https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L6.6 | W locie - systuacje awaryjne
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

procedury na wypadek sytuacji awaryjnych

utrata łączności

Jedna częstszych sytuacji niebezpiecznych.

Możliwe przyczyny: 

  • zbyt duża odległość między pilotem, a bsp
  • przeszkody pochłaniające fale (metalowe konstrukcje, przeszkody)
  • źródła zakłóceń fal radiowych (linie energetyczne, nadajniki)
  • nieefektywny kierunek rozchodzenia się fal, z powodu złego ukierunkowania anten
  • obecność w pobliżu źródeł zakłócania fal radiowych
  • zawieszenie się aplikacji, lub urządzenia sterującego 

Gdy wystąpi utrata sygnału należy podjąć próbę polepszenia jakości łącza, w celu odzyskania kontroli nad dronem, poprzez: 

  • zbliżenie się do bsp
  • odsunięcie się od przeszkód stojących pomiędzy pilotem, a bsp
  • podniesienie aparatury sterującej wyżej nad głowę
  • manewrowanie ustawieniem anten nadawczo-odbiorczych
  • odsunięcie się od źródeł zakłócających fale
  • zmiana częstotliwości 2,4 / 5,8 GHz
  • restart aplikacji, w ostateczności można spróbować restartu kontrolera

Wszelkie przeszkody tłumią rozchodzenie się fal, mogą to czynić z różną skutecznością w zależności od materiałów z jakich są wykonane. Najbardziej tłumiącym, praktycznie w 100% materiałem jest stal i aluminium, następnie beton zbrojony. Tych materiałów należy unikać przy planowaniu miejsca startu, tras przelotu i wybieraniu kierunku lotu w trakcie misji.

wtargnięcie osób postronnych w obszar operacji

W sytuacji, gdy na obszarze operacji pojawią się osoby postronne, czyli np. nie mające świadomości odbywającego się w tym obszarze lotu bsp lub takie, które zostały poinstruowane jak mają się zachować w sytuacji awarii drona, wówczas pilot zobowiązany jest zachować od nich bezpieczną odległość poziomą.

W warunkach operacji w kategorii otwartej A2 (dronem klasy C2) będzie to min 30 m, gdy przelot jest wykonywany z prędkością równą lub większą niż 3 m/s, lub 5m jeżeli z prędkością mniejszą niż 3 m/s.  Może więc pojawić się konieczność zmiany trajektorii lotu, tak aby zapewnić wymaganą przepisami bezpieczną odległość od osób. 

Jeżeli będzie to lot o większym ryzyku, wykonywany przez pilota posiadającego uprawnienia do kategorii szczególnej pilot również jest zobowiązany do zachowania bezpiecznej odległości, z tą różnicą, że wykorzystując swoje doświadczenie i wiedzę zachowuje bezpieczną odległość wg własnej oceny. Jest przy tym zobowiązany do minimalizowania zagrożenia i stosowania w tym celu wszelkich możliwych sposób technicznych i operacyjnych. 

Jednocześnie zobowiązany jest skrócić do minimum czas przelotu nad tymi osobami i w ich pobliżu

utrata orientacji przestrzennej BSP

Terminem tym opisujemy sytuację, gdy utracimy pełną świadomość w jakim położeniu jest kontrolowany przez nas bsp. Będzie to sytuacja, gdy nawet przez niewielką tylko chwilę nie wiemy w którą stronę jest zorientowany nasz dron lub nie jesteśmy w stanie ocenić prawidłowo wysokości. Znaczenie tego stanu jest ogromne, bo jest jedną z najczęstszych sytuacji doprowadzających do kolizji z przeszkodami lub powierzchnią ziemi. 

Co wpływa na zwiększenie ryzyka utraty orientacji przestrzennej:

  • zwiększenie odległości
  • nieprecyzyjne manewrowanie (niezamierzone wychylenia drążków)
  • odrywanie wzroku od bsp
  • sterowanie z wykorzystaniem FPV

Powodem utraty orientacji przestrzennej 

brak możliwość rozpoznania jak obrócony jest dron, z powodu dużej odległości

Sposoby zapobiegania

  • dobre wybranie miejsca startu i lądowania, tak aby zminimalizować odległość bsp od pilota w każdej fazie lotu
  • częstsze manewrowanie z wykorzystaniem ‘prawego drążka’, lotu w przód i na boki, bez zmiany orientacji drona, bez obracania go (szczególnie na odległościach, gdzie nie jesteśmy w stanie obserwować jego orientacji)
  • wiedza i umiejętność rozpoznawania orientacji po oświetleniu nawigacyjnym
  • umiejętność rozpoznawania orientacji po sylwetce drona
  • korzystanie w pomocy oferowanych w aplikacji sterującej : some text
    • kierunek kursora wskazującego orientację drona (nie będzie efektywne, w warunkach miejskich w lotach między przeszkodami)
    • sprawdzenie jak zmienia się odległość
    • trasa lotu na mapie
    • korzystanie z FPV do znalezienia charakterystycznych cech otoczenia

utrata wsparcia pozycjonowania GNSS (tryb ATTI)

GNSS - Global Navigation Satellite Systems - Globalny Nawigacyjny System Satelitarny

W dużym uproszczeniu system ten polega na tym, że satelita nadawczy wysyła sygnały ze współrzędnymi swojego położenia, odbiornik uwzględniając czas dotarcia tego sygnału  i w połączeniu z kilkoma innymi takimi komunikatami z innych satelit potrafi wyznaczyć swoją pozycję.

http://www.igik.edu.pl/pl/geodezja-i-geodynamika-sieci-permanentne-gnss

Do efektywnego wsparcia pozycjonowania za pomocą satelitów potrzebne są 4 współpracujące ze sobą satelity połączone z naszym odbiornikiem w bsp. Obecnie produkowane drony korzystają już z czterech najpopularniejszych GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo lub starsze drony tylko z niektórych z nich.

Sytuacja utraty wsparcia pozycjonowania przez GNSS, powoduje, że dron przechodzi w tryb ATTI (Attitude), co oznacza, że jego pozycja nie jest korygowana i stabilizowana przez moduł łączący się z GNSS, przy czym wysokość jest nadal utrzymywana, ale tylko za pomocą barometru i mierzenia ciśnienia barometrycznego.

Powody utraty wsparcia pozycjonowania:

  • zbyt mała liczba połączonych satelit (poniżej 4)
  • zagłuszanie sygnału
  • tłumiony przez przeszkody sygnał z satelit
  • awaria odbiornika GNSS
  • problem z aplikacją (nieaktualna, zawieszona)

Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z zaistniałą sytuacją

  • rozpoczynanie lotów wyłącznie z bezpieczną ilością połączonych satelit
  • kontrolowanie ilości połączonych satelit w trakcie lotu
  • miejsce startu i pozycji pilota zapewniające dobre połączenie z satelitami (“odkryte niebo”, nie wewnątrz pomieszczeń, nie wewnątrz pojazdów)
  • wyłączony na aparaturze lub w aplikacji sterującej  tryb ATTI, a włączony tryb pozycjonowania GPS 
  • trenowanie lotów w trybie ATTI
    Treningi w trybie bez pozycjonowania są obowiązkowym elementem praktyki w trakcie szkoleń kandydatów na pilotów bsp w kategoriach szczególnych. Trzeba jednak mieć świadomość, że umiejętności te wymagają stałej praktyki. Wysoce zalecane jest trenowanie lotów w trybie ATTI także po zakończeniu szkolenia, w ramach własnych praktyk i ćwiczeń. Piloci nabywają wówczas umiejętności szczególnie przydatnych w sytuacjach awaryjnych, a gdy te nastąpią mogą być decydującymi o zachowaniu bezpieczeństwa. Latanie bez wsparcie pozycjonowania wyrabia zmysł orientacji drona w powietrzu oraz sprawnego manewrowania dwoma drążkami z subtelnym ich wychylaniem w celu kontroli lotu.

utraty telemetrii lub obrazu video

telemetria - mówimy o niej wtedy, gdy mamy na myśli zdalne dokonywanie pomiarów wielkości fizycznych i przekazywanie otrzymanych wyników na odległość

częściowy spadek mocy w napędzie

Przyczyny częściowego spadku mocy w napędzie

  • rozładowywanie baterii
  • uszkodzenie napędu
  • nierozgrzane baterie do odpowiedniej temperatury

‘ucieczka’ BSP

Flyaway

Powodem mogą być : 

  • zakłócenia łączności odpowiadającej za sterowanie
  • całkowita utrata tej łączności
  • błąd oprogramowania
  • awaria silników
  • błędne wskazania GPS

kolizja BSPu

  • Do kolizji może dojść z innym statkiem powietrzny lub przeszkodą, gdy nie zachowanymy odpowiednio bezpieczenej odległości. W celu unikania  kolizji z innym statkiem powietrznym ważną rolę będzie dogadywać powiadomienie o locie w DroneRadar oraz sprawdzenie obecności innych bezzałogowych statków w tym regionie.

    Obowiązuje również zasada w przypadku lotu kolizyjnego, że każdy odlatuje w swoje prawo.

upadek BSP

Do upadku drona może dochodzić m.in. w sytuacjach:

  • kolizji z innym statkiem powietrznym
  • kolizji z ptakami
  • kolizji z przeszkodami terenowymi
  • całkowitą utratą napięcia
  • uszkodzenia kluczowych podzespołów
  • zakłóceń spowodowanych nagłymi i intensywnymi zmianami pola magnetycznego Ziemi (wysoki indeks KP, burza słoneczna)

uszkodzenie napędu

Utrata kontroli manewrowania (zbyt silny wiatr, częściowa niesprawność jednego z napędów 

Funkcja wyłączania silników w locie, nad bezpiecznym terenem)

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

procedury na wypadek sytuacji awaryjnych

utrata łączności

Jedna częstszych sytuacji niebezpiecznych.

Możliwe przyczyny: 

  • zbyt duża odległość między pilotem, a bsp
  • przeszkody pochłaniające fale (metalowe konstrukcje, przeszkody)
  • źródła zakłóceń fal radiowych (linie energetyczne, nadajniki)
  • nieefektywny kierunek rozchodzenia się fal, z powodu złego ukierunkowania anten
  • obecność w pobliżu źródeł zakłócania fal radiowych
  • zawieszenie się aplikacji, lub urządzenia sterującego 

Gdy wystąpi utrata sygnału należy podjąć próbę polepszenia jakości łącza, w celu odzyskania kontroli nad dronem, poprzez: 

  • zbliżenie się do bsp
  • odsunięcie się od przeszkód stojących pomiędzy pilotem, a bsp
  • podniesienie aparatury sterującej wyżej nad głowę
  • manewrowanie ustawieniem anten nadawczo-odbiorczych
  • odsunięcie się od źródeł zakłócających fale
  • zmiana częstotliwości 2,4 / 5,8 GHz
  • restart aplikacji, w ostateczności można spróbować restartu kontrolera

Wszelkie przeszkody tłumią rozchodzenie się fal, mogą to czynić z różną skutecznością w zależności od materiałów z jakich są wykonane. Najbardziej tłumiącym, praktycznie w 100% materiałem jest stal i aluminium, następnie beton zbrojony. Tych materiałów należy unikać przy planowaniu miejsca startu, tras przelotu i wybieraniu kierunku lotu w trakcie misji.

wtargnięcie osób postronnych w obszar operacji

W sytuacji, gdy na obszarze operacji pojawią się osoby postronne, czyli np. nie mające świadomości odbywającego się w tym obszarze lotu bsp lub takie, które zostały poinstruowane jak mają się zachować w sytuacji awarii drona, wówczas pilot zobowiązany jest zachować od nich bezpieczną odległość poziomą.

W warunkach operacji w kategorii otwartej A2 (dronem klasy C2) będzie to min 30 m, gdy przelot jest wykonywany z prędkością równą lub większą niż 3 m/s, lub 5m jeżeli z prędkością mniejszą niż 3 m/s.  Może więc pojawić się konieczność zmiany trajektorii lotu, tak aby zapewnić wymaganą przepisami bezpieczną odległość od osób. 

Jeżeli będzie to lot o większym ryzyku, wykonywany przez pilota posiadającego uprawnienia do kategorii szczególnej pilot również jest zobowiązany do zachowania bezpiecznej odległości, z tą różnicą, że wykorzystując swoje doświadczenie i wiedzę zachowuje bezpieczną odległość wg własnej oceny. Jest przy tym zobowiązany do minimalizowania zagrożenia i stosowania w tym celu wszelkich możliwych sposób technicznych i operacyjnych. 

Jednocześnie zobowiązany jest skrócić do minimum czas przelotu nad tymi osobami i w ich pobliżu

utrata orientacji przestrzennej BSP

Terminem tym opisujemy sytuację, gdy utracimy pełną świadomość w jakim położeniu jest kontrolowany przez nas bsp. Będzie to sytuacja, gdy nawet przez niewielką tylko chwilę nie wiemy w którą stronę jest zorientowany nasz dron lub nie jesteśmy w stanie ocenić prawidłowo wysokości. Znaczenie tego stanu jest ogromne, bo jest jedną z najczęstszych sytuacji doprowadzających do kolizji z przeszkodami lub powierzchnią ziemi. 

Co wpływa na zwiększenie ryzyka utraty orientacji przestrzennej:

  • zwiększenie odległości
  • nieprecyzyjne manewrowanie (niezamierzone wychylenia drążków)
  • odrywanie wzroku od bsp
  • sterowanie z wykorzystaniem FPV

Powodem utraty orientacji przestrzennej 

brak możliwość rozpoznania jak obrócony jest dron, z powodu dużej odległości

Sposoby zapobiegania

  • dobre wybranie miejsca startu i lądowania, tak aby zminimalizować odległość bsp od pilota w każdej fazie lotu
  • częstsze manewrowanie z wykorzystaniem ‘prawego drążka’, lotu w przód i na boki, bez zmiany orientacji drona, bez obracania go (szczególnie na odległościach, gdzie nie jesteśmy w stanie obserwować jego orientacji)
  • wiedza i umiejętność rozpoznawania orientacji po oświetleniu nawigacyjnym
  • umiejętność rozpoznawania orientacji po sylwetce drona
  • korzystanie w pomocy oferowanych w aplikacji sterującej : some text
    • kierunek kursora wskazującego orientację drona (nie będzie efektywne, w warunkach miejskich w lotach między przeszkodami)
    • sprawdzenie jak zmienia się odległość
    • trasa lotu na mapie
    • korzystanie z FPV do znalezienia charakterystycznych cech otoczenia

utrata wsparcia pozycjonowania GNSS (tryb ATTI)

GNSS - Global Navigation Satellite Systems - Globalny Nawigacyjny System Satelitarny

W dużym uproszczeniu system ten polega na tym, że satelita nadawczy wysyła sygnały ze współrzędnymi swojego położenia, odbiornik uwzględniając czas dotarcia tego sygnału  i w połączeniu z kilkoma innymi takimi komunikatami z innych satelit potrafi wyznaczyć swoją pozycję.

http://www.igik.edu.pl/pl/geodezja-i-geodynamika-sieci-permanentne-gnss

Do efektywnego wsparcia pozycjonowania za pomocą satelitów potrzebne są 4 współpracujące ze sobą satelity połączone z naszym odbiornikiem w bsp. Obecnie produkowane drony korzystają już z czterech najpopularniejszych GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo lub starsze drony tylko z niektórych z nich.

Sytuacja utraty wsparcia pozycjonowania przez GNSS, powoduje, że dron przechodzi w tryb ATTI (Attitude), co oznacza, że jego pozycja nie jest korygowana i stabilizowana przez moduł łączący się z GNSS, przy czym wysokość jest nadal utrzymywana, ale tylko za pomocą barometru i mierzenia ciśnienia barometrycznego.

Powody utraty wsparcia pozycjonowania:

  • zbyt mała liczba połączonych satelit (poniżej 4)
  • zagłuszanie sygnału
  • tłumiony przez przeszkody sygnał z satelit
  • awaria odbiornika GNSS
  • problem z aplikacją (nieaktualna, zawieszona)

Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z zaistniałą sytuacją

  • rozpoczynanie lotów wyłącznie z bezpieczną ilością połączonych satelit
  • kontrolowanie ilości połączonych satelit w trakcie lotu
  • miejsce startu i pozycji pilota zapewniające dobre połączenie z satelitami (“odkryte niebo”, nie wewnątrz pomieszczeń, nie wewnątrz pojazdów)
  • wyłączony na aparaturze lub w aplikacji sterującej  tryb ATTI, a włączony tryb pozycjonowania GPS 
  • trenowanie lotów w trybie ATTI
    Treningi w trybie bez pozycjonowania są obowiązkowym elementem praktyki w trakcie szkoleń kandydatów na pilotów bsp w kategoriach szczególnych. Trzeba jednak mieć świadomość, że umiejętności te wymagają stałej praktyki. Wysoce zalecane jest trenowanie lotów w trybie ATTI także po zakończeniu szkolenia, w ramach własnych praktyk i ćwiczeń. Piloci nabywają wówczas umiejętności szczególnie przydatnych w sytuacjach awaryjnych, a gdy te nastąpią mogą być decydującymi o zachowaniu bezpieczeństwa. Latanie bez wsparcie pozycjonowania wyrabia zmysł orientacji drona w powietrzu oraz sprawnego manewrowania dwoma drążkami z subtelnym ich wychylaniem w celu kontroli lotu.

utraty telemetrii lub obrazu video

telemetria - mówimy o niej wtedy, gdy mamy na myśli zdalne dokonywanie pomiarów wielkości fizycznych i przekazywanie otrzymanych wyników na odległość

częściowy spadek mocy w napędzie

Przyczyny częściowego spadku mocy w napędzie

  • rozładowywanie baterii
  • uszkodzenie napędu
  • nierozgrzane baterie do odpowiedniej temperatury

‘ucieczka’ BSP

Flyaway

Powodem mogą być : 

  • zakłócenia łączności odpowiadającej za sterowanie
  • całkowita utrata tej łączności
  • błąd oprogramowania
  • awaria silników
  • błędne wskazania GPS

kolizja BSPu

  • Do kolizji może dojść z innym statkiem powietrzny lub przeszkodą, gdy nie zachowanymy odpowiednio bezpieczenej odległości. W celu unikania  kolizji z innym statkiem powietrznym ważną rolę będzie dogadywać powiadomienie o locie w DroneRadar oraz sprawdzenie obecności innych bezzałogowych statków w tym regionie.

    Obowiązuje również zasada w przypadku lotu kolizyjnego, że każdy odlatuje w swoje prawo.

upadek BSP

Do upadku drona może dochodzić m.in. w sytuacjach:

  • kolizji z innym statkiem powietrznym
  • kolizji z ptakami
  • kolizji z przeszkodami terenowymi
  • całkowitą utratą napięcia
  • uszkodzenia kluczowych podzespołów
  • zakłóceń spowodowanych nagłymi i intensywnymi zmianami pola magnetycznego Ziemi (wysoki indeks KP, burza słoneczna)

uszkodzenie napędu

Utrata kontroli manewrowania (zbyt silny wiatr, częściowa niesprawność jednego z napędów 

Funkcja wyłączania silników w locie, nad bezpiecznym terenem)

Zadanie

procedury na wypadek sytuacji awaryjnych

utrata łączności

Jedna częstszych sytuacji niebezpiecznych.

Możliwe przyczyny: 

  • zbyt duża odległość między pilotem, a bsp
  • przeszkody pochłaniające fale (metalowe konstrukcje, przeszkody)
  • źródła zakłóceń fal radiowych (linie energetyczne, nadajniki)
  • nieefektywny kierunek rozchodzenia się fal, z powodu złego ukierunkowania anten
  • obecność w pobliżu źródeł zakłócania fal radiowych
  • zawieszenie się aplikacji, lub urządzenia sterującego 

Gdy wystąpi utrata sygnału należy podjąć próbę polepszenia jakości łącza, w celu odzyskania kontroli nad dronem, poprzez: 

  • zbliżenie się do bsp
  • odsunięcie się od przeszkód stojących pomiędzy pilotem, a bsp
  • podniesienie aparatury sterującej wyżej nad głowę
  • manewrowanie ustawieniem anten nadawczo-odbiorczych
  • odsunięcie się od źródeł zakłócających fale
  • zmiana częstotliwości 2,4 / 5,8 GHz
  • restart aplikacji, w ostateczności można spróbować restartu kontrolera

Wszelkie przeszkody tłumią rozchodzenie się fal, mogą to czynić z różną skutecznością w zależności od materiałów z jakich są wykonane. Najbardziej tłumiącym, praktycznie w 100% materiałem jest stal i aluminium, następnie beton zbrojony. Tych materiałów należy unikać przy planowaniu miejsca startu, tras przelotu i wybieraniu kierunku lotu w trakcie misji.

wtargnięcie osób postronnych w obszar operacji

W sytuacji, gdy na obszarze operacji pojawią się osoby postronne, czyli np. nie mające świadomości odbywającego się w tym obszarze lotu bsp lub takie, które zostały poinstruowane jak mają się zachować w sytuacji awarii drona, wówczas pilot zobowiązany jest zachować od nich bezpieczną odległość poziomą.

W warunkach operacji w kategorii otwartej A2 (dronem klasy C2) będzie to min 30 m, gdy przelot jest wykonywany z prędkością równą lub większą niż 3 m/s, lub 5m jeżeli z prędkością mniejszą niż 3 m/s.  Może więc pojawić się konieczność zmiany trajektorii lotu, tak aby zapewnić wymaganą przepisami bezpieczną odległość od osób. 

Jeżeli będzie to lot o większym ryzyku, wykonywany przez pilota posiadającego uprawnienia do kategorii szczególnej pilot również jest zobowiązany do zachowania bezpiecznej odległości, z tą różnicą, że wykorzystując swoje doświadczenie i wiedzę zachowuje bezpieczną odległość wg własnej oceny. Jest przy tym zobowiązany do minimalizowania zagrożenia i stosowania w tym celu wszelkich możliwych sposób technicznych i operacyjnych. 

Jednocześnie zobowiązany jest skrócić do minimum czas przelotu nad tymi osobami i w ich pobliżu

utrata orientacji przestrzennej BSP

Terminem tym opisujemy sytuację, gdy utracimy pełną świadomość w jakim położeniu jest kontrolowany przez nas bsp. Będzie to sytuacja, gdy nawet przez niewielką tylko chwilę nie wiemy w którą stronę jest zorientowany nasz dron lub nie jesteśmy w stanie ocenić prawidłowo wysokości. Znaczenie tego stanu jest ogromne, bo jest jedną z najczęstszych sytuacji doprowadzających do kolizji z przeszkodami lub powierzchnią ziemi. 

Co wpływa na zwiększenie ryzyka utraty orientacji przestrzennej:

  • zwiększenie odległości
  • nieprecyzyjne manewrowanie (niezamierzone wychylenia drążków)
  • odrywanie wzroku od bsp
  • sterowanie z wykorzystaniem FPV

Powodem utraty orientacji przestrzennej 

brak możliwość rozpoznania jak obrócony jest dron, z powodu dużej odległości

Sposoby zapobiegania

  • dobre wybranie miejsca startu i lądowania, tak aby zminimalizować odległość bsp od pilota w każdej fazie lotu
  • częstsze manewrowanie z wykorzystaniem ‘prawego drążka’, lotu w przód i na boki, bez zmiany orientacji drona, bez obracania go (szczególnie na odległościach, gdzie nie jesteśmy w stanie obserwować jego orientacji)
  • wiedza i umiejętność rozpoznawania orientacji po oświetleniu nawigacyjnym
  • umiejętność rozpoznawania orientacji po sylwetce drona
  • korzystanie w pomocy oferowanych w aplikacji sterującej : some text
    • kierunek kursora wskazującego orientację drona (nie będzie efektywne, w warunkach miejskich w lotach między przeszkodami)
    • sprawdzenie jak zmienia się odległość
    • trasa lotu na mapie
    • korzystanie z FPV do znalezienia charakterystycznych cech otoczenia

utrata wsparcia pozycjonowania GNSS (tryb ATTI)

GNSS - Global Navigation Satellite Systems - Globalny Nawigacyjny System Satelitarny

W dużym uproszczeniu system ten polega na tym, że satelita nadawczy wysyła sygnały ze współrzędnymi swojego położenia, odbiornik uwzględniając czas dotarcia tego sygnału  i w połączeniu z kilkoma innymi takimi komunikatami z innych satelit potrafi wyznaczyć swoją pozycję.

http://www.igik.edu.pl/pl/geodezja-i-geodynamika-sieci-permanentne-gnss

Do efektywnego wsparcia pozycjonowania za pomocą satelitów potrzebne są 4 współpracujące ze sobą satelity połączone z naszym odbiornikiem w bsp. Obecnie produkowane drony korzystają już z czterech najpopularniejszych GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo lub starsze drony tylko z niektórych z nich.

Sytuacja utraty wsparcia pozycjonowania przez GNSS, powoduje, że dron przechodzi w tryb ATTI (Attitude), co oznacza, że jego pozycja nie jest korygowana i stabilizowana przez moduł łączący się z GNSS, przy czym wysokość jest nadal utrzymywana, ale tylko za pomocą barometru i mierzenia ciśnienia barometrycznego.

Powody utraty wsparcia pozycjonowania:

  • zbyt mała liczba połączonych satelit (poniżej 4)
  • zagłuszanie sygnału
  • tłumiony przez przeszkody sygnał z satelit
  • awaria odbiornika GNSS
  • problem z aplikacją (nieaktualna, zawieszona)

Sposoby zapobiegania i radzenia sobie z zaistniałą sytuacją

  • rozpoczynanie lotów wyłącznie z bezpieczną ilością połączonych satelit
  • kontrolowanie ilości połączonych satelit w trakcie lotu
  • miejsce startu i pozycji pilota zapewniające dobre połączenie z satelitami (“odkryte niebo”, nie wewnątrz pomieszczeń, nie wewnątrz pojazdów)
  • wyłączony na aparaturze lub w aplikacji sterującej  tryb ATTI, a włączony tryb pozycjonowania GPS 
  • trenowanie lotów w trybie ATTI
    Treningi w trybie bez pozycjonowania są obowiązkowym elementem praktyki w trakcie szkoleń kandydatów na pilotów bsp w kategoriach szczególnych. Trzeba jednak mieć świadomość, że umiejętności te wymagają stałej praktyki. Wysoce zalecane jest trenowanie lotów w trybie ATTI także po zakończeniu szkolenia, w ramach własnych praktyk i ćwiczeń. Piloci nabywają wówczas umiejętności szczególnie przydatnych w sytuacjach awaryjnych, a gdy te nastąpią mogą być decydującymi o zachowaniu bezpieczeństwa. Latanie bez wsparcie pozycjonowania wyrabia zmysł orientacji drona w powietrzu oraz sprawnego manewrowania dwoma drążkami z subtelnym ich wychylaniem w celu kontroli lotu.

utraty telemetrii lub obrazu video

telemetria - mówimy o niej wtedy, gdy mamy na myśli zdalne dokonywanie pomiarów wielkości fizycznych i przekazywanie otrzymanych wyników na odległość

częściowy spadek mocy w napędzie

Przyczyny częściowego spadku mocy w napędzie

  • rozładowywanie baterii
  • uszkodzenie napędu
  • nierozgrzane baterie do odpowiedniej temperatury

‘ucieczka’ BSP

Flyaway

Powodem mogą być : 

  • zakłócenia łączności odpowiadającej za sterowanie
  • całkowita utrata tej łączności
  • błąd oprogramowania
  • awaria silników
  • błędne wskazania GPS

kolizja BSPu

  • Do kolizji może dojść z innym statkiem powietrzny lub przeszkodą, gdy nie zachowanymy odpowiednio bezpieczenej odległości. W celu unikania  kolizji z innym statkiem powietrznym ważną rolę będzie dogadywać powiadomienie o locie w DroneRadar oraz sprawdzenie obecności innych bezzałogowych statków w tym regionie.

    Obowiązuje również zasada w przypadku lotu kolizyjnego, że każdy odlatuje w swoje prawo.

upadek BSP

Do upadku drona może dochodzić m.in. w sytuacjach:

  • kolizji z innym statkiem powietrznym
  • kolizji z ptakami
  • kolizji z przeszkodami terenowymi
  • całkowitą utratą napięcia
  • uszkodzenia kluczowych podzespołów
  • zakłóceń spowodowanych nagłymi i intensywnymi zmianami pola magnetycznego Ziemi (wysoki indeks KP, burza słoneczna)

uszkodzenie napędu

Utrata kontroli manewrowania (zbyt silny wiatr, częściowa niesprawność jednego z napędów 

Funkcja wyłączania silników w locie, nad bezpiecznym terenem)

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L6.6 | W locie - systuacje awaryjne
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.