https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L1.1 | EASA
Lekcja tekstowa
z materiałem wideo
description
video_file
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

EASA (European Union Aviation Safety Agency)

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego / Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego

1. Informacje ogólne

EASA jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo lotnicze na terenie Europy. Działa na rzecz zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, w tym także dla operacji z użyciem dronów. Poznanie funkcji i zadań EASA jest kluczowe dla wszystkich operatorów dronów, ponieważ agencja ta ustala przepisy i wytyczne, które muszą być przestrzegane w celu bezpiecznego i zgodnego z prawem użytkowania bezzałogowych statków powietrznych.

Czym zajmuje się Agencja?

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego pełni kluczową rolę w realizacji strategii zapewniającej bezpieczeństwo lotnicze na takim samym poziomie wszystkim obywatelom państw UE oraz jak najwyższego wspólnego poziomu ochrony środowiska. Jej działalność ma prowadzić do wypromowania w lotnictwie cywilnym najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska. Owe standardy mają być uznane i wdrażane we wszystkich 31 krajach członkowskich UE (27 państw i 4 państwa EFTA). Nad przebiegiem tego procesu wspólnej standaryzacji czuwa agencja poprzez jego monitorowanie, przeprowadzanie inspekcji w poszczególnych państwach oraz zapewniając niezbędną wiedzę techniczną, szkolenia oraz prowadzenie badań. Działa również na rzecz sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku lotniczego. Należy jednak rozróżnić i zapamiętać, że EASA zajmuje się bezpieczeństwem lotnictwa, a nie ochroną lotnictwa (np. portów lotniczych, ani ochrony przed terroryzmem). To dwie różne sprawy.

Misja: główne funkcje i zadania EASA

EASA pełni kluczową rolę w europejskim systemie bezpieczeństwa lotniczego poprzez:

  • Zapewnienie najwyższego wspólnego poziomu ochrony bezpieczeństwa obywateli UE
  • Zapewnienie najwyższego wspólnego poziomu ochrony środowiska
  • Jednolity proces regulacyjny i certyfikacyjny między państwami członkowskimi
  • Ułatwienie wewnętrznego jednolitego rynku lotniczego i stworzenie równych warunków działania
  • Współpracuje z innymi międzynarodowymi organizacjami lotniczymi i organami regulacyjnymi

  • Tworzenie przepisów i standardów: EASA opracowuje i aktualizuje przepisy dotyczące bezpieczeństwa lotniczego, w tym regulacje dotyczące dronów. Przepisy te mają na celu minimalizowanie ryzyka związanego z operacjami lotniczymi.
  • Nadzór nad bezpieczeństwem: Agencja monitoruje przestrzeganie przepisów przez państwa członkowskie UE oraz udziela wsparcia technicznego w zakresie bezpieczeństwa lotniczego.
  • Certyfikacja: EASA certyfikuje produkty lotnicze, w tym drony, aby zapewnić, że spełniają one wymagania bezpieczeństwa i są zgodne z przepisami.
  • Koordynacja międzynarodowa: EASA współpracuje z międzynarodowymi organizacjami lotniczymi, takimi jak ICAO (International Civil Aviation Organization), w celu harmonizacji globalnych standardów bezpieczeństwa.

Praktyczny przykład: Przepisy EASA dotyczące kategorii A2 wymagają od operatorów dronów ukończenia szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz zdania odpowiednich egzaminów. Celem tych wymagań jest zapewnienie, że operatorzy posiadają wiedzę i umiejętności niezbędne do bezpiecznego latania dronami w pobliżu osób​.

Użytkowanie dronów wg EASA w kategorii otwartej

EASA opracowała kompleksowy zestaw przepisów dotyczących użytkowania dronów w Unii Europejskiej, który obejmuje:

  • Klasyfikację dronów: Drony są klasyfikowane na podstawie ich masy, celu użytkowania oraz potencjalnego ryzyka operacyjnego. Każda klasa (np. C0, C1, C2) ma specyficzne wymagania dotyczące rejestracji, szkolenia oraz warunków operacyjnych​​​.
  • Kategorie operacji dronów: Określone zostały różne poziomy ryzyka i wymagania: operacje niskiego ryzyka w kategorii otwartej nie wymagają zezwoleń, operacje średniego ryzyka w kategorii szczególnej wymagają oceny ryzyka i zgody organu krajowego, a operacje wysokiego ryzyka w kategorii certyfikowanej wymagają pełnej certyfikacji drona, operatora oraz pilota.
  • Kategoria otwarta (Open Category) dotyczy operacji niskiego ryzyka, które nie wymagają zezwoleń, ale piloci muszą przestrzegać zasad, takich jak utrzymanie drona w zasięgu wzroku i latanie na wysokości do 120 m.
  • Kategoria szczególna (Specific Category) obejmuje operacje o średnim ryzyku, które wymagają zgody organu krajowego po przeprowadzeniu oceny ryzyka przez operatora, np. na loty BVLOS lub blisko ludzi.
  • Kategoria certyfikowana (Certified Category) jest przeznaczona dla operacji o wysokim ryzyku, takich jak transport osób, i wymaga certyfikacji zarówno drona, jak i operatora, oraz pilota zgodnie z rygorystycznymi standardami.
  • Podsumowanie

    EASA jest fundamentem dla bezpiecznej i sprawnej przestrzeni lotniczej w Europie. Jej prace nad unifikacją standardów lotniczych mają kluczowe znaczenie, szczególnie w kontekście szybkiego rozwoju technologii dronów i innych bezzałogowych statków powietrznych. Agencja nie tylko reguluje, ale również edukuje i wspiera państwa członkowskie w implementacji i przestrzeganiu nowych regulacji.

    2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
    ---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

    2. Informacje zaawansowane

    Podstawy prawne funkcjonowania EASA

    Powstała w 2002 roku, aby zajmować się sprawami lotnictwa załogowego. Dopiero w 2018 roku zakres kompetencji agencji objął także lotnictwo bezzałogowe w wyniku uchwalenia przez Parlament Europejski i Radę (Radę UE) rozporządzenia (EU) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej oraz w wyniku zmiany rozporządzeń (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, ( UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014, a także dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91.

    Zarząd agencji i Polska w EASA

    EASA z siedzibą w mieście Kolonia (Niemcy) kierowana jest przez dwa główne organy: Radę Zarządzającą EASA oraz Dyrektora wykonawczego EASA. Rada liczy 32 członków, w skład Rady Zarządzającej wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich, czyli (27 państw UE + 4 państwa EFTA + Komisja Europejska). Naszym polskim przedstawicielem w radzie jest były Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego - Piotr Samson. Został on również wybrany w grudniu 2019 roku na pięcioletnią kadencję przewodniczącego Zarządu tej Rady. To ogromny sukces i docenienie naszego kraju za polski wkład w rozwój ogólnoświatowego lotnictwa. Polska wiele wnosi i ma wiele sukcesów.

    Dlaczego powstała EASA

    W organach Unii Europejskiej zauważono potrzebę, aby powstał „jeden wyspecjalizowany organ ekspercki”, który zapewni odpowiednią wiedzę fachową instytucjom UE w celu przygotowania przepisów i weryfikacji ich wdrażania na szczeblach krajowych. Brak takiego jednego organu, a przy tym rozproszenie kompetencji na poszczególne kraje członkowskie sprzyjało uprzednio powstawaniu różnic w podejmowanych decyzjach na różnych etapach ich podejmowania, pomimo wspólnych celów jakim miały służyć.

    Zakres zadań EASA

    Urząd Lotnictwa Cywilnego w swoich materiałach wymienia zadania Agencji:

    • Proponowanie projektów przepisów wykonawczych we wszystkich dziedzinach związanych z misją EASA;
    • Certyfikacja i zatwierdzanie produktów i organizacji w dziedzinach, w których EASA ma wyłączne kompetencje (np. zdatność do lotu);
    • Zapewnienie nadzoru i wsparcia państwom członkowskim w dziedzinach, w których EASA ma kompetencje dzielone (np. operacje lotnicze, zarządzanie ruchem lotniczym);
    • Promowanie stosowania europejskich i światowych standardów;
    • Współpraca z podmiotami międzynarodowymi w celu osiągnięcia globalnego poziomu bezpieczeństwa obywateli UE na całym świecie.

    Ważne dla pilotów i operatorów dronów

    1. Regulacje dotyczące rynku dronów i użytkowników: EASA opracowuje i wprowadza jednakowe przepisy dotyczące korzystania z dronów w całej Europie. Piloci dronów muszą przestrzegać tych regulacji, które obejmują klasy dronów, zasady rejestracji użytkowników, zdobycie certyfikatów, oraz inne wymogi.
    2. Kategorie lotów: EASA wprowadziła kategorie lotów: Otwarta, Szczególna, Certyfikowana, które określają warunki na jakich piloci mogą użytkować drony, w zależności od ich charakterystyki i sposobu wykorzystania. Z tego wynika stopień ryzyka, dla którego obowiązują odpowiednie zasady bezpiecznego lotu.
    3. Personel lotniczy: EASA wyróżnia personel odpowiedzialny za stan techniczny sprzętu, przygotowujący operacje i personel biorący udział bezpośrednio w operacjach lotniczych. Wyraźnie rozdzieliła role pilota i operatora przypisując im różne obowiązki i odpowiedzialność.
    4. Certyfikacja pilotów dronów: EASA określa wymogi dotyczące certyfikacji kompetencji pilotów dronów. Piloci muszą przejść odpowiednie szkolenia, aby uzyskać kwalifikacje potwierdzające gotowość do legalnego i bezpiecznego pilotowania dronów.
    5. Bezpieczeństwo lotów: EASA dba o bezpieczeństwo lotów dronów poprzez ustalanie norm i procedur związanych z utrzymaniem w trakcie lotu bezpieczeństwa na ziemi i w powietrzu oraz reagowaniem na sytuacje awaryjne.
    6. Aktualizacje i zmiany w przepisach: Piloci i operatorzy dronów powinni śledzić aktualne informacje i zmiany wprowadzane przez EASA w zakresie regulacji dotyczących dronów, aby postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zmiany następują stosunkowo często, co jest cechą nowych prężnie rozwijających się branż, a za taką uważa się branżę bezzałogowych statków powietrznych.

    Użytkowanie dronów wg EASA w kategorii otwartej

    EASA opracowała również kompleksowy zestaw przepisów dotyczących użytkowania dronów w Unii Europejskiej, obejmujący różne poziomy ryzyka, w tym operacje o średnim ryzyku. W ramach tego zestawu przepisów znajdują się:

    1. Scenariusze standardowe (STS - Standard Scenarios): Standardowe scenariusze to tylko część szerszego zbioru regulacji opracowanych przez EASA dla typowych operacji dronów, takich jak loty w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS). Scenariusze te upraszczają proces uzyskiwania zezwoleń na operacje dronów w UE, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki ujednoliconym i uproszczonym procedurom.
    2. Instrukcję operacyjną: EASA określa wymogi, jakie musi spełniać instrukcja operacyjna dla operatorów dronów i ich personelu. Instrukcja ta zawiera szczegółowe procedury operacyjne, zasady bezpieczeństwa, procedury awaryjne oraz wymagania techniczne dotyczące sprzętu, które muszą być przestrzegane, aby zapewnić bezpieczne i zgodne z przepisami operacje dronami.

    Pytanie Refleksyjne

    W jaki sposób rozwój i implementacja jednolitych regulacji przez EASA mogą wpłynąć na innowacyjność w sektorze lotniczym? Czy istnieje ryzyko, że zbyt sztywne regulacje mogą hamować postęp technologiczny, czy raczej będą stymulować bezpieczny rozwój?


    3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
    ---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

    3 | Certyfikacja Dronów

    Rola EASA i Jednostek Notyfikujących w Procesie Certyfikacji Dronów

    EASA w Procesie Certyfikacji

    EASA (European Union Aviation Safety Agency), czyli Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, jest kluczowym organem regulacyjnym w Europie, który odgrywa centralną rolę w procesie certyfikacji dronów i innych statków powietrznych. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie, że wszelkie urządzenia latające, w tym drony, spełniają rygorystyczne standardy bezpieczeństwa przed ich wprowadzeniem na rynek europejski.

    Kluczowe Aspekty Roli EASA

    • Tworzenie i Aktualizacja Przepisów: EASA opracowuje szczegółowe przepisy techniczne, które muszą być przestrzegane przez producentów dronów. Przepisy te dotyczą między innymi zdatności do lotu, bezpieczeństwa operacyjnego i ochrony środowiska.
    • Certyfikacja Produktów: EASA przeprowadza certyfikację typu, która jest niezbędna dla każdego modelu drona, który ma być komercyjnie eksploatowany w UE. Certyfikacja ta potwierdza, że dany model drona spełnia wszystkie obowiązujące normy i przepisy.
    • Nadzór nad Producentami: Agencja monitoruje i audytuje producentów dronów, aby upewnić się, że ich procesy produkcyjne i finalne produkty są zgodne z unijnymi standardami.

    Rola Jednostek Notyfikujących

    Jednostki notyfikujące to organizacje, które zostały upoważnione przez EASA do przeprowadzania niektórych specyficznych zadań w procesie certyfikacji. Te niezależne organy odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu, że producenci przestrzegają unijnych regulacji.

    Zadania Wykonywane przez Jednostki Notyfikujące:

    • Ocena Zgodności: Przeprowadzają niezależne testy i analizy, aby upewnić się, że produkty spełniają wymagane standardy.
    • Audytowanie Producentów: Regularnie sprawdzają procesy produkcyjne, aby zapewnić ciągłą zgodność z normami.
    • Wydawanie Certyfikatów: Po pozytywnym zakończeniu testów i ocen, jednostki notyfikujące wydają certyfikaty zgodności, które są dowodem spełnienia przez produkt wymaganych standardów.

    Podsumowanie

    EASA wraz z jednostkami notyfikującymi tworzy system zapewnienia bezpieczeństwa, który ma kluczowe znaczenie dla wszystkich użytkowników europejskiego nieba. Proces certyfikacji dronów jest złożony i wymaga ścisłej współpracy między producentami, EASA oraz jednostkami notyfikującymi, aby każdy dron używany w UE był bezpieczny dla ludzi i środowiska.

    Lekcja audio

    2. Informacje zaawansowane

    Podstawy prawne funkcjonowania EASA

    Powstała w 2002 roku, aby zajmować się sprawami lotnictwa załogowego. Dopiero w 2018 roku zakres kompetencji agencji objął także lotnictwo bezzałogowe w wyniku uchwalenia przez Parlament Europejski i Radę (Radę UE) rozporządzenia (EU) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej oraz w wyniku zmiany rozporządzeń (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, ( UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014, a także dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91.

    Zarząd agencji i Polska w EASA

    EASA z siedzibą w mieście Kolonia (Niemcy) kierowana jest przez dwa główne organy: Radę Zarządzającą EASA oraz Dyrektora wykonawczego EASA. Rada liczy 32 członków, w skład Rady Zarządzającej wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich, czyli (27 państw UE + 4 państwa EFTA + Komisja Europejska). Naszym polskim przedstawicielem w radzie jest były Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego - Piotr Samson. Został on również wybrany w grudniu 2019 roku na pięcioletnią kadencję przewodniczącego Zarządu tej Rady. To ogromny sukces i docenienie naszego kraju za polski wkład w rozwój ogólnoświatowego lotnictwa. Polska wiele wnosi i ma wiele sukcesów.

    Dlaczego powstała EASA

    W organach Unii Europejskiej zauważono potrzebę, aby powstał „jeden wyspecjalizowany organ ekspercki”, który zapewni odpowiednią wiedzę fachową instytucjom UE w celu przygotowania przepisów i weryfikacji ich wdrażania na szczeblach krajowych. Brak takiego jednego organu, a przy tym rozproszenie kompetencji na poszczególne kraje członkowskie sprzyjało uprzednio powstawaniu różnic w podejmowanych decyzjach na różnych etapach ich podejmowania, pomimo wspólnych celów jakim miały służyć.

    Zakres zadań EASA

    Urząd Lotnictwa Cywilnego w swoich materiałach wymienia zadania Agencji:

    • Proponowanie projektów przepisów wykonawczych we wszystkich dziedzinach związanych z misją EASA;
    • Certyfikacja i zatwierdzanie produktów i organizacji w dziedzinach, w których EASA ma wyłączne kompetencje (np. zdatność do lotu);
    • Zapewnienie nadzoru i wsparcia państwom członkowskim w dziedzinach, w których EASA ma kompetencje dzielone (np. operacje lotnicze, zarządzanie ruchem lotniczym);
    • Promowanie stosowania europejskich i światowych standardów;
    • Współpraca z podmiotami międzynarodowymi w celu osiągnięcia globalnego poziomu bezpieczeństwa obywateli UE na całym świecie.

    Ważne dla pilotów i operatorów dronów

    1. Regulacje dotyczące rynku dronów i użytkowników: EASA opracowuje i wprowadza jednakowe przepisy dotyczące korzystania z dronów w całej Europie. Piloci dronów muszą przestrzegać tych regulacji, które obejmują klasy dronów, zasady rejestracji użytkowników, zdobycie certyfikatów, oraz inne wymogi.
    2. Kategorie lotów: EASA wprowadziła kategorie lotów: Otwarta, Szczególna, Certyfikowana, które określają warunki na jakich piloci mogą użytkować drony, w zależności od ich charakterystyki i sposobu wykorzystania. Z tego wynika stopień ryzyka, dla którego obowiązują odpowiednie zasady bezpiecznego lotu.
    3. Personel lotniczy: EASA wyróżnia personel odpowiedzialny za stan techniczny sprzętu, przygotowujący operacje i personel biorący udział bezpośrednio w operacjach lotniczych. Wyraźnie rozdzieliła role pilota i operatora przypisując im różne obowiązki i odpowiedzialność.
    4. Certyfikacja pilotów dronów: EASA określa wymogi dotyczące certyfikacji kompetencji pilotów dronów. Piloci muszą przejść odpowiednie szkolenia, aby uzyskać kwalifikacje potwierdzające gotowość do legalnego i bezpiecznego pilotowania dronów.
    5. Bezpieczeństwo lotów: EASA dba o bezpieczeństwo lotów dronów poprzez ustalanie norm i procedur związanych z utrzymaniem w trakcie lotu bezpieczeństwa na ziemi i w powietrzu oraz reagowaniem na sytuacje awaryjne.
    6. Aktualizacje i zmiany w przepisach: Piloci i operatorzy dronów powinni śledzić aktualne informacje i zmiany wprowadzane przez EASA w zakresie regulacji dotyczących dronów, aby postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zmiany następują stosunkowo często, co jest cechą nowych prężnie rozwijających się branż, a za taką uważa się branżę bezzałogowych statków powietrznych.

    Użytkowanie dronów wg EASA w kategorii otwartej

    EASA opracowała również kompleksowy zestaw przepisów dotyczących użytkowania dronów w Unii Europejskiej, obejmujący różne poziomy ryzyka, w tym operacje o średnim ryzyku. W ramach tego zestawu przepisów znajdują się:

    1. Scenariusze standardowe (STS - Standard Scenarios): Standardowe scenariusze to tylko część szerszego zbioru regulacji opracowanych przez EASA dla typowych operacji dronów, takich jak loty w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS). Scenariusze te upraszczają proces uzyskiwania zezwoleń na operacje dronów w UE, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki ujednoliconym i uproszczonym procedurom.
    2. Instrukcję operacyjną: EASA określa wymogi, jakie musi spełniać instrukcja operacyjna dla operatorów dronów i ich personelu. Instrukcja ta zawiera szczegółowe procedury operacyjne, zasady bezpieczeństwa, procedury awaryjne oraz wymagania techniczne dotyczące sprzętu, które muszą być przestrzegane, aby zapewnić bezpieczne i zgodne z przepisami operacje dronami.

    Pytanie Refleksyjne

    W jaki sposób rozwój i implementacja jednolitych regulacji przez EASA mogą wpłynąć na innowacyjność w sektorze lotniczym? Czy istnieje ryzyko, że zbyt sztywne regulacje mogą hamować postęp technologiczny, czy raczej będą stymulować bezpieczny rozwój?


    Zadanie

    2. Informacje zaawansowane

    Podstawy prawne funkcjonowania EASA

    Powstała w 2002 roku, aby zajmować się sprawami lotnictwa załogowego. Dopiero w 2018 roku zakres kompetencji agencji objął także lotnictwo bezzałogowe w wyniku uchwalenia przez Parlament Europejski i Radę (Radę UE) rozporządzenia (EU) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej oraz w wyniku zmiany rozporządzeń (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, ( UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014, a także dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91.

    Zarząd agencji i Polska w EASA

    EASA z siedzibą w mieście Kolonia (Niemcy) kierowana jest przez dwa główne organy: Radę Zarządzającą EASA oraz Dyrektora wykonawczego EASA. Rada liczy 32 członków, w skład Rady Zarządzającej wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich, czyli (27 państw UE + 4 państwa EFTA + Komisja Europejska). Naszym polskim przedstawicielem w radzie jest były Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego - Piotr Samson. Został on również wybrany w grudniu 2019 roku na pięcioletnią kadencję przewodniczącego Zarządu tej Rady. To ogromny sukces i docenienie naszego kraju za polski wkład w rozwój ogólnoświatowego lotnictwa. Polska wiele wnosi i ma wiele sukcesów.

    Dlaczego powstała EASA

    W organach Unii Europejskiej zauważono potrzebę, aby powstał „jeden wyspecjalizowany organ ekspercki”, który zapewni odpowiednią wiedzę fachową instytucjom UE w celu przygotowania przepisów i weryfikacji ich wdrażania na szczeblach krajowych. Brak takiego jednego organu, a przy tym rozproszenie kompetencji na poszczególne kraje członkowskie sprzyjało uprzednio powstawaniu różnic w podejmowanych decyzjach na różnych etapach ich podejmowania, pomimo wspólnych celów jakim miały służyć.

    Zakres zadań EASA

    Urząd Lotnictwa Cywilnego w swoich materiałach wymienia zadania Agencji:

    • Proponowanie projektów przepisów wykonawczych we wszystkich dziedzinach związanych z misją EASA;
    • Certyfikacja i zatwierdzanie produktów i organizacji w dziedzinach, w których EASA ma wyłączne kompetencje (np. zdatność do lotu);
    • Zapewnienie nadzoru i wsparcia państwom członkowskim w dziedzinach, w których EASA ma kompetencje dzielone (np. operacje lotnicze, zarządzanie ruchem lotniczym);
    • Promowanie stosowania europejskich i światowych standardów;
    • Współpraca z podmiotami międzynarodowymi w celu osiągnięcia globalnego poziomu bezpieczeństwa obywateli UE na całym świecie.

    Ważne dla pilotów i operatorów dronów

    1. Regulacje dotyczące rynku dronów i użytkowników: EASA opracowuje i wprowadza jednakowe przepisy dotyczące korzystania z dronów w całej Europie. Piloci dronów muszą przestrzegać tych regulacji, które obejmują klasy dronów, zasady rejestracji użytkowników, zdobycie certyfikatów, oraz inne wymogi.
    2. Kategorie lotów: EASA wprowadziła kategorie lotów: Otwarta, Szczególna, Certyfikowana, które określają warunki na jakich piloci mogą użytkować drony, w zależności od ich charakterystyki i sposobu wykorzystania. Z tego wynika stopień ryzyka, dla którego obowiązują odpowiednie zasady bezpiecznego lotu.
    3. Personel lotniczy: EASA wyróżnia personel odpowiedzialny za stan techniczny sprzętu, przygotowujący operacje i personel biorący udział bezpośrednio w operacjach lotniczych. Wyraźnie rozdzieliła role pilota i operatora przypisując im różne obowiązki i odpowiedzialność.
    4. Certyfikacja pilotów dronów: EASA określa wymogi dotyczące certyfikacji kompetencji pilotów dronów. Piloci muszą przejść odpowiednie szkolenia, aby uzyskać kwalifikacje potwierdzające gotowość do legalnego i bezpiecznego pilotowania dronów.
    5. Bezpieczeństwo lotów: EASA dba o bezpieczeństwo lotów dronów poprzez ustalanie norm i procedur związanych z utrzymaniem w trakcie lotu bezpieczeństwa na ziemi i w powietrzu oraz reagowaniem na sytuacje awaryjne.
    6. Aktualizacje i zmiany w przepisach: Piloci i operatorzy dronów powinni śledzić aktualne informacje i zmiany wprowadzane przez EASA w zakresie regulacji dotyczących dronów, aby postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zmiany następują stosunkowo często, co jest cechą nowych prężnie rozwijających się branż, a za taką uważa się branżę bezzałogowych statków powietrznych.

    Użytkowanie dronów wg EASA w kategorii otwartej

    EASA opracowała również kompleksowy zestaw przepisów dotyczących użytkowania dronów w Unii Europejskiej, obejmujący różne poziomy ryzyka, w tym operacje o średnim ryzyku. W ramach tego zestawu przepisów znajdują się:

    1. Scenariusze standardowe (STS - Standard Scenarios): Standardowe scenariusze to tylko część szerszego zbioru regulacji opracowanych przez EASA dla typowych operacji dronów, takich jak loty w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS). Scenariusze te upraszczają proces uzyskiwania zezwoleń na operacje dronów w UE, zapewniając jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki ujednoliconym i uproszczonym procedurom.
    2. Instrukcję operacyjną: EASA określa wymogi, jakie musi spełniać instrukcja operacyjna dla operatorów dronów i ich personelu. Instrukcja ta zawiera szczegółowe procedury operacyjne, zasady bezpieczeństwa, procedury awaryjne oraz wymagania techniczne dotyczące sprzętu, które muszą być przestrzegane, aby zapewnić bezpieczne i zgodne z przepisami operacje dronami.

    Pytanie Refleksyjne

    W jaki sposób rozwój i implementacja jednolitych regulacji przez EASA mogą wpłynąć na innowacyjność w sektorze lotniczym? Czy istnieje ryzyko, że zbyt sztywne regulacje mogą hamować postęp technologiczny, czy raczej będą stymulować bezpieczny rozwój?


    Dodatkowe informacje
    Dodatkowe informacje
    Thank you! Your submission has been received!
    Oops! Something went wrong while submitting the form.

    https://youtu.be/C_ncybQTHYk

    PRZEPISY LOTNICZE

    Hierarchia prawa

    Lotnictwo w Polsce podlega pod krajowe przepisy lotnicze, a te nie powinny być sprzeczne z przepisami unijnymi w zakresie lotnictwa, co wynika z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. W razie sprzeczności wyższość w zakresie lotnictwa cywilnego mają przepisy wspólnotowe na mocy traktatów wspólnotowych.

    Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

    Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

    Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

    życząc wciągającej lektury

    i dziękując za dokonany wybór 

    PilotBSP.pl Gerard Szustek,
    ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

    Gerard Szustek
    Gerard Szustek

    Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

    Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

    Branże i Zastosowania

    Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

    Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

    Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

    Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

    Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

    Wartość dla Was

    DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

    Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

    Partnerstwa

    Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

    - Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

    - Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

    - Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

    - Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

    Doświadczenie i Umiejętności

    - Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

    - Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

    - Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

    - Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

    - Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

    L1.1 | EASA
    keyboard_arrow_down
    KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
    99%
    Thank you! Your submission has been received!
    Oops! Something went wrong while submitting the form.
    No items found.
    No items found.
    No items found.
    No items found.