---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Wytyczne nr 15/2023 - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Wytyczne zostały opracowane w odpowiedzi na potrzebę regulacji operacji wykonanych przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych (dronów), co jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2019/947).
Załącznik nr 1
Wykonywanie operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „otwartej” i kategorii „szczególnej”, w tym w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego
Co znajdziemy w wytycznych
- Definicje
- Podstawowe pojęcia funkcjonujące aspekcie lotnictwa bezzałogowego.
- Klasyfikacja operacji
- Kategoria otwarta: Obejmuje operacje, które można wykonać bez potrzeby uzyskania zezwolenia, ale pod pewnymi warunkami dotyczącymi zachowania bezpieczeństwa i odpowiedzialności operatora.
- Kategoria szczególna: Dla operacji, które ze względu na swoje charakterystyki lub potencjalne ryzyko wymagają indywidualnego zezwolenia od Prezesa Urzędu, poprzedzonego analizą ryzyka.
- Zasady Ogólne i warunki eksploatacji :
- Szczegółowe zasady dotyczące sposobu prowadzenia operacji dronami, zarówno w kategorii otwartej jak i szczególnej.
- Wymagania dla operatorów i pilotów, w tym szkolenia, egzaminy, oraz procedury rejestracji.
- Bezpieczeństwo i Nadzór:
- Zalecenia dotyczące utrzymania bezpiecznej odległości od osób, zwierząt, i innych przeszkód.
- Procedury w przypadku utraty kontroli nad dronem lub wypadków.
- Administracja i Kontrola:
- Procedury dotyczące rejestrowania operatorów i statków, jak również zasady prowadzenia tego rejestru.
- Role i odpowiedzialności Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w kontekście nadzoru i regulacji operacji dronów.
Definicje - wybrane
Warto zapoznać się, ze wszystkimi definicjami, zachęcam do tego. Poniżej wybrałem te najbardziej potrzebne do zapamiętania.
1) bezpieczna odległość
odległość bezzałogowego statku powietrznego od innych statków powietrznych, przeszkód, osób postronnych lub zwierząt, umożliwiającą uniknięcie kolizji, wynikającą z analizy panujących warunków meteorologicznych, otoczenia i przeszkód znajdujących się w obszarze wykonywania operacji oraz rodzaju używanego bezzałogowego statku powietrznego i kwalifikacji pilota;
2) kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem
obserwację wzrokową prowadzoną przez pilota lub obserwatora bez używania przyrządów optycznych, z wyłączeniem szkieł korekcyjnych noszonych w celu korekcji posiadanej wady wzroku;
8) operacja automatyczna
operację, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie, gdy pilot jedynie pełni zdalny nadzór nad operacją, zachowując możliwość niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej;
9) operacja autonomiczna
operację autonomiczną w rozumieniu art. 2 pkt 17 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
10) pilot
pilota bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 31 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
13) system teleinformatyczny
zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576), będący unikalnym formatem cyfrowym w rozumieniu art. 15 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
14) szczególna ostrożność
ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi, dostosowaniu zachowania pilota lub zabezpieczenia i przystosowania miejsca startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego lub terenu, nad którym lot się odbywa, do warunków i sytuacji zmieniających się podczas wykonywania operacji, w stopniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie lotu;
15) środki komunikacji elektronicznej
rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Wytyczne nr 15/2023 - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Wytyczne zostały opracowane w odpowiedzi na potrzebę regulacji operacji wykonanych przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych (dronów), co jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2019/947).
Załącznik nr 1
Wykonywanie operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „otwartej” i kategorii „szczególnej”, w tym w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego
Co znajdziemy w wytycznych
- Definicje
- Podstawowe pojęcia funkcjonujące aspekcie lotnictwa bezzałogowego.
- Klasyfikacja operacji
- Kategoria otwarta: Obejmuje operacje, które można wykonać bez potrzeby uzyskania zezwolenia, ale pod pewnymi warunkami dotyczącymi zachowania bezpieczeństwa i odpowiedzialności operatora.
- Kategoria szczególna: Dla operacji, które ze względu na swoje charakterystyki lub potencjalne ryzyko wymagają indywidualnego zezwolenia od Prezesa Urzędu, poprzedzonego analizą ryzyka.
- Zasady Ogólne i warunki eksploatacji :
- Szczegółowe zasady dotyczące sposobu prowadzenia operacji dronami, zarówno w kategorii otwartej jak i szczególnej.
- Wymagania dla operatorów i pilotów, w tym szkolenia, egzaminy, oraz procedury rejestracji.
- Bezpieczeństwo i Nadzór:
- Zalecenia dotyczące utrzymania bezpiecznej odległości od osób, zwierząt, i innych przeszkód.
- Procedury w przypadku utraty kontroli nad dronem lub wypadków.
- Administracja i Kontrola:
- Procedury dotyczące rejestrowania operatorów i statków, jak również zasady prowadzenia tego rejestru.
- Role i odpowiedzialności Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w kontekście nadzoru i regulacji operacji dronów.
Definicje - wybrane
Warto zapoznać się, ze wszystkimi definicjami, zachęcam do tego. Poniżej wybrałem te najbardziej potrzebne do zapamiętania.
1) bezpieczna odległość
odległość bezzałogowego statku powietrznego od innych statków powietrznych, przeszkód, osób postronnych lub zwierząt, umożliwiającą uniknięcie kolizji, wynikającą z analizy panujących warunków meteorologicznych, otoczenia i przeszkód znajdujących się w obszarze wykonywania operacji oraz rodzaju używanego bezzałogowego statku powietrznego i kwalifikacji pilota;
2) kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem
obserwację wzrokową prowadzoną przez pilota lub obserwatora bez używania przyrządów optycznych, z wyłączeniem szkieł korekcyjnych noszonych w celu korekcji posiadanej wady wzroku;
8) operacja automatyczna
operację, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie, gdy pilot jedynie pełni zdalny nadzór nad operacją, zachowując możliwość niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej;
9) operacja autonomiczna
operację autonomiczną w rozumieniu art. 2 pkt 17 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
10) pilot
pilota bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 31 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
13) system teleinformatyczny
zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576), będący unikalnym formatem cyfrowym w rozumieniu art. 15 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
14) szczególna ostrożność
ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi, dostosowaniu zachowania pilota lub zabezpieczenia i przystosowania miejsca startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego lub terenu, nad którym lot się odbywa, do warunków i sytuacji zmieniających się podczas wykonywania operacji, w stopniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie lotu;
15) środki komunikacji elektronicznej
rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.
Wytyczne nr 15/2023 - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Wytyczne zostały opracowane w odpowiedzi na potrzebę regulacji operacji wykonanych przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych (dronów), co jest zgodne z przepisami Unii Europejskiej (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 2019/947).
Załącznik nr 1
Wykonywanie operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego w kategorii „otwartej” i kategorii „szczególnej”, w tym w ramach klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego
Co znajdziemy w wytycznych
- Definicje
- Podstawowe pojęcia funkcjonujące aspekcie lotnictwa bezzałogowego.
- Klasyfikacja operacji
- Kategoria otwarta: Obejmuje operacje, które można wykonać bez potrzeby uzyskania zezwolenia, ale pod pewnymi warunkami dotyczącymi zachowania bezpieczeństwa i odpowiedzialności operatora.
- Kategoria szczególna: Dla operacji, które ze względu na swoje charakterystyki lub potencjalne ryzyko wymagają indywidualnego zezwolenia od Prezesa Urzędu, poprzedzonego analizą ryzyka.
- Zasady Ogólne i warunki eksploatacji :
- Szczegółowe zasady dotyczące sposobu prowadzenia operacji dronami, zarówno w kategorii otwartej jak i szczególnej.
- Wymagania dla operatorów i pilotów, w tym szkolenia, egzaminy, oraz procedury rejestracji.
- Bezpieczeństwo i Nadzór:
- Zalecenia dotyczące utrzymania bezpiecznej odległości od osób, zwierząt, i innych przeszkód.
- Procedury w przypadku utraty kontroli nad dronem lub wypadków.
- Administracja i Kontrola:
- Procedury dotyczące rejestrowania operatorów i statków, jak również zasady prowadzenia tego rejestru.
- Role i odpowiedzialności Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w kontekście nadzoru i regulacji operacji dronów.
Definicje - wybrane
Warto zapoznać się, ze wszystkimi definicjami, zachęcam do tego. Poniżej wybrałem te najbardziej potrzebne do zapamiętania.
1) bezpieczna odległość
odległość bezzałogowego statku powietrznego od innych statków powietrznych, przeszkód, osób postronnych lub zwierząt, umożliwiającą uniknięcie kolizji, wynikającą z analizy panujących warunków meteorologicznych, otoczenia i przeszkód znajdujących się w obszarze wykonywania operacji oraz rodzaju używanego bezzałogowego statku powietrznego i kwalifikacji pilota;
2) kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem
obserwację wzrokową prowadzoną przez pilota lub obserwatora bez używania przyrządów optycznych, z wyłączeniem szkieł korekcyjnych noszonych w celu korekcji posiadanej wady wzroku;
8) operacja automatyczna
operację, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie, gdy pilot jedynie pełni zdalny nadzór nad operacją, zachowując możliwość niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej;
9) operacja autonomiczna
operację autonomiczną w rozumieniu art. 2 pkt 17 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
10) pilot
pilota bezzałogowego statku powietrznego w rozumieniu art. 3 pkt 31 rozporządzenia nr 2018/1139/UE;
13) system teleinformatyczny
zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2021 r. poz. 576), będący unikalnym formatem cyfrowym w rozumieniu art. 15 ust. 3 rozporządzenia nr 2019/947/UE;
14) szczególna ostrożność
ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi, dostosowaniu zachowania pilota lub zabezpieczenia i przystosowania miejsca startu i lądowania bezzałogowego statku powietrznego lub terenu, nad którym lot się odbywa, do warunków i sytuacji zmieniających się podczas wykonywania operacji, w stopniu umożliwiającym bezpieczne wykonanie lotu;
15) środki komunikacji elektronicznej
rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.
Ważne akty prawne regulujące lotnictwo bezzałogowe w Polsce
Artykuł przedstawia Wytyczne nr 15/2023 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Omówione zostały istotne definicje, takie jak bezpieczna odległość, kontakt wzrokowy, operacje automatyczne i autonomiczne, pilot, system teleinformatyczny, szczególna ostrożność oraz środki komunikacji elektronicznej. Znajomość tych przepisów jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych z użyciem dronów i innych bezzałogowych statków powietrznych. Artykuł stanowi cenne źródło informacji dla osób zainteresowanych lotnictwem bezzałogowym, w tym dla pilotów, operatorów i entuzjastów dronów.
Słowa kluczowe: lotnictwo bezzałogowe, prawo lotnicze, drony, bezpieczeństwo lotów, przepisy lotnicze, operacje automatyczne, operacje autonomiczne, Urząd Lotnictwa Cywilnego, rozporządzenie, wytyczne.
Cele lekcji:
- Zapoznanie uczniów z istotnymi aktami prawnymi dotyczącymi lotnictwa, w szczególności lotnictwa bezzałogowego.
- Przedstawienie kluczowych definicji zawartych w aktach prawnych.
- Uświadomienie uczniom znaczenia przestrzegania przepisów w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych.
Misją, którą realizuję poprzez prowadzenie działalności gospodarczej podmiotu PilotBSP.pl Gerard Szustek jest przygotowanie kandydatów na pilotów bezzałogowych statków powietrznych do bezpiecznego i legalnego użytkowania tych urządzeń w przestrzeni powietrznej. Decyzją Urzędu Lotnictwa Cywilnego podmiot, którym zarządzam uznany został za operatora szkolącego, który w praktyce przygotowuje i ocenia kandydatów na pilotów bsp oraz został wyznaczony do prowadzenia egzaminów prowadzących do uzyskania kompetencji w kategoriach A2, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05, NSTS-06. Realizując wymienione cele i podrzędne zadania przygotowany został przeze mnie, z pełnym zaangażowaniem, a także najwyższą skrupulatnością niniejszy materiał szkoleniowy. Dostarczona Państwu wiedza obejmuje zakres ujęty wymogami prawa krajowego i wspólnotowego.
Materiał w istotnej części opiera się także na osobistym doświadczeniu zdobytym w trakcie licznych godzin lotów na przestrzeni ostatnich lat, różnorodnymi bezzałogowymi statkami powietrznymi, w różnych miejscach, w odmiennych okolicznościach i zróżnicowanych warunkach środowiskowych. Część materiału jest także oparta na. publikacjach uznanych autorów, na poważnych i wiarygodnych źródłach, do których potrafiłem dotrzeć i uznałem za istotne - najczęściej jest to wskazane poprzez przytoczenie źródła oraz umieszczenie odesłania.
Należy mieć na uwadze, że obecny ‘moment historii’ związany z rozwojem branży bsp jest podatny na liczne zmiany - w każdej sferze. Arcyciekawa dyskusja o kierunkach rozwoju, zasadach, bezpieczeństwie, potrzebach użytkowników i ograniczeniach dla bsp toczy się w całym środowisku związanym z tą branżą m.in. wśród organów tworzących prawo, podmiotów projektujących urządzenia latające i wyposażenie do nich, wśród biznesmenów szukających pomysłów na komercjalizację zapowiadających się możliwości, a także wśród dotychczasowych użytkowników przestrzeni powietrznej i w wielu innych jeszcze miejscach. Jak będzie ostatecznie wyglądał świat i przestrzeń na nowo uporządkowana nad naszymi głowami tego jeszcze nikt do końca nie wie. Musimy być przygotowani na liczne zmiany i szanować je, gdy następują. Dokładam więc starań, aby rozwijać niniejszy materiał i sukcesywnie go uaktualniam.
życząc wciągającej lektury
i dziękując za dokonany wybór
PilotBSP.pl Gerard Szustek,
ul. Chałubińskiego 9/6, 58-302 Wałbrzych, NIP: 8861854854, nr w ULC: E103, S083