---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Kategoria “otwarta” (OPEN) - wprowadzenie (Art. 3, 2019/947)
Najbezpieczniejsze operacje, czyli mieszczące się w warunkach kategorii otwartej nie wymagają uzyskania zezwolenia na operację wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, ani nie wymagają od operatora złożenia oświadczenia o operacji.
Jakie loty będą możliwe w kategorii otwartej ? (Art. 4, 2019/947)
Tylko te operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, które stwarzają niski stopień ryzyka są operacjami w kategorii otwartej.
Zbiorcze warunki, których spełnienie pozwala traktować lot jako lot w kategorii “otwartej” to:
- masa drona jest poniżej 25kg
- dron:
- należy do jednej z klas opisanych w rozporządzeniu 2019/945
- lub został skonstruowany do użytku prywatnego
- bsp nie przekracza wysokości 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi (dopasowując ścieżkę lotu do ukształtowania terenu)
- bsp nie przekracza 15 m nad przeszkodą, jeżeli jest ona wyższa niż 105m (w odległości maksymalnie 50m od tej przeszkody)
- lot szybowca bsp o MTOM <10kg, może być wykonany nie zachowując dwóch poprzednich warunków, o ile jego wysokość nie przekracza 120 m powyżej pilota (jedyny wyjątek)
- zapewniona jest bezpieczna odległość od osób
- lot nie przebiega nad zgromadzeniami
- jest prowadzona w sposób zapewniający warunki lotu VLOS
- statek powietrzny nie przewozi żadnych materiałów niebezpiecznych
- nie zrzuca żadnych materiałów
Nie spełnienie, któregokolwiek warunku oznacza, że operacja nie może być uznana za operację niskiego ryzyka i w ten sposób wykracza poza kategorię otwartą. Wymagane wtedy są wyższe uprawnienia, czyli do lotów w kategorii szczególnej lub lotów w kategori certyfikowanej.
Podział na podkategorie kategorii otwartej
Lot mieszczące się w wyżej podanych warunkach należy także przypisać do jednej z trzech podkategorii otwartej A1/A2/A3 w oparciu o trzy kryteria:
- wymogi techniczne dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych
- wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych,
- ograniczenia operacyjne,
A1 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bsp w podkategorii A1
W tej podkategorii w zależności od użytego sprzętu dopuszcza się wykonywanie nieograniczonych czasem lotu przelotów nad osobami postronnymi lub ogranicza czas takiego przelotu do niezbędnego minimum.
A1 - PLANOWANY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C0 lub MTOM <250g
A1 - Wymogi techniczne
- dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
A1 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
A1 - Dopuszczalne warunki operacyjne - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)
- można wykonywać lot nad osobami postronnymi
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
A1 - SKRÓCONY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C1
A1 - Wymogi techniczne
- drony klasy C1 (MTOM <900g) i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej:
A1 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3
A1 - Dopuszczalne Warunki operacyjne
- loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
- zakłada, że w normalnych okolicznościach lot nie będzie przebiegał nad osobami postronnymi
- w przypadku nieprzewidzianego przelotu nad osobami postronnymi skraca się ten przelot do minimum
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
A2 - UAS.OPEN.030 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A2
A2 - 30m/5m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI
W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.
A2 - Wymogi techniczne
- dron klasy C2 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
A2 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- posiada certyfikat A2 kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego
A2 - Dopuszczalne Warunki operacyjne - A2 - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)
Zachowuje bezpieczną odległość od osób postronnych:
- co najmniej 30 metrów w poziomie, gdy leci z prędkością większą niż 3 m/s
- minimum 5 metrów od osoby postronnej, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny wykonuje lot z uruchomioną funkcją trybu niskiej prędkości oraz po dokonaniu oceny sytuacji pod kątem:
- a) warunków pogodowych;
- b) osiągów bezzałogowego statku powietrznego;
- c) segregacji obszaru, nad którym wykonywany jest lot;
A3 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A3
A3 - 150m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI
W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.
A3 - Wymogi techniczne
- dron klasy C2 lub C3 lub C4 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 25kg
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 25 kg
A3 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3
A3 - Dopuszczalne Warunki operacyjne
- obszar lotu, w granicach którego lot bsp w normalnych okolicznościach nie stwarza zagrożenia dla osób postronnych, przez cały czas jego trwania
- bezpieczna odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
- operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym;
-
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/czesto-zadawane-pytania-faq/485-pytania-ogolne/5462-jak-wysoko-moge-latac-dronem
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Kategoria “otwarta” (OPEN) - wprowadzenie (Art. 3, 2019/947)
Najbezpieczniejsze operacje, czyli mieszczące się w warunkach kategorii otwartej nie wymagają uzyskania zezwolenia na operację wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, ani nie wymagają od operatora złożenia oświadczenia o operacji.
Jakie loty będą możliwe w kategorii otwartej ? (Art. 4, 2019/947)
Tylko te operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, które stwarzają niski stopień ryzyka są operacjami w kategorii otwartej.
Zbiorcze warunki, których spełnienie pozwala traktować lot jako lot w kategorii “otwartej” to:
- masa drona jest poniżej 25kg
- dron:
- należy do jednej z klas opisanych w rozporządzeniu 2019/945
- lub został skonstruowany do użytku prywatnego
- bsp nie przekracza wysokości 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi (dopasowując ścieżkę lotu do ukształtowania terenu)
- bsp nie przekracza 15 m nad przeszkodą, jeżeli jest ona wyższa niż 105m (w odległości maksymalnie 50m od tej przeszkody)
- lot szybowca bsp o MTOM <10kg, może być wykonany nie zachowując dwóch poprzednich warunków, o ile jego wysokość nie przekracza 120 m powyżej pilota (jedyny wyjątek)
- zapewniona jest bezpieczna odległość od osób
- lot nie przebiega nad zgromadzeniami
- jest prowadzona w sposób zapewniający warunki lotu VLOS
- statek powietrzny nie przewozi żadnych materiałów niebezpiecznych
- nie zrzuca żadnych materiałów
Nie spełnienie, któregokolwiek warunku oznacza, że operacja nie może być uznana za operację niskiego ryzyka i w ten sposób wykracza poza kategorię otwartą. Wymagane wtedy są wyższe uprawnienia, czyli do lotów w kategorii szczególnej lub lotów w kategori certyfikowanej.
Podział na podkategorie kategorii otwartej
Lot mieszczące się w wyżej podanych warunkach należy także przypisać do jednej z trzech podkategorii otwartej A1/A2/A3 w oparciu o trzy kryteria:
- wymogi techniczne dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych
- wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych,
- ograniczenia operacyjne,
A1 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bsp w podkategorii A1
W tej podkategorii w zależności od użytego sprzętu dopuszcza się wykonywanie nieograniczonych czasem lotu przelotów nad osobami postronnymi lub ogranicza czas takiego przelotu do niezbędnego minimum.
A1 - PLANOWANY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C0 lub MTOM <250g
A1 - Wymogi techniczne
- dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
A1 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
A1 - Dopuszczalne warunki operacyjne - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)
- można wykonywać lot nad osobami postronnymi
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
A1 - SKRÓCONY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C1
A1 - Wymogi techniczne
- drony klasy C1 (MTOM <900g) i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej:
A1 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3
A1 - Dopuszczalne Warunki operacyjne
- loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
- zakłada, że w normalnych okolicznościach lot nie będzie przebiegał nad osobami postronnymi
- w przypadku nieprzewidzianego przelotu nad osobami postronnymi skraca się ten przelot do minimum
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
A2 - UAS.OPEN.030 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A2
A2 - 30m/5m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI
W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.
A2 - Wymogi techniczne
- dron klasy C2 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
A2 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- posiada certyfikat A2 kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego
A2 - Dopuszczalne Warunki operacyjne - A2 - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)
Zachowuje bezpieczną odległość od osób postronnych:
- co najmniej 30 metrów w poziomie, gdy leci z prędkością większą niż 3 m/s
- minimum 5 metrów od osoby postronnej, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny wykonuje lot z uruchomioną funkcją trybu niskiej prędkości oraz po dokonaniu oceny sytuacji pod kątem:
- a) warunków pogodowych;
- b) osiągów bezzałogowego statku powietrznego;
- c) segregacji obszaru, nad którym wykonywany jest lot;
A3 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A3
A3 - 150m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI
W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.
A3 - Wymogi techniczne
- dron klasy C2 lub C3 lub C4 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 25kg
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 25 kg
A3 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3
A3 - Dopuszczalne Warunki operacyjne
- obszar lotu, w granicach którego lot bsp w normalnych okolicznościach nie stwarza zagrożenia dla osób postronnych, przez cały czas jego trwania
- bezpieczna odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
- operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym;
-
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/czesto-zadawane-pytania-faq/485-pytania-ogolne/5462-jak-wysoko-moge-latac-dronem
Kategoria “otwarta” (OPEN) - wprowadzenie (Art. 3, 2019/947)
Najbezpieczniejsze operacje, czyli mieszczące się w warunkach kategorii otwartej nie wymagają uzyskania zezwolenia na operację wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, ani nie wymagają od operatora złożenia oświadczenia o operacji.
Jakie loty będą możliwe w kategorii otwartej ? (Art. 4, 2019/947)
Tylko te operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego, które stwarzają niski stopień ryzyka są operacjami w kategorii otwartej.
Zbiorcze warunki, których spełnienie pozwala traktować lot jako lot w kategorii “otwartej” to:
- masa drona jest poniżej 25kg
- dron:
- należy do jednej z klas opisanych w rozporządzeniu 2019/945
- lub został skonstruowany do użytku prywatnego
- bsp nie przekracza wysokości 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi (dopasowując ścieżkę lotu do ukształtowania terenu)
- bsp nie przekracza 15 m nad przeszkodą, jeżeli jest ona wyższa niż 105m (w odległości maksymalnie 50m od tej przeszkody)
- lot szybowca bsp o MTOM <10kg, może być wykonany nie zachowując dwóch poprzednich warunków, o ile jego wysokość nie przekracza 120 m powyżej pilota (jedyny wyjątek)
- zapewniona jest bezpieczna odległość od osób
- lot nie przebiega nad zgromadzeniami
- jest prowadzona w sposób zapewniający warunki lotu VLOS
- statek powietrzny nie przewozi żadnych materiałów niebezpiecznych
- nie zrzuca żadnych materiałów
Nie spełnienie, któregokolwiek warunku oznacza, że operacja nie może być uznana za operację niskiego ryzyka i w ten sposób wykracza poza kategorię otwartą. Wymagane wtedy są wyższe uprawnienia, czyli do lotów w kategorii szczególnej lub lotów w kategori certyfikowanej.
Podział na podkategorie kategorii otwartej
Lot mieszczące się w wyżej podanych warunkach należy także przypisać do jednej z trzech podkategorii otwartej A1/A2/A3 w oparciu o trzy kryteria:
- wymogi techniczne dotyczące systemów bezzałogowych statków powietrznych
- wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych,
- ograniczenia operacyjne,
A1 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bsp w podkategorii A1
W tej podkategorii w zależności od użytego sprzętu dopuszcza się wykonywanie nieograniczonych czasem lotu przelotów nad osobami postronnymi lub ogranicza czas takiego przelotu do niezbędnego minimum.
A1 - PLANOWANY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C0 lub MTOM <250g
A1 - Wymogi techniczne
- dron klasy C0 i w trakcie lotu spełniają wymogi tej klasy
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 250g
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 250g i z maksymalną prędkością mniejszą niż 19 m/s
A1 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
A1 - Dopuszczalne warunki operacyjne - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)
- można wykonywać lot nad osobami postronnymi
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
A1 - SKRÓCONY PRZELOT NAD LUDŹMI - dron klasy C1
A1 - Wymogi techniczne
- drony klasy C1 (MTOM <900g) i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej:
A1 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3
A1 - Dopuszczalne Warunki operacyjne
- loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
- zakłada, że w normalnych okolicznościach lot nie będzie przebiegał nad osobami postronnymi
- w przypadku nieprzewidzianego przelotu nad osobami postronnymi skraca się ten przelot do minimum
- dopuszczalne loty w trybie podążania za stacją bazową, ale max 50 m od pilota bsp
A2 - UAS.OPEN.030 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A2
A2 - 30m/5m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI
W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.
A2 - Wymogi techniczne
- dron klasy C2 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
A2 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- posiada certyfikat A2 kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego
A2 - Dopuszczalne Warunki operacyjne - A2 - (przy zachowaniu w/w warunków zbiorczych)
Zachowuje bezpieczną odległość od osób postronnych:
- co najmniej 30 metrów w poziomie, gdy leci z prędkością większą niż 3 m/s
- minimum 5 metrów od osoby postronnej, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny wykonuje lot z uruchomioną funkcją trybu niskiej prędkości oraz po dokonaniu oceny sytuacji pod kątem:
- a) warunków pogodowych;
- b) osiągów bezzałogowego statku powietrznego;
- c) segregacji obszaru, nad którym wykonywany jest lot;
A3 - UAS.OPEN.020 Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych w podkategorii A3
A3 - 150m ODLEGŁOŚĆ - NIE PRZELATUJE NAD OSOBAMI POSTRONNYMI
W tej podkategorii bezzałogowy statek powietrzny nie przelatuje nad osobami postronnymi.
A3 - Wymogi techniczne
- dron klasy C2 lub C3 lub C4 i w trakcie lotu spełnia wymogi tej klasy i jest eksploatowany z aktywnym i zaktualizowanym systemem jednoznacznej zdalnej identyfikacji oraz aktywną i zaktualizowaną funkcją świadomości przestrzennej
- dron bez klasy, wprowadzone do obrotu przed 1 stycznia 2024, których MTOM jest poniżej 25kg
- dron skonstruowany do użytku prywatnego z MTOM poniżej 25 kg
A3 - Wymogi wobec pilota bsp
- zna instrukcję producenta dostarczoną przez producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego
- ukończył szkolenie online, a następnie zaliczył egzamin online z wiedzy teoretycznej dla kategorii A1/A3
A3 - Dopuszczalne Warunki operacyjne
- obszar lotu, w granicach którego lot bsp w normalnych okolicznościach nie stwarza zagrożenia dla osób postronnych, przez cały czas jego trwania
- bezpieczna odległości co najmniej 150 metrów w poziomie od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
- operacja nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych w granicach obszaru, nad którym wykonywany jest lot bezzałogowym statkiem powietrznym;
-
https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/czesto-zadawane-pytania-faq/485-pytania-ogolne/5462-jak-wysoko-moge-latac-dronem
Temat lekcji: Kategoria "otwarta" (OPEN) w lotnictwie bezzałogowym - wprowadzenie i podział na podkategorie
Cele lekcji:
- Zapoznanie uczniów z kategorią "otwartą" (OPEN) w lotnictwie bezzałogowym.
- Przedstawienie warunków, które muszą być spełnione, aby lot mieścił się w kategorii otwartej.
- Omówienie podziału kategorii otwartej na podkategorie A1, A2 i A3 wraz z ich wymogami i ograniczeniami.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083