---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Rozporządzenia Komisji (UE)
W ostatnich latach Unia Europejska zintensyfikowała działania regulacyjne w sektorze lotniczym, co jest odpowiedzią na dynamicznie rozwijające się technologie oraz zmieniające się warunki ekonomiczne i bezpieczeństwo lotnictwa. Centralną rolę w tym procesie odgrywa Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), która jest odpowiedzialna za wprowadzenie i nadzór regulacji mających na celu zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Wspomniane zostało na początku kursu rozporządzenie założycielskie EASA nr 2018/1139, w którym wyznaczone zostały zadania dla agencji. Faktyczna realizacja tych zadań materializuje się w wydanych dwóch kolejnych rozporządzeniach dotyczących BSP:
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019
Rozporządzenie Założycielskie EASA (2018/1139)
Rozporządzenie (UE) nr 2018/1139 stanowi fundament dla pracy EASA, określając jej zadania oraz ramy działania. Rozporządzenie to nie tylko wyznacza cele i priorytety agencji, ale również ustala ścisłe kryteria dotyczące wszystkich aspektów lotnictwa w UE, od certyfikacji, przez utrzymanie, aż po operacje lotnicze. Jest to dokument kluczowy, od którego wywodzą się dalsze przepisy i inicjatywy.
Rozporządzenia Wspierające (2019/945 i 2019/947)
Po ustaleniu ogólnego kierunku działań przez rozporządzenie założycielskie, EASA przystąpiła do szczegółowego regulowania poszczególnych aspektów, co materializuje się w dwóch kluczowych dokumentach:
- Rozporządzenie Delegowane (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 roku: Skupia się ono głównie na aspektach związanych z bezpieczeństwem produktów lotniczych, w tym bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów. Rozporządzenie to ustala wymogi dla producentów oraz wprowadza nowe normy dotyczące sprzedaży i eksploatacji tych urządzeń w UE.
- Rozporządzenie Wykonawcze (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 roku: Koncentruje się na operacyjnych aspektach użytkowania BSP. Definiuje różne kategorie operacji lotniczych i wprowadza odpowiednie procedury oraz wymogi dla operatorów dronów, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i ochrony prywatności.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Rozporządzenia Komisji (UE)
W ostatnich latach Unia Europejska zintensyfikowała działania regulacyjne w sektorze lotniczym, co jest odpowiedzią na dynamicznie rozwijające się technologie oraz zmieniające się warunki ekonomiczne i bezpieczeństwo lotnictwa. Centralną rolę w tym procesie odgrywa Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), która jest odpowiedzialna za wprowadzenie i nadzór regulacji mających na celu zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Wspomniane zostało na początku kursu rozporządzenie założycielskie EASA nr 2018/1139, w którym wyznaczone zostały zadania dla agencji. Faktyczna realizacja tych zadań materializuje się w wydanych dwóch kolejnych rozporządzeniach dotyczących BSP:
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019
Rozporządzenie Założycielskie EASA (2018/1139)
Rozporządzenie (UE) nr 2018/1139 stanowi fundament dla pracy EASA, określając jej zadania oraz ramy działania. Rozporządzenie to nie tylko wyznacza cele i priorytety agencji, ale również ustala ścisłe kryteria dotyczące wszystkich aspektów lotnictwa w UE, od certyfikacji, przez utrzymanie, aż po operacje lotnicze. Jest to dokument kluczowy, od którego wywodzą się dalsze przepisy i inicjatywy.
Rozporządzenia Wspierające (2019/945 i 2019/947)
Po ustaleniu ogólnego kierunku działań przez rozporządzenie założycielskie, EASA przystąpiła do szczegółowego regulowania poszczególnych aspektów, co materializuje się w dwóch kluczowych dokumentach:
- Rozporządzenie Delegowane (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 roku: Skupia się ono głównie na aspektach związanych z bezpieczeństwem produktów lotniczych, w tym bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów. Rozporządzenie to ustala wymogi dla producentów oraz wprowadza nowe normy dotyczące sprzedaży i eksploatacji tych urządzeń w UE.
- Rozporządzenie Wykonawcze (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 roku: Koncentruje się na operacyjnych aspektach użytkowania BSP. Definiuje różne kategorie operacji lotniczych i wprowadza odpowiednie procedury oraz wymogi dla operatorów dronów, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i ochrony prywatności.
Rozporządzenia Komisji (UE)
W ostatnich latach Unia Europejska zintensyfikowała działania regulacyjne w sektorze lotniczym, co jest odpowiedzią na dynamicznie rozwijające się technologie oraz zmieniające się warunki ekonomiczne i bezpieczeństwo lotnictwa. Centralną rolę w tym procesie odgrywa Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), która jest odpowiedzialna za wprowadzenie i nadzór regulacji mających na celu zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Wspomniane zostało na początku kursu rozporządzenie założycielskie EASA nr 2018/1139, w którym wyznaczone zostały zadania dla agencji. Faktyczna realizacja tych zadań materializuje się w wydanych dwóch kolejnych rozporządzeniach dotyczących BSP:
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019
Rozporządzenie Założycielskie EASA (2018/1139)
Rozporządzenie (UE) nr 2018/1139 stanowi fundament dla pracy EASA, określając jej zadania oraz ramy działania. Rozporządzenie to nie tylko wyznacza cele i priorytety agencji, ale również ustala ścisłe kryteria dotyczące wszystkich aspektów lotnictwa w UE, od certyfikacji, przez utrzymanie, aż po operacje lotnicze. Jest to dokument kluczowy, od którego wywodzą się dalsze przepisy i inicjatywy.
Rozporządzenia Wspierające (2019/945 i 2019/947)
Po ustaleniu ogólnego kierunku działań przez rozporządzenie założycielskie, EASA przystąpiła do szczegółowego regulowania poszczególnych aspektów, co materializuje się w dwóch kluczowych dokumentach:
- Rozporządzenie Delegowane (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 roku: Skupia się ono głównie na aspektach związanych z bezpieczeństwem produktów lotniczych, w tym bezzałogowych statków powietrznych (BSP), czyli dronów. Rozporządzenie to ustala wymogi dla producentów oraz wprowadza nowe normy dotyczące sprzedaży i eksploatacji tych urządzeń w UE.
- Rozporządzenie Wykonawcze (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 roku: Koncentruje się na operacyjnych aspektach użytkowania BSP. Definiuje różne kategorie operacji lotniczych i wprowadza odpowiednie procedury oraz wymogi dla operatorów dronów, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i ochrony prywatności.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083