https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L3.1 | Kategoria otwarta
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Kategoria “otwarta” (OPEN) - wprowadzenie (Art. 3, 2019/947)

Najbezpieczniejsze operacje, czyli mieszczące się w warunkach kategorii otwartej nie wymagają uzyskania zezwolenia na operację wydawanego przez  Urząd Lotnictwa Cywilnego, ani nie wymagają od operatora złożenia oświadczenia o operacji.

Jakie loty będą możliwe w kategorii otwartej ? (Art. 4, 2019/947)

Tylko te operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, które stwarzają niski stopień ryzyka są operacjami w kategorii otwartej.

Zbiorcze warunki, których spełnienie pozwala traktować lot jako lot w kategorii “otwartej” to:

  • masa drona jest poniżej 25kg
  • dron:
    • należy do jednej z klas opisanych w rozporządzeniu 2019/945
    • lub został skonstruowany do użytku prywatnego
  • bsp nie przekracza wysokości 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi (dopasowując ścieżkę lotu do ukształtowania terenu)
  • bsp nie przekracza 15 m nad przeszkodą, jeżeli jest ona wyższa niż 105m (w odległości maksymalnie 50m od tej przeszkody)
  • lot szybowca bsp o MTOM <10kg, może być wykonany nie zachowując dwóch poprzednich warunków, o ile jego wysokość nie przekracza 120 m powyżej pilota (jedyny wyjątek)
  • zapewniona jest bezpieczna odległość od osób 
  • lot nie przebiega nad zgromadzeniami
  • jest prowadzona w sposób zapewniający warunki lotu VLOS
  • statek powietrzny nie przewozi żadnych materiałów niebezpiecznych
  • nie zrzuca żadnych materiałów

Nie spełnienie, któregokolwiek warunku oznacza, że operacja nie może być uznana za operację niskiego ryzyka i w ten sposób wykracza poza kategorię otwartą. Wymagane wtedy są wyższe uprawnienia, czyli do lotów w kategorii szczególnej lub lotów w kategori certyfikowanej.

Podział na podkategorie kategorii otwartej

Lot mieszczące się w wyżej podanych warunkach należy także przypisać do jednej z trzech podkategorii otwartej A1/A2/A3 w oparciu o trzy kryteria:

  1. wymogi techniczne dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych 
  2. wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych,
  3. ograniczenia operacyjne,
A1 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bsp w podkategorii A1

W tej podkategorii w zależności od użytego sprzętu dopuszcza się wykonywanie nieograniczonych czasem lotu przelotów nad osobami postronnymi lub ogranicza czas takiego przelotu do niezbędnego minimum.

A1 - PLANOWANY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C0  lub MTOM <250g

A1 - Wymogi techniczne 

  • dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 

A1 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

A1 - Dopuszczalne warunki operacyjne - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)

  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp

A1 - SKRÓCONY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C1

A1 - Wymogi techniczne

  • drony klasy C1 (MTOM <900g) i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej:

A1 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3

A1 - Dopuszczalne Warunki operacyjne

  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • zakłada, że w normalnych okolicznościach lot nie będzie przebiegał nad osobami postronnymi
  • w przypadku nieprzewidzianego przelotu nad osobami postronnymi skraca się ten przelot do minimum
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp

A2 - UAS.OPEN.030 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A2
A2 - 30m/5m ODLEGŁOŚĆ   - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI

W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.

A2 - Wymogi techniczne

  • dron klasy C2 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej

A2 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • posiada certyfikat A2 kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego

A2 - Dopuszczalne Warunki operacyjne - A2 - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)

Zachowuje bezpieczną odległość od osób postronnych:

  • co najmniej 30 metrów w poziomie, gdy leci z prędkością większą niż 3 m/s
  • minimum 5 metrów od osoby postronnej, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny wykonuje lot z uruchomioną funkcją trybu niskiej prędkości oraz po dokonaniu oceny sytuacji pod kątem:
  • a) warunków pogodowych;
  • b) osiągów bezzałogowego statku powietrznego;
  • c) segregacji obszaru, nad którym wykonywany jest lot;

A3 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A3
A3 - 150m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI

W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.

A3 - Wymogi techniczne

  • dron klasy C2 lub C3 lub C4 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 25kg
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 25 kg

A3 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3

A3 - Dopuszczalne Warunki operacyjne

  • obszar lotu, w granicach którego lot bsp w normalnych okolicznościach nie stwarza zagrożenia dla osób postronnych, przez cały czas jego trwania
  • bezpieczna odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
  • operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym;

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/czesto-zadawane-pytania-faq/485-pytania-ogolne/5462-jak-wysoko-moge-latac-dronem

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Kategoria “otwarta” (OPEN) - wprowadzenie (Art. 3, 2019/947)

Najbezpieczniejsze operacje, czyli mieszczące się w warunkach kategorii otwartej nie wymagają uzyskania zezwolenia na operację wydawanego przez  Urząd Lotnictwa Cywilnego, ani nie wymagają od operatora złożenia oświadczenia o operacji.

Jakie loty będą możliwe w kategorii otwartej ? (Art. 4, 2019/947)

Tylko te operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, które stwarzają niski stopień ryzyka są operacjami w kategorii otwartej.

Zbiorcze warunki, których spełnienie pozwala traktować lot jako lot w kategorii “otwartej” to:

  • masa drona jest poniżej 25kg
  • dron:
    • należy do jednej z klas opisanych w rozporządzeniu 2019/945
    • lub został skonstruowany do użytku prywatnego
  • bsp nie przekracza wysokości 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi (dopasowując ścieżkę lotu do ukształtowania terenu)
  • bsp nie przekracza 15 m nad przeszkodą, jeżeli jest ona wyższa niż 105m (w odległości maksymalnie 50m od tej przeszkody)
  • lot szybowca bsp o MTOM <10kg, może być wykonany nie zachowując dwóch poprzednich warunków, o ile jego wysokość nie przekracza 120 m powyżej pilota (jedyny wyjątek)
  • zapewniona jest bezpieczna odległość od osób 
  • lot nie przebiega nad zgromadzeniami
  • jest prowadzona w sposób zapewniający warunki lotu VLOS
  • statek powietrzny nie przewozi żadnych materiałów niebezpiecznych
  • nie zrzuca żadnych materiałów

Nie spełnienie, któregokolwiek warunku oznacza, że operacja nie może być uznana za operację niskiego ryzyka i w ten sposób wykracza poza kategorię otwartą. Wymagane wtedy są wyższe uprawnienia, czyli do lotów w kategorii szczególnej lub lotów w kategori certyfikowanej.

Podział na podkategorie kategorii otwartej

Lot mieszczące się w wyżej podanych warunkach należy także przypisać do jednej z trzech podkategorii otwartej A1/A2/A3 w oparciu o trzy kryteria:

  1. wymogi techniczne dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych 
  2. wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych,
  3. ograniczenia operacyjne,
A1 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bsp w podkategorii A1

W tej podkategorii w zależności od użytego sprzętu dopuszcza się wykonywanie nieograniczonych czasem lotu przelotów nad osobami postronnymi lub ogranicza czas takiego przelotu do niezbędnego minimum.

A1 - PLANOWANY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C0  lub MTOM <250g

A1 - Wymogi techniczne 

  • dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 

A1 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

A1 - Dopuszczalne warunki operacyjne - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)

  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp

A1 - SKRÓCONY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C1

A1 - Wymogi techniczne

  • drony klasy C1 (MTOM <900g) i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej:

A1 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3

A1 - Dopuszczalne Warunki operacyjne

  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • zakłada, że w normalnych okolicznościach lot nie będzie przebiegał nad osobami postronnymi
  • w przypadku nieprzewidzianego przelotu nad osobami postronnymi skraca się ten przelot do minimum
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp

A2 - UAS.OPEN.030 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A2
A2 - 30m/5m ODLEGŁOŚĆ   - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI

W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.

A2 - Wymogi techniczne

  • dron klasy C2 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej

A2 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • posiada certyfikat A2 kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego

A2 - Dopuszczalne Warunki operacyjne - A2 - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)

Zachowuje bezpieczną odległość od osób postronnych:

  • co najmniej 30 metrów w poziomie, gdy leci z prędkością większą niż 3 m/s
  • minimum 5 metrów od osoby postronnej, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny wykonuje lot z uruchomioną funkcją trybu niskiej prędkości oraz po dokonaniu oceny sytuacji pod kątem:
  • a) warunków pogodowych;
  • b) osiągów bezzałogowego statku powietrznego;
  • c) segregacji obszaru, nad którym wykonywany jest lot;

A3 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A3
A3 - 150m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI

W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.

A3 - Wymogi techniczne

  • dron klasy C2 lub C3 lub C4 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 25kg
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 25 kg

A3 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3

A3 - Dopuszczalne Warunki operacyjne

  • obszar lotu, w granicach którego lot bsp w normalnych okolicznościach nie stwarza zagrożenia dla osób postronnych, przez cały czas jego trwania
  • bezpieczna odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
  • operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym;

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/czesto-zadawane-pytania-faq/485-pytania-ogolne/5462-jak-wysoko-moge-latac-dronem

Zadanie

Kategoria “otwarta” (OPEN) - wprowadzenie (Art. 3, 2019/947)

Najbezpieczniejsze operacje, czyli mieszczące się w warunkach kategorii otwartej nie wymagają uzyskania zezwolenia na operację wydawanego przez  Urząd Lotnictwa Cywilnego, ani nie wymagają od operatora złożenia oświadczenia o operacji.

Jakie loty będą możliwe w kategorii otwartej ? (Art. 4, 2019/947)

Tylko te operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, które stwarzają niski stopień ryzyka są operacjami w kategorii otwartej.

Zbiorcze warunki, których spełnienie pozwala traktować lot jako lot w kategorii “otwartej” to:

  • masa drona jest poniżej 25kg
  • dron:
    • należy do jednej z klas opisanych w rozporządzeniu 2019/945
    • lub został skonstruowany do użytku prywatnego
  • bsp nie przekracza wysokości 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi (dopasowując ścieżkę lotu do ukształtowania terenu)
  • bsp nie przekracza 15 m nad przeszkodą, jeżeli jest ona wyższa niż 105m (w odległości maksymalnie 50m od tej przeszkody)
  • lot szybowca bsp o MTOM <10kg, może być wykonany nie zachowując dwóch poprzednich warunków, o ile jego wysokość nie przekracza 120 m powyżej pilota (jedyny wyjątek)
  • zapewniona jest bezpieczna odległość od osób 
  • lot nie przebiega nad zgromadzeniami
  • jest prowadzona w sposób zapewniający warunki lotu VLOS
  • statek powietrzny nie przewozi żadnych materiałów niebezpiecznych
  • nie zrzuca żadnych materiałów

Nie spełnienie, któregokolwiek warunku oznacza, że operacja nie może być uznana za operację niskiego ryzyka i w ten sposób wykracza poza kategorię otwartą. Wymagane wtedy są wyższe uprawnienia, czyli do lotów w kategorii szczególnej lub lotów w kategori certyfikowanej.

Podział na podkategorie kategorii otwartej

Lot mieszczące się w wyżej podanych warunkach należy także przypisać do jednej z trzech podkategorii otwartej A1/A2/A3 w oparciu o trzy kryteria:

  1. wymogi techniczne dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych 
  2. wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych,
  3. ograniczenia operacyjne,
A1 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bsp w podkategorii A1

W tej podkategorii w zależności od użytego sprzętu dopuszcza się wykonywanie nieograniczonych czasem lotu przelotów nad osobami postronnymi lub ogranicza czas takiego przelotu do niezbędnego minimum.

A1 - PLANOWANY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C0  lub MTOM <250g

A1 - Wymogi techniczne 

  • dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s 

A1 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego

A1 - Dopuszczalne warunki operacyjne - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)

  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp

A1 - SKRÓCONY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C1

A1 - Wymogi techniczne

  • drony klasy C1 (MTOM <900g) i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej:

A1 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3

A1 - Dopuszczalne Warunki operacyjne

  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • zakłada, że w normalnych okolicznościach lot nie będzie przebiegał nad osobami postronnymi
  • w przypadku nieprzewidzianego przelotu nad osobami postronnymi skraca się ten przelot do minimum
  • dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp

A2 - UAS.OPEN.030 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A2
A2 - 30m/5m ODLEGŁOŚĆ   - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI

W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.

A2 - Wymogi techniczne

  • dron klasy C2 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej

A2 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • posiada certyfikat A2 kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego

A2 - Dopuszczalne Warunki operacyjne - A2 - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)

Zachowuje bezpieczną odległość od osób postronnych:

  • co najmniej 30 metrów w poziomie, gdy leci z prędkością większą niż 3 m/s
  • minimum 5 metrów od osoby postronnej, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny wykonuje lot z uruchomioną funkcją trybu niskiej prędkości oraz po dokonaniu oceny sytuacji pod kątem:
  • a) warunków pogodowych;
  • b) osiągów bezzałogowego statku powietrznego;
  • c) segregacji obszaru, nad którym wykonywany jest lot;

A3 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A3
A3 - 150m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI

W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.

A3 - Wymogi techniczne

  • dron klasy C2 lub C3 lub C4 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
  • dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 25kg
  • dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 25 kg

A3 - Wymogi wobec pilota bsp

  • zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
  • ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3

A3 - Dopuszczalne Warunki operacyjne

  • obszar lotu, w granicach którego lot bsp w normalnych okolicznościach nie stwarza zagrożenia dla osób postronnych, przez cały czas jego trwania
  • bezpieczna odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
  • operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym;

https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/czesto-zadawane-pytania-faq/485-pytania-ogolne/5462-jak-wysoko-moge-latac-dronem

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Temat lekcji: Kategoria "otwarta" (OPEN) w lotnictwie bezzałogowym - wprowadzenie i podział na podkategorie

Cele lekcji:

  1. Zapoznanie uczniów z kategorią "otwartą" (OPEN) w lotnictwie bezzałogowym.
  2. Przedstawienie warunków, które muszą być spełnione, aby lot mieścił się w kategorii otwartej.
  3. Omówienie podziału kategorii otwartej na podkategorie A1, A2 i A3 wraz z ich wymogami i ograniczeniami.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L3.1 | Kategoria otwarta
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.