---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
widzialność i widoczność
Oba pojęcia się od siebie różne.
WIDOCZNOŚĆ
Widoczność natomiast, wiąże się z tym, czy dany obiekt jest przysłonięty innym obiektem, bądź ukształtowaniem terenu. Pilot BSP musi oceniać i przewidywać zarówno zmiany widzialność jak i widoczność BSP w trakcie lotu. Widoczność BSP w powietrzu i obserwowanie go w czasie lotu jest bardzo istotnym aspektem latania w na zasadach VLOS..
Zachowanie jak największego bezpieczeństwa lotu wymaga, aby obserwować BSP przez maksymalnie przez cały czas jego trwania. Dopuszczalne jest oderwanie wzroku jedynie w momentach kontrolowania parametrów lotu na aparaturze sterującej.
WIDZIALNOŚĆ
Widzialność jest pojęciem związanym z warunkami meteorologicznymi. Jest miarą stopniowaną. Można stwierdzić, że jeżeli obiekt jest widoczny (nie zasłonięty) to o jego poziomie widzialności decyduje kontrast, między tym obiektem, a jego bezpośrednim otoczeniem.
W lotnictwie widzialność, jest wartością mierzalną (za pomocą aparatury) i wykorzystywaną przede wszystkim przez lotniska. Mierzy się ją w regularnych odstępach czasowych (co 10 minut) i podaje wraz podaniem, czy widzialność się D-pogorszyła, U-polepszyła, czy jest N-bez zmian. Parametr, który służy do jej podawania jest RVR (ang. Runway Visual Range), czyli zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej.
ZAMGLENIA
Nieduże nagromadzenie niewielkich kropel wody (mniejszych niż we mgle), zawieszonych w powietrzu ograniczające widzialność na odległość od 1km do 10km nazywamy zamgleniem. Jest ono często początkową lub końcową fazą istnienia mgieł.
MGŁY
Większe nagromadzenie, większych niż w zamgleniu kropel wody, zawieszonych w powietrzu i ograniczające widzialność na odległość poniżej 1km. Latanie we mgle może rodzić dodatkowe zagrożenia związane z utratą widoczności bezzałogowego statku jak i z obecną wilgotnością, która będzie oddziaływać na zewnętrzne powierzchnie i systemy oraz wnikać do wnętrze bsp.
OŚLEPIENIE
Widoczność BSP dla sterującego nim pilota będzie także zachwiana w momentach oślepienia na przykład promieniami słońca lub silnym światłem reflektorów samochodów lub np. latarki. Oko ludzkie potrzebuje chwili na ponowne zaadoptowanie się do warunków i do powrotu do normalnego widzenia i rozpoznawania obiektów.
Dodatkowe źródła wiedzy:http://blog.katowice-airport.com/ograniczona-widzialnosc-2013-10/
https://pl.wikipedia.org/Funkcjonowanie lotniska w warunkach ograniczonej widzialności | Blog Katowice Airportwiki/Widzialno%C5%9B%C4%87
http://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20A.pdf
---- jeśli masz wykupioną tę ścieżkę rozwoju, ale nie widzisz treści poniżej zadzwoń: 579 855 940 ----
widzialność i widoczność
Oba pojęcia się od siebie różne.
WIDOCZNOŚĆ
Widoczność natomiast, wiąże się z tym, czy dany obiekt jest przysłonięty innym obiektem, bądź ukształtowaniem terenu. Pilot BSP musi oceniać i przewidywać zarówno zmiany widzialność jak i widoczność BSP w trakcie lotu. Widoczność BSP w powietrzu i obserwowanie go w czasie lotu jest bardzo istotnym aspektem latania w na zasadach VLOS..
Zachowanie jak największego bezpieczeństwa lotu wymaga, aby obserwować BSP przez maksymalnie przez cały czas jego trwania. Dopuszczalne jest oderwanie wzroku jedynie w momentach kontrolowania parametrów lotu na aparaturze sterującej.
WIDZIALNOŚĆ
Widzialność jest pojęciem związanym z warunkami meteorologicznymi. Jest miarą stopniowaną. Można stwierdzić, że jeżeli obiekt jest widoczny (nie zasłonięty) to o jego poziomie widzialności decyduje kontrast, między tym obiektem, a jego bezpośrednim otoczeniem.
W lotnictwie widzialność, jest wartością mierzalną (za pomocą aparatury) i wykorzystywaną przede wszystkim przez lotniska. Mierzy się ją w regularnych odstępach czasowych (co 10 minut) i podaje wraz podaniem, czy widzialność się D-pogorszyła, U-polepszyła, czy jest N-bez zmian. Parametr, który służy do jej podawania jest RVR (ang. Runway Visual Range), czyli zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej.
ZAMGLENIA
Nieduże nagromadzenie niewielkich kropel wody (mniejszych niż we mgle), zawieszonych w powietrzu ograniczające widzialność na odległość od 1km do 10km nazywamy zamgleniem. Jest ono często początkową lub końcową fazą istnienia mgieł.
MGŁY
Większe nagromadzenie, większych niż w zamgleniu kropel wody, zawieszonych w powietrzu i ograniczające widzialność na odległość poniżej 1km. Latanie we mgle może rodzić dodatkowe zagrożenia związane z utratą widoczności bezzałogowego statku jak i z obecną wilgotnością, która będzie oddziaływać na zewnętrzne powierzchnie i systemy oraz wnikać do wnętrze bsp.
OŚLEPIENIE
Widoczność BSP dla sterującego nim pilota będzie także zachwiana w momentach oślepienia na przykład promieniami słońca lub silnym światłem reflektorów samochodów lub np. latarki. Oko ludzkie potrzebuje chwili na ponowne zaadoptowanie się do warunków i do powrotu do normalnego widzenia i rozpoznawania obiektów.
Dodatkowe źródła wiedzy:http://blog.katowice-airport.com/ograniczona-widzialnosc-2013-10/
https://pl.wikipedia.org/Funkcjonowanie lotniska w warunkach ograniczonej widzialności | Blog Katowice Airportwiki/Widzialno%C5%9B%C4%87
http://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20A.pdf
widzialność i widoczność
Oba pojęcia się od siebie różne.
WIDOCZNOŚĆ
Widoczność natomiast, wiąże się z tym, czy dany obiekt jest przysłonięty innym obiektem, bądź ukształtowaniem terenu. Pilot BSP musi oceniać i przewidywać zarówno zmiany widzialność jak i widoczność BSP w trakcie lotu. Widoczność BSP w powietrzu i obserwowanie go w czasie lotu jest bardzo istotnym aspektem latania w na zasadach VLOS..
Zachowanie jak największego bezpieczeństwa lotu wymaga, aby obserwować BSP przez maksymalnie przez cały czas jego trwania. Dopuszczalne jest oderwanie wzroku jedynie w momentach kontrolowania parametrów lotu na aparaturze sterującej.
WIDZIALNOŚĆ
Widzialność jest pojęciem związanym z warunkami meteorologicznymi. Jest miarą stopniowaną. Można stwierdzić, że jeżeli obiekt jest widoczny (nie zasłonięty) to o jego poziomie widzialności decyduje kontrast, między tym obiektem, a jego bezpośrednim otoczeniem.
W lotnictwie widzialność, jest wartością mierzalną (za pomocą aparatury) i wykorzystywaną przede wszystkim przez lotniska. Mierzy się ją w regularnych odstępach czasowych (co 10 minut) i podaje wraz podaniem, czy widzialność się D-pogorszyła, U-polepszyła, czy jest N-bez zmian. Parametr, który służy do jej podawania jest RVR (ang. Runway Visual Range), czyli zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej.
ZAMGLENIA
Nieduże nagromadzenie niewielkich kropel wody (mniejszych niż we mgle), zawieszonych w powietrzu ograniczające widzialność na odległość od 1km do 10km nazywamy zamgleniem. Jest ono często początkową lub końcową fazą istnienia mgieł.
MGŁY
Większe nagromadzenie, większych niż w zamgleniu kropel wody, zawieszonych w powietrzu i ograniczające widzialność na odległość poniżej 1km. Latanie we mgle może rodzić dodatkowe zagrożenia związane z utratą widoczności bezzałogowego statku jak i z obecną wilgotnością, która będzie oddziaływać na zewnętrzne powierzchnie i systemy oraz wnikać do wnętrze bsp.
OŚLEPIENIE
Widoczność BSP dla sterującego nim pilota będzie także zachwiana w momentach oślepienia na przykład promieniami słońca lub silnym światłem reflektorów samochodów lub np. latarki. Oko ludzkie potrzebuje chwili na ponowne zaadoptowanie się do warunków i do powrotu do normalnego widzenia i rozpoznawania obiektów.
Dodatkowe źródła wiedzy:http://blog.katowice-airport.com/ograniczona-widzialnosc-2013-10/
https://pl.wikipedia.org/Funkcjonowanie lotniska w warunkach ograniczonej widzialności | Blog Katowice Airportwiki/Widzialno%C5%9B%C4%87
http://www.if.pw.edu.pl/~krzys137/Optyka_widzenia/Wyklad%20A.pdf
Kurs do kategorii otwartej A2 ma na celu przekazanie zasad, których każdy pilot drona powinien przestrzegać, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas lotów. Te sprawdzone kryteria, oparte na doświadczeniach innych pilotów oraz aktualnych przepisach, są kluczowe dla unikania nieprzyjemnych sytuacji i incydentów. Latanie w kategorii otwartej nie wymaga od pilota BSP wielu formalności: nie trzeba przeprowadzać wnikliwej analizy ryzyka, stosować zaawansowanych metod jego minimalizacji ani posiadać instrukcji operacyjnej ze szczegółowymi procedurami czy głębokiej wiedzy z zakresu lotnictwa bezzałogowego. Jednak przestrzeganie dobrych praktyk oraz ustalonych warunków lotów w tej kategorii jest niezbędne.
Kurs A2, prowadzony przez doświadczonego instruktora uznanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, jest idealny dla pilotów dronów, którzy chcą latać zgodnie z przepisami, czerpiąc z wiedzy i doświadczeń innych pilotów. Poznanie tych zasad nie tylko zapewnia zgodność z prawem, ale także zwiększa pewność siebie oraz umiejętności w sterowaniu dronem i wykonywaniu płynnie skoordynowanych manewrów, co pozwala na bezpieczne i efektywne wykonywanie lotów.
W dynamicznie rozwijającej się branży BSP, gdzie nieustannie przybywa użytkowników dronów, ten kurs przygotuje Cię do odpowiedzialnego latania oraz tworzenia świadomej społeczności i kultury latania, co zapewnia zrównoważony rozwój hobby i zawodów związanych z bezzałogowymi statkami powietrznymi.
Poznaj dobre praktyki i zasady z nami! Dołącz do polskiej społeczności dronowej i twórz przyszłość lotnictwa bezzałogowego!
UAS PilotBSP Gerard Szustek