https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

L4.1 | Kategoria "szczególna" (SPEC) - wprowadzenie (Art. 5, 2019/947)
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Kategoria “szczególna” (SPEC) - wprowadzenie (Art. 5, 2019/947)

Operacje w których jeden z wymogów stawianych operacjom w kategorii otwartej nie jest spełniony stają się wówczas operacjami, w których wzrasta poziom zagrożeń ponad dopuszczalny w kategorii otwartej. Wówczas będą zaliczane do operacji o średnim lub nawet o wysokim stopniu zagrożeń i zostają objęte warunkami dla kategorii szczególnej lub kategorii nawet certyfikowanej. W kategorii “szczególnej” przeprowadza się ocenę ryzyka. Robi to operator oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lot bsp można wykonać po weryfikacji zgłoszonej misji, a w niektórych sytuacjach po uzyskaniu uprzednio zgody ze strony ULC.

Jakie loty będą możliwe w kategorii szczególnej?

Tylko operacje lotnicze wykonywane bezzałogowym statkiem powietrznym, których wykonanie nie przekracza średniego poziomu ryzyka, czyli te, które: 

  1. nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  2. nie wiążą się z przewozem osób
  3. nie wiążą się z przewozem materiałów niebezpiecznych, które w razie wypadku - mogą stanowić wysokie ryzyko dla osób trzecich
  4. nie zostały uznane przez ULC za operacje, które stwarzają ryzyka na tyle duże, że nie można odpowiednio ich ograniczyć bez objęcia SBSP oraz operatora certyfikacją, bądź też bez objęcia pilota bsp obowiązkiem uzyskania licencji 

Wspólne wymogi, zasady i warunki dla operacji w kategorii “szczególnej” :

  • minimalny wiek pilota to ukończone 16 lat (planowane jest w przyszłości obniżenie do 14 lat)
  • pilot jest rejestrowany jako operator w rejestrze operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych
  • pilot posiada kompetencje pilota odpowiednie do rodzaju wykonywanej operacji
  • noszenie kamizelki ostrzegawczej przez pilota wykonującego czynności lotnicze lub odzieży w inny sposób identyfikującej pilota
  • utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry
  • w przypadku lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w operacji VLOS, w odległości do 50 metrów w poziomie od sztucznej przeszkody o wysokości przekraczającej 105 metrów, maksymalną wysokość operacji można zwiększyć o maksymalnie 15 metrów powyżej wysokości przeszkody
  • przesyła numer rejestracyjny operatora bsp do systemu zdalnej identyfikacji, jeżeli bsp jest wyposażony w taki system
  • umieszczony jest na bsp numer rejestracyjny operatora bsp
  • wyposażony jest w nawigacyjne zielone, migające światła, gdy wykonywany jest lot nocny, między: 30 min po zachodzie, a 30 min przed wschodem słońca
  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • z uwzględnieniem warunków meteorologicznych
  • na warunkach określonych dla stref geograficznych, zgodnie z wytycznymi nr 14/2023
  • po zgłoszeniu Agencji za pomocą systemu teleinformatycznego określonego przez Agencję, zamiaru wykonania operacji, jej miejsca, czasu oraz maksymalnej wysokości lotu
  • podczas operacji bezzałogowy statek powietrzny nie może przenosić materiałów niebezpiecznych
  • w trakcie operacji jeden pilot obsługuje w locie tylko jeden bezzałogowy statek powietrzny
  • wyłącznie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym obiektem wykonuje się loty nad:some text
    • 1) portami morskimi, 
    • 2) lotniskami
    • 2) stacjami elektroenergetycznymi, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków, elektrowniami
    • 3) jednostkami wojskowymi i poligonami
  • zachowując szczególną ostrożność wykonuje się operacje nad:some text
    • rurociągami paliwowymi,
    • liniami energetycznymi
    • liniami telekomunikacyjnymi,
    • zaporami wodnymi,
    • śluzami 
    • oraz innymi urządzeniami znajdującymi się w otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne,
  • sbsp musi być wyposażony w urządzenie lub system do zdalnego sterowania, zamontowane na jego pokładzie lub będący jego wyposażeniem
  • w kamerę lub inne urządzenie pozwalające na obserwację otoczenia bsp, w celu zmniejszenia ryzyka kolizji z innym statkiem powietrznym lub przeszkodą;

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Kategoria “szczególna” (SPEC) - wprowadzenie (Art. 5, 2019/947)

Operacje w których jeden z wymogów stawianych operacjom w kategorii otwartej nie jest spełniony stają się wówczas operacjami, w których wzrasta poziom zagrożeń ponad dopuszczalny w kategorii otwartej. Wówczas będą zaliczane do operacji o średnim lub nawet o wysokim stopniu zagrożeń i zostają objęte warunkami dla kategorii szczególnej lub kategorii nawet certyfikowanej. W kategorii “szczególnej” przeprowadza się ocenę ryzyka. Robi to operator oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lot bsp można wykonać po weryfikacji zgłoszonej misji, a w niektórych sytuacjach po uzyskaniu uprzednio zgody ze strony ULC.

Jakie loty będą możliwe w kategorii szczególnej?

Tylko operacje lotnicze wykonywane bezzałogowym statkiem powietrznym, których wykonanie nie przekracza średniego poziomu ryzyka, czyli te, które: 

  1. nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  2. nie wiążą się z przewozem osób
  3. nie wiążą się z przewozem materiałów niebezpiecznych, które w razie wypadku - mogą stanowić wysokie ryzyko dla osób trzecich
  4. nie zostały uznane przez ULC za operacje, które stwarzają ryzyka na tyle duże, że nie można odpowiednio ich ograniczyć bez objęcia SBSP oraz operatora certyfikacją, bądź też bez objęcia pilota bsp obowiązkiem uzyskania licencji 

Wspólne wymogi, zasady i warunki dla operacji w kategorii “szczególnej” :

  • minimalny wiek pilota to ukończone 16 lat (planowane jest w przyszłości obniżenie do 14 lat)
  • pilot jest rejestrowany jako operator w rejestrze operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych
  • pilot posiada kompetencje pilota odpowiednie do rodzaju wykonywanej operacji
  • noszenie kamizelki ostrzegawczej przez pilota wykonującego czynności lotnicze lub odzieży w inny sposób identyfikującej pilota
  • utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry
  • w przypadku lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w operacji VLOS, w odległości do 50 metrów w poziomie od sztucznej przeszkody o wysokości przekraczającej 105 metrów, maksymalną wysokość operacji można zwiększyć o maksymalnie 15 metrów powyżej wysokości przeszkody
  • przesyła numer rejestracyjny operatora bsp do systemu zdalnej identyfikacji, jeżeli bsp jest wyposażony w taki system
  • umieszczony jest na bsp numer rejestracyjny operatora bsp
  • wyposażony jest w nawigacyjne zielone, migające światła, gdy wykonywany jest lot nocny, między: 30 min po zachodzie, a 30 min przed wschodem słońca
  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • z uwzględnieniem warunków meteorologicznych
  • na warunkach określonych dla stref geograficznych, zgodnie z wytycznymi nr 14/2023
  • po zgłoszeniu Agencji za pomocą systemu teleinformatycznego określonego przez Agencję, zamiaru wykonania operacji, jej miejsca, czasu oraz maksymalnej wysokości lotu
  • podczas operacji bezzałogowy statek powietrzny nie może przenosić materiałów niebezpiecznych
  • w trakcie operacji jeden pilot obsługuje w locie tylko jeden bezzałogowy statek powietrzny
  • wyłącznie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym obiektem wykonuje się loty nad:some text
    • 1) portami morskimi, 
    • 2) lotniskami
    • 2) stacjami elektroenergetycznymi, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków, elektrowniami
    • 3) jednostkami wojskowymi i poligonami
  • zachowując szczególną ostrożność wykonuje się operacje nad:some text
    • rurociągami paliwowymi,
    • liniami energetycznymi
    • liniami telekomunikacyjnymi,
    • zaporami wodnymi,
    • śluzami 
    • oraz innymi urządzeniami znajdującymi się w otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne,
  • sbsp musi być wyposażony w urządzenie lub system do zdalnego sterowania, zamontowane na jego pokładzie lub będący jego wyposażeniem
  • w kamerę lub inne urządzenie pozwalające na obserwację otoczenia bsp, w celu zmniejszenia ryzyka kolizji z innym statkiem powietrznym lub przeszkodą;

Zadanie

Kategoria “szczególna” (SPEC) - wprowadzenie (Art. 5, 2019/947)

Operacje w których jeden z wymogów stawianych operacjom w kategorii otwartej nie jest spełniony stają się wówczas operacjami, w których wzrasta poziom zagrożeń ponad dopuszczalny w kategorii otwartej. Wówczas będą zaliczane do operacji o średnim lub nawet o wysokim stopniu zagrożeń i zostają objęte warunkami dla kategorii szczególnej lub kategorii nawet certyfikowanej. W kategorii “szczególnej” przeprowadza się ocenę ryzyka. Robi to operator oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lot bsp można wykonać po weryfikacji zgłoszonej misji, a w niektórych sytuacjach po uzyskaniu uprzednio zgody ze strony ULC.

Jakie loty będą możliwe w kategorii szczególnej?

Tylko operacje lotnicze wykonywane bezzałogowym statkiem powietrznym, których wykonanie nie przekracza średniego poziomu ryzyka, czyli te, które: 

  1. nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  2. nie wiążą się z przewozem osób
  3. nie wiążą się z przewozem materiałów niebezpiecznych, które w razie wypadku - mogą stanowić wysokie ryzyko dla osób trzecich
  4. nie zostały uznane przez ULC za operacje, które stwarzają ryzyka na tyle duże, że nie można odpowiednio ich ograniczyć bez objęcia SBSP oraz operatora certyfikacją, bądź też bez objęcia pilota bsp obowiązkiem uzyskania licencji 

Wspólne wymogi, zasady i warunki dla operacji w kategorii “szczególnej” :

  • minimalny wiek pilota to ukończone 16 lat (planowane jest w przyszłości obniżenie do 14 lat)
  • pilot jest rejestrowany jako operator w rejestrze operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych
  • pilot posiada kompetencje pilota odpowiednie do rodzaju wykonywanej operacji
  • noszenie kamizelki ostrzegawczej przez pilota wykonującego czynności lotnicze lub odzieży w inny sposób identyfikującej pilota
  • utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni Ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry
  • w przypadku lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w operacji VLOS, w odległości do 50 metrów w poziomie od sztucznej przeszkody o wysokości przekraczającej 105 metrów, maksymalną wysokość operacji można zwiększyć o maksymalnie 15 metrów powyżej wysokości przeszkody
  • przesyła numer rejestracyjny operatora bsp do systemu zdalnej identyfikacji, jeżeli bsp jest wyposażony w taki system
  • umieszczony jest na bsp numer rejestracyjny operatora bsp
  • wyposażony jest w nawigacyjne zielone, migające światła, gdy wykonywany jest lot nocny, między: 30 min po zachodzie, a 30 min przed wschodem słońca
  • loty nie są wykonywane nad zgromadzeniami osób
  • można wykonywać lot nad osobami postronnymi
  • z uwzględnieniem warunków meteorologicznych
  • na warunkach określonych dla stref geograficznych, zgodnie z wytycznymi nr 14/2023
  • po zgłoszeniu Agencji za pomocą systemu teleinformatycznego określonego przez Agencję, zamiaru wykonania operacji, jej miejsca, czasu oraz maksymalnej wysokości lotu
  • podczas operacji bezzałogowy statek powietrzny nie może przenosić materiałów niebezpiecznych
  • w trakcie operacji jeden pilot obsługuje w locie tylko jeden bezzałogowy statek powietrzny
  • wyłącznie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym obiektem wykonuje się loty nad:some text
    • 1) portami morskimi, 
    • 2) lotniskami
    • 2) stacjami elektroenergetycznymi, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków, elektrowniami
    • 3) jednostkami wojskowymi i poligonami
  • zachowując szczególną ostrożność wykonuje się operacje nad:some text
    • rurociągami paliwowymi,
    • liniami energetycznymi
    • liniami telekomunikacyjnymi,
    • zaporami wodnymi,
    • śluzami 
    • oraz innymi urządzeniami znajdującymi się w otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne,
  • sbsp musi być wyposażony w urządzenie lub system do zdalnego sterowania, zamontowane na jego pokładzie lub będący jego wyposażeniem
  • w kamerę lub inne urządzenie pozwalające na obserwację otoczenia bsp, w celu zmniejszenia ryzyka kolizji z innym statkiem powietrznym lub przeszkodą;

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.

Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.

Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.

życząc wciągającej lektury

i dziękując za dokonany wybór 

PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083

Gerard Szustek
Gerard Szustek

Gerard Szustek: Ekspert ds. Dronów i Innowacji w Lotnictwie Bezzałogowym, założyciel / CEO PilotBSP

Z pasją i profesjonalizmem angażuję się w rozwijanie sektora dronów w Polsce. Jako uznany i wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego instruktor i egzaminator pilotów dronów do 25 kg, mam na swoim koncie ponad 3272 loty i 473 godziny w powietrzu.

Branże i Zastosowania

Ratownictwo: Współpracuję z służbami ratowniczymi, uczestnicząc w ćwiczeniach i akcjach ratowniczych. Szkolę jak wykorzystać drony z sukcesem.

Ochrona Środowiska: Angażuję się w projekty monitorowania stanu środowiska. Uczę pracowników korzystających z dronów jak czynić to efektywnie.

Leśnictwo: Współpracuję z sektorem leśnym w zakresie inwentaryzacji lasu, monitorowania zwierzyny i szacowania szkód. Przygotowuję leśników do bezpiecznego latania dronem w warunkach leśnych.

Media, Streaming: Drony wykorzystuję do transmisji na żywo i produkcji wysokiej jakości materiałów wideo oraz do dostarczania obrazu wideo z miejsc trudno dostępnych. Szkolę operatorów kamer używać drony na potrzeby mediów tradycyjnych i internetowych.

Geodezja i Budownictwo: Wykonuję precyzyjne pomiary, ortofotomapy i chmury punków korzystając z dronów. Szkolę geodetów jak używać drony w praktyce ich zawodu.

Wartość dla Was

DronoWyprawy: Organizuję wyjazdowe warsztaty, gdzie uczestnicy mogą w praktyce rozwijać swoje umiejętności i wiedzę o dronach.

Współpraca: Cenię okazjonalną i stałą współpracę i jestem zawsze otwarty na nowe wyzwania, które mogą przynieść wartość dla branży i społeczności.

Partnerstwa

Moje relacje z branżowymi liderami: AirHUD, AirData, DroneControl i Valo Industries, umożliwiają mi zapewnienie unikalnych korzyści dla moich klientów i partnerów:

- Bezpośredni dostęp do innowacyjnych technologii w dziedzinie lotnictwa bezzałogowego.

- Szkolenia i doradztwo oparte na najnowszych doświadczeniach i wiedzy.

- Możliwość integracji z zaawansowanymi systemami zarządzania operacjami, dokumentacją, flotą i personelem.

- Gwarancja zgodności z aktualnymi przepisami i standardami, dzięki ciągłemu monitorowaniu zmian w regulacjach.

Doświadczenie i Umiejętności

- Wykonałem liczne loty BVLOS na odległość 2 km w różnych warunkach operacyjnych.

- Pomagam w odnalezieniu zaginionych dronów.

- Uczestniczę w targach branżowych i różnych formach edukacji.

- Przeszkoliłem wielu pilotów bezzałogowych statków powietrznych.

- Prowadzę konsultacje dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych w zakresie spełniania obowiązków.

L4.1 | Kategoria "szczególna" (SPEC) - wprowadzenie (Art. 5, 2019/947)
keyboard_arrow_down
KURS Online Pilota BSP: Teoria do egzaminu - CERTYFIKACJA KOMPETENCJI PILOTA (OPEN | SPEC | INS) Cztery ścieżki rozwoju:
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.