https://hook.eu2.make.com/p4meaupfb9lvtsij9bvc2sywct4omysn

A2 | L3.2 | Operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
Lekcja tekstowa
description
1 | Ścieżka Rozwoju Pilota: SOLIDNE PODSTAWY (Hobbyści i Amatorzy) Zakres: VLOS, A2
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
2 | Ścieżka Rozwoju: PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI (wykonawcy drobnych zleceń) Zakres VLOS: A2, NSTS-01-02, STS-01
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----

Środki operacyjne

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem.

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem. W ramach kursu nauczysz się, jak identyfikować potencjalne zagrożenia, oceniać ryzyko i wdrażać odpowiednie środki zaradcze. Kluczowe jest również przeszkolenie w zakresie awaryjnych procedur lądowania, które mogą uratować drona w przypadku nagłego wystąpienia problemów.

Praktyczne zastosowanie: Umiejętność przewidywania i minimalizowania ryzyka jest niezbędna do bezpiecznego przeprowadzania misji. Operatorzy muszą być w stanie szybko zareagować na zmieniające się warunki, zarówno atmosferyczne, jak i techniczne, aby zminimalizować ryzyko związane z operacjami lotniczymi.

Moment uruchomienia napędów, moment startu i lądowania

Szczególną ostrożność należy zachować w momencie uruchamiania silników, wznoszenia się oraz lądowania. Musimy upewnić się, że żadna osoba oraz zwierzę nie zakłóci tego momentu, a także, że nie będzie zagrożona przez startujący bsp.

Oddalenie się od miejsca startu i lądowania prowadzić stosując zasadę 1:1. Nie należy wznosić się wysoko nad głowami i dopiero odlatywać w przód. To zła praktyka. Analogicznie złą jest praktyka powrotu wysoko nad nasze głowy lub osób w otoczeniu i dopiero zniżanie się.

Wyznaczyć obszar kontrolowany wokół miejsc startu oraz lądowań i skutecznie pilnować, aby nie znalazły się na nim osoby postronne. Wykorzystywać współpracujący z nami personel np. obserwatora, aby w tych fazach lotu pomogli zabezpieczyć kontrolowany obszar/

Rozpoznanie zgromadzeń ludzi

W przepisach unijnych znajdziemy jeszcze inne przykłady zgromadzeń ludzi:

  • wydarzenia sportowe, kulturalne, religijne lub polityczne;
  • plaże lub parki w słoneczny dzień;
  • ulice handlowe w godzinach otwarcia sklepów;
  • lub ośrodki narciarskie/trasy/ścieżki.

Ocena odległości od osób

Wraz ze wzrostem odległości drona od pilota, tracimy zdolność prawidłowej oceny odległości między bsp a ludźmi i przeszkodami. Tę zdolność tracimy już po parunastu metrach. Rośnie oczywiście wówczas ryzyko kolizji, jeżeli będziemy manewrować z daleka w ich pobliżu. Słusznym w takiej sytuacji działaniem jest oddalanie się od osób i przeszkód.

Zasada 1:1

Przyjmuje się, że wysokość na której znajduje się bsp jest promieniem obszaru na który może on spaść w przypadku utraty siły nośnej. Utrata siły nośnej w locie może nastąpić w wyniku między innymi:

  • utraty odpowiedniego napięcia potrzebnego do wygenerowania odpowiedniej ilości obrotów silników i śmigieł,
  • w przypadku uszkodzenia śmigła na przykład w wyniku kolizji z lecącym ptakiem,
  • uszkodzenia jednostki napędowej np. jednego z silników w czterowirnikowcu
  • lub z innych przyczyn.

Rzadko kiedy dron spadnie dokładnie w miejsce nad którym doszło do utraty siły nośnej. Doświadczenia pokazują, że najprawdopodobniej spadnie w miejsce znajdujące się gdzieś w obszarze o takim promieniu jak wysokość na której do tego doszło.  

Zatem najbardziej rozsądnym będzie latanie do takiej wysokości jak odległość naszego bsp od osób postronnych.

Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:

ocena obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja:

  • lista osób zaangażowanych, wraz z opisem ich roli
  • przed startem wiedza, gdzie te osoby się znajdują
  • oznakowanie tych osób, np. elementem odzieży

informowanie zaangażowanych osób

  • o granicach obszaru operacji
  • jak mają zachowywać się w warunkach normalnego przebiegu operacji,  na każdym etapie operacji
  • jak mają zachowywać się, gdy lot nie będzie przebiegał normalnie i jak to rozpoznają
  • jakie mogą wystąpić zagrożenia i jak mają wtedy reagować

informowanie niezaangażowanych osób

  • o zamiarze wykonywania operacji w ich pobliżu
  • o granicach obszaru operacji
  • jakie powinni zachować środki bezpieczeństwa, czego nie robić

zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.

  • zapewniające pilotowi kontrolowanie lotu bez przeszkadzania innych osób
  • zapewniające stałą widoczność bsp
  • z dala od źródeł tłumienia lub zakłócania fal radiowych
  • zapewniające bezpieczny start i lądowanie

8. Ograniczenia lotu w zasięgu wzorku (VLOS)

  • Opis: Ograniczenie zasięgu lotu do odległości w zasięgu wzroku operatora (VLOS - Visual Line of Sight).
  • Zastosowanie: Zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad dronem i kolizji z przeszkodami.

Ograniczenia Prędkości i Procedury Operacyjne

W wielu organizacjach wprowadza się procedury operacyjne obejmujące użycie dronów w trybach o ograniczonej prędkości, szczególnie w obszarach o zwiększonym ryzyku. Przykładem może być ograniczenie prędkości do 3 m/s w podkategorii A2, ale w praktyce operatorzy mogą stosować jeszcze niższe prędkości w zależności od specyfiki misji i otoczenia.

3 | Ścieżka rozwoju: PROFESJONANE OPERACJE (Specjaliści w zawodzie pilot BSP) Zakres VLOS, BVLOS: A2, NSTS-01-02-05-06, STS-01, STS-02
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
Lekcja audio

Środki operacyjne

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem.

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem. W ramach kursu nauczysz się, jak identyfikować potencjalne zagrożenia, oceniać ryzyko i wdrażać odpowiednie środki zaradcze. Kluczowe jest również przeszkolenie w zakresie awaryjnych procedur lądowania, które mogą uratować drona w przypadku nagłego wystąpienia problemów.

Praktyczne zastosowanie: Umiejętność przewidywania i minimalizowania ryzyka jest niezbędna do bezpiecznego przeprowadzania misji. Operatorzy muszą być w stanie szybko zareagować na zmieniające się warunki, zarówno atmosferyczne, jak i techniczne, aby zminimalizować ryzyko związane z operacjami lotniczymi.

Moment uruchomienia napędów, moment startu i lądowania

Szczególną ostrożność należy zachować w momencie uruchamiania silników, wznoszenia się oraz lądowania. Musimy upewnić się, że żadna osoba oraz zwierzę nie zakłóci tego momentu, a także, że nie będzie zagrożona przez startujący bsp.

Oddalenie się od miejsca startu i lądowania prowadzić stosując zasadę 1:1. Nie należy wznosić się wysoko nad głowami i dopiero odlatywać w przód. To zła praktyka. Analogicznie złą jest praktyka powrotu wysoko nad nasze głowy lub osób w otoczeniu i dopiero zniżanie się.

Wyznaczyć obszar kontrolowany wokół miejsc startu oraz lądowań i skutecznie pilnować, aby nie znalazły się na nim osoby postronne. Wykorzystywać współpracujący z nami personel np. obserwatora, aby w tych fazach lotu pomogli zabezpieczyć kontrolowany obszar/

Rozpoznanie zgromadzeń ludzi

W przepisach unijnych znajdziemy jeszcze inne przykłady zgromadzeń ludzi:

  • wydarzenia sportowe, kulturalne, religijne lub polityczne;
  • plaże lub parki w słoneczny dzień;
  • ulice handlowe w godzinach otwarcia sklepów;
  • lub ośrodki narciarskie/trasy/ścieżki.

Ocena odległości od osób

Wraz ze wzrostem odległości drona od pilota, tracimy zdolność prawidłowej oceny odległości między bsp a ludźmi i przeszkodami. Tę zdolność tracimy już po parunastu metrach. Rośnie oczywiście wówczas ryzyko kolizji, jeżeli będziemy manewrować z daleka w ich pobliżu. Słusznym w takiej sytuacji działaniem jest oddalanie się od osób i przeszkód.

Zasada 1:1

Przyjmuje się, że wysokość na której znajduje się bsp jest promieniem obszaru na który może on spaść w przypadku utraty siły nośnej. Utrata siły nośnej w locie może nastąpić w wyniku między innymi:

  • utraty odpowiedniego napięcia potrzebnego do wygenerowania odpowiedniej ilości obrotów silników i śmigieł,
  • w przypadku uszkodzenia śmigła na przykład w wyniku kolizji z lecącym ptakiem,
  • uszkodzenia jednostki napędowej np. jednego z silników w czterowirnikowcu
  • lub z innych przyczyn.

Rzadko kiedy dron spadnie dokładnie w miejsce nad którym doszło do utraty siły nośnej. Doświadczenia pokazują, że najprawdopodobniej spadnie w miejsce znajdujące się gdzieś w obszarze o takim promieniu jak wysokość na której do tego doszło.  

Zatem najbardziej rozsądnym będzie latanie do takiej wysokości jak odległość naszego bsp od osób postronnych.

Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:

ocena obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja:

  • lista osób zaangażowanych, wraz z opisem ich roli
  • przed startem wiedza, gdzie te osoby się znajdują
  • oznakowanie tych osób, np. elementem odzieży

informowanie zaangażowanych osób

  • o granicach obszaru operacji
  • jak mają zachowywać się w warunkach normalnego przebiegu operacji,  na każdym etapie operacji
  • jak mają zachowywać się, gdy lot nie będzie przebiegał normalnie i jak to rozpoznają
  • jakie mogą wystąpić zagrożenia i jak mają wtedy reagować

informowanie niezaangażowanych osób

  • o zamiarze wykonywania operacji w ich pobliżu
  • o granicach obszaru operacji
  • jakie powinni zachować środki bezpieczeństwa, czego nie robić

zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.

  • zapewniające pilotowi kontrolowanie lotu bez przeszkadzania innych osób
  • zapewniające stałą widoczność bsp
  • z dala od źródeł tłumienia lub zakłócania fal radiowych
  • zapewniające bezpieczny start i lądowanie

8. Ograniczenia lotu w zasięgu wzorku (VLOS)

  • Opis: Ograniczenie zasięgu lotu do odległości w zasięgu wzroku operatora (VLOS - Visual Line of Sight).
  • Zastosowanie: Zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad dronem i kolizji z przeszkodami.

Ograniczenia Prędkości i Procedury Operacyjne

W wielu organizacjach wprowadza się procedury operacyjne obejmujące użycie dronów w trybach o ograniczonej prędkości, szczególnie w obszarach o zwiększonym ryzyku. Przykładem może być ograniczenie prędkości do 3 m/s w podkategorii A2, ale w praktyce operatorzy mogą stosować jeszcze niższe prędkości w zależności od specyfiki misji i otoczenia.

Zadanie

Środki operacyjne

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem.

Operacyjne metody obniżania ryzyka to m.in. odpowiednie planowanie trasy lotu, monitorowanie warunków atmosferycznych oraz regularne testowanie sprzętu przed lotem. W ramach kursu nauczysz się, jak identyfikować potencjalne zagrożenia, oceniać ryzyko i wdrażać odpowiednie środki zaradcze. Kluczowe jest również przeszkolenie w zakresie awaryjnych procedur lądowania, które mogą uratować drona w przypadku nagłego wystąpienia problemów.

Praktyczne zastosowanie: Umiejętność przewidywania i minimalizowania ryzyka jest niezbędna do bezpiecznego przeprowadzania misji. Operatorzy muszą być w stanie szybko zareagować na zmieniające się warunki, zarówno atmosferyczne, jak i techniczne, aby zminimalizować ryzyko związane z operacjami lotniczymi.

Moment uruchomienia napędów, moment startu i lądowania

Szczególną ostrożność należy zachować w momencie uruchamiania silników, wznoszenia się oraz lądowania. Musimy upewnić się, że żadna osoba oraz zwierzę nie zakłóci tego momentu, a także, że nie będzie zagrożona przez startujący bsp.

Oddalenie się od miejsca startu i lądowania prowadzić stosując zasadę 1:1. Nie należy wznosić się wysoko nad głowami i dopiero odlatywać w przód. To zła praktyka. Analogicznie złą jest praktyka powrotu wysoko nad nasze głowy lub osób w otoczeniu i dopiero zniżanie się.

Wyznaczyć obszar kontrolowany wokół miejsc startu oraz lądowań i skutecznie pilnować, aby nie znalazły się na nim osoby postronne. Wykorzystywać współpracujący z nami personel np. obserwatora, aby w tych fazach lotu pomogli zabezpieczyć kontrolowany obszar/

Rozpoznanie zgromadzeń ludzi

W przepisach unijnych znajdziemy jeszcze inne przykłady zgromadzeń ludzi:

  • wydarzenia sportowe, kulturalne, religijne lub polityczne;
  • plaże lub parki w słoneczny dzień;
  • ulice handlowe w godzinach otwarcia sklepów;
  • lub ośrodki narciarskie/trasy/ścieżki.

Ocena odległości od osób

Wraz ze wzrostem odległości drona od pilota, tracimy zdolność prawidłowej oceny odległości między bsp a ludźmi i przeszkodami. Tę zdolność tracimy już po parunastu metrach. Rośnie oczywiście wówczas ryzyko kolizji, jeżeli będziemy manewrować z daleka w ich pobliżu. Słusznym w takiej sytuacji działaniem jest oddalanie się od osób i przeszkód.

Zasada 1:1

Przyjmuje się, że wysokość na której znajduje się bsp jest promieniem obszaru na który może on spaść w przypadku utraty siły nośnej. Utrata siły nośnej w locie może nastąpić w wyniku między innymi:

  • utraty odpowiedniego napięcia potrzebnego do wygenerowania odpowiedniej ilości obrotów silników i śmigieł,
  • w przypadku uszkodzenia śmigła na przykład w wyniku kolizji z lecącym ptakiem,
  • uszkodzenia jednostki napędowej np. jednego z silników w czterowirnikowcu
  • lub z innych przyczyn.

Rzadko kiedy dron spadnie dokładnie w miejsce nad którym doszło do utraty siły nośnej. Doświadczenia pokazują, że najprawdopodobniej spadnie w miejsce znajdujące się gdzieś w obszarze o takim promieniu jak wysokość na której do tego doszło.  

Zatem najbardziej rozsądnym będzie latanie do takiej wysokości jak odległość naszego bsp od osób postronnych.

Zapoznanie się ze środowiskiem pracy, w szczególności:

ocena obecności niezaangażowanej osoby w obszarze, nad którym prowadzona jest operacja:

  • lista osób zaangażowanych, wraz z opisem ich roli
  • przed startem wiedza, gdzie te osoby się znajdują
  • oznakowanie tych osób, np. elementem odzieży

informowanie zaangażowanych osób

  • o granicach obszaru operacji
  • jak mają zachowywać się w warunkach normalnego przebiegu operacji,  na każdym etapie operacji
  • jak mają zachowywać się, gdy lot nie będzie przebiegał normalnie i jak to rozpoznają
  • jakie mogą wystąpić zagrożenia i jak mają wtedy reagować

informowanie niezaangażowanych osób

  • o zamiarze wykonywania operacji w ich pobliżu
  • o granicach obszaru operacji
  • jakie powinni zachować środki bezpieczeństwa, czego nie robić

zabezpieczenie miejsca startu i lądowania.

  • zapewniające pilotowi kontrolowanie lotu bez przeszkadzania innych osób
  • zapewniające stałą widoczność bsp
  • z dala od źródeł tłumienia lub zakłócania fal radiowych
  • zapewniające bezpieczny start i lądowanie

8. Ograniczenia lotu w zasięgu wzorku (VLOS)

  • Opis: Ograniczenie zasięgu lotu do odległości w zasięgu wzroku operatora (VLOS - Visual Line of Sight).
  • Zastosowanie: Zmniejsza ryzyko utraty kontroli nad dronem i kolizji z przeszkodami.

Ograniczenia Prędkości i Procedury Operacyjne

W wielu organizacjach wprowadza się procedury operacyjne obejmujące użycie dronów w trybach o ograniczonej prędkości, szczególnie w obszarach o zwiększonym ryzyku. Przykładem może być ograniczenie prędkości do 3 m/s w podkategorii A2, ale w praktyce operatorzy mogą stosować jeszcze niższe prędkości w zależności od specyfiki misji i otoczenia.

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kurs do kategorii otwartej A2 ma na celu przekazanie zasad, których każdy pilot drona powinien przestrzegać, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas lotów. Te sprawdzone kryteria, oparte na doświadczeniach innych pilotów oraz aktualnych przepisach, są kluczowe dla unikania nieprzyjemnych sytuacji i incydentów. Latanie w kategorii otwartej nie wymaga od pilota BSP wielu formalności: nie trzeba przeprowadzać wnikliwej analizy ryzyka, stosować zaawansowanych metod jego minimalizacji ani posiadać instrukcji operacyjnej ze szczegółowymi procedurami czy głębokiej wiedzy z zakresu lotnictwa bezzałogowego. Jednak przestrzeganie dobrych praktyk oraz ustalonych warunków lotów w tej kategorii jest niezbędne.

Kurs A2, prowadzony przez doświadczonego instruktora uznanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, jest idealny dla pilotów dronów, którzy chcą latać zgodnie z przepisami, czerpiąc z wiedzy i doświadczeń innych pilotów. Poznanie tych zasad nie tylko zapewnia zgodność z prawem, ale także zwiększa pewność siebie oraz umiejętności w sterowaniu dronem i wykonywaniu płynnie skoordynowanych manewrów, co pozwala na bezpieczne i efektywne wykonywanie lotów.

W dynamicznie rozwijającej się branży BSP, gdzie nieustannie przybywa użytkowników dronów, ten kurs przygotuje Cię do odpowiedzialnego latania oraz tworzenia świadomej społeczności i kultury latania, co zapewnia zrównoważony rozwój hobby i zawodów związanych z bezzałogowymi statkami powietrznymi.

Poznaj dobre praktyki i zasady z nami! Dołącz do polskiej społeczności dronowej i twórz przyszłość lotnictwa bezzałogowego!

UAS PilotBSP Gerard Szustek

No items found.
A2 | L3.2 | Operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
keyboard_arrow_down
Kurs z zakresu teorii lotów dronem w kategorii otwartej A2
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.