https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L3.3 | Obowiązki pilota w kategorii otwartej
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Obowiązki pilota w kategorii otwartej 

Podstawa prawna

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r.

w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

UAS.OPEN.060 Obowiązki pilota bezzałogowego statku powietrznego

Przed startem:

  1. Posiada potwierdzenie kompetencji: Pilot bezzałogowego statku powietrznego (BSP) upewnia sie, że posiada przy sobie dowód potwierdzający zdobyte kompetencje. Dokumenty takie, jak certyfikaty czy potwierdzenia kompetencji, powinny być dostępne np. w formie cyfrowej na telefonie, ściągnięte z profilu na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W razie kontroli powinien okazać potwierdzenia.
  2. Analiza przestrzen powietrznej: Pilot powinien uzyskać informacje o strefach geograficznych w miejscu planowanego lotu korzystając z narzędzi takich jak PansaUTM, , czy checkin.pansa.pl mapy AUP/UUP, droneMap
  3. Wizja lokalna: Ważne jest przeprowadzenie wizji lokalnej w celu zidentyfikowania potencjalnych przeszkód oraz obecności osób postronnych na terenie planowanego lotu.
  4. Sprawdzenie stanu technicznego: Przed przystąpieniem do operacji, należy sprawdzić stan techniczny BSP, upewniając się, że dron jest sprawny i nadaje się do wykonania bezpiecznego lotu.
  5. Upewnienie się, że działa RID: Pilot drona sprawdza, czy system jednoznacznej zdalnej identyfikacji jest aktywny i aktualny. Od początku roku 2024 drony wyposażone w ten system mają obowiązek korzystać z tego systemu w trakcie lotu.
  6. Kontrola masy: Pilot musi skontrolować, czy masa BSP wraz z dodatkowym obciążeniem mieści się w maksymalnej masie startowej (MTOM), określonej przez producenta lub limitach dla danej klasy drona.

W trakcie lotu

  1. Pilotuje bez wpływu środków chemicznych: Pilot nie może być pod wpływem żadnych środków chemicznych, które mogłyby wpłynąć na zdolność do bezpiecznego sterowania dronem, czyli np. pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków pobudzających
  2. Pilotowanie w VLOS: Lot musi być przeprowadzany wyłącznie w zasięgu wzroku (VLOS – Visual Line of Sight) pilota lub obserwatora, co zapewnia pełną kontrolę nad urządzeniem. Ewentualnie jako wyjątek: w trybie podążania za stacją bazową, gdy nie są zapewnione warunki VLOS, w maksymalnej odległości 50 m od pilota bsp.
  3. Przerywanie misji: Misja musi zostać przerwana, jeśli jej kontynuacja mogłaby zagrozić ludziom, zwierzętom, mieniu lub środowisku.
  4. Ograniczenia operacyjne: Pilot musi przestrzegać wszelkich ograniczeń operacyjnych dla stref geograficznych, w których wykonuje lot.
  5. Kontrola nad BSP: W każdej chwili pilot musi być w stanie utrzymać kontrolę nad bezzałogowym statkiem powietrznym.
  6. Zgoda na przeloty specjalne: Loty w pobliżu lub w granicach obszarów, gdzie trwają działania ratownicze, wymagają specjalnej zgody.

VLOS 

  1. Zasięg wzrokowy (VLOS - Visual Line of Sight): Zgodnie z tym rozporządzeniem, większość operacji BSP musi być prowadzona w zasięgu wzrokowym pilota lub wyznaczonego obserwatora, co zapewnia, że pilot ma pełną kontrolę nad urządzeniem i może natychmiastowo reagować na ewentualne zagrożenia.
  2. Tryb podążania za stacją bazową: Szczególny przypadek operacji, zwanego „Follow-Me” mode. Jest to tryb, w którym BSP automatycznie podąża za sygnałem z urządzenia sterującego (stacji bazowej), którym może być na przykład smartfon pilota. Rozporządzenie faktycznie przewiduje możliwość stosowania tego trybu, ale zawsze pod pewnymi warunkami.
  3. Warunki dla trybu Follow-Me: Według rozporządzenia, loty w trybie Follow-Me mogą być prowadzone, jeśli są spełnione odpowiednie warunki techniczne i bezpieczeństwa. Odległość 50 m od pilota jest jedną z dopuszczalnych konfiguracji, jednak muszą być zapewnione wszystkie środki bezpieczeństwa, a samo urządzenie musi być zdolne do bezpiecznej operacji w tym trybie.
3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Obowiązki pilota w kategorii otwartej 

Podstawa prawna

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r.

w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

UAS.OPEN.060 Obowiązki pilota bezzałogowego statku powietrznego

Przed startem:

  1. Posiada potwierdzenie kompetencji: Pilot bezzałogowego statku powietrznego (BSP) upewnia sie, że posiada przy sobie dowód potwierdzający zdobyte kompetencje. Dokumenty takie, jak certyfikaty czy potwierdzenia kompetencji, powinny być dostępne np. w formie cyfrowej na telefonie, ściągnięte z profilu na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W razie kontroli powinien okazać potwierdzenia.
  2. Analiza przestrzen powietrznej: Pilot powinien uzyskać informacje o strefach geograficznych w miejscu planowanego lotu korzystając z narzędzi takich jak PansaUTM, , czy checkin.pansa.pl mapy AUP/UUP, droneMap
  3. Wizja lokalna: Ważne jest przeprowadzenie wizji lokalnej w celu zidentyfikowania potencjalnych przeszkód oraz obecności osób postronnych na terenie planowanego lotu.
  4. Sprawdzenie stanu technicznego: Przed przystąpieniem do operacji, należy sprawdzić stan techniczny BSP, upewniając się, że dron jest sprawny i nadaje się do wykonania bezpiecznego lotu.
  5. Upewnienie się, że działa RID: Pilot drona sprawdza, czy system jednoznacznej zdalnej identyfikacji jest aktywny i aktualny. Od początku roku 2024 drony wyposażone w ten system mają obowiązek korzystać z tego systemu w trakcie lotu.
  6. Kontrola masy: Pilot musi skontrolować, czy masa BSP wraz z dodatkowym obciążeniem mieści się w maksymalnej masie startowej (MTOM), określonej przez producenta lub limitach dla danej klasy drona.

W trakcie lotu

  1. Pilotuje bez wpływu środków chemicznych: Pilot nie może być pod wpływem żadnych środków chemicznych, które mogłyby wpłynąć na zdolność do bezpiecznego sterowania dronem, czyli np. pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków pobudzających
  2. Pilotowanie w VLOS: Lot musi być przeprowadzany wyłącznie w zasięgu wzroku (VLOS – Visual Line of Sight) pilota lub obserwatora, co zapewnia pełną kontrolę nad urządzeniem. Ewentualnie jako wyjątek: w trybie podążania za stacją bazową, gdy nie są zapewnione warunki VLOS, w maksymalnej odległości 50 m od pilota bsp.
  3. Przerywanie misji: Misja musi zostać przerwana, jeśli jej kontynuacja mogłaby zagrozić ludziom, zwierzętom, mieniu lub środowisku.
  4. Ograniczenia operacyjne: Pilot musi przestrzegać wszelkich ograniczeń operacyjnych dla stref geograficznych, w których wykonuje lot.
  5. Kontrola nad BSP: W każdej chwili pilot musi być w stanie utrzymać kontrolę nad bezzałogowym statkiem powietrznym.
  6. Zgoda na przeloty specjalne: Loty w pobliżu lub w granicach obszarów, gdzie trwają działania ratownicze, wymagają specjalnej zgody.

VLOS 

  1. Zasięg wzrokowy (VLOS - Visual Line of Sight): Zgodnie z tym rozporządzeniem, większość operacji BSP musi być prowadzona w zasięgu wzrokowym pilota lub wyznaczonego obserwatora, co zapewnia, że pilot ma pełną kontrolę nad urządzeniem i może natychmiastowo reagować na ewentualne zagrożenia.
  2. Tryb podążania za stacją bazową: Szczególny przypadek operacji, zwanego „Follow-Me” mode. Jest to tryb, w którym BSP automatycznie podąża za sygnałem z urządzenia sterującego (stacji bazowej), którym może być na przykład smartfon pilota. Rozporządzenie faktycznie przewiduje możliwość stosowania tego trybu, ale zawsze pod pewnymi warunkami.
  3. Warunki dla trybu Follow-Me: Według rozporządzenia, loty w trybie Follow-Me mogą być prowadzone, jeśli są spełnione odpowiednie warunki techniczne i bezpieczeństwa. Odległość 50 m od pilota jest jedną z dopuszczalnych konfiguracji, jednak muszą być zapewnione wszystkie środki bezpieczeństwa, a samo urządzenie musi być zdolne do bezpiecznej operacji w tym trybie.
Zadanie

Obowiązki pilota w kategorii otwartej 

Podstawa prawna

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r.

w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych

UAS.OPEN.060 Obowiązki pilota bezzałogowego statku powietrznego

Przed startem:

  1. Posiada potwierdzenie kompetencji: Pilot bezzałogowego statku powietrznego (BSP) upewnia sie, że posiada przy sobie dowód potwierdzający zdobyte kompetencje. Dokumenty takie, jak certyfikaty czy potwierdzenia kompetencji, powinny być dostępne np. w formie cyfrowej na telefonie, ściągnięte z profilu na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). W razie kontroli powinien okazać potwierdzenia.
  2. Analiza przestrzen powietrznej: Pilot powinien uzyskać informacje o strefach geograficznych w miejscu planowanego lotu korzystając z narzędzi takich jak PansaUTM, , czy checkin.pansa.pl mapy AUP/UUP, droneMap
  3. Wizja lokalna: Ważne jest przeprowadzenie wizji lokalnej w celu zidentyfikowania potencjalnych przeszkód oraz obecności osób postronnych na terenie planowanego lotu.
  4. Sprawdzenie stanu technicznego: Przed przystąpieniem do operacji, należy sprawdzić stan techniczny BSP, upewniając się, że dron jest sprawny i nadaje się do wykonania bezpiecznego lotu.
  5. Upewnienie się, że działa RID: Pilot drona sprawdza, czy system jednoznacznej zdalnej identyfikacji jest aktywny i aktualny. Od początku roku 2024 drony wyposażone w ten system mają obowiązek korzystać z tego systemu w trakcie lotu.
  6. Kontrola masy: Pilot musi skontrolować, czy masa BSP wraz z dodatkowym obciążeniem mieści się w maksymalnej masie startowej (MTOM), określonej przez producenta lub limitach dla danej klasy drona.

W trakcie lotu

  1. Pilotuje bez wpływu środków chemicznych: Pilot nie może być pod wpływem żadnych środków chemicznych, które mogłyby wpłynąć na zdolność do bezpiecznego sterowania dronem, czyli np. pod wpływem alkoholu, narkotyków, środków pobudzających
  2. Pilotowanie w VLOS: Lot musi być przeprowadzany wyłącznie w zasięgu wzroku (VLOS – Visual Line of Sight) pilota lub obserwatora, co zapewnia pełną kontrolę nad urządzeniem. Ewentualnie jako wyjątek: w trybie podążania za stacją bazową, gdy nie są zapewnione warunki VLOS, w maksymalnej odległości 50 m od pilota bsp.
  3. Przerywanie misji: Misja musi zostać przerwana, jeśli jej kontynuacja mogłaby zagrozić ludziom, zwierzętom, mieniu lub środowisku.
  4. Ograniczenia operacyjne: Pilot musi przestrzegać wszelkich ograniczeń operacyjnych dla stref geograficznych, w których wykonuje lot.
  5. Kontrola nad BSP: W każdej chwili pilot musi być w stanie utrzymać kontrolę nad bezzałogowym statkiem powietrznym.
  6. Zgoda na przeloty specjalne: Loty w pobliżu lub w granicach obszarów, gdzie trwają działania ratownicze, wymagają specjalnej zgody.

VLOS 

  1. Zasięg wzrokowy (VLOS - Visual Line of Sight): Zgodnie z tym rozporządzeniem, większość operacji BSP musi być prowadzona w zasięgu wzrokowym pilota lub wyznaczonego obserwatora, co zapewnia, że pilot ma pełną kontrolę nad urządzeniem i może natychmiastowo reagować na ewentualne zagrożenia.
  2. Tryb podążania za stacją bazową: Szczególny przypadek operacji, zwanego „Follow-Me” mode. Jest to tryb, w którym BSP automatycznie podąża za sygnałem z urządzenia sterującego (stacji bazowej), którym może być na przykład smartfon pilota. Rozporządzenie faktycznie przewiduje możliwość stosowania tego trybu, ale zawsze pod pewnymi warunkami.
  3. Warunki dla trybu Follow-Me: Według rozporządzenia, loty w trybie Follow-Me mogą być prowadzone, jeśli są spełnione odpowiednie warunki techniczne i bezpieczeństwa. Odległość 50 m od pilota jest jedną z dopuszczalnych konfiguracji, jednak muszą być zapewnione wszystkie środki bezpieczeństwa, a samo urządzenie musi być zdolne do bezpiecznej operacji w tym trybie.
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Temat lekcji: Obowiązki pilota w kategorii otwartej

Cele lekcji:

  1. Zapoznanie uczniów z obowiązkami pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii otwartej przed startem i w trakcie lotu.
  2. Omówienie znaczenia posiadania przy sobie dowodu potwierdzającego kompetencje oraz instytucji uprawnionych do ich sprawdzania.
  3. Podkreślenie roli pilota w zapewnieniu bezpieczeństwa operacji i przestrzeganiu ograniczeń operacyjnych.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L3.3 | Obowiązki pilota w kategorii otwartej
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.