---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Operacje w kategorii szczególnej, aby mogły być wykonane wymagają alternatywnie:
- uzyskania zezwolenia na operację wydanego przez właściwy organ, w naszym kraju będzie to Urząd Lotnictwa Cywilnego,
- wykonywania w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które na swój wniosek otrzymały już zezwolenia na operacje od Urzędu Lotnictwa Cywilnego
- złożenia oświadczenia o zgodności operacji ze scenariuszem standardowym (STS) zgodnie z częścią B załącznika (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)..
- posiadania przez operatora certyfikatu LUC z odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z częścią C załącznika.
oraz wymagają, aby:
- operator BSP bez względu na masę używanego drona, był zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
- każdy dron musi być oznaczony numerem operatora.
ZEZWOLENIE NA OPERACJE
Operator przeprowadza ocenę ryzyka zgodnie z art. 11 i przedkłada ją razem z wnioskiem, wraz z odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko. Organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone i stwierdzi, że:
- cele w zakresie bezpieczeństwa operacji uwzględniają ryzyko związane z daną operacją;
- środki ograniczające ryzyko dotyczące warunków operacyjnych, w jakich wykonywane mają być operacje, kompetencje personelu zaangażowanego w operację oraz cechy techniczne bezzałogowego statku powietrznego traktowane łącznie, są odpowiednie i wystarczająco solidne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji w świetle zidentyfikowanego ryzyka na ziemi i w powietrzu;
- operator systemu bezzałogowego statku powietrznego złożył oświadczenie potwierdzające, że planowana operacja jest zgodna z wszelkimi mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i krajowymi, które jej dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prywatności, ochrony danych, odpowiedzialności, ubezpieczenia, ochrony oraz ochrony środowiska.
OŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI OPERACJI Z STS/NSTS (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)
Oświadczenie o zgodności operacji z STS/NSTS złożone do ULC, podlega weryfikacji i dopiero, po otrzymaniu z ULC potwierdzenia odbioru i kompletności tego dokumentu, można rozpocząć operacje w kategorii szczególnej na warunkach narodowego scenariusza standardowego.
Ponieważ część operacji w kategorii “szczególnej” realizowana jest w podobnych warunkach, w podobnych celach i niosą pewien zbliżony rodzaj i stopień średniego ryzyka wprowadzono standardowe scenariusze na poziomie europejskim oraz narodowe scenariusze standardowe (tzw. nSTS’y) na poziomie krajowym, w celu uproszczenia procedury weryfikacji. Odpowiadają one określonym typom misji VLOS lub BVLOS (dodatkowo na poziomie krajowym w rozbiciu na typy bezzałogowych statków powietrznych i ich masę). Operator zgadza się zapewnić zgodność realizowanych misji z warunkami krajowych scenariuszy standardowych, a w tym stosować wskazane środki ograniczające ryzyko - oświadcza to w dokumencie przesłanym drogą elektroniczną do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jest to wystarczającym dopełnieniem obowiązku ze strony operatora i to już pozwala na eksploatację bsp na warunkach STS/NSTS. Oświadczenie o operacji NSTS operatorzy mogli skutecznie składać jedynie do 31.12.2023 r., po tym terminie nie będzie to już możliwe. Operatorzy, którzy złożyli oświadczenia o operacji NSTS mogą realizować loty na warunkach narodowych scenariuszy standardowych do końca 2025 roku.
Scenariusze Standardowe
- STS01 (VLOS do 25 kg)
- STS02 (BVLOS do 25 kg)
Narodowe Scenariusze Standardowe
Przygotowanych jest 9 narodowych scenariuszy standardowych (NSTS od 01 do 09) są one opublikowane w dokumentach Prezesa ULC:
- Wytyczne nr 6/2023 - NSTS 01 (VLOS, FPV, bsp <4kg)
- Wytyczne nr 7/2023 - NSTS-02 (VLOS, bsp <25kg)
- Wytyczne nr 10/2023 - NSTS-05 (BVLOS, bsp <4kg),
- Wytyczne nr 18/2023 - NSTS-06 (BVLOS, bsp <25kg)
Jakie loty kwalifikują się do kategorii szczególnej w oparciu o warunki w NSTS
VLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne w NSTS
- podczas startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego zapewnia się by miejsce startu i lądowania zostało objęte kontrolowanym obszarem naziemnym o promieniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie tej czynności;
- w czasie lotu (VLOS i BVLOS) bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;
- pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt;
- w operacjach VLOS realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym, w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem wspierającym wykonywanie operacji;
- w operacjach VLOS wykonywanych bez obserwatora statku powietrznego, dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem bezzałogowego statku powietrznego;
- w operacjach VLOS wykonywanych z obserwatorem statku powietrznego, dopuszcza się, aby obserwator bezzałogowego statku powietrznego nie znajdował się bezpośrednio przy pilocie, jeżeli zapewniona jest dwukierunkowa łączność pomiędzy pilotem i obserwatorem oraz ustalono zasady komunikacji;
- zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, z uwzględnieniem niezbędnych działań na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
- w sposób umożliwiający uniknięcie lotu nad zgromadzeniami osób;
- zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez pilota lub operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
- ograniczając w możliwie największym stopniu czas lotu nad osobami w przypadku nieprzewidzianego pojawienia się takich osób w miejscu wykonywania lotów.
VLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -
- posiada certyfikat wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego
- posiada potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego NSTS-01
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
VLOS wg NSTS: Wypełnione wymogi techniczne
- dron może nie posiadać nadanej klasy
- dron o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr
BVLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne -
- loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
- można wykonywać lot nad osobami postronnymi
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
- po zgłoszeniu za pośrednictwem PansaUTM do PAŻP zamiaru wykonania operacji bvlos co najmniej 3 dni przed dniem wykonania lotu, a maksymalnie na 7 dni przed
- po otrzymaniu zgody po PAŻP za pośrednictwem PansaUTM
- wykonuje się po opublikowaniu przez Agencję informacji o planowanych i realizowanych operacjach systemów bezzałogowych statków powietrznych.
BVLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
Wypełnione wymogi techniczne
- dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr, nad obszarami słabo zaludnionymi
LOTY W RAMACH KLUBÓW LUB STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO
Operator przed rozpoczęciem misji w kategorii szczególnej musi złożyć w ULC Oświadczenie o zgodności operacji zgodnej z krajowym scenariuszem standardowym (z tego obowiązku zwolnieni są operatorzy, którzy posiadają certyfikat LUC) i otrzymać od Prezesa ULC potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia może przystąpić do czynności lotniczych w kategorii szczególnej.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Operacje w kategorii szczególnej, aby mogły być wykonane wymagają alternatywnie:
- uzyskania zezwolenia na operację wydanego przez właściwy organ, w naszym kraju będzie to Urząd Lotnictwa Cywilnego,
- wykonywania w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które na swój wniosek otrzymały już zezwolenia na operacje od Urzędu Lotnictwa Cywilnego
- złożenia oświadczenia o zgodności operacji ze scenariuszem standardowym (STS) zgodnie z częścią B załącznika (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)..
- posiadania przez operatora certyfikatu LUC z odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z częścią C załącznika.
oraz wymagają, aby:
- operator BSP bez względu na masę używanego drona, był zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
- każdy dron musi być oznaczony numerem operatora.
ZEZWOLENIE NA OPERACJE
Operator przeprowadza ocenę ryzyka zgodnie z art. 11 i przedkłada ją razem z wnioskiem, wraz z odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko. Organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone i stwierdzi, że:
- cele w zakresie bezpieczeństwa operacji uwzględniają ryzyko związane z daną operacją;
- środki ograniczające ryzyko dotyczące warunków operacyjnych, w jakich wykonywane mają być operacje, kompetencje personelu zaangażowanego w operację oraz cechy techniczne bezzałogowego statku powietrznego traktowane łącznie, są odpowiednie i wystarczająco solidne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji w świetle zidentyfikowanego ryzyka na ziemi i w powietrzu;
- operator systemu bezzałogowego statku powietrznego złożył oświadczenie potwierdzające, że planowana operacja jest zgodna z wszelkimi mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i krajowymi, które jej dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prywatności, ochrony danych, odpowiedzialności, ubezpieczenia, ochrony oraz ochrony środowiska.
OŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI OPERACJI Z STS/NSTS (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)
Oświadczenie o zgodności operacji z STS/NSTS złożone do ULC, podlega weryfikacji i dopiero, po otrzymaniu z ULC potwierdzenia odbioru i kompletności tego dokumentu, można rozpocząć operacje w kategorii szczególnej na warunkach narodowego scenariusza standardowego.
Ponieważ część operacji w kategorii “szczególnej” realizowana jest w podobnych warunkach, w podobnych celach i niosą pewien zbliżony rodzaj i stopień średniego ryzyka wprowadzono standardowe scenariusze na poziomie europejskim oraz narodowe scenariusze standardowe (tzw. nSTS’y) na poziomie krajowym, w celu uproszczenia procedury weryfikacji. Odpowiadają one określonym typom misji VLOS lub BVLOS (dodatkowo na poziomie krajowym w rozbiciu na typy bezzałogowych statków powietrznych i ich masę). Operator zgadza się zapewnić zgodność realizowanych misji z warunkami krajowych scenariuszy standardowych, a w tym stosować wskazane środki ograniczające ryzyko - oświadcza to w dokumencie przesłanym drogą elektroniczną do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jest to wystarczającym dopełnieniem obowiązku ze strony operatora i to już pozwala na eksploatację bsp na warunkach STS/NSTS. Oświadczenie o operacji NSTS operatorzy mogli skutecznie składać jedynie do 31.12.2023 r., po tym terminie nie będzie to już możliwe. Operatorzy, którzy złożyli oświadczenia o operacji NSTS mogą realizować loty na warunkach narodowych scenariuszy standardowych do końca 2025 roku.
Scenariusze Standardowe
- STS01 (VLOS do 25 kg)
- STS02 (BVLOS do 25 kg)
Narodowe Scenariusze Standardowe
Przygotowanych jest 9 narodowych scenariuszy standardowych (NSTS od 01 do 09) są one opublikowane w dokumentach Prezesa ULC:
- Wytyczne nr 6/2023 - NSTS 01 (VLOS, FPV, bsp <4kg)
- Wytyczne nr 7/2023 - NSTS-02 (VLOS, bsp <25kg)
- Wytyczne nr 10/2023 - NSTS-05 (BVLOS, bsp <4kg),
- Wytyczne nr 18/2023 - NSTS-06 (BVLOS, bsp <25kg)
Jakie loty kwalifikują się do kategorii szczególnej w oparciu o warunki w NSTS
VLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne w NSTS
- podczas startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego zapewnia się by miejsce startu i lądowania zostało objęte kontrolowanym obszarem naziemnym o promieniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie tej czynności;
- w czasie lotu (VLOS i BVLOS) bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;
- pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt;
- w operacjach VLOS realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym, w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem wspierającym wykonywanie operacji;
- w operacjach VLOS wykonywanych bez obserwatora statku powietrznego, dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem bezzałogowego statku powietrznego;
- w operacjach VLOS wykonywanych z obserwatorem statku powietrznego, dopuszcza się, aby obserwator bezzałogowego statku powietrznego nie znajdował się bezpośrednio przy pilocie, jeżeli zapewniona jest dwukierunkowa łączność pomiędzy pilotem i obserwatorem oraz ustalono zasady komunikacji;
- zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, z uwzględnieniem niezbędnych działań na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
- w sposób umożliwiający uniknięcie lotu nad zgromadzeniami osób;
- zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez pilota lub operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
- ograniczając w możliwie największym stopniu czas lotu nad osobami w przypadku nieprzewidzianego pojawienia się takich osób w miejscu wykonywania lotów.
VLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -
- posiada certyfikat wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego
- posiada potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego NSTS-01
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
VLOS wg NSTS: Wypełnione wymogi techniczne
- dron może nie posiadać nadanej klasy
- dron o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr
BVLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne -
- loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
- można wykonywać lot nad osobami postronnymi
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
- po zgłoszeniu za pośrednictwem PansaUTM do PAŻP zamiaru wykonania operacji bvlos co najmniej 3 dni przed dniem wykonania lotu, a maksymalnie na 7 dni przed
- po otrzymaniu zgody po PAŻP za pośrednictwem PansaUTM
- wykonuje się po opublikowaniu przez Agencję informacji o planowanych i realizowanych operacjach systemów bezzałogowych statków powietrznych.
BVLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
Wypełnione wymogi techniczne
- dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr, nad obszarami słabo zaludnionymi
LOTY W RAMACH KLUBÓW LUB STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO
Operator przed rozpoczęciem misji w kategorii szczególnej musi złożyć w ULC Oświadczenie o zgodności operacji zgodnej z krajowym scenariuszem standardowym (z tego obowiązku zwolnieni są operatorzy, którzy posiadają certyfikat LUC) i otrzymać od Prezesa ULC potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia może przystąpić do czynności lotniczych w kategorii szczególnej.
Operacje w kategorii szczególnej, aby mogły być wykonane wymagają alternatywnie:
- uzyskania zezwolenia na operację wydanego przez właściwy organ, w naszym kraju będzie to Urząd Lotnictwa Cywilnego,
- wykonywania w ramach klubów lub stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które na swój wniosek otrzymały już zezwolenia na operacje od Urzędu Lotnictwa Cywilnego
- złożenia oświadczenia o zgodności operacji ze scenariuszem standardowym (STS) zgodnie z częścią B załącznika (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)..
- posiadania przez operatora certyfikatu LUC z odpowiednimi uprawnieniami zgodnie z częścią C załącznika.
oraz wymagają, aby:
- operator BSP bez względu na masę używanego drona, był zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego
- każdy dron musi być oznaczony numerem operatora.
ZEZWOLENIE NA OPERACJE
Operator przeprowadza ocenę ryzyka zgodnie z art. 11 i przedkłada ją razem z wnioskiem, wraz z odpowiednimi środkami ograniczającymi ryzyko. Organ wydaje zezwolenie na operację, jeżeli uzna, że ryzyko operacyjne jest odpowiednio ograniczone i stwierdzi, że:
- cele w zakresie bezpieczeństwa operacji uwzględniają ryzyko związane z daną operacją;
- środki ograniczające ryzyko dotyczące warunków operacyjnych, w jakich wykonywane mają być operacje, kompetencje personelu zaangażowanego w operację oraz cechy techniczne bezzałogowego statku powietrznego traktowane łącznie, są odpowiednie i wystarczająco solidne, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji w świetle zidentyfikowanego ryzyka na ziemi i w powietrzu;
- operator systemu bezzałogowego statku powietrznego złożył oświadczenie potwierdzające, że planowana operacja jest zgodna z wszelkimi mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i krajowymi, które jej dotyczą, w szczególności w odniesieniu do prywatności, ochrony danych, odpowiedzialności, ubezpieczenia, ochrony oraz ochrony środowiska.
OŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI OPERACJI Z STS/NSTS (UAS.SPEC.020 Oświadczenie o operacji)
Oświadczenie o zgodności operacji z STS/NSTS złożone do ULC, podlega weryfikacji i dopiero, po otrzymaniu z ULC potwierdzenia odbioru i kompletności tego dokumentu, można rozpocząć operacje w kategorii szczególnej na warunkach narodowego scenariusza standardowego.
Ponieważ część operacji w kategorii “szczególnej” realizowana jest w podobnych warunkach, w podobnych celach i niosą pewien zbliżony rodzaj i stopień średniego ryzyka wprowadzono standardowe scenariusze na poziomie europejskim oraz narodowe scenariusze standardowe (tzw. nSTS’y) na poziomie krajowym, w celu uproszczenia procedury weryfikacji. Odpowiadają one określonym typom misji VLOS lub BVLOS (dodatkowo na poziomie krajowym w rozbiciu na typy bezzałogowych statków powietrznych i ich masę). Operator zgadza się zapewnić zgodność realizowanych misji z warunkami krajowych scenariuszy standardowych, a w tym stosować wskazane środki ograniczające ryzyko - oświadcza to w dokumencie przesłanym drogą elektroniczną do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jest to wystarczającym dopełnieniem obowiązku ze strony operatora i to już pozwala na eksploatację bsp na warunkach STS/NSTS. Oświadczenie o operacji NSTS operatorzy mogli skutecznie składać jedynie do 31.12.2023 r., po tym terminie nie będzie to już możliwe. Operatorzy, którzy złożyli oświadczenia o operacji NSTS mogą realizować loty na warunkach narodowych scenariuszy standardowych do końca 2025 roku.
Scenariusze Standardowe
- STS01 (VLOS do 25 kg)
- STS02 (BVLOS do 25 kg)
Narodowe Scenariusze Standardowe
Przygotowanych jest 9 narodowych scenariuszy standardowych (NSTS od 01 do 09) są one opublikowane w dokumentach Prezesa ULC:
- Wytyczne nr 6/2023 - NSTS 01 (VLOS, FPV, bsp <4kg)
- Wytyczne nr 7/2023 - NSTS-02 (VLOS, bsp <25kg)
- Wytyczne nr 10/2023 - NSTS-05 (BVLOS, bsp <4kg),
- Wytyczne nr 18/2023 - NSTS-06 (BVLOS, bsp <25kg)
Jakie loty kwalifikują się do kategorii szczególnej w oparciu o warunki w NSTS
VLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne w NSTS
- podczas startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego zapewnia się by miejsce startu i lądowania zostało objęte kontrolowanym obszarem naziemnym o promieniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie tej czynności;
- w czasie lotu (VLOS i BVLOS) bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;
- pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, w celu określenia jego położenia względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt;
- w operacjach VLOS realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym, w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem wspierającym wykonywanie operacji;
- w operacjach VLOS wykonywanych bez obserwatora statku powietrznego, dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem bezzałogowego statku powietrznego;
- w operacjach VLOS wykonywanych z obserwatorem statku powietrznego, dopuszcza się, aby obserwator bezzałogowego statku powietrznego nie znajdował się bezpośrednio przy pilocie, jeżeli zapewniona jest dwukierunkowa łączność pomiędzy pilotem i obserwatorem oraz ustalono zasady komunikacji;
- zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, osób lub zwierząt, z uwzględnieniem niezbędnych działań na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
- w sposób umożliwiający uniknięcie lotu nad zgromadzeniami osób;
- zachowując w każdej fazie operacji bezpieczną odległość od innych statków powietrznych, przeszkód, pojazdów, zwierząt lub osób, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez pilota lub operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa na wypadek awarii lub utraty kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym;
- ograniczając w możliwie największym stopniu czas lotu nad osobami w przypadku nieprzewidzianego pojawienia się takich osób w miejscu wykonywania lotów.
VLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -
- posiada certyfikat wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego
- posiada potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego NSTS-01
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
VLOS wg NSTS: Wypełnione wymogi techniczne
- dron może nie posiadać nadanej klasy
- dron o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr
BVLOS wg NSTS: Dopuszczalne warunki operacyjne -
- loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
- można wykonywać lot nad osobami postronnymi
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
- po zgłoszeniu za pośrednictwem PansaUTM do PAŻP zamiaru wykonania operacji bvlos co najmniej 3 dni przed dniem wykonania lotu, a maksymalnie na 7 dni przed
- po otrzymaniu zgody po PAŻP za pośrednictwem PansaUTM
- wykonuje się po opublikowaniu przez Agencję informacji o planowanych i realizowanych operacjach systemów bezzałogowych statków powietrznych.
BVLOS wg NSTS: Wymogi wobec pilota bsp -
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
Wypełnione wymogi techniczne
- dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry, ale nad kontrolowanym obszarem naziemnym
- maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr, nad obszarami słabo zaludnionymi
LOTY W RAMACH KLUBÓW LUB STOWARZYSZEŃ MODELARSTWA LOTNICZEGO
Operator przed rozpoczęciem misji w kategorii szczególnej musi złożyć w ULC Oświadczenie o zgodności operacji zgodnej z krajowym scenariuszem standardowym (z tego obowiązku zwolnieni są operatorzy, którzy posiadają certyfikat LUC) i otrzymać od Prezesa ULC potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. Dopiero po otrzymaniu potwierdzenia może przystąpić do czynności lotniczych w kategorii szczególnej.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083