https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L4.6 | Koncepcja operacji (CONOPS) w lotach bezzałogowych statków powietrznych
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

CONOPS (koncepcja operacji)

Koncepcja operacji jest częścią Instrukcji Operacyjnej, i zawiera co najmniej:  

  1. charakter i opis działań prowadzonych w ramach operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz zidentyfikowane ryzyko z tym związane;
  2. środowisko operacyjne i obszar geograficzny planowanych operacji, w tym:some text
    1. charakterystyka obszaru, nad którym ma być wykonywany lot, pod względem gęstości zaludnienia, topografii, przeszkód itp.;
    2. charakterystyka przestrzeni powietrznej, która ma być wykorzystywana;
    3. warunki środowiskowe, w tym przynajmniej warunki pogodowe i środowisko elektromagnetyczne;
    4. określenie przestrzeni operacyjnej i buforów ryzyka w celu uwzględnienia zagrożeń na ziemi i w powietrzu;
  3. stosowane środki techniczne i ich główne cechy, osiągi i ograniczenia, w tym w odniesieniu do systemu bezzałogowego statku powietrznego, zewnętrznych systemów wspierających operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, instalacji itp.;
  4. personel niezbędny do wykonywania operacji, w tym skład zespołu, role i zakres odpowiedzialności jego członków, kryteria rekrutacji, szkolenie początkowe oraz wymagania dotyczące najnowszego doświadczenia lub szkolenia okresowe;

Planując operację o średnim ryzyku, czyli w kategorii szczególnej, ale które dodatkowo wykraczają swoim charakterem poza warunki ujęte w narodowych scenariuszach standardowych, należy wystąpić z wnioskiem o zgodę z ULC, do wniosku załącza się przegotowany dokument CONOPS (koncepcję operacji), np. gdy chcemy wykonać lot powyżej 120m.

W dokumencie tym operator musi przedstawić przeprowadzoną uprzednio analizę ryzyka wg. jednej z dwóch akceptowanych metodologii:

Zobowiązany jest również do przedstawienia wszystkich środków zaradczych, ograniczających ryzyko oraz do przestrzegania celów bezpieczeństwa operacyjnego.

SORA (ang. Specific Operation Risk Assessment) jest metodą przeprowadzania analizy ryzyka dla operacji lotniczych z użyciem BSP, która pozwala ocenić stopień bezpieczeństwa danej operacji i jest na razie jedyną pełną metodą uznawaną przez EASA i ULC do tego celu.

PDRA jest to uproszczona forma przeprowadzenia ryzyka dla operatorów zaproponowana przez EASA. Jeżeli planowana operacja okaże się objęta jednym z opublikowanych PDRA, zamiast przeprowadzać pełną ocenę ryzyka, można postępować zgodnie z instrukcjami zawartymi w PDRA i odpowiednio przygotować dokumentację do wniosku o zezwolenie.

Conops zawiera:

  • charakter operacji i związane z nią ryzyko,
  • środowisko operacyjne i obszar geograficzny dla zamierzonych operacji,
  • zastosowane środki techniczne,
  • kompetencje, obowiązki i zadania personelu  zaangażowanego  w  operacje, tj. pilota, obserwatora BSP, obserwatora (VO), przełożonego, administratora kierownika operacji,
  • analiza ryzyka i metody ograniczania zidentyfikowanego ryzyka,
  • konserwacja

Wnioski o zezwolenie należy składać za pośrednictwem E-puap i z dużym wyprzedzeniem czasowym (2-3 miesięcznym). Otrzymana zgoda jest czasowa.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

CONOPS (koncepcja operacji)

Koncepcja operacji jest częścią Instrukcji Operacyjnej, i zawiera co najmniej:  

  1. charakter i opis działań prowadzonych w ramach operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz zidentyfikowane ryzyko z tym związane;
  2. środowisko operacyjne i obszar geograficzny planowanych operacji, w tym:some text
    1. charakterystyka obszaru, nad którym ma być wykonywany lot, pod względem gęstości zaludnienia, topografii, przeszkód itp.;
    2. charakterystyka przestrzeni powietrznej, która ma być wykorzystywana;
    3. warunki środowiskowe, w tym przynajmniej warunki pogodowe i środowisko elektromagnetyczne;
    4. określenie przestrzeni operacyjnej i buforów ryzyka w celu uwzględnienia zagrożeń na ziemi i w powietrzu;
  3. stosowane środki techniczne i ich główne cechy, osiągi i ograniczenia, w tym w odniesieniu do systemu bezzałogowego statku powietrznego, zewnętrznych systemów wspierających operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, instalacji itp.;
  4. personel niezbędny do wykonywania operacji, w tym skład zespołu, role i zakres odpowiedzialności jego członków, kryteria rekrutacji, szkolenie początkowe oraz wymagania dotyczące najnowszego doświadczenia lub szkolenia okresowe;

Planując operację o średnim ryzyku, czyli w kategorii szczególnej, ale które dodatkowo wykraczają swoim charakterem poza warunki ujęte w narodowych scenariuszach standardowych, należy wystąpić z wnioskiem o zgodę z ULC, do wniosku załącza się przegotowany dokument CONOPS (koncepcję operacji), np. gdy chcemy wykonać lot powyżej 120m.

W dokumencie tym operator musi przedstawić przeprowadzoną uprzednio analizę ryzyka wg. jednej z dwóch akceptowanych metodologii:

Zobowiązany jest również do przedstawienia wszystkich środków zaradczych, ograniczających ryzyko oraz do przestrzegania celów bezpieczeństwa operacyjnego.

SORA (ang. Specific Operation Risk Assessment) jest metodą przeprowadzania analizy ryzyka dla operacji lotniczych z użyciem BSP, która pozwala ocenić stopień bezpieczeństwa danej operacji i jest na razie jedyną pełną metodą uznawaną przez EASA i ULC do tego celu.

PDRA jest to uproszczona forma przeprowadzenia ryzyka dla operatorów zaproponowana przez EASA. Jeżeli planowana operacja okaże się objęta jednym z opublikowanych PDRA, zamiast przeprowadzać pełną ocenę ryzyka, można postępować zgodnie z instrukcjami zawartymi w PDRA i odpowiednio przygotować dokumentację do wniosku o zezwolenie.

Conops zawiera:

  • charakter operacji i związane z nią ryzyko,
  • środowisko operacyjne i obszar geograficzny dla zamierzonych operacji,
  • zastosowane środki techniczne,
  • kompetencje, obowiązki i zadania personelu  zaangażowanego  w  operacje, tj. pilota, obserwatora BSP, obserwatora (VO), przełożonego, administratora kierownika operacji,
  • analiza ryzyka i metody ograniczania zidentyfikowanego ryzyka,
  • konserwacja

Wnioski o zezwolenie należy składać za pośrednictwem E-puap i z dużym wyprzedzeniem czasowym (2-3 miesięcznym). Otrzymana zgoda jest czasowa.

Zadanie

CONOPS (koncepcja operacji)

Koncepcja operacji jest częścią Instrukcji Operacyjnej, i zawiera co najmniej:  

  1. charakter i opis działań prowadzonych w ramach operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz zidentyfikowane ryzyko z tym związane;
  2. środowisko operacyjne i obszar geograficzny planowanych operacji, w tym:some text
    1. charakterystyka obszaru, nad którym ma być wykonywany lot, pod względem gęstości zaludnienia, topografii, przeszkód itp.;
    2. charakterystyka przestrzeni powietrznej, która ma być wykorzystywana;
    3. warunki środowiskowe, w tym przynajmniej warunki pogodowe i środowisko elektromagnetyczne;
    4. określenie przestrzeni operacyjnej i buforów ryzyka w celu uwzględnienia zagrożeń na ziemi i w powietrzu;
  3. stosowane środki techniczne i ich główne cechy, osiągi i ograniczenia, w tym w odniesieniu do systemu bezzałogowego statku powietrznego, zewnętrznych systemów wspierających operację z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego, instalacji itp.;
  4. personel niezbędny do wykonywania operacji, w tym skład zespołu, role i zakres odpowiedzialności jego członków, kryteria rekrutacji, szkolenie początkowe oraz wymagania dotyczące najnowszego doświadczenia lub szkolenia okresowe;

Planując operację o średnim ryzyku, czyli w kategorii szczególnej, ale które dodatkowo wykraczają swoim charakterem poza warunki ujęte w narodowych scenariuszach standardowych, należy wystąpić z wnioskiem o zgodę z ULC, do wniosku załącza się przegotowany dokument CONOPS (koncepcję operacji), np. gdy chcemy wykonać lot powyżej 120m.

W dokumencie tym operator musi przedstawić przeprowadzoną uprzednio analizę ryzyka wg. jednej z dwóch akceptowanych metodologii:

Zobowiązany jest również do przedstawienia wszystkich środków zaradczych, ograniczających ryzyko oraz do przestrzegania celów bezpieczeństwa operacyjnego.

SORA (ang. Specific Operation Risk Assessment) jest metodą przeprowadzania analizy ryzyka dla operacji lotniczych z użyciem BSP, która pozwala ocenić stopień bezpieczeństwa danej operacji i jest na razie jedyną pełną metodą uznawaną przez EASA i ULC do tego celu.

PDRA jest to uproszczona forma przeprowadzenia ryzyka dla operatorów zaproponowana przez EASA. Jeżeli planowana operacja okaże się objęta jednym z opublikowanych PDRA, zamiast przeprowadzać pełną ocenę ryzyka, można postępować zgodnie z instrukcjami zawartymi w PDRA i odpowiednio przygotować dokumentację do wniosku o zezwolenie.

Conops zawiera:

  • charakter operacji i związane z nią ryzyko,
  • środowisko operacyjne i obszar geograficzny dla zamierzonych operacji,
  • zastosowane środki techniczne,
  • kompetencje, obowiązki i zadania personelu  zaangażowanego  w  operacje, tj. pilota, obserwatora BSP, obserwatora (VO), przełożonego, administratora kierownika operacji,
  • analiza ryzyka i metody ograniczania zidentyfikowanego ryzyka,
  • konserwacja

Wnioski o zezwolenie należy składać za pośrednictwem E-puap i z dużym wyprzedzeniem czasowym (2-3 miesięcznym). Otrzymana zgoda jest czasowa.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L4.6 | Koncepcja operacji (CONOPS) w lotach bezzałogowych statków powietrznych
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.