---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
procedury na wypadek sytuacji awaryjnych
utrata łączności
Jedna częstszych sytuacji niebezpiecznych.
Możliwe przyczyny:
- zbyt duża odległość między pilotem, a bsp
- przeszkody pochłaniające fale (metalowe konstrukcje, przeszkody)
- źródła zakłóceń fal radiowych (linie energetyczne, nadajniki)
- nieefektywny kierunek rozchodzenia się fal, z powodu złego ukierunkowania anten
- obecność w pobliżu źródeł zakłócania fal radiowych
- zawieszenie się aplikacji, lub urządzenia sterującego
Gdy wystąpi utrata sygnału należy podjąć próbę polepszenia jakości łącza, w celu odzyskania kontroli nad dronem, poprzez:
- zbliżenie się do bsp
- odsunięcie się od przeszkód stojących pomiędzy pilotem, a bsp
- podniesienie aparatury sterującej wyżej nad głowę
- manewrowanie ustawieniem anten nadawczo-odbiorczych
- odsunięcie się od źródeł zakłócających fale
- zmiana częstotliwości 2,4 / 5,8 GHz
- restart aplikacji, w ostateczności można spróbować restartu kontrolera
Wszelkie przeszkody tłumią rozchodzenie się fal, mogą to czynić z różną skutecznością w zależności od materiałów z jakich są wykonane. Najbardziej tłumiącym, praktycznie w 100% materiałem jest stal i aluminium, następnie beton zbrojony. Tych materiałów należy unikać przy planowaniu miejsca startu, tras przelotu i wybieraniu kierunku lotu w trakcie misji.
wtargnięcie osób postronnych w obszar operacji
W sytuacji, gdy na obszarze operacji pojawią się osoby postronne, czyli np. nie mające świadomości odbywającego się w tym obszarze lotu bsp lub takie, które zostały poinstruowane jak mają się zachować w sytuacji awarii drona, wówczas pilot zobowiązany jest zachować od nich bezpieczną odległość poziomą.
W warunkach operacji w kategorii otwartej A2 (dronem klasy C2) będzie to min 30 m, gdy przelot jest wykonywany z prędkością równą lub większą niż 3 m/s, lub 5m jeżeli z prędkością mniejszą niż 3 m/s. Może więc pojawić się konieczność zmiany trajektorii lotu, tak aby zapewnić wymaganą przepisami bezpieczną odległość od osób.
Jeżeli będzie to lot o większym ryzyku, wykonywany przez pilota posiadającego uprawnienia do kategorii szczególnej pilot również jest zobowiązany do zachowania bezpiecznej odległości, z tą różnicą, że wykorzystując swoje doświadczenie i wiedzę zachowuje bezpieczną odległość wg własnej oceny. Jest przy tym zobowiązany do minimalizowania zagrożenia i stosowania w tym celu wszelkich możliwych sposób technicznych i operacyjnych.
Jednocześnie zobowiązany jest skrócić do minimum czas przelotu nad tymi osobami i w ich pobliżu
utrata orientacji przestrzennej BSP
Terminem tym opisujemy sytuację, gdy utracimy pełną świadomość w jakim położeniu jest kontrolowany przez nas bsp. Będzie to sytuacja, gdy nawet przez niewielką tylko chwilę nie wiemy w którą stronę jest zorientowany nasz dron lub nie jesteśmy w stanie ocenić prawidłowo wysokości. Znaczenie tego stanu jest ogromne, bo jest jedną z najczęstszych sytuacji doprowadzających do kolizji z przeszkodami lub powierzchnią ziemi.
Co wpływa na zwiększenie ryzyka utraty orientacji przestrzennej:
- zwiększenie odległości
- nieprecyzyjne manewrowanie (niezamierzone wychylenia drążków)
- odrywanie wzroku od bsp
- sterowanie z wykorzystaniem FPV
Powodem utraty orientacji przestrzennej
brak możliwość rozpoznania jak obrócony jest dron, z powodu dużej odległości
Sposoby zapobiegania
- dobre wybranie miejsca startu i lądowania, tak aby zminimalizować odległość bsp od pilota w każdej fazie lotu
- częstsze manewrowanie z wykorzystaniem ‘prawego drążka’, lotu w przód i na boki, bez zmiany orientacji drona, bez obracania go (szczególnie na odległościach, gdzie nie jesteśmy w stanie obserwować jego orientacji)
- wiedza i umiejętność rozpoznawania orientacji po oświetleniu nawigacyjnym
- umiejętność rozpoznawania orientacji po sylwetce drona
- korzystanie w pomocy oferowanych w aplikacji sterującej : some text
- kierunek kursora wskazującego orientację drona (nie będzie efektywne, w warunkach miejskich w lotach między przeszkodami)
- sprawdzenie jak zmienia się odległość
- trasa lotu na mapie
- korzystanie z FPV do znalezienia charakterystycznych cech otoczenia
utrata wsparcia pozycjonowania GNSS (tryb ATTI)
GNSS - Global Navigation Satellite Systems - Globalny Nawigacyjny System Satelitarny
W dużym uproszczeniu system ten polega na tym, że satelita nadawczy wysyła sygnały ze współrzędnymi swojego położenia, odbiornik uwzględniając czas dotarcia tego sygnału i w połączeniu z kilkoma innymi takimi komunikatami z innych satelit potrafi wyznaczyć swoją pozycję.
http://www.igik.edu.pl/pl/geodezja-i-geodynamika-sieci-permanentne-gnss
Do efektywnego wsparcia pozycjonowania za pomocą satelitów potrzebne są 4 współpracujące ze sobą satelity połączone z naszym odbiornikiem w bsp. Obecnie produkowane drony korzystają już z czterech najpopularniejszych GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo lub starsze drony tylko z niektórych z nich.
Sytuacja utraty wsparcia pozycjonowania przez GNSS, powoduje, że dron przechodzi w tryb ATTI (Attitude), co oznacza, że jego pozycja nie jest korygowana i stabilizowana przez moduł łączący się z GNSS, przy czym wysokość jest nadal utrzymywana, ale tylko za pomocą barometru i mierzenia ciśnienia barometrycznego.
Powody utraty wsparcia pozycjonowania:
- zbyt mała liczba połączonych satelit (poniżej 4)
- zagłuszanie sygnału
- tłumiony przez przeszkody sygnał z satelit
- awaria odbiornika GNSS
- problem z aplikacją (nieaktualna, zawieszona)
Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z zaistniałą sytuacją
- rozpoczynanie lotów wyłącznie z bezpieczną ilością połączonych satelit
- kontrolowanie ilości połączonych satelit w trakcie lotu
- miejsce startu i pozycji pilota zapewniające dobre połączenie z satelitami (“odkryte niebo”, nie wewnątrz pomieszczeń, nie wewnątrz pojazdów)
- wyłączony na aparaturze lub w aplikacji sterującej tryb ATTI, a włączony tryb pozycjonowania GPS
- trenowanie lotów w trybie ATTI
Treningi w trybie bez pozycjonowania są obowiązkowym elementem praktyki w trakcie szkoleń kandydatów na pilotów bsp w kategoriach szczególnych. Trzeba jednak mieć świadomość, że umiejętności te wymagają stałej praktyki. Wysoce zalecane jest trenowanie lotów w trybie ATTI także po zakończeniu szkolenia, w ramach własnych praktyk i ćwiczeń. Piloci nabywają wówczas umiejętności szczególnie przydatnych w sytuacjach awaryjnych, a gdy te nastąpią mogą być decydującymi o zachowaniu bezpieczeństwa. Latanie bez wsparcie pozycjonowania wyrabia zmysł orientacji drona w powietrzu oraz sprawnego manewrowania dwoma drążkami z subtelnym ich wychylaniem w celu kontroli lotu.
utraty telemetrii lub obrazu video
telemetria - mówimy o niej wtedy, gdy mamy na myśli zdalne dokonywanie pomiarów wielkości fizycznych i przekazywanie otrzymanych wyników na odległość
częściowy spadek mocy w napędzie
Przyczyny częściowego spadku mocy w napędzie
- rozładowywanie baterii
- uszkodzenie napędu
- nierozgrzane baterie do odpowiedniej temperatury
‘ucieczka’ BSP
Flyaway
Powodem mogą być :
- zakłócenia łączności odpowiadającej za sterowanie
- całkowita utrata tej łączności
- błąd oprogramowania
- awaria silników
- błędne wskazania GPS
kolizja BSPu
- Do kolizji może dojść z innym statkiem powietrzny lub przeszkodą, gdy nie zachowanymy odpowiednio bezpieczenej odległości. W celu unikania kolizji z innym statkiem powietrznym ważną rolę będzie dogadywać powiadomienie o locie w DroneRadar oraz sprawdzenie obecności innych bezzałogowych statków w tym regionie.
Obowiązuje również zasada w przypadku lotu kolizyjnego, że każdy odlatuje w swoje prawo.
upadek BSP
Do upadku drona może dochodzić m.in. w sytuacjach:
- kolizji z innym statkiem powietrznym
- kolizji z ptakami
- kolizji z przeszkodami terenowymi
- całkowitą utratą napięcia
- uszkodzenia kluczowych podzespołów
- zakłóceń spowodowanych nagłymi i intensywnymi zmianami pola magnetycznego Ziemi (wysoki indeks KP, burza słoneczna)
uszkodzenie napędu
Utrata kontroli manewrowania (zbyt silny wiatr, częściowa niesprawność jednego z napędów
Funkcja wyłączania silników w locie, nad bezpiecznym terenem)
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
procedury na wypadek sytuacji awaryjnych
utrata łączności
Jedna częstszych sytuacji niebezpiecznych.
Możliwe przyczyny:
- zbyt duża odległość między pilotem, a bsp
- przeszkody pochłaniające fale (metalowe konstrukcje, przeszkody)
- źródła zakłóceń fal radiowych (linie energetyczne, nadajniki)
- nieefektywny kierunek rozchodzenia się fal, z powodu złego ukierunkowania anten
- obecność w pobliżu źródeł zakłócania fal radiowych
- zawieszenie się aplikacji, lub urządzenia sterującego
Gdy wystąpi utrata sygnału należy podjąć próbę polepszenia jakości łącza, w celu odzyskania kontroli nad dronem, poprzez:
- zbliżenie się do bsp
- odsunięcie się od przeszkód stojących pomiędzy pilotem, a bsp
- podniesienie aparatury sterującej wyżej nad głowę
- manewrowanie ustawieniem anten nadawczo-odbiorczych
- odsunięcie się od źródeł zakłócających fale
- zmiana częstotliwości 2,4 / 5,8 GHz
- restart aplikacji, w ostateczności można spróbować restartu kontrolera
Wszelkie przeszkody tłumią rozchodzenie się fal, mogą to czynić z różną skutecznością w zależności od materiałów z jakich są wykonane. Najbardziej tłumiącym, praktycznie w 100% materiałem jest stal i aluminium, następnie beton zbrojony. Tych materiałów należy unikać przy planowaniu miejsca startu, tras przelotu i wybieraniu kierunku lotu w trakcie misji.
wtargnięcie osób postronnych w obszar operacji
W sytuacji, gdy na obszarze operacji pojawią się osoby postronne, czyli np. nie mające świadomości odbywającego się w tym obszarze lotu bsp lub takie, które zostały poinstruowane jak mają się zachować w sytuacji awarii drona, wówczas pilot zobowiązany jest zachować od nich bezpieczną odległość poziomą.
W warunkach operacji w kategorii otwartej A2 (dronem klasy C2) będzie to min 30 m, gdy przelot jest wykonywany z prędkością równą lub większą niż 3 m/s, lub 5m jeżeli z prędkością mniejszą niż 3 m/s. Może więc pojawić się konieczność zmiany trajektorii lotu, tak aby zapewnić wymaganą przepisami bezpieczną odległość od osób.
Jeżeli będzie to lot o większym ryzyku, wykonywany przez pilota posiadającego uprawnienia do kategorii szczególnej pilot również jest zobowiązany do zachowania bezpiecznej odległości, z tą różnicą, że wykorzystując swoje doświadczenie i wiedzę zachowuje bezpieczną odległość wg własnej oceny. Jest przy tym zobowiązany do minimalizowania zagrożenia i stosowania w tym celu wszelkich możliwych sposób technicznych i operacyjnych.
Jednocześnie zobowiązany jest skrócić do minimum czas przelotu nad tymi osobami i w ich pobliżu
utrata orientacji przestrzennej BSP
Terminem tym opisujemy sytuację, gdy utracimy pełną świadomość w jakim położeniu jest kontrolowany przez nas bsp. Będzie to sytuacja, gdy nawet przez niewielką tylko chwilę nie wiemy w którą stronę jest zorientowany nasz dron lub nie jesteśmy w stanie ocenić prawidłowo wysokości. Znaczenie tego stanu jest ogromne, bo jest jedną z najczęstszych sytuacji doprowadzających do kolizji z przeszkodami lub powierzchnią ziemi.
Co wpływa na zwiększenie ryzyka utraty orientacji przestrzennej:
- zwiększenie odległości
- nieprecyzyjne manewrowanie (niezamierzone wychylenia drążków)
- odrywanie wzroku od bsp
- sterowanie z wykorzystaniem FPV
Powodem utraty orientacji przestrzennej
brak możliwość rozpoznania jak obrócony jest dron, z powodu dużej odległości
Sposoby zapobiegania
- dobre wybranie miejsca startu i lądowania, tak aby zminimalizować odległość bsp od pilota w każdej fazie lotu
- częstsze manewrowanie z wykorzystaniem ‘prawego drążka’, lotu w przód i na boki, bez zmiany orientacji drona, bez obracania go (szczególnie na odległościach, gdzie nie jesteśmy w stanie obserwować jego orientacji)
- wiedza i umiejętność rozpoznawania orientacji po oświetleniu nawigacyjnym
- umiejętność rozpoznawania orientacji po sylwetce drona
- korzystanie w pomocy oferowanych w aplikacji sterującej : some text
- kierunek kursora wskazującego orientację drona (nie będzie efektywne, w warunkach miejskich w lotach między przeszkodami)
- sprawdzenie jak zmienia się odległość
- trasa lotu na mapie
- korzystanie z FPV do znalezienia charakterystycznych cech otoczenia
utrata wsparcia pozycjonowania GNSS (tryb ATTI)
GNSS - Global Navigation Satellite Systems - Globalny Nawigacyjny System Satelitarny
W dużym uproszczeniu system ten polega na tym, że satelita nadawczy wysyła sygnały ze współrzędnymi swojego położenia, odbiornik uwzględniając czas dotarcia tego sygnału i w połączeniu z kilkoma innymi takimi komunikatami z innych satelit potrafi wyznaczyć swoją pozycję.
http://www.igik.edu.pl/pl/geodezja-i-geodynamika-sieci-permanentne-gnss
Do efektywnego wsparcia pozycjonowania za pomocą satelitów potrzebne są 4 współpracujące ze sobą satelity połączone z naszym odbiornikiem w bsp. Obecnie produkowane drony korzystają już z czterech najpopularniejszych GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo lub starsze drony tylko z niektórych z nich.
Sytuacja utraty wsparcia pozycjonowania przez GNSS, powoduje, że dron przechodzi w tryb ATTI (Attitude), co oznacza, że jego pozycja nie jest korygowana i stabilizowana przez moduł łączący się z GNSS, przy czym wysokość jest nadal utrzymywana, ale tylko za pomocą barometru i mierzenia ciśnienia barometrycznego.
Powody utraty wsparcia pozycjonowania:
- zbyt mała liczba połączonych satelit (poniżej 4)
- zagłuszanie sygnału
- tłumiony przez przeszkody sygnał z satelit
- awaria odbiornika GNSS
- problem z aplikacją (nieaktualna, zawieszona)
Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z zaistniałą sytuacją
- rozpoczynanie lotów wyłącznie z bezpieczną ilością połączonych satelit
- kontrolowanie ilości połączonych satelit w trakcie lotu
- miejsce startu i pozycji pilota zapewniające dobre połączenie z satelitami (“odkryte niebo”, nie wewnątrz pomieszczeń, nie wewnątrz pojazdów)
- wyłączony na aparaturze lub w aplikacji sterującej tryb ATTI, a włączony tryb pozycjonowania GPS
- trenowanie lotów w trybie ATTI
Treningi w trybie bez pozycjonowania są obowiązkowym elementem praktyki w trakcie szkoleń kandydatów na pilotów bsp w kategoriach szczególnych. Trzeba jednak mieć świadomość, że umiejętności te wymagają stałej praktyki. Wysoce zalecane jest trenowanie lotów w trybie ATTI także po zakończeniu szkolenia, w ramach własnych praktyk i ćwiczeń. Piloci nabywają wówczas umiejętności szczególnie przydatnych w sytuacjach awaryjnych, a gdy te nastąpią mogą być decydującymi o zachowaniu bezpieczeństwa. Latanie bez wsparcie pozycjonowania wyrabia zmysł orientacji drona w powietrzu oraz sprawnego manewrowania dwoma drążkami z subtelnym ich wychylaniem w celu kontroli lotu.
utraty telemetrii lub obrazu video
telemetria - mówimy o niej wtedy, gdy mamy na myśli zdalne dokonywanie pomiarów wielkości fizycznych i przekazywanie otrzymanych wyników na odległość
częściowy spadek mocy w napędzie
Przyczyny częściowego spadku mocy w napędzie
- rozładowywanie baterii
- uszkodzenie napędu
- nierozgrzane baterie do odpowiedniej temperatury
‘ucieczka’ BSP
Flyaway
Powodem mogą być :
- zakłócenia łączności odpowiadającej za sterowanie
- całkowita utrata tej łączności
- błąd oprogramowania
- awaria silników
- błędne wskazania GPS
kolizja BSPu
- Do kolizji może dojść z innym statkiem powietrzny lub przeszkodą, gdy nie zachowanymy odpowiednio bezpieczenej odległości. W celu unikania kolizji z innym statkiem powietrznym ważną rolę będzie dogadywać powiadomienie o locie w DroneRadar oraz sprawdzenie obecności innych bezzałogowych statków w tym regionie.
Obowiązuje również zasada w przypadku lotu kolizyjnego, że każdy odlatuje w swoje prawo.
upadek BSP
Do upadku drona może dochodzić m.in. w sytuacjach:
- kolizji z innym statkiem powietrznym
- kolizji z ptakami
- kolizji z przeszkodami terenowymi
- całkowitą utratą napięcia
- uszkodzenia kluczowych podzespołów
- zakłóceń spowodowanych nagłymi i intensywnymi zmianami pola magnetycznego Ziemi (wysoki indeks KP, burza słoneczna)
uszkodzenie napędu
Utrata kontroli manewrowania (zbyt silny wiatr, częściowa niesprawność jednego z napędów
Funkcja wyłączania silników w locie, nad bezpiecznym terenem)
procedury na wypadek sytuacji awaryjnych
utrata łączności
Jedna częstszych sytuacji niebezpiecznych.
Możliwe przyczyny:
- zbyt duża odległość między pilotem, a bsp
- przeszkody pochłaniające fale (metalowe konstrukcje, przeszkody)
- źródła zakłóceń fal radiowych (linie energetyczne, nadajniki)
- nieefektywny kierunek rozchodzenia się fal, z powodu złego ukierunkowania anten
- obecność w pobliżu źródeł zakłócania fal radiowych
- zawieszenie się aplikacji, lub urządzenia sterującego
Gdy wystąpi utrata sygnału należy podjąć próbę polepszenia jakości łącza, w celu odzyskania kontroli nad dronem, poprzez:
- zbliżenie się do bsp
- odsunięcie się od przeszkód stojących pomiędzy pilotem, a bsp
- podniesienie aparatury sterującej wyżej nad głowę
- manewrowanie ustawieniem anten nadawczo-odbiorczych
- odsunięcie się od źródeł zakłócających fale
- zmiana częstotliwości 2,4 / 5,8 GHz
- restart aplikacji, w ostateczności można spróbować restartu kontrolera
Wszelkie przeszkody tłumią rozchodzenie się fal, mogą to czynić z różną skutecznością w zależności od materiałów z jakich są wykonane. Najbardziej tłumiącym, praktycznie w 100% materiałem jest stal i aluminium, następnie beton zbrojony. Tych materiałów należy unikać przy planowaniu miejsca startu, tras przelotu i wybieraniu kierunku lotu w trakcie misji.
wtargnięcie osób postronnych w obszar operacji
W sytuacji, gdy na obszarze operacji pojawią się osoby postronne, czyli np. nie mające świadomości odbywającego się w tym obszarze lotu bsp lub takie, które zostały poinstruowane jak mają się zachować w sytuacji awarii drona, wówczas pilot zobowiązany jest zachować od nich bezpieczną odległość poziomą.
W warunkach operacji w kategorii otwartej A2 (dronem klasy C2) będzie to min 30 m, gdy przelot jest wykonywany z prędkością równą lub większą niż 3 m/s, lub 5m jeżeli z prędkością mniejszą niż 3 m/s. Może więc pojawić się konieczność zmiany trajektorii lotu, tak aby zapewnić wymaganą przepisami bezpieczną odległość od osób.
Jeżeli będzie to lot o większym ryzyku, wykonywany przez pilota posiadającego uprawnienia do kategorii szczególnej pilot również jest zobowiązany do zachowania bezpiecznej odległości, z tą różnicą, że wykorzystując swoje doświadczenie i wiedzę zachowuje bezpieczną odległość wg własnej oceny. Jest przy tym zobowiązany do minimalizowania zagrożenia i stosowania w tym celu wszelkich możliwych sposób technicznych i operacyjnych.
Jednocześnie zobowiązany jest skrócić do minimum czas przelotu nad tymi osobami i w ich pobliżu
utrata orientacji przestrzennej BSP
Terminem tym opisujemy sytuację, gdy utracimy pełną świadomość w jakim położeniu jest kontrolowany przez nas bsp. Będzie to sytuacja, gdy nawet przez niewielką tylko chwilę nie wiemy w którą stronę jest zorientowany nasz dron lub nie jesteśmy w stanie ocenić prawidłowo wysokości. Znaczenie tego stanu jest ogromne, bo jest jedną z najczęstszych sytuacji doprowadzających do kolizji z przeszkodami lub powierzchnią ziemi.
Co wpływa na zwiększenie ryzyka utraty orientacji przestrzennej:
- zwiększenie odległości
- nieprecyzyjne manewrowanie (niezamierzone wychylenia drążków)
- odrywanie wzroku od bsp
- sterowanie z wykorzystaniem FPV
Powodem utraty orientacji przestrzennej
brak możliwość rozpoznania jak obrócony jest dron, z powodu dużej odległości
Sposoby zapobiegania
- dobre wybranie miejsca startu i lądowania, tak aby zminimalizować odległość bsp od pilota w każdej fazie lotu
- częstsze manewrowanie z wykorzystaniem ‘prawego drążka’, lotu w przód i na boki, bez zmiany orientacji drona, bez obracania go (szczególnie na odległościach, gdzie nie jesteśmy w stanie obserwować jego orientacji)
- wiedza i umiejętność rozpoznawania orientacji po oświetleniu nawigacyjnym
- umiejętność rozpoznawania orientacji po sylwetce drona
- korzystanie w pomocy oferowanych w aplikacji sterującej : some text
- kierunek kursora wskazującego orientację drona (nie będzie efektywne, w warunkach miejskich w lotach między przeszkodami)
- sprawdzenie jak zmienia się odległość
- trasa lotu na mapie
- korzystanie z FPV do znalezienia charakterystycznych cech otoczenia
utrata wsparcia pozycjonowania GNSS (tryb ATTI)
GNSS - Global Navigation Satellite Systems - Globalny Nawigacyjny System Satelitarny
W dużym uproszczeniu system ten polega na tym, że satelita nadawczy wysyła sygnały ze współrzędnymi swojego położenia, odbiornik uwzględniając czas dotarcia tego sygnału i w połączeniu z kilkoma innymi takimi komunikatami z innych satelit potrafi wyznaczyć swoją pozycję.
http://www.igik.edu.pl/pl/geodezja-i-geodynamika-sieci-permanentne-gnss
Do efektywnego wsparcia pozycjonowania za pomocą satelitów potrzebne są 4 współpracujące ze sobą satelity połączone z naszym odbiornikiem w bsp. Obecnie produkowane drony korzystają już z czterech najpopularniejszych GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo lub starsze drony tylko z niektórych z nich.
Sytuacja utraty wsparcia pozycjonowania przez GNSS, powoduje, że dron przechodzi w tryb ATTI (Attitude), co oznacza, że jego pozycja nie jest korygowana i stabilizowana przez moduł łączący się z GNSS, przy czym wysokość jest nadal utrzymywana, ale tylko za pomocą barometru i mierzenia ciśnienia barometrycznego.
Powody utraty wsparcia pozycjonowania:
- zbyt mała liczba połączonych satelit (poniżej 4)
- zagłuszanie sygnału
- tłumiony przez przeszkody sygnał z satelit
- awaria odbiornika GNSS
- problem z aplikacją (nieaktualna, zawieszona)
Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z zaistniałą sytuacją
- rozpoczynanie lotów wyłącznie z bezpieczną ilością połączonych satelit
- kontrolowanie ilości połączonych satelit w trakcie lotu
- miejsce startu i pozycji pilota zapewniające dobre połączenie z satelitami (“odkryte niebo”, nie wewnątrz pomieszczeń, nie wewnątrz pojazdów)
- wyłączony na aparaturze lub w aplikacji sterującej tryb ATTI, a włączony tryb pozycjonowania GPS
- trenowanie lotów w trybie ATTI
Treningi w trybie bez pozycjonowania są obowiązkowym elementem praktyki w trakcie szkoleń kandydatów na pilotów bsp w kategoriach szczególnych. Trzeba jednak mieć świadomość, że umiejętności te wymagają stałej praktyki. Wysoce zalecane jest trenowanie lotów w trybie ATTI także po zakończeniu szkolenia, w ramach własnych praktyk i ćwiczeń. Piloci nabywają wówczas umiejętności szczególnie przydatnych w sytuacjach awaryjnych, a gdy te nastąpią mogą być decydującymi o zachowaniu bezpieczeństwa. Latanie bez wsparcie pozycjonowania wyrabia zmysł orientacji drona w powietrzu oraz sprawnego manewrowania dwoma drążkami z subtelnym ich wychylaniem w celu kontroli lotu.
utraty telemetrii lub obrazu video
telemetria - mówimy o niej wtedy, gdy mamy na myśli zdalne dokonywanie pomiarów wielkości fizycznych i przekazywanie otrzymanych wyników na odległość
częściowy spadek mocy w napędzie
Przyczyny częściowego spadku mocy w napędzie
- rozładowywanie baterii
- uszkodzenie napędu
- nierozgrzane baterie do odpowiedniej temperatury
‘ucieczka’ BSP
Flyaway
Powodem mogą być :
- zakłócenia łączności odpowiadającej za sterowanie
- całkowita utrata tej łączności
- błąd oprogramowania
- awaria silników
- błędne wskazania GPS
kolizja BSPu
- Do kolizji może dojść z innym statkiem powietrzny lub przeszkodą, gdy nie zachowanymy odpowiednio bezpieczenej odległości. W celu unikania kolizji z innym statkiem powietrznym ważną rolę będzie dogadywać powiadomienie o locie w DroneRadar oraz sprawdzenie obecności innych bezzałogowych statków w tym regionie.
Obowiązuje również zasada w przypadku lotu kolizyjnego, że każdy odlatuje w swoje prawo.
upadek BSP
Do upadku drona może dochodzić m.in. w sytuacjach:
- kolizji z innym statkiem powietrznym
- kolizji z ptakami
- kolizji z przeszkodami terenowymi
- całkowitą utratą napięcia
- uszkodzenia kluczowych podzespołów
- zakłóceń spowodowanych nagłymi i intensywnymi zmianami pola magnetycznego Ziemi (wysoki indeks KP, burza słoneczna)
uszkodzenie napędu
Utrata kontroli manewrowania (zbyt silny wiatr, częściowa niesprawność jednego z napędów
Funkcja wyłączania silników w locie, nad bezpiecznym terenem)
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083