---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Ludzka percepcja
Czynniki wpływające na operacje VLOS
Odległość przeszkód i odległość między bsp a przeszkodami,
ocena prędkości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
- ocena wysokości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
- świadomość sytuacyjna,
- operacje nocne,
Czas trwania lotu w godzinach pracy
Kolejnym czynnikiem mogącym zaburzyć spokojną i odpowiedzialną percepcję otoczenia i wykonywanie lotu są wyznaczone godziny pracy i konieczność trzymania się ich ram.
Z jednej strony stałe godziny pracy mogą nie odpowiadać bezpiecznym warunkom meteorologiczny, stąd wniosek, że należałoby mieć elastyczne godziny pracy, tak, aby móc misje lotniczą wykonać w odpowiednich do tego warunkach.
Po drugie nasza misja może wymagać więcej godzin na przygotowania i realizację niż założone było na początku. Trzeba mieć możliwość rozszerzenia godzin przeznaczonych na wykonanie zadania, tak aby nie rezygnować z działań zapewniających bezpieczeństwo tylko dlatego, że przewidziany początkowo czas był za krótki.
Rytmy okołodobowe
Na funkcjonowanie człowiek mają wpływ pory dnia i nocy. Zazwyczaj jest on zsynchronizowany z okresami światła oraz ciemności. Stwierdzono, że nasz zegar biologiczny funkcjonuje w określonych porach najefektywniej, a w innych najmniej wydajnie. Na przykład można znaleźć liczne przykłady, że największe znurzenie odczuwamy zazwyczaj między godzinami 16:00-18:00, a umysł najtrudniej pracuje w godzinach 1:00 - 3:00.
Presja czasu ze strony zleceniodawcy
Jest to silny czynnik stresogenny, obawy przed niezrealizowaniem zlecenia w wyznaczonym czasie, możliwość sporów ze zleceniodawcą, spodziewana utrata wynagrodzenia silnie oddziałują na psychikę wykonawcy zlecenia. Jeśli pilot bezzałogowego statku jest poddany tym czynnikom, może pojawić się skłonność do pomijania procedur w tym bezpieczeństwa - które w normalnych warunkach zostałyby wykonane - w celu szybszego wykonania zadania. Niestety tym samym zmniejszamy bezpieczeństwo, a zwiększamy ryzyko.
Należy przed tym bronić się w momencie powstania presji, ale najskuteczniej jest uwzględnić większy zapas czasu na etapie planowania oraz uprzedzić zleceniodawcę, że okoliczności mogą uniemożliwić wykonanie o zaplanowanym czasie misji lotniczej i trzeba liczyć się z innym terminem. To zazwyczaj daje dużo zgodę i zrozumienie u zleceniodawców, a pilotowi spokój i możliwość bezpiecznego wykonania lotu w potrzebnym czasie.
Pilot bsp powinien zawsze pamiętać o tym, że ostatecznie to on odpowiada, za bezpieczne przeprowadzenie misji lotniczej. Oczekiwania zleceniodawcy nie będą z tej odpowiedzialności zwalniać w przypadku spowodowania szkód.
Stres w pracy
Warto także mieć świadomość, że częsty stres wg wielu specjalistów powoduje w konsekwencji problemy kardiologiczne: nadciśnienie i miażdżycę.
Złudzenia optyczne
https://zawodpilot.pl/human-performance-in-aviation/zludzenia-w-lotnictwie/
https://zawodpilot.pl/dezorientacja-przestrzenna/
"Ślepa plamka w oku"
https://www.askef.pl/2017/06/18/czlowiek-mozliwosci-i-ograniczenia-zmysl-wzroku/
Hałas
Adam Skrzypkowski MEDYCYNA LOTNICZA FIZJOLOGIA I TRENING LOTNICZY Warszawa 2012
Cyt. "Oddziaływanie hałasu na człowieka 162 Hałas jest dla człowieka doznaniem szkodliwym, bowiem:
- uszkadza słuch, może doprowadzić do jego utraty,
- powoduje skurcz drobnych naczyń tętniczych,
- inicjuje zmiany w funkcjonowaniu układu nerwowego i pokarmowego,
- współuczestniczy w zakłóceniach wzrokowych (np. upośledzenie rozróżniania barw i ograniczenie pola widzenia),
- obniża precyzję ruchów,
- zmniejsza wydolność psychiczną i fizyczną. "
Hałas wpływa na wydajność i precyzję wykonywanej każdej pracy (7). Utrudnia procesy myślowe, wydłuża czas reakcji na zachodzące zmiany, przedłuża i spłyca proces podejmowania decyzji, w znaczący sposób utrudnia prace koncepcyjne, obserwację i analizę a także działania związane z kierowaniem zespołami ludzkimi (np. kapitan statku powietrznego) a także czynnościami operatorskimi (w tym lotniskowy operator naprowadzania naziemnego).
Ultradźwięki
Ultradźwięki (hałas o wysokiej częstotliwości, powyżej 20 000 Hz przy 20kHz) są wykorzystywane w procesach technologicznych, a także w diagnostyce medycznej, w defektoskopii itp., mogą być bardzo niebezpieczne przy nieodpowiednim stosowaniu i nieprzestrzeganiu podstawowych zasad obsługi urządzeń ultradźwiękowych.
Infradźwięki (80). Częstotliwość infradźwięków zawiera się w przedziale od 1 - 16 Hz. Są one odbierane przez receptory czucia wibracji. Pod wpływem infradźwięków dochodzi do rezonansu narządów wewnętrznych. Są one odczuwane przy poziomie 100 dB. Nadmierna ekspozycja na infradźwięki powoduje rozmaite objawy takie jak zmęczenie, dyskomfort, senność, zaburzenia równowagi oraz nieswoisty udział w zaburzeniach wielu funkcji fizjologicznych.
Widzenie przestrzenne
Jest to widzenie obuoczne, inaczej zwane widzeniem stereoskopowym, gdzie obie gałki oczne znajdują się obok siebie w niewielkiej odległości i skierowane są w tym samym kierunki. Taki rodzaj widzenia umożliwia percepcję głębi i ocenę odległości od obserwowanych przedmiotów.
https://kodano.pl/poradnik/dlaczego-widzimy-swiat-w-trojwymiarze.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Widzenie_stereoskopowe
https://kodano.pl/poradnik/testy-do-badania-widzenia-przestrzennego.html
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Ludzka percepcja
Czynniki wpływające na operacje VLOS
Odległość przeszkód i odległość między bsp a przeszkodami,
ocena prędkości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
- ocena wysokości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
- świadomość sytuacyjna,
- operacje nocne,
Czas trwania lotu w godzinach pracy
Kolejnym czynnikiem mogącym zaburzyć spokojną i odpowiedzialną percepcję otoczenia i wykonywanie lotu są wyznaczone godziny pracy i konieczność trzymania się ich ram.
Z jednej strony stałe godziny pracy mogą nie odpowiadać bezpiecznym warunkom meteorologiczny, stąd wniosek, że należałoby mieć elastyczne godziny pracy, tak, aby móc misje lotniczą wykonać w odpowiednich do tego warunkach.
Po drugie nasza misja może wymagać więcej godzin na przygotowania i realizację niż założone było na początku. Trzeba mieć możliwość rozszerzenia godzin przeznaczonych na wykonanie zadania, tak aby nie rezygnować z działań zapewniających bezpieczeństwo tylko dlatego, że przewidziany początkowo czas był za krótki.
Rytmy okołodobowe
Na funkcjonowanie człowiek mają wpływ pory dnia i nocy. Zazwyczaj jest on zsynchronizowany z okresami światła oraz ciemności. Stwierdzono, że nasz zegar biologiczny funkcjonuje w określonych porach najefektywniej, a w innych najmniej wydajnie. Na przykład można znaleźć liczne przykłady, że największe znurzenie odczuwamy zazwyczaj między godzinami 16:00-18:00, a umysł najtrudniej pracuje w godzinach 1:00 - 3:00.
Presja czasu ze strony zleceniodawcy
Jest to silny czynnik stresogenny, obawy przed niezrealizowaniem zlecenia w wyznaczonym czasie, możliwość sporów ze zleceniodawcą, spodziewana utrata wynagrodzenia silnie oddziałują na psychikę wykonawcy zlecenia. Jeśli pilot bezzałogowego statku jest poddany tym czynnikom, może pojawić się skłonność do pomijania procedur w tym bezpieczeństwa - które w normalnych warunkach zostałyby wykonane - w celu szybszego wykonania zadania. Niestety tym samym zmniejszamy bezpieczeństwo, a zwiększamy ryzyko.
Należy przed tym bronić się w momencie powstania presji, ale najskuteczniej jest uwzględnić większy zapas czasu na etapie planowania oraz uprzedzić zleceniodawcę, że okoliczności mogą uniemożliwić wykonanie o zaplanowanym czasie misji lotniczej i trzeba liczyć się z innym terminem. To zazwyczaj daje dużo zgodę i zrozumienie u zleceniodawców, a pilotowi spokój i możliwość bezpiecznego wykonania lotu w potrzebnym czasie.
Pilot bsp powinien zawsze pamiętać o tym, że ostatecznie to on odpowiada, za bezpieczne przeprowadzenie misji lotniczej. Oczekiwania zleceniodawcy nie będą z tej odpowiedzialności zwalniać w przypadku spowodowania szkód.
Stres w pracy
Warto także mieć świadomość, że częsty stres wg wielu specjalistów powoduje w konsekwencji problemy kardiologiczne: nadciśnienie i miażdżycę.
Złudzenia optyczne
https://zawodpilot.pl/human-performance-in-aviation/zludzenia-w-lotnictwie/
https://zawodpilot.pl/dezorientacja-przestrzenna/
"Ślepa plamka w oku"
https://www.askef.pl/2017/06/18/czlowiek-mozliwosci-i-ograniczenia-zmysl-wzroku/
Hałas
Adam Skrzypkowski MEDYCYNA LOTNICZA FIZJOLOGIA I TRENING LOTNICZY Warszawa 2012
Cyt. "Oddziaływanie hałasu na człowieka 162 Hałas jest dla człowieka doznaniem szkodliwym, bowiem:
- uszkadza słuch, może doprowadzić do jego utraty,
- powoduje skurcz drobnych naczyń tętniczych,
- inicjuje zmiany w funkcjonowaniu układu nerwowego i pokarmowego,
- współuczestniczy w zakłóceniach wzrokowych (np. upośledzenie rozróżniania barw i ograniczenie pola widzenia),
- obniża precyzję ruchów,
- zmniejsza wydolność psychiczną i fizyczną. "
Hałas wpływa na wydajność i precyzję wykonywanej każdej pracy (7). Utrudnia procesy myślowe, wydłuża czas reakcji na zachodzące zmiany, przedłuża i spłyca proces podejmowania decyzji, w znaczący sposób utrudnia prace koncepcyjne, obserwację i analizę a także działania związane z kierowaniem zespołami ludzkimi (np. kapitan statku powietrznego) a także czynnościami operatorskimi (w tym lotniskowy operator naprowadzania naziemnego).
Ultradźwięki
Ultradźwięki (hałas o wysokiej częstotliwości, powyżej 20 000 Hz przy 20kHz) są wykorzystywane w procesach technologicznych, a także w diagnostyce medycznej, w defektoskopii itp., mogą być bardzo niebezpieczne przy nieodpowiednim stosowaniu i nieprzestrzeganiu podstawowych zasad obsługi urządzeń ultradźwiękowych.
Infradźwięki (80). Częstotliwość infradźwięków zawiera się w przedziale od 1 - 16 Hz. Są one odbierane przez receptory czucia wibracji. Pod wpływem infradźwięków dochodzi do rezonansu narządów wewnętrznych. Są one odczuwane przy poziomie 100 dB. Nadmierna ekspozycja na infradźwięki powoduje rozmaite objawy takie jak zmęczenie, dyskomfort, senność, zaburzenia równowagi oraz nieswoisty udział w zaburzeniach wielu funkcji fizjologicznych.
Widzenie przestrzenne
Jest to widzenie obuoczne, inaczej zwane widzeniem stereoskopowym, gdzie obie gałki oczne znajdują się obok siebie w niewielkiej odległości i skierowane są w tym samym kierunki. Taki rodzaj widzenia umożliwia percepcję głębi i ocenę odległości od obserwowanych przedmiotów.
https://kodano.pl/poradnik/dlaczego-widzimy-swiat-w-trojwymiarze.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Widzenie_stereoskopowe
https://kodano.pl/poradnik/testy-do-badania-widzenia-przestrzennego.html
Ludzka percepcja
Czynniki wpływające na operacje VLOS
Odległość przeszkód i odległość między bsp a przeszkodami,
ocena prędkości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
- ocena wysokości lotu bezzałogowych statków powietrznych,
- świadomość sytuacyjna,
- operacje nocne,
Czas trwania lotu w godzinach pracy
Kolejnym czynnikiem mogącym zaburzyć spokojną i odpowiedzialną percepcję otoczenia i wykonywanie lotu są wyznaczone godziny pracy i konieczność trzymania się ich ram.
Z jednej strony stałe godziny pracy mogą nie odpowiadać bezpiecznym warunkom meteorologiczny, stąd wniosek, że należałoby mieć elastyczne godziny pracy, tak, aby móc misje lotniczą wykonać w odpowiednich do tego warunkach.
Po drugie nasza misja może wymagać więcej godzin na przygotowania i realizację niż założone było na początku. Trzeba mieć możliwość rozszerzenia godzin przeznaczonych na wykonanie zadania, tak aby nie rezygnować z działań zapewniających bezpieczeństwo tylko dlatego, że przewidziany początkowo czas był za krótki.
Rytmy okołodobowe
Na funkcjonowanie człowiek mają wpływ pory dnia i nocy. Zazwyczaj jest on zsynchronizowany z okresami światła oraz ciemności. Stwierdzono, że nasz zegar biologiczny funkcjonuje w określonych porach najefektywniej, a w innych najmniej wydajnie. Na przykład można znaleźć liczne przykłady, że największe znurzenie odczuwamy zazwyczaj między godzinami 16:00-18:00, a umysł najtrudniej pracuje w godzinach 1:00 - 3:00.
Presja czasu ze strony zleceniodawcy
Jest to silny czynnik stresogenny, obawy przed niezrealizowaniem zlecenia w wyznaczonym czasie, możliwość sporów ze zleceniodawcą, spodziewana utrata wynagrodzenia silnie oddziałują na psychikę wykonawcy zlecenia. Jeśli pilot bezzałogowego statku jest poddany tym czynnikom, może pojawić się skłonność do pomijania procedur w tym bezpieczeństwa - które w normalnych warunkach zostałyby wykonane - w celu szybszego wykonania zadania. Niestety tym samym zmniejszamy bezpieczeństwo, a zwiększamy ryzyko.
Należy przed tym bronić się w momencie powstania presji, ale najskuteczniej jest uwzględnić większy zapas czasu na etapie planowania oraz uprzedzić zleceniodawcę, że okoliczności mogą uniemożliwić wykonanie o zaplanowanym czasie misji lotniczej i trzeba liczyć się z innym terminem. To zazwyczaj daje dużo zgodę i zrozumienie u zleceniodawców, a pilotowi spokój i możliwość bezpiecznego wykonania lotu w potrzebnym czasie.
Pilot bsp powinien zawsze pamiętać o tym, że ostatecznie to on odpowiada, za bezpieczne przeprowadzenie misji lotniczej. Oczekiwania zleceniodawcy nie będą z tej odpowiedzialności zwalniać w przypadku spowodowania szkód.
Stres w pracy
Warto także mieć świadomość, że częsty stres wg wielu specjalistów powoduje w konsekwencji problemy kardiologiczne: nadciśnienie i miażdżycę.
Złudzenia optyczne
https://zawodpilot.pl/human-performance-in-aviation/zludzenia-w-lotnictwie/
https://zawodpilot.pl/dezorientacja-przestrzenna/
"Ślepa plamka w oku"
https://www.askef.pl/2017/06/18/czlowiek-mozliwosci-i-ograniczenia-zmysl-wzroku/
Hałas
Adam Skrzypkowski MEDYCYNA LOTNICZA FIZJOLOGIA I TRENING LOTNICZY Warszawa 2012
Cyt. "Oddziaływanie hałasu na człowieka 162 Hałas jest dla człowieka doznaniem szkodliwym, bowiem:
- uszkadza słuch, może doprowadzić do jego utraty,
- powoduje skurcz drobnych naczyń tętniczych,
- inicjuje zmiany w funkcjonowaniu układu nerwowego i pokarmowego,
- współuczestniczy w zakłóceniach wzrokowych (np. upośledzenie rozróżniania barw i ograniczenie pola widzenia),
- obniża precyzję ruchów,
- zmniejsza wydolność psychiczną i fizyczną. "
Hałas wpływa na wydajność i precyzję wykonywanej każdej pracy (7). Utrudnia procesy myślowe, wydłuża czas reakcji na zachodzące zmiany, przedłuża i spłyca proces podejmowania decyzji, w znaczący sposób utrudnia prace koncepcyjne, obserwację i analizę a także działania związane z kierowaniem zespołami ludzkimi (np. kapitan statku powietrznego) a także czynnościami operatorskimi (w tym lotniskowy operator naprowadzania naziemnego).
Ultradźwięki
Ultradźwięki (hałas o wysokiej częstotliwości, powyżej 20 000 Hz przy 20kHz) są wykorzystywane w procesach technologicznych, a także w diagnostyce medycznej, w defektoskopii itp., mogą być bardzo niebezpieczne przy nieodpowiednim stosowaniu i nieprzestrzeganiu podstawowych zasad obsługi urządzeń ultradźwiękowych.
Infradźwięki (80). Częstotliwość infradźwięków zawiera się w przedziale od 1 - 16 Hz. Są one odbierane przez receptory czucia wibracji. Pod wpływem infradźwięków dochodzi do rezonansu narządów wewnętrznych. Są one odczuwane przy poziomie 100 dB. Nadmierna ekspozycja na infradźwięki powoduje rozmaite objawy takie jak zmęczenie, dyskomfort, senność, zaburzenia równowagi oraz nieswoisty udział w zaburzeniach wielu funkcji fizjologicznych.
Widzenie przestrzenne
Jest to widzenie obuoczne, inaczej zwane widzeniem stereoskopowym, gdzie obie gałki oczne znajdują się obok siebie w niewielkiej odległości i skierowane są w tym samym kierunki. Taki rodzaj widzenia umożliwia percepcję głębi i ocenę odległości od obserwowanych przedmiotów.
https://kodano.pl/poradnik/dlaczego-widzimy-swiat-w-trojwymiarze.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Widzenie_stereoskopowe
https://kodano.pl/poradnik/testy-do-badania-widzenia-przestrzennego.html
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083