonać bez zakładania konta w ECCAIRS. Istnieje możliwość założenia konta, ale nie jest to wymagane i skorzystać z tego mogą jedynie organizacje. 

Zgłoszone zdarzenia lotnicze są kwalifikowane przez pracowników komisji do : 

  1. wypadków lotniczych,
  2. poważnych incydentów lotniczych,
  3. incydentów lotniczych, 
  4. inne zdarzenia. 

Definicje w ustawie Prawo Lotnicze

Wypadek lotniczy, incydent i poważny incydent (wg. Prawa Lotniczego [112], art. 134, ustępy: 2, 4, 5 i 6) są odpowiednio zdefiniowane: 

wypadek lotniczy to zdarzenie, związane z eksploatacją statku powietrznego, które zaistniało od chwili, gdy jakakolwiek osoba weszła na jego pokład z zamiarem wykonania lotu, do momentu, gdy wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie opuściły ten statek powietrzny oraz podczas którego: 

1. jakakolwiek osoba doznała obrażeń ze skutkiem śmiertelnym lub poważnego obrażenia ciała wskutek: pobytu na pokładzie statku powietrznego, bezpośredniego zetknięcia się z jakąkolwiek częścią statku powietrznego, w tym częścią, która oddzieliła się od niego, lub bezpośredniego oddziaływania strumienia gazów albo powietrza, wywołanego przez statek powietrzny; 

2. statek powietrzny został uszkodzony lub nastąpiło zniszczenie jego konstrukcji, w rezultacie czego: naruszona została trwałość konstrukcji, pogorszeniu uległy techniczne lub lotne charakterystyki statku powietrznego, oraz wymagane jest przeprowadzenie poważnego remontu lub wymiana uszkodzonego elementu; 

3. statek powietrzny zaginął lub znajduje się w miejscu, do którego dostęp jest niemożliwy, przy czym statek powietrzny uznaje się za zaginiony wówczas, gdy nie zostało ustalone miejsce znajdowania się jego szczątków i odwołano oficjalne poszukiwania.

Poważny incydent lotniczy – zdarzenie, którego okoliczności zaistnienia wskazują, że nieomal doszło do wypadku lotniczego

Incydent lotniczy – zdarzenie inne niż wypadek lotniczy, związane z eksploatacją statku powietrznego, które ma wpływ, lub mogłoby mieć wpływ, na jej bezpieczeństwo.

  1. VORS - zgłoszenia dobrowolne
  2. ULC - Zgłaszanie zdarzeń lotniczych, Uciekł mi dron, czy mogę to zgłosić 
  3. https://www.konflikty.pl/technika-wojskowa/w-powietrzu/zdarzenia-lotnicze/

Definicje z rozporządzenia UE nr 996/2010

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE

 

1) „wypadek” oznacza zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego, który w przypadku załogowego statku powietrznego odbywa się od momentu wejścia na pokład statku powietrznego jakiejkolwiek osoby z zamiarem odbycia lotu aż do opuszczenia pokładu przez te osoby, lub, w przypadku bezzałogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu, gdy statek powietrzny jest gotowy do ruchu w celu wykonania lotu aż do czasu jego zatrzymania na koniec lotu i wyłączenia układu napędowego, w którym:

a) osoba znajdująca się na pokładzie statku powietrznego poniosła śmierć lub odniosła poważne obrażenia w następstwie:

— przebywania na pokładzie statku powietrznego, lub

— bezpośredniego kontaktu z jakąkolwiek częścią statku powietrznego, włączając części, które zostały od statku powietrznego odłączone, lub

— bezpośredniego działania podmuchu silnika statku powietrznego, z wyjątkiem przypadków, kiedy obrażenia są skutkiem przyczyn naturalnych, samookaleczenia lub zostały zadane przez inne osoby, lub kiedy osoba doznała obrażeń, ukrywając się poza obszarami zwykle dostępnymi dla pasażerów lub członków załogi; lub

b) statek powietrzny doznaje uszkodzenia lub doszło do zniszczenia jego elementu konstrukcyjnego w stopniu zagrażającym jego wytrzymałości konstrukcyjnej, osiągom lub właściwościom sterowniczym i w normalnych okolicznościach niezbędna byłaby poważna naprawa lub wymiana uszkodzonego elementu, z wyjątkiem niesprawności lub uszkodzeń silnika, w przypadku kiedy uszkodzenie ogranicza się do samego silnika (w tym jego osłon lub akcesoriów), śmigieł, końcówek skrzydeł, anten, sond, łopatek, opon, hamulców, kół, owiewek, paneli, klap podwozia, wycieraczek, poszycia statku powietrznego (takich jak małych wgnieceń lub dziur) lub niewielkich uszkodzeń łopat wirnika nośnego, łopat wirnika ogonowego, podwozia oraz tych spowodowanych przez grad lub zderzenie z ptakiem (w tym dziur

w osłonie anteny radiolokatora); lub

c) statek powietrzny zaginął lub dostęp do niego jest całkowicie uniemożliwiony

16) „poważny incydent” oznacza incydent obejmujący okoliczności wskazujące, że wystąpiło duże prawdopodobieństwo zaistnienia wypadku, związany z eksploatacją statku powietrznego oraz który, w przypadku załogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu wejścia na pokład statku powietrznego jakiejkolwiek osoby z zamiarem odbycia lotu aż do opuszczenia pokładu przez te osoby, lub, w przypadku bezzałogowego statku powietrznego, odbywa się od momentu, gdy statek powietrzny jest gotowy do ruchu w celu wykonania lotu aż do czasu jego zatrzymania na koniec lotu i wyłączenia głównego układu napędowego. Wykaz przykładów poważnych incydentów zawiera załącznik;

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

PKBWL dba o bezpieczeństwo lotnicze, badając przyczyny wypadków by ograniczać przyszłe zdarzenia. Nie karze, lecz analizuje incydenty, dążąc do poprawy bezpieczeństwa. Raporty końcowe z zaleceniami publikowane są dla branży lotniczej. Działalność PKBWL reguluje Prawo Lotnicze, a zgłaszanie zdarzeń przez ECCAIRS ma na celu zapobieganie wypadkom. Zgłoszenia mogą obejmować różne przyczyny, od błędów operatorów po czynniki zewnętrzne. ECCAIRS 2.0 jest platformą do zgłaszania, zarządzaną przez EASA, wspierającą analizę bezpieczeństwa. Zgłoszenia, które nie wymagają konta, kwalifikowane są do odpowiednich kategorii. Definicje wypadków i incydentów określają Prawo Lotnicze i rozporządzenie UE.

Kurs "Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) - rola, zadania i procedury" to kompleksowe wprowadzenie do funkcjonowania kluczowego organu odpowiedzialnego za badanie zdarzeń lotniczych w Polsce.

W trakcie szkolenia poznasz rolę PKBWL jako niezależnego organu działającego na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotnictwa. Dowiesz się, że głównym celem Komisji jest badanie okoliczności i przyczyn wypadków oraz incydentów lotniczych, a nie orzekanie o winie i odpowiedzialności.

Kurs szczegółowo omawia procedury zgłaszania zdarzeń lotniczych, w tym obowiązek zgłaszania poprzez platformę ECCAIRS 2. Poznasz definicje wypadku lotniczego, poważnego incydentu lotniczego oraz incydentu lotniczego, a także dowiesz się, jak kwalifikowane są zgłoszone zdarzenia.

Zdobędziesz wiedzę na temat prac Komisji, w tym sporządzania Raportu Końcowego i formułowania zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Zrozumiesz, że celem tych działań jest zapobieganie podobnym zdarzeniom w przyszłości, a nie przypisywanie winy.

Po ukończeniu kursu będziesz posiadał solidne zrozumienie roli i zadań PKBWL oraz procedur związanych ze zgłaszaniem i badaniem zdarzeń lotniczych. Ta wiedza jest niezbędna dla każdego profesjonalisty działającego w branży lotniczej, w tym operatorów i pilotów bezzałogowych statków powietrznych. Zapisz się już dziś i zdobądź kompetencje, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa lotnictwa w Polsce.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L1.4 | PKBWL
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.