---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Obowiązki pilota w kategorii otwartej
Podstawa prawna
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r.
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
UAS.OPEN.060 Obowiązki pilota bezzałogowego statku powietrznego
Przed startem:
- Posiada potwierdzenie kompetencji: Pilot bezzałogowego statku powietrznego (BSP) upewnia sie, że posiada przy sobie dowód potwierdzający zdobyte kompetencje. Dokumenty takie, jak certyfikaty czy potwierdzenia kompetencji, powinny być dostępne np. w formie cyfrowej na telefonie, ściągnięte z profilu na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W razie kontroli powinien okazać potwierdzenia.
- Analiza przestrzen powietrznej: Pilot powinien uzyskać informacje o strefach geograficznych w miejscu planowanego lotu korzystając z narzędzi takich jak PansaUTM, , czy checkin.pansa.pl mapy AUP/UUP, droneMap
- Wizja lokalna: Ważne jest przeprowadzenie wizji lokalnej w celu zidentyfikowania potencjalnych przeszkód oraz obecności osób postronnych na terenie planowanego lotu.
- Sprawdzenie stanu technicznego: Przed przystąpieniem do operacji, należy sprawdzić stan techniczny BSP, upewniając się, że dron jest sprawny i nadaje się do wykonania bezpiecznego lotu.
- Upewnienie się, że działa RID: Pilot drona sprawdza, czy system jednoznacznej zdalnej identyfikacji jest aktywny i aktualny. Od początku roku 2024 drony wyposażone w ten system mają obowiązek korzystać z tego systemu w trakcie lotu.
- Kontrola masy: Pilot musi skontrolować, czy masa BSP wraz z dodatkowym obciążeniem mieści się w maksymalnej masie startowej (MTOM), określonej przez producenta lub limitach dla danej klasy drona.
W trakcie lotu
- Pilotuje bez wpływu środków chemicznych: Pilot nie może być pod wpływem żadnych środków chemicznych, które mogłyby wpłynąć na zdolność do bezpiecznego sterowania dronem, czyli np. pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków pobudzających
- Pilotowanie w VLOS: Lot musi być przeprowadzany wyłącznie w zasięgu wzroku (VLOS – Visual Line of Sight) pilota lub obserwatora, co zapewnia pełną kontrolę nad urządzeniem. Ewentualnie jako wyjątek: w trybie podążania za stacją bazową, gdy nie są zapewnione warunki VLOS, w maksymalnej odległości 50 m od pilota bsp.
- Przerywanie misji: Misja musi zostać przerwana, jeśli jej kontynuacja mogłaby zagrozić ludziom, zwierzętom, mieniu lub środowisku.
- Ograniczenia operacyjne: Pilot musi przestrzegać wszelkich ograniczeń operacyjnych dla stref geograficznych, w których wykonuje lot.
- Kontrola nad BSP: W każdej chwili pilot musi być w stanie utrzymać kontrolę nad bezzałogowym statkiem powietrznym.
- Zgoda na przeloty specjalne: Loty w pobliżu lub w granicach obszarów, gdzie trwają działania ratownicze, wymagają specjalnej zgody.
VLOS
- Zasięg wzrokowy (VLOS - Visual Line of Sight): Zgodnie z tym rozporządzeniem, większość operacji BSP musi być prowadzona w zasięgu wzrokowym pilota lub wyznaczonego obserwatora, co zapewnia, że pilot ma pełną kontrolę nad urządzeniem i może natychmiastowo reagować na ewentualne zagrożenia.
- Tryb podążania za stacją bazową: Szczególny przypadek operacji, zwanego „Follow-Me” mode. Jest to tryb, w którym BSP automatycznie podąża za sygnałem z urządzenia sterującego (stacji bazowej), którym może być na przykład smartfon pilota. Rozporządzenie faktycznie przewiduje możliwość stosowania tego trybu, ale zawsze pod pewnymi warunkami.
- Warunki dla trybu Follow-Me: Według rozporządzenia, loty w trybie Follow-Me mogą być prowadzone, jeśli są spełnione odpowiednie warunki techniczne i bezpieczeństwa. Odległość 50 m od pilota jest jedną z dopuszczalnych konfiguracji, jednak muszą być zapewnione wszystkie środki bezpieczeństwa, a samo urządzenie musi być zdolne do bezpiecznej operacji w tym trybie.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Obowiązki pilota w kategorii otwartej
Podstawa prawna
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r.
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
UAS.OPEN.060 Obowiązki pilota bezzałogowego statku powietrznego
Przed startem:
- Posiada potwierdzenie kompetencji: Pilot bezzałogowego statku powietrznego (BSP) upewnia sie, że posiada przy sobie dowód potwierdzający zdobyte kompetencje. Dokumenty takie, jak certyfikaty czy potwierdzenia kompetencji, powinny być dostępne np. w formie cyfrowej na telefonie, ściągnięte z profilu na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W razie kontroli powinien okazać potwierdzenia.
- Analiza przestrzen powietrznej: Pilot powinien uzyskać informacje o strefach geograficznych w miejscu planowanego lotu korzystając z narzędzi takich jak PansaUTM, , czy checkin.pansa.pl mapy AUP/UUP, droneMap
- Wizja lokalna: Ważne jest przeprowadzenie wizji lokalnej w celu zidentyfikowania potencjalnych przeszkód oraz obecności osób postronnych na terenie planowanego lotu.
- Sprawdzenie stanu technicznego: Przed przystąpieniem do operacji, należy sprawdzić stan techniczny BSP, upewniając się, że dron jest sprawny i nadaje się do wykonania bezpiecznego lotu.
- Upewnienie się, że działa RID: Pilot drona sprawdza, czy system jednoznacznej zdalnej identyfikacji jest aktywny i aktualny. Od początku roku 2024 drony wyposażone w ten system mają obowiązek korzystać z tego systemu w trakcie lotu.
- Kontrola masy: Pilot musi skontrolować, czy masa BSP wraz z dodatkowym obciążeniem mieści się w maksymalnej masie startowej (MTOM), określonej przez producenta lub limitach dla danej klasy drona.
W trakcie lotu
- Pilotuje bez wpływu środków chemicznych: Pilot nie może być pod wpływem żadnych środków chemicznych, które mogłyby wpłynąć na zdolność do bezpiecznego sterowania dronem, czyli np. pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków pobudzających
- Pilotowanie w VLOS: Lot musi być przeprowadzany wyłącznie w zasięgu wzroku (VLOS – Visual Line of Sight) pilota lub obserwatora, co zapewnia pełną kontrolę nad urządzeniem. Ewentualnie jako wyjątek: w trybie podążania za stacją bazową, gdy nie są zapewnione warunki VLOS, w maksymalnej odległości 50 m od pilota bsp.
- Przerywanie misji: Misja musi zostać przerwana, jeśli jej kontynuacja mogłaby zagrozić ludziom, zwierzętom, mieniu lub środowisku.
- Ograniczenia operacyjne: Pilot musi przestrzegać wszelkich ograniczeń operacyjnych dla stref geograficznych, w których wykonuje lot.
- Kontrola nad BSP: W każdej chwili pilot musi być w stanie utrzymać kontrolę nad bezzałogowym statkiem powietrznym.
- Zgoda na przeloty specjalne: Loty w pobliżu lub w granicach obszarów, gdzie trwają działania ratownicze, wymagają specjalnej zgody.
VLOS
- Zasięg wzrokowy (VLOS - Visual Line of Sight): Zgodnie z tym rozporządzeniem, większość operacji BSP musi być prowadzona w zasięgu wzrokowym pilota lub wyznaczonego obserwatora, co zapewnia, że pilot ma pełną kontrolę nad urządzeniem i może natychmiastowo reagować na ewentualne zagrożenia.
- Tryb podążania za stacją bazową: Szczególny przypadek operacji, zwanego „Follow-Me” mode. Jest to tryb, w którym BSP automatycznie podąża za sygnałem z urządzenia sterującego (stacji bazowej), którym może być na przykład smartfon pilota. Rozporządzenie faktycznie przewiduje możliwość stosowania tego trybu, ale zawsze pod pewnymi warunkami.
- Warunki dla trybu Follow-Me: Według rozporządzenia, loty w trybie Follow-Me mogą być prowadzone, jeśli są spełnione odpowiednie warunki techniczne i bezpieczeństwa. Odległość 50 m od pilota jest jedną z dopuszczalnych konfiguracji, jednak muszą być zapewnione wszystkie środki bezpieczeństwa, a samo urządzenie musi być zdolne do bezpiecznej operacji w tym trybie.
Obowiązki pilota w kategorii otwartej
Podstawa prawna
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r.
w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych
UAS.OPEN.060 Obowiązki pilota bezzałogowego statku powietrznego
Przed startem:
- Posiada potwierdzenie kompetencji: Pilot bezzałogowego statku powietrznego (BSP) upewnia sie, że posiada przy sobie dowód potwierdzający zdobyte kompetencje. Dokumenty takie, jak certyfikaty czy potwierdzenia kompetencji, powinny być dostępne np. w formie cyfrowej na telefonie, ściągnięte z profilu na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W razie kontroli powinien okazać potwierdzenia.
- Analiza przestrzen powietrznej: Pilot powinien uzyskać informacje o strefach geograficznych w miejscu planowanego lotu korzystając z narzędzi takich jak PansaUTM, , czy checkin.pansa.pl mapy AUP/UUP, droneMap
- Wizja lokalna: Ważne jest przeprowadzenie wizji lokalnej w celu zidentyfikowania potencjalnych przeszkód oraz obecności osób postronnych na terenie planowanego lotu.
- Sprawdzenie stanu technicznego: Przed przystąpieniem do operacji, należy sprawdzić stan techniczny BSP, upewniając się, że dron jest sprawny i nadaje się do wykonania bezpiecznego lotu.
- Upewnienie się, że działa RID: Pilot drona sprawdza, czy system jednoznacznej zdalnej identyfikacji jest aktywny i aktualny. Od początku roku 2024 drony wyposażone w ten system mają obowiązek korzystać z tego systemu w trakcie lotu.
- Kontrola masy: Pilot musi skontrolować, czy masa BSP wraz z dodatkowym obciążeniem mieści się w maksymalnej masie startowej (MTOM), określonej przez producenta lub limitach dla danej klasy drona.
W trakcie lotu
- Pilotuje bez wpływu środków chemicznych: Pilot nie może być pod wpływem żadnych środków chemicznych, które mogłyby wpłynąć na zdolność do bezpiecznego sterowania dronem, czyli np. pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków pobudzających
- Pilotowanie w VLOS: Lot musi być przeprowadzany wyłącznie w zasięgu wzroku (VLOS – Visual Line of Sight) pilota lub obserwatora, co zapewnia pełną kontrolę nad urządzeniem. Ewentualnie jako wyjątek: w trybie podążania za stacją bazową, gdy nie są zapewnione warunki VLOS, w maksymalnej odległości 50 m od pilota bsp.
- Przerywanie misji: Misja musi zostać przerwana, jeśli jej kontynuacja mogłaby zagrozić ludziom, zwierzętom, mieniu lub środowisku.
- Ograniczenia operacyjne: Pilot musi przestrzegać wszelkich ograniczeń operacyjnych dla stref geograficznych, w których wykonuje lot.
- Kontrola nad BSP: W każdej chwili pilot musi być w stanie utrzymać kontrolę nad bezzałogowym statkiem powietrznym.
- Zgoda na przeloty specjalne: Loty w pobliżu lub w granicach obszarów, gdzie trwają działania ratownicze, wymagają specjalnej zgody.
VLOS
- Zasięg wzrokowy (VLOS - Visual Line of Sight): Zgodnie z tym rozporządzeniem, większość operacji BSP musi być prowadzona w zasięgu wzrokowym pilota lub wyznaczonego obserwatora, co zapewnia, że pilot ma pełną kontrolę nad urządzeniem i może natychmiastowo reagować na ewentualne zagrożenia.
- Tryb podążania za stacją bazową: Szczególny przypadek operacji, zwanego „Follow-Me” mode. Jest to tryb, w którym BSP automatycznie podąża za sygnałem z urządzenia sterującego (stacji bazowej), którym może być na przykład smartfon pilota. Rozporządzenie faktycznie przewiduje możliwość stosowania tego trybu, ale zawsze pod pewnymi warunkami.
- Warunki dla trybu Follow-Me: Według rozporządzenia, loty w trybie Follow-Me mogą być prowadzone, jeśli są spełnione odpowiednie warunki techniczne i bezpieczeństwa. Odległość 50 m od pilota jest jedną z dopuszczalnych konfiguracji, jednak muszą być zapewnione wszystkie środki bezpieczeństwa, a samo urządzenie musi być zdolne do bezpiecznej operacji w tym trybie.
Temat lekcji: Obowiązki pilota w kategorii otwartej
Cele lekcji:
- Zapoznanie uczniów z obowiązkami pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii otwartej przed startem i w trakcie lotu.
- Omówienie znaczenia posiadania przy sobie dowodu potwierdzającego kompetencje oraz instytucji uprawnionych do ich sprawdzania.
- Podkreślenie roli pilota w zapewnieniu bezpieczeństwa operacji i przestrzeganiu ograniczeń operacyjnych.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083