https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L4.2 | Operacje w kategorii szczególnej - zezwolenie na operacje
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Operacje w kategorii szczególnej, aby mogły być wykonane wymagają alternatywnie: 

  1. uzyskania zezwolenia na operację wydanego przez właściwy organ, w naszym kraju będzie to Urząd Lotnictwa Cywilnego, 
  2. wykonywania w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które na swój wniosek otrzymały już zezwolenia na operacje od Urzędu Lotnictwa Cywilnego
  3. złożenia oświadczenia o zgodności operacji ze scenariuszem standardowym (STS) zgodnie z częścią B załącznika (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji).. 
  4. posiadania przez operatora certyfikatu LUC z odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z częścią C załącznika.

oraz wymagają, aby:

  1. operator BSP bez względu na masę używanego drona, był zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
  2. każdy dron musi być oznaczony numerem operatora.

ZEZWOLENIE NA OPERACJE

Operator przeprowadza ocenę ryzyka zgodnie z art. 11 i przedkłada ją razem z wnioskiem, wraz z odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko. Organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone i stwierdzi, że: 

  1. cele w zakresie bezpieczeństwa operacji uwzględniają ryzyko związane z daną operacją;
  2. środki ograniczające ryzyko dotyczące warunków operacyjnych, w jakich wykonywane mają być operacje, kompetencje personelu zaangażowanego w operację oraz cechy techniczne bezzałogowego statku powietrznego traktowane łącznie, są odpowiednie i wystarczająco solidne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji w świetle zidentyfikowanego ryzyka na ziemi i w powietrzu;
  3. operator systemu bezzałogowego statku powietrznego złożył oświadczenie potwierdzające, że planowana operacja jest zgodna z wszelkimi mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i krajowymi, które jej dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prywatności, ochrony danych, odpowiedzialności, ubezpieczenia, ochrony oraz ochrony środowiska.

OŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI OPERACJI Z STS/NSTS (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)

Oświadczenie o zgodności operacji z STS/NSTS złożone do ULC, podlega weryfikacji i dopiero, po otrzymaniu z ULC potwierdzenia odbioru i kompletności tego dokumentu, można rozpocząć operacje w kategorii szczególnej na warunkach narodowego scenariusza standardowego.

Ponieważ część operacji w kategorii “szczególnej” realizowana jest w podobnych warunkach, w podobnych celach i niosą pewien zbliżony rodzaj i stopień średniego ryzyka wprowadzono standardowe scenariusze na poziomie europejskim oraz narodowe scenariusze standardowe (tzw. nSTS’y) na poziomie krajowym, w celu uproszczenia procedury weryfikacji. Odpowiadają one określonym typom misji VLOS lub BVLOS (dodatkowo na poziomie krajowym w rozbiciu na typy bezzałogowych statków powietrznych i ich masę). Operator zgadza się zapewnić zgodność realizowanych misji z warunkami krajowych scenariuszy standardowych, a w tym stosować wskazane środki ograniczające ryzyko - oświadcza to w dokumencie przesłanym drogą elektroniczną do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.  Jest to wystarczającym dopełnieniem obowiązku ze strony operatora i to już pozwala na eksploatację bsp na warunkach STS/NSTS. Oświadczenie o operacji NSTS operatorzy mogli skutecznie składać jedynie do 31.12.2023 r., po tym terminie nie będzie to już możliwe. Operatorzy, którzy złożyli oświadczenia o operacji NSTS mogą realizować loty na warunkach narodowych scenariuszy standardowych do końca 2025 roku. 

Scenariusze Standardowe
  1. STS01 (VLOS do 25 kg)
  2. STS02 (BVLOS do 25 kg)
Narodowe Scenariusze Standardowe

Przygotowanych jest 9 narodowych scenariuszy standardowych (NSTS od 01 do 09) są one opublikowane w dokumentach Prezesa ULC:

  1. Wytyczne nr 6/2023 - NSTS 01 (VLOS, FPV, bsp <4kg) 
  2. Wytyczne nr 7/2023 - NSTS-02 (VLOS, bsp <25kg)
  3. Wytyczne nr 10/2023 - NSTS-05 (BVLOS, bsp <4kg), 
  4. Wytyczne nr 18/2023 - NSTS-06 (BVLOS, bsp <25kg)

Jakie loty kwalifikują się do kategorii szczególnej w oparciu o warunki w NSTS
VLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne w NSTS
  • podczas startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego zapewnia się by miejsce startu i lądowania zostało objęte kontrolowanym obszarem naziemnym o promieniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie tej czynności;
  • w czasie lotu (VLOS i BVLOS) bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;
  • pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt;
  • w operacjach VLOS realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym, w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem wspierającym wykonywanie operacji;
  • w operacjach VLOS wykonywanych bez obserwatora statku powietrznego, dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem bezzałogowego statku powietrznego;
  • w operacjach VLOS wykonywanych z obserwatorem statku powietrznego, dopuszcza się, aby obserwator bezzałogowego statku powietrznego nie znajdował się bezpośrednio przy pilocie, jeżeli zapewniona jest dwukierunkowa łączność pomiędzy pilotem i obserwatorem oraz ustalono zasady komunikacji;
  • zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, z uwzględnieniem niezbędnych działań na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
  • w sposób umożliwiający uniknięcie lotu nad zgromadzeniami osób;
  • zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez pilota lub operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
  • ograniczając w możliwie największym stopniu czas lotu nad osobami w przypadku nieprzewidzianego pojawienia się takich osób w miejscu wykonywania lotów.

VLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -

  • posiada certyfikat wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • posiada potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego NSTS-01
  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

VLOS wg NSTS: Wypełnione wymogi techniczne 

  • dron może nie posiadać nadanej klasy
  • dron o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr
BVLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne - 
  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
  • po zgłoszeniu za pośrednictwem PansaUTM do PAŻP zamiaru wykonania operacji bvlos co najmniej 3 dni przed dniem wykonania lotu, a maksymalnie na 7 dni przed
  • po otrzymaniu zgody po PAŻP za pośrednictwem PansaUTM
  • wykonuje się po opublikowaniu przez Agencję informacji o planowanych i realizowanych operacjach systemów bezzałogowych statków powietrznych.

BVLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

Wypełnione wymogi techniczne 

  • dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr, nad obszarami słabo zaludnionymi
LOTY W RAMACH KLUBÓW LUB STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO

Operator przed rozpoczęciem misji w kategorii szczególnej musi złożyć w ULC Oświadczenie o zgodności operacji zgodnej z krajowym scenariuszem standardowym (z tego obowiązku zwolnieni są operatorzy, którzy posiadają certyfikat LUC) i otrzymać od Prezesa ULC potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia może przystąpić do czynności lotniczych w kategorii szczególnej. 

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Operacje w kategorii szczególnej, aby mogły być wykonane wymagają alternatywnie: 

  1. uzyskania zezwolenia na operację wydanego przez właściwy organ, w naszym kraju będzie to Urząd Lotnictwa Cywilnego, 
  2. wykonywania w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które na swój wniosek otrzymały już zezwolenia na operacje od Urzędu Lotnictwa Cywilnego
  3. złożenia oświadczenia o zgodności operacji ze scenariuszem standardowym (STS) zgodnie z częścią B załącznika (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji).. 
  4. posiadania przez operatora certyfikatu LUC z odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z częścią C załącznika.

oraz wymagają, aby:

  1. operator BSP bez względu na masę używanego drona, był zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
  2. każdy dron musi być oznaczony numerem operatora.

ZEZWOLENIE NA OPERACJE

Operator przeprowadza ocenę ryzyka zgodnie z art. 11 i przedkłada ją razem z wnioskiem, wraz z odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko. Organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone i stwierdzi, że: 

  1. cele w zakresie bezpieczeństwa operacji uwzględniają ryzyko związane z daną operacją;
  2. środki ograniczające ryzyko dotyczące warunków operacyjnych, w jakich wykonywane mają być operacje, kompetencje personelu zaangażowanego w operację oraz cechy techniczne bezzałogowego statku powietrznego traktowane łącznie, są odpowiednie i wystarczająco solidne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji w świetle zidentyfikowanego ryzyka na ziemi i w powietrzu;
  3. operator systemu bezzałogowego statku powietrznego złożył oświadczenie potwierdzające, że planowana operacja jest zgodna z wszelkimi mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i krajowymi, które jej dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prywatności, ochrony danych, odpowiedzialności, ubezpieczenia, ochrony oraz ochrony środowiska.

OŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI OPERACJI Z STS/NSTS (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)

Oświadczenie o zgodności operacji z STS/NSTS złożone do ULC, podlega weryfikacji i dopiero, po otrzymaniu z ULC potwierdzenia odbioru i kompletności tego dokumentu, można rozpocząć operacje w kategorii szczególnej na warunkach narodowego scenariusza standardowego.

Ponieważ część operacji w kategorii “szczególnej” realizowana jest w podobnych warunkach, w podobnych celach i niosą pewien zbliżony rodzaj i stopień średniego ryzyka wprowadzono standardowe scenariusze na poziomie europejskim oraz narodowe scenariusze standardowe (tzw. nSTS’y) na poziomie krajowym, w celu uproszczenia procedury weryfikacji. Odpowiadają one określonym typom misji VLOS lub BVLOS (dodatkowo na poziomie krajowym w rozbiciu na typy bezzałogowych statków powietrznych i ich masę). Operator zgadza się zapewnić zgodność realizowanych misji z warunkami krajowych scenariuszy standardowych, a w tym stosować wskazane środki ograniczające ryzyko - oświadcza to w dokumencie przesłanym drogą elektroniczną do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.  Jest to wystarczającym dopełnieniem obowiązku ze strony operatora i to już pozwala na eksploatację bsp na warunkach STS/NSTS. Oświadczenie o operacji NSTS operatorzy mogli skutecznie składać jedynie do 31.12.2023 r., po tym terminie nie będzie to już możliwe. Operatorzy, którzy złożyli oświadczenia o operacji NSTS mogą realizować loty na warunkach narodowych scenariuszy standardowych do końca 2025 roku. 

Scenariusze Standardowe
  1. STS01 (VLOS do 25 kg)
  2. STS02 (BVLOS do 25 kg)
Narodowe Scenariusze Standardowe

Przygotowanych jest 9 narodowych scenariuszy standardowych (NSTS od 01 do 09) są one opublikowane w dokumentach Prezesa ULC:

  1. Wytyczne nr 6/2023 - NSTS 01 (VLOS, FPV, bsp <4kg) 
  2. Wytyczne nr 7/2023 - NSTS-02 (VLOS, bsp <25kg)
  3. Wytyczne nr 10/2023 - NSTS-05 (BVLOS, bsp <4kg), 
  4. Wytyczne nr 18/2023 - NSTS-06 (BVLOS, bsp <25kg)

Jakie loty kwalifikują się do kategorii szczególnej w oparciu o warunki w NSTS
VLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne w NSTS
  • podczas startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego zapewnia się by miejsce startu i lądowania zostało objęte kontrolowanym obszarem naziemnym o promieniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie tej czynności;
  • w czasie lotu (VLOS i BVLOS) bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;
  • pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt;
  • w operacjach VLOS realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym, w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem wspierającym wykonywanie operacji;
  • w operacjach VLOS wykonywanych bez obserwatora statku powietrznego, dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem bezzałogowego statku powietrznego;
  • w operacjach VLOS wykonywanych z obserwatorem statku powietrznego, dopuszcza się, aby obserwator bezzałogowego statku powietrznego nie znajdował się bezpośrednio przy pilocie, jeżeli zapewniona jest dwukierunkowa łączność pomiędzy pilotem i obserwatorem oraz ustalono zasady komunikacji;
  • zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, z uwzględnieniem niezbędnych działań na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
  • w sposób umożliwiający uniknięcie lotu nad zgromadzeniami osób;
  • zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez pilota lub operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
  • ograniczając w możliwie największym stopniu czas lotu nad osobami w przypadku nieprzewidzianego pojawienia się takich osób w miejscu wykonywania lotów.

VLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -

  • posiada certyfikat wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • posiada potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego NSTS-01
  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

VLOS wg NSTS: Wypełnione wymogi techniczne 

  • dron może nie posiadać nadanej klasy
  • dron o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr
BVLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne - 
  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
  • po zgłoszeniu za pośrednictwem PansaUTM do PAŻP zamiaru wykonania operacji bvlos co najmniej 3 dni przed dniem wykonania lotu, a maksymalnie na 7 dni przed
  • po otrzymaniu zgody po PAŻP za pośrednictwem PansaUTM
  • wykonuje się po opublikowaniu przez Agencję informacji o planowanych i realizowanych operacjach systemów bezzałogowych statków powietrznych.

BVLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

Wypełnione wymogi techniczne 

  • dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr, nad obszarami słabo zaludnionymi
LOTY W RAMACH KLUBÓW LUB STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO

Operator przed rozpoczęciem misji w kategorii szczególnej musi złożyć w ULC Oświadczenie o zgodności operacji zgodnej z krajowym scenariuszem standardowym (z tego obowiązku zwolnieni są operatorzy, którzy posiadają certyfikat LUC) i otrzymać od Prezesa ULC potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia może przystąpić do czynności lotniczych w kategorii szczególnej. 

Zadanie

Operacje w kategorii szczególnej, aby mogły być wykonane wymagają alternatywnie: 

  1. uzyskania zezwolenia na operację wydanego przez właściwy organ, w naszym kraju będzie to Urząd Lotnictwa Cywilnego, 
  2. wykonywania w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które na swój wniosek otrzymały już zezwolenia na operacje od Urzędu Lotnictwa Cywilnego
  3. złożenia oświadczenia o zgodności operacji ze scenariuszem standardowym (STS) zgodnie z częścią B załącznika (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji).. 
  4. posiadania przez operatora certyfikatu LUC z odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z częścią C załącznika.

oraz wymagają, aby:

  1. operator BSP bez względu na masę używanego drona, był zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
  2. każdy dron musi być oznaczony numerem operatora.

ZEZWOLENIE NA OPERACJE

Operator przeprowadza ocenę ryzyka zgodnie z art. 11 i przedkłada ją razem z wnioskiem, wraz z odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko. Organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone i stwierdzi, że: 

  1. cele w zakresie bezpieczeństwa operacji uwzględniają ryzyko związane z daną operacją;
  2. środki ograniczające ryzyko dotyczące warunków operacyjnych, w jakich wykonywane mają być operacje, kompetencje personelu zaangażowanego w operację oraz cechy techniczne bezzałogowego statku powietrznego traktowane łącznie, są odpowiednie i wystarczająco solidne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji w świetle zidentyfikowanego ryzyka na ziemi i w powietrzu;
  3. operator systemu bezzałogowego statku powietrznego złożył oświadczenie potwierdzające, że planowana operacja jest zgodna z wszelkimi mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i krajowymi, które jej dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prywatności, ochrony danych, odpowiedzialności, ubezpieczenia, ochrony oraz ochrony środowiska.

OŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI OPERACJI Z STS/NSTS (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)

Oświadczenie o zgodności operacji z STS/NSTS złożone do ULC, podlega weryfikacji i dopiero, po otrzymaniu z ULC potwierdzenia odbioru i kompletności tego dokumentu, można rozpocząć operacje w kategorii szczególnej na warunkach narodowego scenariusza standardowego.

Ponieważ część operacji w kategorii “szczególnej” realizowana jest w podobnych warunkach, w podobnych celach i niosą pewien zbliżony rodzaj i stopień średniego ryzyka wprowadzono standardowe scenariusze na poziomie europejskim oraz narodowe scenariusze standardowe (tzw. nSTS’y) na poziomie krajowym, w celu uproszczenia procedury weryfikacji. Odpowiadają one określonym typom misji VLOS lub BVLOS (dodatkowo na poziomie krajowym w rozbiciu na typy bezzałogowych statków powietrznych i ich masę). Operator zgadza się zapewnić zgodność realizowanych misji z warunkami krajowych scenariuszy standardowych, a w tym stosować wskazane środki ograniczające ryzyko - oświadcza to w dokumencie przesłanym drogą elektroniczną do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.  Jest to wystarczającym dopełnieniem obowiązku ze strony operatora i to już pozwala na eksploatację bsp na warunkach STS/NSTS. Oświadczenie o operacji NSTS operatorzy mogli skutecznie składać jedynie do 31.12.2023 r., po tym terminie nie będzie to już możliwe. Operatorzy, którzy złożyli oświadczenia o operacji NSTS mogą realizować loty na warunkach narodowych scenariuszy standardowych do końca 2025 roku. 

Scenariusze Standardowe
  1. STS01 (VLOS do 25 kg)
  2. STS02 (BVLOS do 25 kg)
Narodowe Scenariusze Standardowe

Przygotowanych jest 9 narodowych scenariuszy standardowych (NSTS od 01 do 09) są one opublikowane w dokumentach Prezesa ULC:

  1. Wytyczne nr 6/2023 - NSTS 01 (VLOS, FPV, bsp <4kg) 
  2. Wytyczne nr 7/2023 - NSTS-02 (VLOS, bsp <25kg)
  3. Wytyczne nr 10/2023 - NSTS-05 (BVLOS, bsp <4kg), 
  4. Wytyczne nr 18/2023 - NSTS-06 (BVLOS, bsp <25kg)

Jakie loty kwalifikują się do kategorii szczególnej w oparciu o warunki w NSTS
VLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne w NSTS
  • podczas startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego zapewnia się by miejsce startu i lądowania zostało objęte kontrolowanym obszarem naziemnym o promieniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie tej czynności;
  • w czasie lotu (VLOS i BVLOS) bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;
  • pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt;
  • w operacjach VLOS realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym, w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem wspierającym wykonywanie operacji;
  • w operacjach VLOS wykonywanych bez obserwatora statku powietrznego, dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem bezzałogowego statku powietrznego;
  • w operacjach VLOS wykonywanych z obserwatorem statku powietrznego, dopuszcza się, aby obserwator bezzałogowego statku powietrznego nie znajdował się bezpośrednio przy pilocie, jeżeli zapewniona jest dwukierunkowa łączność pomiędzy pilotem i obserwatorem oraz ustalono zasady komunikacji;
  • zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, z uwzględnieniem niezbędnych działań na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
  • w sposób umożliwiający uniknięcie lotu nad zgromadzeniami osób;
  • zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez pilota lub operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
  • ograniczając w możliwie największym stopniu czas lotu nad osobami w przypadku nieprzewidzianego pojawienia się takich osób w miejscu wykonywania lotów.

VLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -

  • posiada certyfikat wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego
  • posiada potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego NSTS-01
  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

VLOS wg NSTS: Wypełnione wymogi techniczne 

  • dron może nie posiadać nadanej klasy
  • dron o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr
BVLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne - 
  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
  • po zgłoszeniu za pośrednictwem PansaUTM do PAŻP zamiaru wykonania operacji bvlos co najmniej 3 dni przed dniem wykonania lotu, a maksymalnie na 7 dni przed
  • po otrzymaniu zgody po PAŻP za pośrednictwem PansaUTM
  • wykonuje się po opublikowaniu przez Agencję informacji o planowanych i realizowanych operacjach systemów bezzałogowych statków powietrznych.

BVLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

Wypełnione wymogi techniczne 

  • dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
  • maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr, nad obszarami słabo zaludnionymi
LOTY W RAMACH KLUBÓW LUB STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO

Operator przed rozpoczęciem misji w kategorii szczególnej musi złożyć w ULC Oświadczenie o zgodności operacji zgodnej z krajowym scenariuszem standardowym (z tego obowiązku zwolnieni są operatorzy, którzy posiadają certyfikat LUC) i otrzymać od Prezesa ULC potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia może przystąpić do czynności lotniczych w kategorii szczególnej. 

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L4.2 | Operacje w kategorii szczególnej - zezwolenie na operacje
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.