---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Ogólne informacje o nietypowych warunkach
przeciągnięcia
“Przeciągnięcie to zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, [...] Towarzyszy temu na ogół wystąpienie chwilowej, częściowej lub całkowitej utraty sterowności.”
Przeciągnięcia w lotnictwie samolotowym mogą powstać na skutek dwóch sytuacji:
- zmniejszenia prędkości statku do poniżej wartości minimalnej zapewniającej odpowiednią siłę nośną
- przekroczenia krytycznego kąta natarcia przy prędkości większej niż minimalna
obroty
Opadanie drona związane jest z obrotami drona …
ograniczenia dla pionowych zmian wysokości
Pionowa zmiana wysokości w przypadku wielowirnikowców (MR) jest możliwa bez przemieszczania się w poziomie. Natomiast w przypadku konstrukcji samolotowych nie jest to możliwe. Ma to znaczenie w przypadku potrzeby nagłej zmiany wysokości na przykład w celu uniknięcia kolizji.
Rozpatrując zmianę wysokości przez BSP typu multirotor (MR), zauważyć należy, że wznoszenie jest szybsze niż opadanie, a w celu przyspieszenia opadania trzeba pochylić drona nadając mu skos. Opadania polega na zmniejszeniu prędkości obrotu silników i śmigieł, przez co maleje siła nośna i dron opada.
autorotacja
O tym zjawisku mówimy, gdy śmigła obracają się w wyniku przepływu wiatru, bez użycia siły z napędu. Silny wiatr może powodować samoczynne obracanie się śmigieł i wytworzenie siły nośnej, a jednocześnie niekontrolowane przemieszczenie się bezzałogowego statku.
pierścienie wirowe
Niebezpieczne zjawisko występujące w praktyce latania śmigłowcem i szeroko opisane już w tym kontekście. W kontekście bsp będziemy rozpatrywać to w sytuacji obniżania lotu. Gdy odpychane w dół powietrze w wyniku zbyt gwałtownego obniżania się statku powietrznego będzie z powrotem trafiać na obracające się śmigła wirnika, obserwujemy wówczas recyrkulację pionowa powietrza. Może to doprowadzić do przeciągnięcia i utraty kontroli.
Sposobem uniknięcia takiej sytuacji jest zwiększenie obrotów śmigieł, aby zwiększyć odpowiednio siłę nośną
Podejmowanie decyzji w locie.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Ogólne informacje o nietypowych warunkach
przeciągnięcia
“Przeciągnięcie to zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, [...] Towarzyszy temu na ogół wystąpienie chwilowej, częściowej lub całkowitej utraty sterowności.”
Przeciągnięcia w lotnictwie samolotowym mogą powstać na skutek dwóch sytuacji:
- zmniejszenia prędkości statku do poniżej wartości minimalnej zapewniającej odpowiednią siłę nośną
- przekroczenia krytycznego kąta natarcia przy prędkości większej niż minimalna
obroty
Opadanie drona związane jest z obrotami drona …
ograniczenia dla pionowych zmian wysokości
Pionowa zmiana wysokości w przypadku wielowirnikowców (MR) jest możliwa bez przemieszczania się w poziomie. Natomiast w przypadku konstrukcji samolotowych nie jest to możliwe. Ma to znaczenie w przypadku potrzeby nagłej zmiany wysokości na przykład w celu uniknięcia kolizji.
Rozpatrując zmianę wysokości przez BSP typu multirotor (MR), zauważyć należy, że wznoszenie jest szybsze niż opadanie, a w celu przyspieszenia opadania trzeba pochylić drona nadając mu skos. Opadania polega na zmniejszeniu prędkości obrotu silników i śmigieł, przez co maleje siła nośna i dron opada.
autorotacja
O tym zjawisku mówimy, gdy śmigła obracają się w wyniku przepływu wiatru, bez użycia siły z napędu. Silny wiatr może powodować samoczynne obracanie się śmigieł i wytworzenie siły nośnej, a jednocześnie niekontrolowane przemieszczenie się bezzałogowego statku.
pierścienie wirowe
Niebezpieczne zjawisko występujące w praktyce latania śmigłowcem i szeroko opisane już w tym kontekście. W kontekście bsp będziemy rozpatrywać to w sytuacji obniżania lotu. Gdy odpychane w dół powietrze w wyniku zbyt gwałtownego obniżania się statku powietrznego będzie z powrotem trafiać na obracające się śmigła wirnika, obserwujemy wówczas recyrkulację pionowa powietrza. Może to doprowadzić do przeciągnięcia i utraty kontroli.
Sposobem uniknięcia takiej sytuacji jest zwiększenie obrotów śmigieł, aby zwiększyć odpowiednio siłę nośną
Podejmowanie decyzji w locie.
Ogólne informacje o nietypowych warunkach
przeciągnięcia
“Przeciągnięcie to zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, [...] Towarzyszy temu na ogół wystąpienie chwilowej, częściowej lub całkowitej utraty sterowności.”
Przeciągnięcia w lotnictwie samolotowym mogą powstać na skutek dwóch sytuacji:
- zmniejszenia prędkości statku do poniżej wartości minimalnej zapewniającej odpowiednią siłę nośną
- przekroczenia krytycznego kąta natarcia przy prędkości większej niż minimalna
obroty
Opadanie drona związane jest z obrotami drona …
ograniczenia dla pionowych zmian wysokości
Pionowa zmiana wysokości w przypadku wielowirnikowców (MR) jest możliwa bez przemieszczania się w poziomie. Natomiast w przypadku konstrukcji samolotowych nie jest to możliwe. Ma to znaczenie w przypadku potrzeby nagłej zmiany wysokości na przykład w celu uniknięcia kolizji.
Rozpatrując zmianę wysokości przez BSP typu multirotor (MR), zauważyć należy, że wznoszenie jest szybsze niż opadanie, a w celu przyspieszenia opadania trzeba pochylić drona nadając mu skos. Opadania polega na zmniejszeniu prędkości obrotu silników i śmigieł, przez co maleje siła nośna i dron opada.
autorotacja
O tym zjawisku mówimy, gdy śmigła obracają się w wyniku przepływu wiatru, bez użycia siły z napędu. Silny wiatr może powodować samoczynne obracanie się śmigieł i wytworzenie siły nośnej, a jednocześnie niekontrolowane przemieszczenie się bezzałogowego statku.
pierścienie wirowe
Niebezpieczne zjawisko występujące w praktyce latania śmigłowcem i szeroko opisane już w tym kontekście. W kontekście bsp będziemy rozpatrywać to w sytuacji obniżania lotu. Gdy odpychane w dół powietrze w wyniku zbyt gwałtownego obniżania się statku powietrznego będzie z powrotem trafiać na obracające się śmigła wirnika, obserwujemy wówczas recyrkulację pionowa powietrza. Może to doprowadzić do przeciągnięcia i utraty kontroli.
Sposobem uniknięcia takiej sytuacji jest zwiększenie obrotów śmigieł, aby zwiększyć odpowiednio siłę nośną
Podejmowanie decyzji w locie.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083